LÄNSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning 1 SÖKANDE Sida 1 (6) Rune Odelius Bil AB, 556185-7417 Bultgatan 42 442 40 Kungälv MOTPART Tjörns kommun 471 80 Skärhamn SAKEN DOM Mål nr 798-09 E Rotel 12 2009-03-02 Meddelad i Göteborg Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU DOMSLUT Länsrätten avslår ansökan, varvid länsrättens interimistiska beslut den 10 februari 2009 upphör att gälla. DokJd 157758 Postadress Box53197 400 15 Göteborg Besöksadress Sten Sturegatan 14 Telefon Telefax 031-732 70 00 031-711 78 59 E-post: lansrattenigoteborg@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 Sida 2 LÄNSRÄTTEN DOM 798-09 I GÖTEBORG Avdelning 1 BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Tjörns kommun har genomfört en upphandling benämnd Bilavtal, refe­ rensnummer 20081023:1, som avser löpande avrop på fordon i olika for­ donsklasser, även omfattande service och underhåll av bilarna. Av ett oda­ terat tilldelningsmeddelande framgår att Frontbilar i Göteborg AB har vunnit upphandlingen avseende fordonsklasserna 1-4 och att Motorbolaget i Stenungsund har vunnit avseende fordonsklass 5. Av tilldelningsbeslutet framgår också att fem anbud har kommit in under föreskriven tid och att ett av dessa har förkastats då det inte uppfyllt alla s.k. skall-krav. Rune Odelius Bil AB (nedan kallat bolaget) begär överprövning av upp­ handlingen och yrkar, som det får förstås, att upphandlingen inte får fort­ sätta innan den har rättats av kommunen på ett sådant sätt att kommunen företar en ny utvärdering av anbuden och därefter förklarar att bolaget vunnit upphandlingen alternativt att länsrätten beslutar att upphandlingen ska göras om. Som skäl för sin begäran om överprövning anför bolaget bl.a. att den utvärdering som gjorts inte uppfyller de grundläggande princi­ perna om transparens och likabehandling enligt 1 kap. 9 § LOU, då kom­ munen i utvärderingen har belastat bolaget med kostnader som redan ingår i den offererade hyresavgiften och då förfrågningsunderlaget jämte de frå­ gor som ställts under anbudstiden varit så otydliga att bolagets svar inte har behandlats korrekt. I den offererade månadsavgiften/hyresavgiften ingår alla extra kostnader som service, försäkring, däckförvaring, fordonsskatt, l�julbyte samt hämtning och lämning av fordon vid service och plåtskador. Bolaget lämnade dock i sitt anbud även delar av kostnader för bilarna sepa­ rat. Det var så Tjörns kommun ville ha det, enligt bolagets tolkning av för­ frågningsunderlaget. Tjörns kommun bestrider ansökan och anför i huvudsak följande. I för­ frågningsunderlaget ingår ett anbudsformulär som anbudsgivarna själva LÄNSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning 1 DOM Sida 3 798-09 har fyllt i avseende kostnader för olika fordonsklasser. Det framgår med all tydlighet att anbudsgivaren i formuläret ska ange pris för fordon och servi­ ce samt tjänster var för sig. Formuläret är konstruerat för att dels skapa tydlighet i vad som efterfrågas, dels för att kommunen på ett enkelt sätt ska kunna sammanställa de uppgifter som lämnats i respektive anbud. Formu­ läret ger därmed en tydlighet som uppfyller LOU:s krav på transparens och medför att inkomna anbud har kunnat behandlas utan ovidkommande hän­ syn. Kommunen har även i övrigt följt gällande bestämmelser i LOU. An­ budsutvärderingen är korrekt utförd och bolaget har inte påförts några kostnader som inte angetts av bolaget i anbudsformuläret. Länsrätten har i beslut den 10 februari 2009 förordnat att upphandlingen tills vidare inte får avslutas innan länsrätten slutligen prövat upphandlingen eller beslutat något annat. DOMSKÄL Länsrätten har enligt 16 kap. 2 § första stycket LOU att pröva om den upp­ handlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i lagen. Om så är fallet och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och ickediskriminerande sätt samt genomföra upphand­ lingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska enligt samma paragraf prin­ ciperna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. I avsnitt 4.4 i den aktuella upphandlingens förfrågningsunderlag sägs att priset på bilar ska anges som en månadsavgift/hyresavgift per månad och Sida 4 LÄNSRÄTTEN DOM 798-09 I GÖTEBORG Avdelning 1 bil och att övriga priser anges i enlighet med anbudsformulär. Enligt av­ snitt 3.5 ska föUande tjänster prissättas och anges i anbudsfonnuläret: • • • • • • • • • hämtning och lämning av fordon vid besiktning och service samt vid akuta reparationer och krockskador. Då ska även ersättningsbil kunna erbjudas till verksamheten, hantering av skadeanmälningar och försäkringsfrågor, däckbyte, förvaring av däck, rekond, tvätt, reparationer och underhåll, timersättning anges för övriga �jänster, samtliga bilar ska före leverans förses med dekal med kommunens logo på varje framdörr. Utvärdering ska enligt förfrågningsunderlaget ske på så sätt att pris inklu­ sive service har en viktning på 70 procent, �jänster 20 procent och leve-­ ranstid 10 procent samt att poäng sätts där 5 är bäst och 1 är sämst. Avse­ ende pris och tjänster beräknas priset proportionellt i förhållande till lägsta pris, multiplicerat med respektive viktningsprocent. Avseende leveranstid erhålls en poäng som multipliceras med angiven viktningsprocent. Till förfrågningsunderlaget är vidhäftat olika formulär för angivande av bl.a. pris avseende fordon, service och tjänster. Bolaget har i sitt anbud fyllt i formulären och därvid angett även pris per timme för reparationer, under­ håll och övriga �jänster. Av det s.k. tilldelningsmeddelandet framgår att bolaget har angett högst månadsavgift avseende alla fordonsklasser av de fyra anbudsgivare som varit kvar till utvärderingsfasen sedan ett anbud förkastats. För t.ex. ett fordon i klass 1, Toyota Yaris, har bolaget angett månadsavgiften till 2 600 kr och servicekostnaden per 6 000 mil till 189 kr, sammanlagt 2 789 kr. De tre andra anbudsgivarnas pris per månad för liknande bilmodell uppgår till Sida 5 LÄNSRÄTTEN DOM 798-09 I GÖTEBORG Avdelning 1 1 588 kr, 2 179 kr respektive 2 577 kr. Vid utvärderingen av 01mådet tjäns­ ter har kommunen med prisuppgiftema i anbuden som grund beräknat en kostnad utifrån vissa förutsättningar, såsom att däckbyte sker två gånger per år, att biltvätt utförs tio gånger per år och att tio timmars reparation och underhåll utförs per år. Summan har därefter delats med tolv, varpå man har fått en månadskostnad avseende sådana tjänster. För bolaget uppgår denna månadskostnad till 1 749 kr och för de tre övriga anbudsgivama till 741 kr, 1 533 kr respektive 1 984 kr. Bolaget har därvid hamnat på tredje plats av de fyra. Den erhållna poängen har därefter multiplicerats med viktningstalet på sätt som angetts i förfrågningsunderlaget. Bolaget har då fått lägst sammanlagd poäng. Länsrätten gör följande bedömning. Såvitt framgår av bolagets överklagande har bolaget uppfattat det som att månadsavgiften ska anges inklusive kostnader för vissa övriga tjänster, men att en prislista för tjänster ändå ska anges separat. Den omständighe­ ten att kommunen i utvärderingen har ökat månadskostnaden per bil med vissa schablonmässiga kostnader för �jänster, lika för alla anbudsgivare, har av bolaget tolkats som att kostnader för vissa tjänster har medtagits två gånger såvitt gäller bolagets anbud. Kommunen å sin sida menar att det av förfrågningsunderlaget tydligt framgår att anbudsgivaren i formuläret ska ange pris för fordon och service för sig och �jänster för sig samt att bolaget inte har påförts några kostnader som inte angetts av bolaget i formuläret. Länsrätten konstaterar att det i avsnitt 4.4 i förfrågningsunderlaget uppges att priset på bilar ska anges som en månadsavgift/hyresavgift per månad och bil och att övriga priser anges i enlighet med anbudsformulär. Även innehållet i formuläret avseende �jänster är utformat på ett sådant sätt att dessa kostnader inte rimligen kan ingå i den offererade månadsavgiften, eftersom kostnaden är beroende av i vilken omfattning tjänsten utnyt�jas. Så är fallet med t.ex. timkostnad för reparationer och underhåll, vilken av Sida 6 LÄNSRÄTTEN DOM 798-09 I GÖTEBORG Avdelning 1 bolaget angetts till 890 kr per timme. Länsrätten finner att det med tillräck­ lig tydlighet i förfrågningsunderlaget framgår att anbudsgivare i sina anbud ska ange en månadsavgift per bil och därutöver tillkommande kostnader för service och andra tjänster samt att kommunen inte kan lastas för att bolaget eventuellt feltolkat dessa uppgifter. Sammanfattningsvis finner länsrätten således att såväl förfrågningsunderlaget som utvärderingen får anses uppfylla de krav som ställs i LOU. Det föreligger därför enligt läns­ rättens mening inte skäl för att ingripa mot upphandlingen, varför bolagets ansökan ska avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/lB) C.---- Lars-Peter Holmberg /LG SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga länsrättens beslut skall skriva till K.ammarrätten i Göteborg. Skrivelsen skall dock skickas eller lämnas till länsrätten. Överklagandet skall ha kommit in till länsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande skall kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill länsrätten kommit eller det annars finns syn­ nerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står läns­ rättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövnings­ tillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande skall innehålla 1. 2. .3. 4. 5. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom skall adress och telefonnu:tnmer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till. kammarrätten, det beslut som överklagas med uppgift om länsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, den ändring av länsrättens beslut som kla­ ganden vill få till stånd, de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen skall vara undertecknad av klagan­ den eller hans ombud. Adressen till länsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar om­ bud skall denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. ct:)0 0N www.domstoLse