FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCICT-JOLM Avdelning 33 SÖKANDE DOM 2016-05-20 Meddelad i Stockholm Mål nr 7664-16 Sida 1 (5) Dok.Id 731565 Postadre-Ss Besölcsadress Tegeluddsvägen 1 Telefon 08-561 680 00 E•post: Telefax 08-561 680 01 Expeditions tid må11dag - freqag 08:00-16:30 Form & Miljö Sweden AB, 556481-7285 Vindragarvägen 1 117 50 Stockhohn MOTPART Stockholms stad Utbildningsnämnden Box 7005 121 62 Stockholm 0111b11d: Stadsadvokat Gustaf Swedlund Stadsledningsk,ontoret Juridiska avdelningen Hantverkargatan 3 A, 2 tr 105 35 Stockholm Ansökan om överprövning enligt lagen om offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÅTTENSAVGÖRANDE Förvaltningsrätte11 avslår Form & Miljö Sweden AB:s ansökan om överprövning. 201e -o5- 2 o SAKEN KONKU Dnr nr Aktbll 115 76 Stockholm forvaltningsrattenistockholm@dom.se www.domstol.se/fqrva ltningsratt Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 7664-16 I STOCKHOLM YRKANDEN M.M. Stockholms stad genom dess ntbildningsnämnd genomför en upphandling som avser ett avrop genom fömyad konkunensutsättning enligt SKL Kommentus Inköpscentrals (SKI) ramavtal 1Ylöbler 2013, projektnummer 5831 Anbudsområde B- 1vlöblerför skola (Ramavtalet). Enligt tilldelningsbeslutet den 1 april 2016 avser Stockholm stad tilldela anbudsgivarnn AJ Produkter AB kontrakt. Form & Miljö Sweden AB (Form & Miljö) yrkar i första hand att upphandlingen rättas på så sätt att ny utvärdering genomförs varvid AJ Produkter AB:s anbud inte tas i beaktande, vilket i sin tur innebär att det av Form & Miljö ingivna anbudet anses utgöra det ekonomiskt mest fördelaktiga och därmed utgör det vinnande anbudet. I ahdl'a hand yrkas att upphandlingen görs om. Stockholms stad bestrider bifall till ansökan. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Av likabehandlingsprincipen, som kommer till uttryck i 1 kap. 9 § (2007:1091), LOU, följer att anbud som inte uppfyller förfrågnings­ underlagets obligatoriska krav, så kallade ska-krav, inte ska beaktas vid utvärderingen. Krav som anges i förfrågningsundedaget måste således vara uppfyllda fö1· att den upphandlande myndigheten ska kunna pröva anbudet. Form & Miljö gör gällande att AJ Produkter AB i den förnyade konkurrensutsättningen bilagt en bl'Uttoprislista till sitt anbud som erbjuder sju produkter som inte fiMs i AJ Produktet AB:s grundläggande anbud och därmed sannolikt inte heller kunnat ingå i deras officiella 1.itbud. Det strider mot förfrågningsunclerlagets ska-krav. Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 7664-16 Av förfrågningsunderlaget till Ramavtalet framgår att anbudsgivaren ska ange sina offererade priseri prisbilaga för vaije typfall (avsnitt 3.3). Vidare framgår att produktblad ska bifogas anbudet för vmje offererad produkt och att respektive produkt uppfyller ställda utfotmningskrav 111.111. (avsnitt 3.5). När ramavtal tecknats ska raniavtalsleverantören upprätta en avropsprislista som ska godkännas av SKI (avsnitt .3 .6). Med anbudet ska en officiel l prislista bifogas. Med officiell prislista avses bruttoprislista, listprislista, ÅF-prislista eller motsvarande; Speciellt framtagna bruttoprislistor för denna upphandling accepteras inte (avsnitt 3.7). Den till anbudet bifogade bruttoprislistan ska användas mot övriga kunder inom sanuna kundkategori, dvs. den ska inte vara unik för SKL Syftet är att förmånsnivån ska kunna kontrolleras i anbudet och att den upprätthålls under hela ramavtalsperioden, Offererade produkter i anbudet och produktema i avropsprislistan ska finnas med i den officiella prislistan. Stockholms stad medger att vissa av de möbler som AJ Produkter AB har offererat i avropet inte fanM med i AJ Produkter AB:s ursprnngliga bruttoprislista/avropslista som bolaget gav in i samband med att Ramavtalet upphandlades. Av förfrågningsunderlaget, avsnitt 3.6, framgår dock att sortimentstillägg får ske sex månader efter Ramavtalets ikra:ftträda11de. AJ Produkte1· AB har kompletterat sin bruttopdslista med nya produkter. I den kompletterande bruttoprislistan finns även de sju produkter som_ Form & Miljö har ifrågasatt. Förvaltningsrätten anser mot denna bakgrund att det inte finns• något skäl för ingripande enligt LOU på de1ma grund. Vidare anför Form & Miljö att dessa sju produkter ingår i Fann & Miljös officiella produktutbud. Det finns inget avtal som skulle möjliggöra leverans av nämnda produkter mellan Form & Miljö och AJ Produkter AB varför det saknas möjlighet för AJ Produkter AB att kunna erbjuda dessa produkter i I STOCKHOLM Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 7664-16 I STOCKHOLM \lpphandlingen. Eftersom avtal om leverans och samarbete saknas finns det således heller ingen möjlighet för AJ Produkter AB att i praktiken leverera - eller ge utfästelser om sådan leverans - av dessa produkter. Det saknas dänned grundläggande förutsättningar för avtalets uppfyllande. Åberopande av annans produkter k;m därtill direktjämföras med åberopande av annans kapacitet för vilket upphandHngsrätten stäUer krav på åtagande (11 kap. 12. § LOU). Att Stockholms Stad valt att bortse från detta strider inte bara mot Iikabehandlingsprincipen utan är dessutom i strid med direktiven om upphandling vari sägs att tillämpningen inte får ske i strid med nationell rätt samt andra direktiv, såsom marknadsföringslagen (2008 :486) och direktiv 2005/29/EG om otillbörliga affärs1netoder. Av kammarrättspraxis framgår att en upphandlande myndighets utredningsskyldighet normalt sett inte kan anses sträcka sig längre än att en jämförelse ska göras mellan uppgifterna i anbuden och de krav som har angetts i fötfrågningsundei'laget. Någon skyldighet att också kontrollera att lämnade uppgifter i sig är riktiga ka.n således inte anses föreligga ort1 det inte finns anledning att ifrågasätta uppgifterna. Om uppgifter blir kända först i samband med .en överprövningsprocess m.åste dessa uppgifter däremot beaktas vid bedömningen av om en leverantör uppfyller ställda ska­ krav Gfr :Kammarrätten i Göteborgs dom den 18 december 2009 i mål nr 4904-09). Med anledning av de uppgifter som har blivit kända i samband med att bolaget försökt få till stånd en änddng av tilldelningsbeslutet har Stockholn1s stad ställt kompletterande frågor till AJ Produkter AB. Det svar som har kommit in har inte förändrat Stockholms stads bedömning att AJ Produkter AB uppfyller de aktuella kraven '. AJ Produktel' AB har i svaret till Stockholms stad bekräftat att de kommer att leverera även de sju ifrågasatta produkterna. Sida 5 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 7664-16 I STOCKHOLM Något krav på att styrka tillgången til offererade produktel' har inte ställts upp i upphandlingen och följer enligt förvaltningsrätten inte av LOU. Mot bakgrund av de svar som AJ Produkter AB länmat till Stockholms stad anser förvaltningsrätten att vad Form & Miljö anfört inte heller i detta· avseende visar att sta�en handlat i strid med LOU vid prövningen av AJ Produktel' AB:s anbud. Det finns därmed enligt förvaltningsrätten inte något skäl för ingripande enligt LOU. Ansökan om överprövning ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan övetklagas. Informatio11 om hllr man överklagar finns i bilaga (DV 3109/lA LOU). Klas Granlund Förvaltningsrättsfiskal Tobias Fredriksson har handlagt målet. C0"? trl......� . 2. 3. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, det är av vikt för ledning av rättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet. I vissa mål får avtal slutas innan tiden för över­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt: • lagen (2007:1091) om offentligupphandling, • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller • lagen(2011:1029)omupphandlingpåför- . svars- och säkerhetsområdet. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbru:t. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits . Fullständig information finns i 1 6 kapitlet i de ovan angivna Iågarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur ll}an över­ klag�r kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. Ilil ..._..fl.�-=i-l{ -i!-!\f· ,SVERIGES DOMSTOLAR ,· , HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND ben som vi öv;�:rklaga förvaltnings.tättens beslut ska skriva tillUKilirunarrätten i Stockholm. Skti­ ·v�lsen sk;/tlö�k sid.ckas eller lämnas tlI1 fö.t­ valtoingsrä�en. . . ;,• .... ' ÖVe.tklagaiiaefska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från .den: dag då klaganden fick del av besJutet. Om beslutet har meddelats vicl en muntlig förhandling, eller det vid en slidan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutetmeddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyru:safton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i karnmarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om 1. detfinnsanledningattbetvivlariktighetenav det slut som förvaltnin:gsrätten har kommit till, 2. 3. 4. 5. där klaganden kan t1ås för delgivning. Otn dessa uppgifter har lämnats tidigare i mAl.ct - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress1 teleforu1ummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adtessuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas tillkammarrät­ ten. den d0111/beslut som överklagas tned upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målnum­ mer samt dagen för �eshitet, de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, de bevis som klaganden vill åberopa och vad han:/hon vill s tyrka med varje särskilt bevis. 4. detannarsfinnssynnerliga.skälattpröva överklagandet. Om prövnings tillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagande11s person-/orgatiisatiohsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges san1t eventuell annan adress �Y""'!',♦:e:f www.domstol.se