LÄNSRÄTTENI NORRBOTTENS LÄN SÖKANDE Mål nr 362-09E Rotel 2 Sida 1 (9) KPJ Konsult AB, 556649-1865 Älgstigen 4 952 42 Kalix MOTPART Pajalabostäder Aktiebolag, 556365-4648 Box 114 984 23 Pajala SAKEN 2009 -03'- 2 6 DOM 2009-03-25 Meddelad i Luleå Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU YRKANDEN M.M. Pajalabostäder Aktiebolag (Pajalabostäder) genomförde offentlig upphand­ ling genom förenklat förfarande gällande "Energideklarationer". Det kom in sju anbud, varav ett från KPJ Konsult AB (KPJ Konsult). Enligt tilldel­ ningsbeslut den 17 februari 2009 beslutade kommunen att teckna avtal med Riksbyggen. KPJ Konsult har ansökt om överprövning, yrkat i första hand att upphand­ lingen rättas genom att ny utvärdering görs utan justering av KPJ Konsults anbudssumma och i andra hand att upphandlingen görs om. Som grund för ansökan har KPJ Konsult anfört bl.a. följande. För:frågningsunderlaget har inte följts och lägsta pris har inte antagits i upphandlingen. Pajalabostäder har motsatt sig bifall till ansökan, yrkat i första hand att ansökan ska avslås och i andra hand att upphandlingen ska göras om samt anfört bl.a. följande. Pajalabostäder har genomfört en upphandling av energideklarationer i enlighet med Boverkets föreskrifter, vilket innebär besiktning av befintliga byggnader enligt BFS 2007:4. Det företag som erhåller uppdraget ska vara ackrediterat. Företaget ska bl.a. ta fram bygg- Dok.Id 54821 Postadress Box 849 97126 Luleå Besöksadress Skeppsbrogatan 41 Expeditionstid 0920-29 54 90 0920-29 54 98 E-post: lansratteninorrbotten@dom.se http://www.dom.se/lansratten_i_norrbottens_lan/ 13:00-16:00 Telefon Telefax måndag - fredag 09:00- I 2:00 Sida2 LÄNSRÄTTEN I DOM 362-09E NORRBOTTENS LÄN 2009-03-25 nadens egenskaper, beräkning av A-temp från befintliga ritningar, fördel­ ning av energianvändning från tillhandahållna avläsningar samt genomföra besiktningar i de fall som anses nödvändigt. Pajalabostäder tillhandhåller grunddata bestående av byggnadslista, ritningar och avläsningar på energi. I de lämnade offerterna har det inte framgått om allt ingått, vilket har för­ anlett Pajalabostäder att inhämta sådana uppgifter från anbudsgivarna efter anbudsöppnandet den 9 december2008. Enligt telefonsamtal med Bernt­ Erik Karlsson på KPJ Konsult ingår inte beräkning av A-temp och fördel­ ning av energianvändning. Kostnader för besiktningar tillkommer enligt Bernt-Erik Karlsson. Pajalabostäder har därför genomfört en så kallas noll­ ställning av inkomna anbud. Denna process innebär att utröna vilket alter­ nativ som är det mest affärsmässiga för Pajalabostäder. I sin utvärdering har Pajalabostäder funnit att det mest ekonomiskt fördelaktiga anbudet lämnats av Riksbyggen. KPJ Konsult har genmält bl.a. följande. Under rubriken "Förtydligande" har Pajalabostäder angivit "Beställaren tar fram grunddata som behövs för upprättande av energideklarationer". Detta är också gängse för att inte säga regelmässigt förekommande vid upprättande av energideklarationer, dvs. att beställaren tillhandahåller alla uppgifter som behövs för att leverantören ska kunna göra deklarationen. Av förfrågningsunderlaget framgår inte ut­ tryckligen vilka utvärderingskriterier som Pajala Bostäder avsett att använ­ da sig av för att utvärdera anbud. Eftersom man infordrat priser har KPJ Konsult i vart fall utgått ifrån att lägsta anbudssumma gällt som utvärde­ ringskriterium och att den anbudsgivare som lämnat lägst anbudssumma också skulle tilldelas uppdraget. Det är riktigt att Pajalabostäders upphand­ lare Sigmund Nygård ringt upp Bernt-Erik Karlsson efter det att anbuden givits in. Vid telefonsamtalet klargjordes inte att de uppgifter som lämna­ des i telefon skulle ha någon betydelse för utvärderingen utan frågeställ­ ningen var mer av karaktär att beställaren ville ha information om hur KPJ Konsult tänkt om det skulle tilldelas kontrakt. Bland annat berördes frågan LÄNSRÄTTENI DOM NORRBOTTENS LÄN 2009-03-25 om K.PJ Konsult kalkylerat med resor till Pajala. Bemt-Erik Karlsson be­ kräftade att endast fem resor hade inkalkylerats i anbudssumman och att det var möjligt tack vare att han genom goda kontakter i Pajala utgått från ett samarbete med en på plats lokaliserad underleverantör med gott re­ nomme. Frågan om A-temp berördes också. Svaret på den frågan var att det följer av förfrågningsunderlaget att beställaren ska ta fram erforderliga ritningar och uppgifter för sina fastigheter för att den antagna leverantören sedan ska kunna utföra sitt uppdrag utifrån dessa uppgifter, så även beträf­ fande A-temp. Det är alltså ett felaktigt påstående att beräkning av A-temp inte skulle ha ingått i anbudet. Det frågeställningen avsåg var om underla­ get för en sådan beräkning skulle tillhandahållas av beställaren. Detta är en förutsättning för att kunna utföra ett sådant uppdrag och det har KPJ Kon­ sult också läst in i förfrågningsunderlaget. Av den handskrivna anbudsut­ värderingen framgår att KPJ Konsult lämnat lägst anbudssumma i sitt an­ bud. KPJ Konsult är anbud nummer fyra med en anbudssumma på 327 800 kr. Pajalabostäder har dock lagt på 87 750 kr respektive 39 000 kr för poster som Pajalabostäder uppfattat inte ingått i anbudet. Detta under det felaktiga antagandet att KPJ Konsults anbud innehåller någon reserva­ tion och att övriga anbud varit rena i det avseendet, i vart fall gäller det för anbud nr 6, Riksbyggen. Pajalabostäder har brutit mot LOU på två sätt. Man har infogat uppgifter efter anbudstidens utgång per telefon som man sedermera lagt till grund för utvärdering. Ur förfrågningsunderlaget kan det inte utläsas annat än att beställaren ska tillhandahålla dessa uppgifter. Uppgifterna har också i strid mot LOU prissatts på ett för anbudsgivama oförutsebart sätt. Förutsättningarna för upphandlingen har rubbats genom att Pajalabostäder har lagt till uppgifter som inte funnits med som utvärde­ ringskriterier i den ursprungliga förfrågan. Detta har medfört att KPJ Kon­ sults anbud, som annars varit lägst och skulle ha tilldelats kontraktet, pas­ serats av andra anbudsgivare efter den otillåtna kompletteringen. Sida 3 362-09E LÄNSRÄTTEN I NORRBOTTENS LÄN DOM 2009-03-25 Sida4 362-09E Pajalabostäder har genmält bl.a. följande. Det som fortfarande råder är att Pajalabostäder kommer att ta fram grunddata för upprättande av energide­ klarationer. Eftersom det inte finns angett övriga utvärderingskriterier är lägst pris det som är grund för tilldelning. KPJ Konsult hänvisar till tele­ fonsamtal och menar att det inte tydligt påtalats att vad som sades skulle komma att ligga till grund för utvärderingen. Detta menar Pajalabostäder framgick vid telefonsamtalet varför dessa summor lades till i utvärderingen för att inkomna anbud och priser skulle omfatta samma faktorer och en jämförelse vara möjlig. Detta har gjorts i överensstämmelse med 9 kap. 8 § LOU där upphandlande myndighet har möjlighet att begära förtydligande eller komplettering på oklara eller uppenbart felaktigt angivna uppgifter. Pajalabostäder har i utvärderingen kontaktat samtliga anbudsgivare där oklarhet förekommit för att försäkra sig om att anbudspriserna är lämnade på korrekta delar av det som ska ingå i uppdraget. Pajalabostäder har såle­ des behandlat anbudsgivare på likvärdigt sätt och inte begränsat konkur­ rensen genom att rätta till uppenbara felskrivningar. TILLÄMPLIGA BESTÄMMELSER M.M. Enligt 1 kap. 2 § LOU ska endast 15 och 16 kap. tillämpas i fråga om upp­ handling som avser bl.a. B-tjänster och andra kontrakt vars värde understi­ ger de tröskelvärden som anges i lagen. I 1 kap. 9 § LOU anges principerna för offentlig upphandling. Upphand­ lande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke­ diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och pro­ portionalitet iakttas. Enligt 12 kap. 1 § LOU ska en upphandlande myndighet anta antingen det anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga för den upphandlande Sida 5 LÄNSRÄTTEN I DOM 362-09E NORRBOTTENS LÄN 2009-03-25 myndigheten, eller det anbud som innehåller det lägsta priset. Vid bedöm­ ningen av vilket anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga, ska myn­ digheten ta hänsyn till olika kriterier som är kopplade till föremålet för kontraktet, såsom pris, leverans eller genomförandetid, miljöegenskaper, driftkostnader, kostnadseffektivitet, kvalitet, estetiska, funktionella och tekniska egenskaper, service och tekniskt stöd. En upphandlande myndig­ het ska i annonsen om upphandlingen eller i förfrågningsunderlaget ange vilken grund för tilldelning av kontraktet som kommer att tillämpas Enligt 15 kap. 2 § LOU ska vid offentlig upphandling enligt detta kapitel tillämpas även 1 kap., 2 kap., 5 kap., 11 kap. 6 §, 13 kap. och 16 kap. Enligt 15 kap. 3 § ska en offentlig upphandling enligt detta kapitel göras genom förenklat förfarande eller urvalsförfarande. Enligt 15 kap. 12 § LOU f'ar en upphandlande myndighet tillåta att en an­ budsgivare rättar en uppenbar felskrivning eller felräkning eller något an­ nat uppenbart fel i anbudsansökan eller anbudet. Myndigheten f'ar begära att en ansökan eller ett anbud förtydligas eller kompletteras om det kan ske utan risk för särbehandling eller konkurrensbegränsning. Enligt 15 kap. 16 § LOU ska en upphandlande myndighet anta antingen 1. det anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga , eller 2. det anbud som har lägst pris. Bedömningen av vilket anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga ska göras enligt 12 kap. 1 § 2 st. Den upphandlande myndigheten ska antingen ange hur de olika kriterierna som avses i 12 kap. 1 § andra stycket viktas vid bedömningen av vilket anbud som är det mest fördelaktiga eller ange kriterierna i fallande prioritetsordning. Kriterievikt­ ningen får anges som intervall med en lämplig största tillåtna spridning. Kriterieviktningen eller prioritetsordningen ska anges i annonsen om upp­ handling, i ansökningsinbjudan eller i förfrågningsunderlaget. LÄNSRÄTTEN I NORRBOTTENS LÄN DOM 2009-03-25 Sida 6 362-09E Enligt 16 kap. 1 § första stycket LOU f°ar en leverantör som anser sig ha lidit eller kan komma att lida skada enligt 2 § i en framställning till allmän förvaltningsdomstol ansöka om åtgärder enligt nämnda paragraf. Enligt tredje stycket f°ar en ansökan inte prövas efter den tidpunkt då det finns ett kontrakt. Den får dock prövas till dess att tio dagar gått från det att 1. den upphandlande myndigheten lämnat underrättelse enligt 9 kap. 9 § till anbudssökandena eller anbudsgivarna, eller 2. rätten, om den har fattat ett interimistiskt beslut, upphävt det beslutet. Av 16 kap. 2 § LOU framgår att rätten ska besluta att upphandlingen ska göras om eller att den f°ar avslutas först sedan rättelse gjorts om den upp­ handlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada. DOMSKÄL Förfrågningsunderlagets innehåll Av förfrågningsunderlaget under rubriken "omfattning" framgår följande. Uppdraget omfattar energideklarationer av Pajalabostäders flerbostadshus och lokaler cirka 35 000 kvm och Pajala kommuns verksamhetsfastigheter cirka 75 000 kvm. För uppdraget ska ABK 96 gälla. Av förfrågningsunderlaget under rubriken "förtydligande" framgår följan­ de. Beställaren tar fram grunddata som behövs för upprättande av energi­ deklarationer. Uppdraget uppdelas i flerbostadshus Pajalabostäder och verksamhetsfastigheter Pajala kommun. LÄNSRÄTTENI NORRBOTTENS LÄN DOM 2009-03-25 Sida 7 362-09E Av förfrågningsunderlaget under rubriken "anbud" framgår följande. För­ utom priser ska anbud innehålla: - F-skattebevis - Företagets kvalitetssystem Anbudsgivare ska före antagande - Förete bevis beträffande slag av skattesedel - Uppvisa vidimerade uppgifter på aktuella register - Ha tecknade aktuella försäkringar - Ej ha restförda oreglerade avgifter och skatter. Länsrättens bedömning KPJ Konsult har som grund för sin talan anfört att Pajalabostäder i strid med LOU inhämtat kompletterande uppgifter från bl.a. KPJ Konsult, att detta medfört att Pajalabostäder felaktigt antagit att KPJ Konsults anbud inte omfattat vissa poster, att detta i sin tur medfört att Pajalabostäder fel­ aktigt lagt till en summa till KPJ Konsults anbudspris som slutligen i sin tur medfört att KPJ Konsult inte längre hade lägst pris. Pajalabostäder har invänt att förfarandet är tillåtet enligt reglerna för rättelse/förtydligande/ komplettering och nödvändigt för att nollställa anbuden samt att det inte lett till något felaktigt antagande eller prispåförande. Länsrätten kan konstatera att föremålet för upphandlingen inte har beskri­ vits på annat sätt än "Energideklarationer" i förfrågningsunderlaget med det förtydligandet att beställaren kommer att ta fram erforderliga grundda­ ta. Orden "Energideklarationer'' och "grunddata" anser länsrätten inte vara tillräckligt tydliga för att anbudsgivare ska förstå exakt vilka tjänster som efterfrågas och vad som ska och inte ska ingå i anbudet. Länsrätten kan inte se annat än att det till följd av den knapphändiga beskrivningen av vad som upphandlas kommit att råda oklarhet kring vad anbuden egentligen omfattar. Vidare kan länsrätten inte se annat än att Pajalabostäder som en C Sida 8 LÄNSRÄTTENI DOM 362-09E ringar från anbudsgivarna. Frågan är om detta är tillåtet enligt LOU. Länsrätten kan inledningsvis konstatera att det inte är fråga om en tillåten rättelse i aktuellt fall. Rättelse enligt 15 kap. 12 § LOU fär exempelvis ske om en leverantör uppenbart skrivit en nolla för mycket i anbudet eller summerat fel. Länsrätten kan vidare konstatera att det inte heller är fråga om ett tillåtet förtydligande eller komplettering. Enligt praxis f'ar en kom­ plettering eller ett förtydligande inte leda till annat än att marginella sak­ uppgifter tillförs ett anbud. Uppgifter som helt utelämnats i anbud kan inte bli föremål för förtydligande (se ex. KamR i Stockholm, mål nr 4214-05 NORRBOTTENS LÄN 2009-03-25 följd av detta sett sig tvunget att begära in förtydliganden eller komplette­ ( och 7378-08). Exempel på en tillåten komplettering är om det uppenbart fattas en sida i anbudet. För det fall den upphandlande myndigheten har medgett rättelse, förtydligande eller komplettering är det dessutom av största vikt att detta dokumenteras på ett korrekt sätt. De aktuella förtydli­ gandena/kompletteringarna har medfört att uppgifter om A,,temp tillförts anbuden och att summor lagts till på bl.a. KPJ Konsults anbudspris. Det. ia är inte tillåtet enligt den aktuella paragrafen. Dessutom har det uppkommit tvist kring vad som egentligen sades vid det samtal där de nu aktuella upp­ gifterna diskuterades och det finns alltjämt ingen klarhet i vad KPJ Kon­ sults anbud omfattar. Sammantaget kan länsrätten konstatera att Pajalabo­ städers förfarande står i strid med LOU. Förfarandet har dessutom uppen­ bart lett till att KPJ Konsult har lidit eller kan komma att lida skada. Eftersom bristerna i upphandlingen är hänförliga till dess konkurrensupp­ sökande skede ska upphandlingen göras om. Länsrätten noterar - till följd av utgången i målet - att domen även innebär ett omedelbart förbud för kommunen att fortsätta upphandlingen (j:fr RÅ 2005 ref. 17). Sida 9 LÄNSRÄTTEN I DOM 362-09E NORRBOTTENS LÄN 2009-03-25 DOMSLUT Länsrätten bifaller KPJ Konsult AB:s ansökan om överprövning och för­ ordnar att Pajalabostäder Aktiebolags upphandling avseende energideklara­ tioner ska göras om. i1;z� (__ AG� se bilaga (DV 3109flC) ( ( ,: i :,···' .'',.. . HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga liinsrättens beslut skall skriva till Kammarrätten i Sundsvall. s, Skrivelsen skall dock skickas eller lämnas till länsrätten. Överklagandet sk.all ha kommit in till länsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och tel�fonriummer. Dessutom skall adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att aomä]ao snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift om läns:rättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av länsrättens beslut som kla­ ganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen skall vara undertecknad av klagan­ den eller hans ombud. Adressen till liinsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar om­ bud skall denne sända in fullmakt i origmal samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. För att ett överkla de skall kunna tas upp i gan kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill 6C länsrätten kommit eller det annars finns syn­ nerliga skäl att pröva överklagandet Om prövningstillstånd inte meddelas står läns­ rättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser.att prövnings­ tillstånd bör meddelas. 1. . C0 N u. ........... .... .., � •,... . Skrivelsen med överkla ande skall innehålla www.domstol.se SVERIGES D,OMSTOLAR