Dok.Id 1191177 Postadress 115 76 Stockholm Besöksadress Tegeluddsvägen 1 Telefon Telefax 08-561 680 00 E-post: avd30.fst@dom.se ,vww.domstol.se/forvaltningsratt Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Avdelning 30 SÖKANDE BUVI AB, 556854-6385 Tvär-Ramsdal 1 611 99 Tystberga MOTPART Försvarsmakten 107 85 Stockholm SAKEN Offentlig upphandling DOM 2020-02-04 Meddelad i Stockholm Mål nr 681-20 Sida 1 (5) r!(ONKURRENSVERKET Enhet l 20 -02- 0 4 iunr ·­ !;�s�;;,.r___A-ctl �=b_li___ FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan. Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 681-20 I STOCKHOLM YRKANDEN M.M. Försvarsmakten genomför en upphandling gällande Diver Documentation and Sensor System (DDSS) FM2019-16833. Upphandlingen genomförs genom ett öppet förfarande enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphandling (LOU). Enligt tilldelningsbeslut meddelat den 7 januari 2020 avser Försvarsmakten att teckna avtal med annat bolag än BUVI AB. BUVI AB ansöker om överprövning och yrkar beslutet att diskvalificera bolagets anbud på grund av att det inte innehöll ett utdrag från UC ska ändras så bolagets offererade produkt far utvärderas i upphandlingen. BUVI AB anför i huvudsak följande. BUVI AB vill komplettera sitt anbud med utdraget från UC som visar att BUVI AB uppfyller upphandlande myndighets krav på god likviditet. BUVI AB uppfyller alla kriterier och krav som ställs för att kvalificeras som leverantör i upphandlingen. Den produkt som efterfrågas i upphandlingen och som BUVI AB erbjuder är en av de bästa som kan erbjudas upphandlande myndigheter. Den borde därför vara med i Försvarsmaktens utvärdering gällande produkt och pris då lagen om offentlig upphandling ska säkerställa att bästa produkt till bästa pris upphandlas. Att BUVI AB glömde bifoga dokumentet har en mycket liten betydelse i denna upphandling då informationen om bolagets ekonomi är offentlig information. När två av tre leverantörer diskvalificeras före en objektiv utvärdering av de efterfrågande högteknologiska produkternas prestanda och pris utförs, faller syftet med en offentlig upphandling då ingen produkt utsätts för konkurrens. Försvarsmakten bestrider BUVI AB:s yrkanden och anför i huvudsak följande. BUVI AB:s anbud uppfyller inte samtliga obligatoriska krav i upphandlingen varför det rätteligen har förkastats. Som framgår av punkten 3.2.3.1 i upphandlingsdokumenten har det ställts ett obligatoriskt krav avseende anbudsgivarnas ekonomiska och finansiella ställning. Enligt Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 681-20 I STOCKHOLM kravet ska anbudsgivarna till anbudet bifoga ett kreditupplysningsintyg som visar att anbudsgivarens riskklass är på minst nivå tre. Alternativt har anbudsgivarna haft möjlighet att i anbudet lämna en förklaring för det fall de inte kunnat inkomma med ett sådant intyg. Som även framgår av BUVI AB:s ansökan om överprövning lämnade inte bolaget in något kreditupplysningsintyg till sitt anbud. Någon förklaring har inte heller lämnats i anbudet. BUVI AB har således inte uppfyllt samtliga obligatoriska krav i upphandlingen, vilket Försvarsmakten även uppfattar som ostridigt. Försvarsmakten har därför i enlighet med likabehandlingsprincipen förkastat BUVI AB:s anbud. Att BUVI till sin ansökan om överprövning inkommer med ett kreditupplysningsintyg till domstolen är något som Försvarsmakten inte kan eller far beakta eftersom intyget skulle ha lämnats in tillsammans med anbudet. Upphandlingen har således genomförts i enlighet med LOU varför BUVI AB:s ansökan ska avslås. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Tillämpliga regler och rättsliga utgångspunkter Upphandlande myndigheter ska enligt 4 kap 1 § LOU behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Upphandlingar ska vidare genomföras i enlighet med principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet. Av 20 kap. 6 § LOU framgår att om den upphandlande myndigheten har brutit mot någon av de grundläggande principerna i 4 kap. 1 § eller någon annan bestämmelse i LOU och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den far avslutas först sedan rättelse har gjorts. Prövningen i förvaltningsrätten utgör en kontroll av om det på grundval av vad sökanden har anfört i målet finns anledning att vidta sådana åtgärder som anges i 20 kap. 6 § LOU. Det är den som ansöker om överprövning Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 681 -20 som på ett klart och tydligt sätt ska ange vilka omständigheter talan grundas på och visa att upphandlande myndighet har agerat i strid med LOU Ufr. rättsfallet RÅ 2009 ref. 69). För att ett ingripande ska bli aktuellt krävs också att sökanden kan visa att han lidit skada eller kan komma att lida skada på grund av att elen upphandlande myndigheten brutit mot LOU. Rätten kan då endast besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Förvaltningsrättens bedömning Av upphandlingsclokumenten 3.2.3. 1 . framgår att anbudsgivaren i anbudet ska visa sin ekonomiska finansiella ställning genom ett kreditupplysningsintyg alternativt lämna en förklaring. Enligt förvaltningsrätten är det ah.:1 uella kravet både tydligt och proportionerligt. Av tilldelningsbeslutet framgår att anbudet från BUVI AB inte har bedömts uppfylla kravet i 3.2.3. 1 . och anbudet har därav inte kvalificerats. I målet är ostridigt att anbudet från BUVI AB inte har innehållit något kreditupplysningsintyg eller förklaring. Anbudet har därmed inte uppfyllt samtliga obligatoriska krav i upphandlingen och Försvarsmakten har således haft fog för att inte kvalificera anbudet från BUVI AB. Vad BUVI AB har anfört om sin produkt, att intyget är av liten betydelse samt att endast ett anbud kvalificerats ändrar inte denna bedömning. BUVI AB har till förvaltningsrätten lämnat in ett kreditupplysningsintyg och vill att anbudet ska få kompletteras med denna handling. Förvaltningsrätten konstaterar att en upphandlande myndighet enligt 4 kap. 9 § LOU har en viss möjlighet - men inte en skyldighet - att begära eller tillåta att en leverantör kompletterar sitt anbud. Att BUVI AB lämnat in ett kreditupplysningsintyg till förvaltningsrätten saknar betydelse för bedömningen av huruvida bolagets anbud uppfyller samtliga obligatoriska krav i upphandlingen. I STOCKHOLM Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 68 1 -20 I STOCKHOLM Sammanfattningsvis finner förvaltningsrätten att BUVI AB inte har visat att Försvarsmakten har brutit mot Iikabehandlingsprincipen eller någon av de andra grundläggande principerna i LOU. Det saknas därmed anledning att vidta sådana åtgärder som anges i 20 kap. 6 § LOU. Ansökan om överprövning ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga I (FR-05). Charlotte Ljungblad Förvaltningsrättsfiskal Johannes Dahlman har föredragit målet. I" Bilaga '1 t!l� SVERIGES DOMSTOLAR Hur man överklagar Den som inte är nöjd med förvaltningsrättens beslut kan överklaga. Här framgår hur det går till. Överklaga skriftligt inom 3 veckor Tiden räknas oftast från den dag som ni fick del av beslutet. I vissa fall räknas tiden i stället från beslutets datum. Det gäller om beslutet avkunnades vid en muntlig förhandling, eller om rätten vid förhandlingen gav besked om datum för beslutet. För myndigheten räknas tiden alltid från beslutets datum. Observera att överklagandet måste ha kommit in till domstolen när tiden går ut. FR-05 Närmare regler finns i den lag som gäller för målet, se rutan längst ner på nästa sida för hänvisningar. Gör så här 1. Skriv förvaltningsrättens namn och målnummer. 2. Förklara varför ni tycker att beslutet ska ändras. Tala om vilken ändring ni vill ha och varför ni t:v-cker att kammarrätten ska ta upp ert överklagande (läs mer om prövningstillstånd längre ner). 3. Tala om vilka bevis ni vill hänvisa till. Förklara vad ni vill visa med varje bevis. Skicka med skriftliga bevis som inte redan finns i målet. 4. Lämna namn och personnummer eller organisationsnummer. Lämna aktuella och fullständiga uppgifter om var domstolen kan nå er: postadresser, e-postadresser och telefonnummer. Om ni har ett ombud, lämna också ombudets kontaktuppgifter. 5. Skicka eller lämna in överklagandet till förvaltningsrätten - adressen finns i beslutet. Vad händer sedan? Förvaltningsrätten kontrollerar att överklagan­ det kommit in i rätt tid. Har det kommit in för sent avvisar domstolen överklagandet. Det innebär att beslutet gäller. Om överklagandet kommit in i tid, skickar förvaltningsrätten överklagandet och alla handlingar i målet vidare till kammarrätten. Vilken dag går tiden ut? Sista dagen för ö,-erklagande är samma veckodag som tiden börjar räknas. Om ni exempeh-is fick del av beslutet måndagen den 2 mars går tiden ut måndagen den 23 mars. Om sista dagen infaller på en lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårs­ afton, räcker det att överklagandet kommer in nästa vardag. Tänk på detta i mål om överprövning av upphandling I vissa fall kan myndigheten ingå avtal efter 10 dagar från det att domstolen avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut, och i vissa fall får myndigheten ingå avtal omedelbart. Efter att avtal har slutits får kammarrätten inte överpröva upphandlingen. Detta gäller alltså även om tiden för överklagande fortfarande gäller. Sida 1 av 2 www.domstol.se Har ni tidigare fått brev genom förenklad delgivning kan även kammarrätten skicka brev på detta sätt. Prövningstillstånd i kammarrätten När överklagandet kommer in till kammar­ rätten tar domstolen först ställning till om målet ska tas upp till prövning. Kammarrätten ger prövningstillstånd i fyra olika fall. • Domstolen bedömer att det finns anledning att tv·ivla på att fön,altnings­ rätten dömt rätt. • Domstolen anser att det inte går att bedöma om förvaltningsrätten dömt rätt utan att ta upp målet. • Domstolen behöver ta upp målet för att ge andra domstolar vägledning i rätts­ tillämpningen. • Domstolen bedömer att det finns synnerliga skäl att ta upp målet av någon annan anledning. Om ni inte får prövningstillstånd gäller det överklagade beslutet. Därför är det viktigt att i överklagandet ta med allt ni vill föra fram. Vill ni veta mer? Ta kontakt med förvaltningsrätten om ni har frågor. Adress och telefonnummer finns på första sidan i beslutet. Mer information finns på \V\V\v.domstol.se. ----------------------------------------- För fullständig information, se: • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorerna, 20 kap. • lag (2011:1029) om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet, 16 kap. • lag (2016:1147) om upphandling av koncessioner, 16 kap. • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssekrorn, 20 kap. �----------------------------------- ............! Sida 2 av 2 www.domstol.se