LÄNSRÄTTEN I DALARNAS LÄN DOM 2008--09-11 Meddelad i Falun Målm 1872-08 E Rotel 5 Sida 1 (7) SÖKANDE 2008 -09- 1 5 Swarco Sverige AB, 556024-7594 Heliosgatan 24, 120 30 Stockholm MOTPART Vägverket Ombud: verksjuristen LeifDylin Vägverket, Röda vägen 1, 781 87 Borlänge SAKEN Offentlig upphandling YRKANDENMM Aktbil r IW'rww••i::l�\',;:�i,��� i1 �,'f\\1'11?!'\�,""'""...,._.""""'ii""'·� 1 '; Av. d. Dnr Doss Dok.Id 51813 Postadress Box45 791 21 Falun Besöksadress Kullen 4 Telefon Telefax 023-484 00 023-484 80 E-post lansrattenidalarna@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 Vägverket genomför en upphandling av trafikinformationstavlor (TR30 2008:4078). I ansökan om överprövning yrkar Swarco Sverige AB att läns­ rätten beslutar att upphandlingen ska göras om. Vägverket anser att Swarcos ansökan ska avslås. I andra hand yrkar Väg­ verket att länsrätten förordnar om rättelse på så sätt att upphandlingen ska genomföras som en förhandlad upphandling. Länsrätten har interimistiskt beslutat att upphandlingen tills vidare inte får avslutas. DOMSKÄL Av 1 kap 9 § lagen (2007:1091) om offentlig upphandling framgår att en upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. LÄNSRÄTTEN DOM I DALARNAS LÄN 2008-09-11 Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande prin­ ciperna i 1 kap 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den f'ar avslutas först sedan rättelse gjorts (16 kap 2 §). Vid en överprövning av en offentlig upphandling gör länsrätten en kontroll av om det med hänsyn till de klagomål som sökanden har framfört finns anledning att besluta om sådana åtgärder. Swarco har till stöd för sin talan anfört sammanfattningsvis fö\jande. Sida 2 1872-08 E Vägverket har förkastat samtliga anbud utom anbudet från EON ES trafik­ och belysning AB. Det CE-certifikat som EON har levererat är endast ett generellt certifikat som visar att en testrnodul genomgått en testprocedur enligt norm EN12966. Det bevisar inte att de offererade skyltarna och deras optiska systern uppfyller de optiska "skall" krav som ställts i förfrågan. I upphandling av variabla lysande vägskyltar utgör de ljusoptiska kraven de absolut viktigaste skall-kraven då de är avgörande för om trafikanterna ska uppfatta meddelandena på skylten eller inte. I Vägverkets förfrågningsun­ derlag står det därför på sida 18 i dokument 4.1 Teknisk Beskrivning (TB) trafikinformationstavlor, att "[v]isuella krav enligt SS-EN 12966-1 ska vara uppfyllda med de preciseringar som anges i tabell STC/7."Vidare anges i av Vägverketsutskickatanbudsformulärsida2följande. "UF.613-Leveran­ tör visar att denna uppfyller kraven för teknisk och yrkeskornpentens ge­ nom att bifoga: provningresultat från typ-provning enligt handling 4.1". EON har inte uppfyllt detta skall-krav på redovisning genom utlämna den del i typprovningsintyget som redovisar provningsresultat trots att det klart framgår av förfrågningsunderlaget att provningsresultat ska redovisas. Till certifikatet ska det alltså finnas underliggande dokument från initierade typ test som visar den offererade skyltens uppmätta Uusoptiska egenskaper LÄNSRÄTTEN DOM I DALARNAS LÄN 2008-09-11 Sida 3 1872.-08 E baserade på pixel-avstånd, luminans, luminanskvot, spridningssvinkel, ljus­ jämnhet, strömstyrka med vilket dioderna drivits med i provningen. Vidare anges i Vägverkets kravspecifkation följande krav. "Med hänsyn till lysdio­ ders degenerering får vid normal drift röda, lysdioder inte drivas med mer än 35 % av den maximala strömstyrka som rekommenderas av diodtillver­ karen vita lysdioder inte drivas med mer än 55 % av den maximala ström­ styrka som rekommenderas av diodtillverkaren" EON:s intyg redovisas inte dessa i förfrågningsunderlaget krävda provningsresultat. Typprovning en­ ligt SS-EN får göras utan begränsningar av strömstyrkor, dvs att man med enkelhet kan uppnå de \jusoptiska kraven genom att tillföra dioderna en högre strömstyrka, med en för dioderna kortare livslängd som resultat. Där­ av det ursprungliga kravet i Vägverkets förfrågningsunderlag. EON uppfyl­ ler alltså inte ställda skall-krav att provningsresultat ska redovisas. Det ty­ der på att EON inte uppfyller ställda krav. Detta trots att det klart framgår av förfrågningsunderlaget att provningsresultat ska redovisas. I den av EON lämnade tekniska specifikationen framgår att skyltarna har RS485 kommu­ nikation. Detta är inte i enlighet med förfrågningsunderlag eftersom kravet i upphandlingen är TCP/IP via RJ45 och XML protokoll. Det var felaktigt av Vägverket att förkasta Swarcos anbud på grund av ett mått på en ritning som bifogats bolagets anbud. Typritningen var inte be­ gärd av Vägverket och borde inte ha varit en del i anbudsutvärderingen. Den borde har ansetts vara av "informativ" karaktär eftersom den visar hur motsvarande skyltar har utformats i tidigare leveranser till Vägverket. Man borde ha bortsetts ifrån den på samma sätt som Vägverket valt att bortse från delar av EONs anbud, t ex angående Bast- certifikat. Slutgiltig kon­ struktionsritning är alltid något som lämnas först i leveransskedet. Swarco har inte lämnat någon avvikelse vad gäller textstorlek och förbinder sig i anbudet att uppfylla dessa liksom samtliga andra krav i förfrågningsunder­ laget. LÄNSRÄTTEN DOM I DALARNAS LÄN 2008-09-11 Sida 4 1872-08 E Om anbudens giltighetstid löper ut kan den upphandlande enheten normalt inte teckna kontrakt med någon av anbudsgivama utan upphandlingen mås­ te då avbrytas och göras om. Enligt Vägverkets anbudsin�judan skulle an­ buden vara myndigheten tillhanda senast den 26 juni 2008. Enligt punkten UF.53 i dokument LO Upphandlingsföreskrifter skulle anbudsgivama vara bundna av sina anbud 30 dagar efter anbudstidens utgång. Anbudens giltig­ hetstid löpte därmed ut den 26 juli 2008. Vägverket har inte utnyttjat sin rätt att genom skriftlig påkallelse till anbudsgivaren förlänga anbudets giltig­ hetstid. Vägverket har således inga giltiga anbud att anta och saknar därför mqjlighet att tilldela kontrakt till någon av anbudsgivama. Eftersom anbu­ dens giltighetstid har löpt ut måste upphandlingen avbrytas och göras om. Vägverket har anfört sammanfattningsvis följande. I upphandlingen av trafikinformationstavlor inkom fyra anbud. Genom att bifoga en typritning på offererade produkter som avviker från skall-kraven lämnade Swarco ett anbud som Vägverket var skyldig att förkasta. Det enda anbud som uppfyllde samtliga ställda krav lämnades av EON. Detta anbud antogs därför. Eftersom Swarcos anbud inte uppfyller ställda krav och därför har förkas­ tats har bolaget inte lidit skada och riskerar heller inte att lida någon skada av Vägverkets förfarande i upphandlingen, vilket är en förutsättning för rättens ingripande mot upphandlingen. Swarcos ansökan om överprövning ska redan därför avslås. Vägverket har i förfrågningsunderlaget krävt provningsresultat från typ­ provning enligt handling 4.1. Vägverket uppfattar att sammanställningen från provningsinstitutet INTRON uppfyller dessa krav. Certifikatet visar resultatet från provning av en testmodul, vilket är helt i linje med de krav LÄNSRÄTTEN DOM I DALARNAS LÄN 2008-09-11 som Vägverket ställt på redovisning i anbudet. Som framgår av certifikatet så intygar utgivaren att de moduler som testats uppfyller normerna SS-EN 12966-1 med de preciseringar som avses i tabell STC/3, dvs de krav som Vägverket uppställt enligt upphandlingsföreskrifterna på redovisning i an­ budet. Utöver anförda krav så har Vägverket inte ställt något krav på redo­ visning i anbudet på bevis eller intyg om uppfyllelse av tekniska skall-krav. Sida 5 1872-08 E Det av EON ingivna testprotokollet avser en annan typ av trafikinforma­ tionstavla än de som upphandlingen avser. I fö\jd av detta och då de bevis som EON utöver testprotokollet bifogat till sitt anbud utvisar att de av EON offererade tavlorna uppfyller kraven i upphandlingsföreskriftema kan inne­ hållet i "Document BAST V4t-cm Priif Nr: 0760" betraktas som icke rele­ vant informationsmaterial för upphandlingen. Vägverket uppfattar det som att den, i den tekniska beskrivningen av trafik­ infonnationsskyltarna, redovisade kommunikationen avseende RS485 gäll­ er skyltens interna kommunikation. Vägverket har inte ställt några krav på skyltens interna kommunikations gränssnitt. Vägverkets "skall"-krav vad det gäller kommunikation, avseende TCP/IP via RJ45 och XML-protokoll, gäller den externa kommunikationen. I EON:s anbud framgår att trafikin­ fonnationstavlorna har förutsättningar att utrustas med en mängd externa kommunikationsprotokoll, däribland de i förfrågningsunderlaget efterfråga­ de "skall"-kraven. Vägverket har med stöd av upphandlingsföreskrifterna UF.54 skriftligen till EON påkallat 60 dagars förlängning av anbudets giltighetstid. Det är enligt praxis inte otillåtet att förlänga giltighetstiden med endast den anbudsgivare som tilldelats kontraktet i händelse av överprövning. Detta gäller särskilt som det uttryckligen anges redan i förfrågningsunderlaget att förlängning i händelse av överprövning kan bli aktuellt och då detta gäller till förmån för samtliga anbudsgivare. LÄNSRÄTTEN DOM I DALARNAS LÄN 2008-09-11 Länsrätten gör föUande bedömning. Sida 6 1872-08 E I sin upphandling av trafikinfonnationstavlor har Vägverket i sitt förfråg­ ningsunderlag ställt upp vissa produktkrav. Det anges t ex på sidan 14 i den tekniska beskrivningen att kraven i SS-EN 12966-1 ska vara uppfyllda, med vissa nännare angivna preciseringar och kompletteringar. På nästa sida an­ ges att typprovning ska vara utförd enligt denna standard, med de nännare preciseringar som anges i en tabell med beteckningen STC/3. Även typ­ provning enligt SS-EN 12966-2 ska vara utförd (sid 14). I målet har inte framkommit annat än EON har gett in handlingar som visar att godkända sådana typprovningar har utförts. Något krav på ytterligare testning kan inte utläsas i förfrågningsunderlaget. Swarco har inte bemött Vägverkets invändning att kravet avseende kom­ munikation gäller den externa kommunikationen. Det har vidare inte fram­ kommit skäl att ifrågasätta Vägverkets bedömning att den av EON redovi­ sade kommunikationen avseende RS485 gäller skyltens interna kommuni­ kation. Länsrätten instämmer i Vägverkets bedömning att det av EON inlämnade testprotokollet - som ostridigt avser en annan typ av trafikinformationstavla än sådana som upphandlingen avser - saknar relevans för upphandlingen. På grund av det anförda och eftersom EON ostridigt har uppgett att bolaget uppfyller produktkraven kan Swarco inte anses ha visat att EON inte upp­ fyller upphandlingens skall-krav. I målet är ostridigt att Swarco till sitt anbud bifogade en typritning på den sorts produkt som upphandlingen avser och att ritningen avviker från skall- LÄNSRÄTTEN DOM I DALARNAS LÄN 2008-09-11 kraven i förfrågningsunderlaget. Vid sådant förhållande finner länsrätten utrett att Vägverket hade fog för att förkasta bolagets anbud. Swarcos ståndpunkt beträffande anbuds giltighetstid innebär att nya upp­ handlingar i vissa fall skulle behöva ske även när den ursprungliga upp­ handlingen vid en överprövning visat sig vara korrekt. Ett sådant resultat är inte rimligt och står inte i överensstämmelse med LOU. På grund av det anförda ska Swarcos ansökan avslås. DOMSLUT Länsrätten avslår Swarcos ansökan om överprövning. Länsrättens interimistiska beslut upphör nu att gälla. Det innebär - om inte annat förordnas - att någon prövning av Swarcos ansökan om överprövning inte får ske efter den 21 september 2008 om ett upphandlingskontrakt före­ ligger. ,\N Ö�Rl