FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM 2014-02-13 Sida 1 (6) KONKURRENSVERKET I 2014 -02- 1 3 Avd Dnr KSnr Aktbil Allmänna avdelningen Enhet 16 SÖKANDE Meddelad i Stockholm E-Schakt Entreprenad AB, 556438-0862 Ombud: Advokaterna Ann Liverud Kalbhenn och Anders Uhner KLA-Karlerö Liljeblad Advokatbyrå HB Box 7330 103 90 Stockholm MOTPART Huddinge kommun 141 85 Huddinge SAKEN Överprövning enligt lagen om offentlig upphandling- LOU FÖRVALTNINGSRÅTTENSAVGÖRANDE Mål nr 30836-13 Förvaltningsrätten beslutar att upphandlingen f'ar avslutas först sedan rättelse har gjorts på så sätt att kommunen gör en förnyad prövning av anbuden som innefattar en prövning av anbudens förenlighet med de obligatoriska kraven avseende finansiell och ekonomisk styrka samt kompetens och kapacitet. Dok.Id 449958 Postadress Besöksadress Telefax 08-56168001 Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:30 115 76 Stockholm Tegeluddsvägen 1 Telefon 08-561 680 00 E-post: forvaltningsrattenistockholm@dom.se · r ;. ----_--- --.I FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM Allmänna avdelningen YRKANDEN M.M. Bakgrund · Huddinge kommun (kommunen) genomfor en upphandling avseende omisolering och betongreparationer av 4 Ge-tunnlar i Skogås, Huddinge. Upphandlingen genomförs som ett rorenklat förfarande. Enligt tilldelnings­ beslut den 16 december 2013 har kommunen antagit ett annat anbud än anbudet från E-Schakt Entreprenad AB (bolaget). I beslutet anges att den antagna anbudsgivaren har lämnat det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet med hänsyn till samtliga bedömningsgrunder. Ansökan om överprövning Bolaget ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar att upp­ handlingen ska göras om. Till stöd för talan anför bolaget bl.a. följande. Det vinnande bolaget har inte uppfyllt skall-kravet avseende teknisk kompetens och kapacitet eftersom det inte har angett ett tillräckligt antal referensobjekt. Majoriteten av anbudsgivarna har angett felaktiga referens­ objekt. Det vinnande bolaget har inte heller uppfyllt det obligatoriska kravet avseende finansiell och ekonomisk styrka Det går inte att göra en rättvis värdering av anbudshandlingama eftersom förfrågningsunderlaget är oklartoch ofullständigt. Kommunens inställning Huddinge kommun anser att ansökan ska avslås och anför bl.a. följande. I förfrågningsunderlaget anges att en anbudsgivare kan komma att uteslutas om den inte uppfyller kraven avseende finansiell och ekonomisk styrka samt teknisk kompetens och kapacitet men kommunen är inte tvingad att utesluta anbud som inte uppfyller dessa krav. Med skall-krav avses endast Sida2 30836-13 Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 308 36-13 anvisningar och instruktioner som innehåller texten "skall" eller "ska". Det är inte ett skall-krav att ange tre referensobjekt och därför utgör eventuella frågeställningar eller oklarheter kring sådana objekt inte skäl nog att förkasta ett anbud. SKÄLEN FÖRAVGÖRANDET Utgångspunkter för prövningen Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantör­ er på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphand­ lingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Likabehandlings­ principeninnebärbl.a.attdenupphandlandemyndighetenintefårefterge eller bortse från förfrågningsunderlagets obligatoriska krav. Av 16 kap. 6 § LOU första stycket framgår att om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i LOU och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. Förvaltningsrätten är inte bunden av de yrkanden om viss åtgärd som angetts i ansökan om överprövning (se RÅ 2005 ref. 47). Som huvud­ princip krävs att den part som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klart sätt anger vilka omständigheter han grundar sin talan på (se RÅ 2009 ref. 69). Ett förfrågningsunderlag ska vara så pass tydligt att samtliga anbudsgivare ges insikt i hur bedömningen av deras anbud kommer att göras. Förfråg­ ningsunderlag och utvärderingsm.odeller som inte är optimalt utformade får dock godtas under förutsättning att de principer som bär upp LOU och EU- I STOCKHOLM Allmänna avdelningen f_--·:_-·_·_·_ --- ... ---.-- FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM Allmänna avdelningen rätten inte träds för när Gfr RÅ 2002 ref. 50). Av EU-domstolens avgörande i Siac-målet (Mål C-19/00) framgår att kriterierna i ett förfrågningsunderlag ska vara så pass tydligt utformade att alla rimligt informerade och normalt omsorgsfulla anbudsgivare kan tolka kriterierna på samma sätt. Förvaltningsrättens prövning Frågan om eventuella brister iförfrågningsunderlaget Boiaget anför att förfrågningsunderlaget är så pass ofullständigt och oklart att det inte går att göra en rättvis värdering av anbuden. Bolaget har bl.a. anfört att mängdförteckningarna inte står i proportion till ritningsunder­ laget. Felpåståendet f'ar anses vara allmänt hållet och enligt förvaltnings­ rättens mening ger det inte skäl för bedömningen att förfrågningsunder­ laget står i strid med proportionalitetsprincipen eller någon annan bestämmelse i LOU. Bolaget har även anfört att det inte framgår av mängdbeskrivningen om samtliga moment som ska anges i mängd­ förteckningen inkluderar arbeten. I målet är ostridigt att bolaget inte har begärt klargörande i nu aktuellt hänseende i samband med anbuds­ givningen och det har inte heller kommit fram att något annat bolag har gjort det. Det har inte heller framkommit att det finns motstridiga upp­ fattningar hos kommunen och anbudsgivama om vilka uppgifter som ska ingå i förteckningen. Därmed bedömer förvaltningsrätten att det inte påvisats oklarheter och ofullständigheter i förfrågningsunderlaget som är av sådan art och grad att det kan föranleda ett ingripande enligt LOU. Den omständigheten att det förekommit felaktiga summeringar hos anbuds­ givarna ger inte anledning att göra en annan bedömning. Sida4 30836-13 iL I ·-- - ------ r FÖRVALTNINGSRÄTTEN ------�-_[ -,iI Sida 5 DOM 30836-13 Frågan om obligatoriska krav m.m. I STOCKHOLM Allmänna avdelnin gen Den första frågan för domstolen att ta ställning till i denna del är om kraven avseende finansiell och ekonomisk styrka samt kompetens och kapacitet är obligatoriska. I punkt AFB.31 i förfrågningsunderlagets administrativa föreskrifter, under rubriken Kvalificering, uppmanas anbudsgivarna att i sina anbud ange tre referensobjekt avseende liknande uppdrag. I punkt AFB.52-53 anges att anbuden kommer att prövas enligt handling 13.1. I denna handling, som rubriceras Prövning av entreprenadanbud, anges att anbudsgivare som inte uppfyller angivna krav på seriositet, finansiell styrka och andra ställda grundkrav på kompetens och teknisk förmåga eller som inte kommer in med i allt väsentligt komplett at1bud enligt anbudsinfordran, kommer att få sina anbud förkastade. För attkvalificera sig ska anbudsgivaren erbjuda sådan finansiell och ekonomisk styrka som krävs för genomförande av uppdraget och ha den tekniska kompetens och kapacitet som krävs för uppdragets genomförande. Det krävs attanbudsgivare har minst kredit­ värdighet 4 enligt Business Check AB och att de tre referensobjekt som bifogas anbudet redovisar goda referenser på att anbudsgivaren har kapacitet och förmåga att fullgöra en entreprenad kontraktsenligt. Enligt förvaltningsrättens bedömning kan förfrågningsunderlaget inte förstås på annat sätt än att kommunen har ställt obligatoriska krav på anbudsgivarna avseende finansiell och ekonomisk styrka samt kompetens ochkapacitet.Kravetavseende finansiellochekonomiskstyrkainnebär bl.a. att anbudsgivarna ska ha en viss kreditvärdighet och kravet avseende kompetens och kapacitet innebär bl.a. att anbudsgivarna ska komma in med tre refererisobjekt. Det har an kommit på kommunen att se till att de obligatoriska kravenupprätthålls. Genomattintesäkerställaattanbuden uppfyller aktuella krav har kommunen förfarit i strid med 1 kap. 9 § LOU. I 1- FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen r ,. . r � - ···-- . -·---------­ __-____J Sida 6 DOM 3083 6-13 Förfarandet f'ar anses ha medfört en risk för att bolaget kan ha eller kan komma att lida skada. Grund för rättelse föreligger därför. Förvaltningsrätten beslutar att upphandlingen får avslutas först sedan rättelse har gjorts på så sätt att kommunen gör en förnyad prövning av anbuden som innefattar en prövning av anbudens förenlighet med de obligatoriska kraven avseende finansiell och ekonomisk styrka samt kompetens och kapacitet. HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga (DV 3109/lA L OU). Rådman Förvaltningsrättsnotarien Marcus Westman har föredragit målet 1:- ..-·---------··---- ' I •I SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND :... f I .... J - Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Stockhohn. Sktivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltnings.rätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet Om beslutet ha.r meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsonunarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillståod om Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnununer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. den dom/beslut som överklagas med uppgift om fö:cvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till fö:cvaltningsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar ha.r gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart Ett överklagande av rättens avgörande f'ar inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig - information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltnings rätten. i 1. 2. 3. 4. det finns anledning att betvivla nktigheten av det slut som fö:cvaltningsrätten har kommit till, det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som fö:cvaltningsrätten har kommit till, det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet <'),... Om prövningstillstånd inte meddelas står 0N förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av öv�rklagandet 'till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. www.domstol.se !.