I . FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCICTIOLM Avdelning 32 SÖKANDE Sida 1 (4) KONKURRENSVERKET Avd Dnr Utbildning Skog Fäma AB, 556535-4866 Kyrkbacksvägen 38 791 33 Falun MOTPART Arbetsförmedlingen 113 99 Stockholm SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. DOM 2017-10-31 Meddelad i Stockholm Mål nr 24507-17 Dok.Id 905663 Postadress Besöksadress Tegeluddsvägen 1 Telefon Telefax 08-561 680 00 08-561 680 01 E-post: forvaltningsrattenistockholm@dom.se www.domstol.se/forvaltningsratt Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:30 115 76 Stockholm 2017 "·10'" 3 ·, Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 24507-17 I STOCKHOLM BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Arbetsförmedlingen upphandlar, genom ett s.k. förenklat förfarande, Skogsmaskinförarutbildning (dm Af- 2017/0017 0151). Av inkomna sju anbud har två anbudslämnare tilldelats kontrakt för områdena Norra respektive Södra Sverige. För Södra Sverige tilldelades Alfta Skogstelmiska Utbildning AB (Alfta) kontraktet. Utbildning Skog Färna AB (Fäma eller bolaget) ansöker om överprövning och anför huvudsakligen följande. Ett obligatoriskt laav i upphandlingen för området Södra Sverige var att "huvudorten för upphandlingen" skulle ligga i Värmlands, Västmanlands eller Örebro län. Såvitt Fäma vet så har Alfta sin huvudort i Hälsingland. Om Arbetsförmedlingen har accepterat en huvudort utanför de angivna områdena där huvudorten enligt upphandlings­ dokumenten skulle ligga, så har bolaget blivit vilselett inför utformandet av sin offert. Fäma är vidare intresserade att veta vad Alfta har för övningsområden, då det krävs en hel del för att klara den aktuella formen av utbildning. Alfta har inte, såvitt bolaget känner till, någon verksamhet i dessa områden i dag och bolaget betvivlar möjligheten att bygga upp en organisation i området så snabbt som det krävs enligt avtalet. Fäma har lång erfarenhet av Arbetsmarknadsutbildning Skogsmask.införare och vet vad som krävs i form av personal, skogsmaskiner och övningsområden. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Av 20 kap. 6 § lagen (2016:1145) om offentlig upphandling (LOU) framgår att förvaltningsrätten ska besluta att en upphandling ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 4 kap. 1 § eller någon annan bestämmelse i LOU och detta har medfört att den sökande leverantören har lidit eller kan komma att lida skada. I, Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 24507-17 Av rättsfallet RÅ 2009 ref. 69 framgår att det som huvudprincip bör krävas att den part som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klart sätt anger vilka omständigheter han grundar sin talan på. I upphandlingsdokumentet under rubriken Allmän orientering anges att Arbetsförmedlingens behov i den aktuella upphandlingen är rikstäckande och fördelat på två geografiska leveransområden. Anbudsgivare ska ange en permanent ort för verksamheten i det leveransområde där anbud lämnas. Var den permanenta orten ska vara belägen framgår under respektive leveransområde. Under rubriken Leveransområde Södra Sverige har Arbetsförmedlingen angett att permanent ort ska ligga i Värmlands, Västmanlands eller Örebro län. Förvaltningsrätten gör följande bedömning. Inledningsvis finner förvaltningsrätten att det av Alftas anbud framgår att Alfta som s.k. permanent ort (huvudort enligt Fä.mas språkval) angett Örebro. Mot bakgrund härav får Alfta anses ha uppfyllt det aktuella kravet. Det framgår härav vidare att Arbetsförmedlingen inte, såsom Färna angett i ansökan om överprövning, har frångått det aktuella kravet och vilselett Färna när bolaget utformat sitt anbud. Fäma har i sin ansökan om överprövning inte heller närmare konkretiserat på vilket sätt det påstådda felet vilselett bolaget vid utformningen av anbudet Gfr det ovan angivna rättsfallet RÅ 2009 ref. 69). Vad bolaget anfört i denna del utgör därför inte skäl till ingripande enligt LOU. Bolaget har härefter anfört att man är intresserade av att veta vad Fäma har för övningsområden och man ifrågasätter vidare huruvida Fäma har möjlighet att bygga upp en organisation i området så snabbt som krävs enligt avtalet. Förvaltningsrätten konstaterar i denna del inledningsvis att I STOCKHOLM I . Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 24507-17 I STOCKHOLM om bolaget är intresserade av att få ytterligare information kring upphandlingen och övriga anbud etc. får de vända sig till den upphandlande myndigheten och efterfråga sådan information. Vad sedan avser påståendet om att Alfta inte skulle ha möjlighet att bygga upp en organisation så snabbt som krävs enligt avtalet anser förvaltningsrätten att detta i första hand är en fråga mellan Arbetsförmedlingen och Alfta. Förvaltningsrätten kan dock även i denna del konstatera att Färna i sin ansökan inte närmare konkretiserar de påståenden som framförs (se åter RÅ 2009 ref. 69 ovan). Förvaltningsrätten anser därmed att inte heller vad bolaget anfcirt i denna del utgör skäl för ingripande enligt LOU. Förvaltningsrätten anser således sammanfattningsvis att de omständigheter som Färna anger som grund för ansökan om överprövning inte visar att Arbetsförmedlingen vid utvärderingen av anbuden har frångått vad som anges i upphandlingsdokumenten eller i övrigt har brutit mot någon av de upphandlingsrättsliga principer som ska iakttas genom hela upphandlings­ processen eller mot någon annan bestämmelse i LOU. Det finns därmed inte någon grund för ingripande med stöd av LOU och ansökan ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga 1 (DV 3109/lA LOU). Kerstin Sandin har handlagt målet. SVERIGES DOMSTOLAR www.domstol.se HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga förvaltningsrättens avgörande ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Adressen till förvaltningsrätten framgår av avgörandet. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av avgörandet. Om avgör­ andet har meddelats vid en muntlig förhand­ ling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när det kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag som avgörandet med­ delades. För offentlig part räknas tiden för överklagande alltid från den dag avgörandet meddelades. Om sista dagen för överldagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommar­ afton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. Prövningstillstånd i kammarrätten För att ett överldagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövnings­ tillstånd om 1. detfinnsanledningattbetvivlariktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. detinteutanattsådanttillståndmeddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. detäravviktförledningav rättstillämpningen att överldagandet prövas av högre rätt, eller 4. detannarsfinnssynnerligaskälattpröva överldagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens avgörande fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Överklagandets innehåll Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person- eller organisations­ nummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobil­ telefon. Aven adress och telefonnummer till arbetsplatsen ska anges, samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om klaganden anlitar ombud, ska om­ budets namn, postadress, e-post-adress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om samtliga ovan nämnda person- eller adressuppgifter har lämnats tidigare i målet och fortfarande är aktuella behöver de inte uppges igen. Om någon uppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. uppgift om det avgörande som över­ klagas - förvaltningsrättens namn, mål­ nummer samt dagen för avgörandet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens avgörande som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som ldaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Forts. nästa sida www.domstol.se Avtal före laga kraft i vissa mål I vissa mål får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens avgörande har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt • • • • • • lagen (2007:1091) om offentlig upphand­ ling, lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, lagen (2011:1029) om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet, lagen (2016:1147) om upphandling av koncessioner, lagen (2016:1145) om offentlig upphand­ ling, eller lagen (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorema I gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan fyra förstnämnda lagarna och i 20 kapitlet i de två sistnämnda lagarna. Ytterligare information Behöver ni fler upplysningar om hur man överklagar kan ni vända er till förvaltnings­ rätten. de flesta fall f'ar avtal slutas när tio dagar har v:,ww.domstol se