FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2019-10- 01 Meddelad i Malmö Mål nr 6493-19 Sida 1 (6) I MALMÖ Avdelning 1 SÖKANDE Wizkids AB, 556887-2518 KONKURRENSVERKET �"7/cYO/ I'-.'';/ Dnr _______J KSnr Aktbil Ombud: Jur. mag. Maria Thorstensson Nordbro AB Södra Järnvägsgatan 5 352 34 Växjö MOTPART Malmö kommun Ombud: Advokat Annika Andersson och jur. kand. Anna Elowson Ek Advokatfirman Lindahl KB Studentgatan 6 211 38 Malmö SAKEN Överprövning enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår Wizkids AB:s ansökan om ingripande enligt LOU. Dok.Id 511468 Postad,·ess Box 4522 203 20 Malmö Besöksadress Kalenclegatan 6 Telefon Telefax 040-35 35 00 .E-post: kanslil.fina@dom.se w,vw.förvaltningsrattenimalmo.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6493-19 I MALMÖ Avdelning 1 BAKGRUND Malmö stad genomför en upphandling av abonnemang på digitala lärverktyg för läs- och skrivstöd, GRF-2019-1494. Upphandlingen genomförs enligt ett öppet förfarande enligt LOU. Enligt tilldelningsbeslutet har Svensk Taltek­ nologi AB (Svensk Talteknologi) tilldelats kontrakt. Anbudet från Wizkidz AB (Wizkidz) har förkastats med hänvisning till att anbudet inte uppfyller samtliga obligatoriska krav i upphandlingen. YRKANDE OCH INSTÄLLNING Wizkidz Wizkids ansöker om överprövning och yrkar att upphandlingen far avslutas först sedan rättelse gjorts genom att Wizkidz anbud utvärderas. Wizkidz an­ för följande. Wizkidz anbud har förkastats med motiveringen att anbudet saknar under­ skrift. Om det skulle vara så att Wizkidz missat att underteckna formuläret i bilaga "Anbudsbrev" borde Malmö stad ha gett Wizkidz möjlighet att kom­ plettera anbudet med en underskrift. I punkten 2.9 i förfrågningsunderlaget återfinns inte några tydliga instrukt­ ioner gällande att anbudsgivaren ska signera anbudet i bilagan "Anbuds­ brev". Benämningen "Anbudsbrev" säger inte att det på något sätt rör sig om en blankett som ska fyllas i av anbudsgivaren och bifogas till anbudet. Det står enbart "Bilaga 3 Anbudsbrev". Med anledning härav är förfråg­ ningsunderlaget otydligt och brister i transparens. Det finns således inget ut­ tryckligt krav i förfrågningsunderlaget på att bilagan "Anbudsbrev" ska skri­ vas ut och scannas in. Något krav på att ett undertecknat dokument ska bifo­ gas återfinns inte heller. Inte heller i punkt 2.10 i förfrågningsunderlaget Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6493-19 Avdelning 1 I MALMÖ "Inlämning av anbud" återfinns några instruktioner gällande vilka bilagor som ska bifogas anbudet. I samband med anbudsgivningen signeras anbud elektroniskt i Tendsign och Wizkidz ansåg att detta var tillfyllest som under­ skrift. Att vända denna otydlighet i förfrågningsunderlaget mot Wizkidz är i strid med principerna i LOU. Eftersom Wizkidz hade det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet har Wizkidz lidit skada av det felaktiga förfarandet. I det fall förvaltningsrätten kommer fram till att förfrågningsunderlaget ska tolkas så att det utgör ett obligatoriskt krav att anbudsgivaren ska signera anbudet i bilaga "Anbudsbrev" görs gällande att inte heller Svensk Taltek­ nologi uppfyller samtliga obligatoriska krav. Svensk Talteknologi har inte undertecknat till anbudet bifogad ESPD, varför även det anbudet rätteligen borde ha förkastats av Malmö stad. Malmö stad Malmö stad anser att ansökan om överprövning ska avslås och anför föl­ jande. I målet är, som det får förstås, ostridigt att Wizkidz inte har undertecknat sitt anbud. Enligt vad som framgår av förfrågningsunderlaget ska anbudsgivare under­ teckna anbudet. Av samma punkt i förfrågningsunderlaget som berör under­ tecknande av anbud återfinns även en uttrycklig hänvisning till Bilaga 3 An­ budsbrev. Bilaga 3 Anbudsbrev är en blankett för undertecknande av anbud som även finns upptaget i förteckning över vilka handlingar som utgör för­ frågningsunderlaget. Bilaga 3 Anbudsbrevs rubrik anger "Anbudets under­ skrift" och det finns tydliga angivelser om vilka uppgifter som ska fylls i. Det åligger samtliga anbudsgivare att ta del av hela förfrågningsunderlaget, det vill säga även bilagor, och lämna anbud i enlighet med de uppgifter och Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6493-19 Avdelning 1 dokument som efterfrågas. Det har mot bakgrund av ovan framgått med all önskvärd tydlighet att anbud ska undertecknas för hand. Wizkids har i sin ansökan om överprövning gjort gällande att Malmö stad har en skyldighet att låta Wizkidz komplettera anbudet med en underskrift. Det är alltid den upphandlande myndigheten som avgör om rättelser, förtyd­ ligande eller kompletteringar ska tillåtas. En upphandlande myndighet far enligt 4 kap. 9 § LOU tillåta eller begära att en leverantör rättar en felskriv­ ning, felräkning eller något att fel i upphandlingen som har getts in av leve­ rantör. Den upphandlande myndigheten får också tillåta eller begära att en leverantör förtydligar eller kompletterar en sådan handling. En komplettering eller ett förtydligande får dock inte innebär att tidigare lämnade uppgifter ersätts med nya och LOU tillåter inte ändringar i sak av ingivna anbud eller ansökningar. Malmö stad har inte haft någon skyldighet att tillåta Wizkidz att komplettera sitt anbud med en underskrift. Enligt Malmö stads uppfattning hade en så­ dan komplettering dessutom varit i strid med LOU. Såvitt Malmö Stad kan förstå menar Wizkidz att kravet på undertecknande av anbud uppfylls genom elektronisk inlämning av anbud i Tendsign. Detta är inte heller korrekt. Det faktum att anbud lämnats in elektroniskt ersätter inte kravet på undertecknande av anbud. Wizkidz har vidare gjort gällande att Svensk Talteknologi inte har under­ tecknat sin ESPD och därmed rätteligen borde ha förkastats. Svensk Taltek­ nologi har bifogat en handling som undertecknats i behörig ordning. Det saknas stöd i förfrågningsunderlaget för Wizkidz påstående om att ingiven ESPD ska undertecknas. Det noteras även att det är frivilligt att ge in en I MALMÖ Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6493-19 I MALMÖ Avdelning 1 En upphandlande myndighet ska enligt 4 kap. 1 § LOU behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphand­ lingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömse­ sidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Av 20 kap. 4 och 6 §§ LOU framgår att förvaltningsrätten kan pröva om en upphandlande myndighet har brutit mot någon bestämmelse i lagen, och på talan av leverantör som lidit eller kan komma att lida skada, besluta att en upphandling ska göras om eller far avslutas först sedan en rättelse gjorts. Förvaltningsrätten gör följande bedömning. I förevarande förfrågningsunderlag (punkten 2.9) anges att anbud ska under­ tecknas av behörig företrädare. Vidare anges följande i samma punkt. Behö­ righeten ska på begäran kunna styrkas, exempelvis med bevis avseende fir­ mateckning eller skriftlig fullmakt. Bilaga 3 Anbudsbrev. Detta framgår uttryckligen av upphandlingsdokumentet och det finns enligt rättens bedömning ingen otydlighet i detta hänseende. Den omständighet att anbudet enligt punkten 2.10 i förfrågningsunderlaget ska lämnas in elektro­ niskt förändrar inte denna bedömning. Det är vidare ostridigt att Wizkidz inte har undertecknat sitt anbud. I 4 kap. 9 § LOU öppnas en möjlighet för upphandlande myndighet att, så länge principerna om likabehandling och öppenhet inte träds för när, tillåta eller begära rättelse, förtydligande och komplettering av en leverantör. Det ESPD. Eftersom undertecknade av ESPD inte uppställts som ett krav i för­ frågningsunderlaget utgör det inte heller grund för förkastande. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6493-19 I MALMÖ Avdelning 1 är den upphandlande myndigheten som avgör om sådan rättelse, förtydli­ gande eller komplettering ska tillåtas eller begäras. Det har alltså inte förelegat någon skyldighet för Malmö stad att begära in eller tillåta Wizkidz att komplettera sitt anbud med en underskrift. Malmö stads hantering i denna del är således förenlig med LOU. Wizkidz har inte heller i övrigt visat att Malmö stad brutit mot det upphandlingsrättsliga re­ gelverket. Det saknas således skäl för ingripande i upphandlingen. Wizkidz ansökan om överprövning ska mot denna bakgrund avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (FR-05) Mattias Steen Ulrika Skogler har föredragit målet. I:; t!ll SVERIGES DOMSTOLAR Hur man överklagar Den som inte är nöjd med förvaltningsrättens beslut kan överklaga. Här framgår hur det går till. Överklaga skriftligt inom 3 veckor Tidenräknasoftastfråndendagsomnifick del av beslutet. I vissa fall räknas tiden i stället från beslutets datum. Det gäller om beslutet avkunnades vid en muntlig förhandling, eller om rätten vid förhandlingen gav besked om datum för beslutet. För myndigheten räknas tiden alltid från beslutets datum. Observera att överklagandet måste ha kommit in till domstolen när tiden går ut. 1. 2. 3. 4. Skrivförvaltningsrättensnamnoch målnummer. Förklara varför ni tycker att beslutet ska ändras. Tala om vilken ändring ni vill ha och varför ni tycker att kammarrätten ska ta upp ert överklagande (läs mer om prövningstillstånd längre ner). Tala om vilka bevis ni vill hänvisa till. Förklara vad ni vill visa med varje bevis. Skicka med skriftliga bevis som inte redan finns i målet. Lämna namn och personnummer eller organisationsnummer. Lämna aktuella och fullständiga uppgifter om var domstolen kan nå er: postadresser, e-postadresser och telefonnummer. Om ni har ett ombud, lämna också ombudets kontaktuppgifter. .l (\ FR-05 Närmare regler finns i den lag som gäller för målet, se rutan längst ner på nästa sida för hänvisningar. Gör så här Vilken dag går tiden ut? Sista dagen för överklagande är samma veckodag som tiden börjar räknas. Om ni exempelvis fick del av beslutet måndagen den 2 mars går tiden ut måndagen den 23 mars. Om sista dagen infaller på en lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårs­ afton, räcker det att överklagandet kommer in nästa vardag. Tänk på detta i mål om överprövning av upphandling I vissa fall kan myndigheten ingå avtal efter 10 dagar från det att domstolen avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut, och i vissa fall får myndigheten ingå avtal omedelbart. Efter att avtal har slutits får kammarrätten inte överpröva upphandlingen. Detta gäller alltså även om tiden för överklagande fortfarande gäller. 5. Skicka eller lämna in överklagandet till förvaltningsrätten - adressen finns i beslutet. Vad händer sedan? Förvaltningsrätten kontrollerar att överklagan­ det kommit in i rätt tid. Har det kommit in för sent avvisar domstolen överklagandet. Det innebär att beslutet gäller. Om överklagandet kommit in i tid, skickar förvaltningsrätten överklagandet och alla handlingar i målet vidare till kammarrätten. Sida 1 av 2 www.domstol.se l Har ni tidigare fått brev genom förenklad delgivning kan även kammarrätten skicka brev på detta sätt. Prövningstillstånd i kammarrätten När överklagandet kommer in till kammar­ rätten tar domstolen först ställning till om målet ska tas upp till prövning. Kammarrätten ger prövningstillstånd i fyra olika fall. • Domstolen bedömer att det finns anledning att tvivla på att förvaltnings­ rätten dömt rätt. • Domstolen anser att det inte går att bedöma om förvaltningsrätten dömt rätt utan att ta upp målet. • Domstolen behöver ta upp målet för att ge andra domstolar vägledning i rätts­ tillämpningen. • Domstolen bedömer att det finns synnerliga skäl att ta upp målet av någon annan anledning. Om ni inte får prövningstillstånd gäller det överklagade beslutet. Därför är det viktigt att i överklagandet ta med allt ni vill föra fram. Vill ni veta mer? Ta kontakt med förvaltningsrätten om ni har frågor. Adress och telefonnummer finns på första sidan i beslutet. Mer information finns på www.domstol.se. För fullständig information, se: • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorerna, 20 kap. • lag (2011:1029) om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet, 16 kap. • lag (2016:1147) om upphandling av koncessioner, 16 kap. • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorn, 20 kap. Sida 2 av 2 www .domstol.se