FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM 2010-03-12 Meddelad i Stockholm Mål nr 19326-10 Enhet 14 Sida 1 (15) SÖKANDE Just In Time AB, 556538-8187 Ombud: Jur. kand. Carl Noren A1 Advokater KB Riddargatan 13 A 114 51 Stockholm MOTPARTER I. Södertälje kmmnun 2. Salems kmmnun 3. Nykvarns k01mnun 4. Telge AB, 556307-6867 genom Telge Inköp AB, 556770-1437 Box 633 151 27 Södertälje SAKEN 2010 -03·- 1 6 Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) DOMSLUT Förvaltningsrätten bifaller ansökan och förordnar att av Telge Inköp AB genomförd upphandling benämnd "Arbets- och skyddskläder, arbets- och skyddsskor och personlig skyddsutrustning" (dnr TI 2009-86) inte får av­ slutas förrän rättelse i form av en ny anbudsutvärdering med bortseende från av Björnkläder AB ingivet anbud gjorts. Förvaltningsrättens interimistiska beslut av den 23 december 2009 upphör därmed att gälla. Dok.Id 5290 Postadress Besöksadress 115 76 Stockholm Telefon 08-561680 01 forvaltningsrattenistock11olm@dom,se Tegeluddsvägen 1 08-561680 00 Telefax Expeditionstid måndag fredag 09:00-15:00 E-post: Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 19326-10 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen BAKGRUND Telge Inköp AB (Telge Inköp) genomför på uppdrag av Södertälje kom­ mun, Salems kommun, Nykvarns kommun och Telge AB en upphandling av arbets- och skyddskläder, arbets- och skyddsskor samt personlig skyddsutrustning (dnr TI2009-86). Upphandlingen genomförs som en öp­ pen upphandling. Enligt tilldelningsbeslut avsänt den 16 december2009 har anbud från Björnkläder AB (Björnkläder) antagits. Just In Time AB (Just In Time och bolaget) har ansökt om överprövning enligt LOU av ovan angiven upphandling och har i samband därmed yrkat att upphandlingen inte får avslutas innan någonting annat har beslutats. Länsrätten i Stockholms län (numera Förvaltningsrätten i Stockholm) har den23 december2009 beslutat att upphandlingen tills vidare och till dess annat förordnas i målet inte får avslutas. YRKANDEN M.M. Just /11 Time yrkar i sak att upphandlingen ifråga får avslutas först sedan rättelse i forn1 av att bolaget tilldelas kontraktet gjorts. Till stöd för sin ta­ lan anför bolaget bl.a. följande. Enligt vad som anges under punkt 6 "Krav på anbudets form och innehåll", avsnitt 6.1 "Krav" i förfrågningsunderlaget och enligt. allmänna principer för offentlig upphandling måste alla ska-krav vara uppfyllda för att ett an­ bud ska gå vidare till utvärderingsfasen. Det vinnande anbudet från Björn­ kläder har inte uppfyllt ska-kraven avseende ett stort antal punkter, varför dess anbud borde ha förkastats. Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 19326-10 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Uppgift om inköpssätt Under punkt 7 "Krav på leverantören", avsnitt 7.9 "Beställning" i förfråg­ ningsunderlaget anges att anbudsgivare i sitt anbud ska ange vilka av tre angivna inköpssätt som accepteras av anbudsgivaren. Detta framgår även av punkt 7 i förfrågningsunderlagets bilaga2 "Svarsfornrnlär/kravspeci­ fikation". Björnkläder har inte gett någon uppgift angående vilken av de tre beställningsrutinerna som accepteras. Istället har i Björnkläders svar ut­ tryckligen angetts att "[j]ag har satt ett frågetecken vid e-beställningama ovan för jag vet ej vilken av alternativen som går ut på att vi lmyter en spe­ ciell sä\jare som tar emot en webbeställning från er, det är de vi väljer i första hand, vi kan diskutera andra lösningar men vi behöver veta mer om dessa då." Det framgår således tydligt att Björnkläder inte har svarat på frågan angående inköpssätt eftersom man inte förstått frågan. Uppgift om priser På sida2 i förfrågningsunderlagets bilaga2 anges att ifylld prisbilaga ska lämnas tillsammans med anbudet. På sida 3 i samma handling anges att angivet pris ska inkludera samtliga kostnader. Detta framgår även av för­ frågningsunderlagets bilaga 1 "Prisbilaga". Björnkläder har inte angett nå­ got pris alls för enfärgat tryck eller fyrfärgstryck. Det saknas därmed förut­ sättningar för att överhuvudtaget utvärdera anbudet. Kryssfrågor i svarsformulär I förfrågningsunderlagets bilaga2 anges att gråmarkerade fält i bilagan ska fyllas i av anbudsgivare. På sida 3 i samma handling finns ett gråmarkerat fält med efterfrågade uppgifter. I fältet finns ett antal ja- och n�j-rutor. Det har således varit ett ska-krav att samtliga efterfrågade uppgifter besvaras med ett kryss i antingen en ja- eller n�j-ruta. Björnkläder har på två frågor inte kryssat i någon av rutorna. Istället har ett frågetecken angetts efter de efterfrågade uppgifterna avseende beställningsrutiner. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida4 19326-10 Krav på varan - uppgift om gramvikt Under rubriker "Krav på varan" och "Gramvikt (tygvikt i gram per kva­ dratmeter)" på sida 7 i förfrågningsunderlagets bilaga2 anges att tygvikten ska anges i prisbilaga för varje efterfrågat plagg. Björnkläder har varken i prisbilagan till dess anbud eller i anbudet i övrigt angett information om gramvikten för något av de efterfrågade plaggen. Krav på varan - uppgift om kvalitet Under rubriker "Krav på varan" och "Kvalitet" på sida 6 i förfrågningsun­ derlagets bilaga2 anges att anbudsgivare i anbudet ska bekräfta att angivna kvalitetskrav uppfylls för erbjudna artiklar. I Björnkläders anbud har inte någonstans bekräftats att kvalitetskraven är uppfyllda för de erbjudna artik­ larna. Kvalitetssäkring Under punkt 5 "Kvalitetssäkring" i förfrågningsunderlagets bilaga2 anges att anbudsgivaren i anbudet ska ange på ett tydligt sätt hur kvalitetssäkring sker. Björnkläder har endast hänvisat till att om Telge Inköp så önskar, kan Björnkläder skicka sin kvalitetshandbok på ca 150 sidor. Detta kan inte anses uppfylla ovan angivet ska-krav. Björnkläder skulle för att uppfylla ska-kravet, antingen ha bifogat kvalitetshandboken eller gjort en samman-· fattning av sin kvalitetssäkring på ett tydligt sätt. Så har inte skett. Ovan angivna omständigheter åberopas var för sig och tillsammans. Telge Inköp har i strid mot principerna om objektivitet och likabehandling utvär­ derat Björnkläders anbud trots att det inte uppfyller samtliga ska-krav i förfrågningsunderlaget. Rättelse av beslutet om tilldelning ska därför ske. Skada Vid en korrekt behandling av Björnkläders anbud skulle Just In Time ha vunnit anbudsutvärderingen. Det är därför uppenbart att Just In Time FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida .5 19326-10 kommer att lida stor skada om upphandlingen avslutas genom att avtal ingås med annan leverantör. Te/ge Inköp bestrider bifall till Just In Times ansökan och anför bl.a. föl­ jande. Uppgift om inköpssätt Björnkläder har genom sitt svar under aktuell punkt i förfrågningsunderla­ gets bilaga2 accepterat samtliga de beställningssätt som efterfrågats och uppfattat kravet att leverantören ska tillhandahålla en kontaktperson som ansvarig hos demia för mottagandet av beställningar. Ska-kravet ifråga är därmed uppfyllt. Uppgift om priser Björnkläder har enbart lämnat prisuppgift för fyrfärgstryck, vilket är det dyrare alternativet av enfärgat tryck och fyrfärgstryck. Telge Inköp har därmed beräknat kostnaden för enfärgat tryck med den kostnad som gäller för fyrfärgstryck. Därmed är nu aktuellt ska-krav uppfyllt. Kryssfrågor i svarsformulär Telge Inköp har bett anbudsgivare att förtydliga de aktuella kryssfrågorna då de besvarar punkt 7 "Beställning" i förfrågningsunderlagets bilaga2 och detta har berörts under rubrik "Uppgift om inköpssätt" ovan. Därmed är ifrågavarande ska-krav uppfyllt. Krav på varan - uppgift om gramvikt Telge Inköp har inte ställt som ska-krav att gramvikt ska anges i förfråg­ ningsunderlagets bilaga 1. Uppgifterna ifråga fim1s angivna i den digitala versionen av Björnkläders produktkatalog som bifogats anbudet. Därmed är ska-kravet ifråga uppfyllt. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmäm1a avdelningen DOM Sida 6 19326-10 Krav på varan - uppgift om kvalitet Björnkläder har i förfrågningsunderlagets bilaga2 meddelat att det god­ käm1er samtliga ska-krav och de kommersiella villkoren i förfrågningsun­ derlaget. Därmed är ifrågavarande ska-krav uppfyllt. Kvalitetssäkring Björnkläder har under punkt 5 "Kvalitetssäkring" i förfrågningsunderlagets bilaga2 skrivit bl.a. att det är ISO 90012: 000-certifierat. Att Björnkläder är ISO 9001:2000-certifierat borgar mer än nog för att erforderlig kvalitets­ säkring finns. Därmed är aktuellt ska-krav uppfyllt. Upphandlingen har genomförts i enlighet med LOU och på ett sådant sätt att den inte brutit mot principerna om objektivitet och likabehandling. Bolaget anför härefter bl.a. följande. Krav på varan - uppgift om gramvikt Av ska-kravet ifråga framgår att gramvikt ska anges i prisbilagan. Telge Inköp har i denna del invänt att man inte ställt som ska-krav att gramvikt ska anges i förfrågningsunderlagets bilaga 1. Dock är den enda handling i upphandlingen som haft benämningen "prisbilaga" just denna bilaga 1. Övriga hänvisningar till "prisbilaga" i förfrågningsunderlaget avser tydligt den bilagan. Exempelvis anges under rubrik "Material" i förfrågningsun­ derlagets bilaga2 att materialet ska vara "enligt specifikation i prisbilaga". Specifikationen av respektive material som refereras till under nyss angi­ ven rubrik återfinns sedan i förfrågningsunderlagets bilaga 1 i en beskriv­ ning av varje artikel. Det är därmed tydligt att ska-kravet har inneburit att gramvikten måste vara angivet i denna bilaga 1 och inte i en bifogad digital version av Björnkläders produktkatalog. Det är ostridigt att Björnkläder inte har angett uppgift om gramvikt i förfrågningsunderlagets bilaga 1. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida 7 19326-10 Krav på varan - uppgift om kvalitet Att Björn.kläder har meddelat att det godkänner samtliga ska-krav innebär inte per automatik att ska-kraven faktiskt är uppfyllda, utan utgör endast ett kommersiellt villkor vid ett eventuellt framtida kontrakt mellan anbudsgi­ varen och Södertä\je kommun, Salems kommun, Nykvarns kommun re­ spektive Telge AB. Under rubrik "Krav på leverantören" på sida 3 i för­ frågningsunderlagets bilaga2, i vilken handling rutan för godkännande av samtliga ska-krav finns, står t.ex. angivet att "[l]everantören skall ha svarat på alla skall-krav". Det spelar därför ingen roll om en anbudsgivare har angett att man godkänner samtliga ska-krav om något enskilt ska-krav inte har uppfyllts. En annan tillämpning skulle innebära att det är tillräckligt för en anbudsgivare att meddela att man godkänner samliga ska-krav utan att besvara något av de enskilda ska-kraven i upphandlingen, vilket skulle vara orimligt. Björnkläder har inte uttryckligen bekräftat att de erbjudna artiklarna uppfyller respektive ska-krav avseende kvalitet. Kvalitetssäkring Att Björnkläders ledningssystem uppfyller kraven i ISO 9001:2000 innebär inte att Björn.kläder på ett tydligt sätt har angett hur kvalitetssäkring sker. Kvalitetssäkringen måste avse kvalitetssäkringen för det enskilda uppdra­ get och inte för organisationens ledningssystem generellt. Detta har dock inte Björn.kläder svarat på, trots att ska-kravet im1eburit att anbudsgivare på ett tydligt sätt ska ange hur kvalitetssäkring sker. UTREDNINGEN I MÅLET lfö1frågni11gsunderlaget anges bl.a. fö\jande. 6 Krav på anbudets form och innehåll 6,1 Krav (...) Alla ska-krav måste vara uppfyllda för att anbudet ska kumm utvärderas. Ett ska-krav är antingen "uppfyllt" eller "ej uppfyllt". Någon värdering av Sida 8 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 19326-10 Allmänna avdelningen I STOCKHOLM ett ska-kravs grad av uppfyllelse sker inte. I det fall ett svar på ett ska-krav är motsägelsefullt eller kombinerat med villkor för svarets giltighet på nå­ gon plats i anbudet, eller att svar utelämnats, kan ska-kravet komma att bedömas vara "ej uppfyllt" . ( ...) 6. 5 Anbudetsform och innehåll (...) Anbud bör vara uppställt i enlighet med detta förfrågningsunderlag. Leve­ rantören uppmanas därför att noggrant läsa anbudsunderlaget med bilagor och därefter upprätta anbudet enligt samma ordning och med samma rubri­ cenng. ( ...) 7 Krav på leverantören (...) 7 9 Beställning (...) Anbudsgivare ska i sitt anbud ange vilka av följande inköpssätt i rela­ tion till Södertälje kommun som accepteras av anbudsgivaren. 8 Krav på uppdraget • ( ...) • ( ...) • ( ...) Elektronisk handel enligt SFTI-standard Beställning sker på extern marknadsplats (Gatetrade) Beställning sker via kommunens beställningsblankett Enligt bilaga2 "Svarsformulär/kravspecifikation" . 8.2 Kvalitet i leverantörens organisation Anbudsgivare ska i anbudet redovisa rutiner för kvalitetssäkring. 9 Administrativa bestämmelser ( ...) 9. 3 Anbudsprövning 9.3 .1. Allmänt om anbudsprövningen Prövningen av anbuden sker i två steg: kvalificering och utvärdering. ( ...) Sida 9 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 19326-10 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen 9.3 .2 Kvalificering Vid kvalificeringen prövas om anbudsgivaren uppfyller ställda kvalifice­ ringskrav. Dessa är i förfrågningsunderlaget angivna som ska-krav. Ett ska-krav kan vara "uppfyllt" eller "�j uppfyllt". De anbudsgivare som upp­ fyller samtliga ska-krav går vidare till utvärderingen. Övriga anbudsgivare förkastas. 9.3.3 Utvärdering ( ...) Det anbud som kommer att utses till det vinnande anbudet är det som får den totalt sarnmanräknat högsta poängen. ( ...) lföifrågningsunderlagets bilaga 2 "Svarsformulär/kravspecifikation" anges bl.a. följande. Fält med gråmarkering ska fyllas i av anbudsgivare. (...) Handlingar med blå (i denna dom kursiv;förvaltningsrättens anm.) text bör bifogas. Svarsformulär ifyllt i samtliga delar Beställning Godkänner uppkoppling i Södertä\je kommuns beställnings- system Godkänner uppkoppling i Telges beställningssystem Syne- IT från Freesourcing Pris Ifylld prisbilaga (ska även lämnas digitalt på CD med anbu- det) Ja Nej ( ...) Krav på leverantören Leverantören ska ha svarat på alla ska-krav (...) Pris och rabatt Angivet pris (exklusive moms i svenska kronor) ska inkludera samtliga kostnader, dvs. även transportkostnader. ( ...) (...) ( ...) FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Krav på varan Arbetskläder Kvalitet Anbudsgivare ska i anbudet bekräfta att nedanstående kvalitetskrav upp­ fylls för erbjudna artiklar. (...) Gramvikt {tygvikt i gram per kvadratmeter) Ska anges i prisbilaga för varje efterfrågat plagg. 5 Kvalitetssäkring Anbudsgivaren ska i anbudet på ett tydligt sätt ange hur kvalitetssäkring sker. 7 Beställning Redovisa vilket/vilka av de angivna beställningsrutinema i kravspecifika­ tionen som accepteras av anbudsgivaren och rutiner kring detta. (...) I det av Björnkläder ifyllda förfrågningsunderlagets bilaga 1 "Prisbila­ ga" har under rubrik "För tryck/märkning av arbets- och profilkläder" bl.a. inget pris fyllts i för enfärgat tryck (screen och tampo) och flerfärgat tryck (screen), dock för flerfärgat tryck (transfer). I det av Björnkläder ifyllda förfrågningsunderlagets bilaga 2 "Svarsfor­ mulär/kravspecifikation" har i nu relevanta delar lämnats följande svar. Sida 10 19326- 10 Ja ..·. Nej (...) Beställning Godkänner uppkoppling i Södertälje kommuns beställnings- system ? Godkänner uppkoppling i Telges beställningssystem Syne- IT från Freesourcing ? (...) (...) (...) (...) FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen (...) 5 Kvalitetssäkring DOM Sida 11 19326-10 "Vi är iso 9001:2000 certifierade, vi är även iso 14001 certifierade. Vi skickar om ni så önskar hela vår kvalitetshandbok på ca 150 sidor." (...) (...) (...) DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser I 16 kap. 1 § första stycket LOU anges att en leverantör som anser sig ha lidit eller kan komma att lida skada enligt2 § får i en framställning till all­ män förvaltningsdomstol ansöka om åtgärder enligt den paragrafen. Av 16 kap.2 § första stycket LOU framgår att om den upphandlande myn­ digheten har brutit mot de gnmdläggande principerna i 1 kap. 9 § eller nå­ gon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. I 1 kap. 9 § LOU stadgas föUande. Upphandlande myndigheter ska behand­ la leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genom­ föra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare princi­ perna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Förvaltningsrättens bedömning Förvaltningsrättens prövning i mål som det nu aktuella utgör en kontroll av om det, på grundval av vad sökanden har framfö1i i målet, fim1S anledning att besluta om åtgärd enligt 16 kap.2 § LOU. 7 Beställning "Jag har satt ett frågetecken vid e-beställningarna ovan för jag vet �i vilken av alternativen som går ut på att vi knyter en speciell säUare som tar emot en webbeställning från er, det är de vi väljer i första hand, vi kan diskutera andra lösningar men behöver veta mer om dessa då." (...) FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida 12 19326-10 Grund för ett ingripande enligt LOU kan föreligga bl.a. om det visas att den upphandlande myndigheten vid upphandlingen ifråga har åsidosatt den grundläggande principen om likvärdighet i 1 kap. 9 § LOU. Denna princip innebär att alla leverantörer ska behandlas lika och ges lika förutsättningar. Principen får till följd att anbud som inte uppfyller samtliga i en upphand­ ling ställda ska-krav, vilka är ovillkorliga krav för att anbud ska kunna komma i fråga för antagande, inte får antas. Den huvudsakliga frågan i målet är om Telge Inköp vid nu aktuell upp­ handling förfarit i strid mot LOU: s grundläggande principer genom att vid anbudsutvärderingen inkludera ett anbud som inte uppfyllt i förfrågnings­ underlaget angivna ska-krav. Uppgift om inköpssätt I förfrågningsunderlaget anges att anbudsgivare i sitt anbud ska uppge vil­ ka av tre angivna inköpssätt i relation till Södertälje kommun som accepte­ ras av anbudsgivaren. Björnkläder kan inte genom sina svar vid den aktuel­ la kryssfrågan ("[g]odkänner uppkoppling i Södertälje kommuns beställ­ ningssystem") och under punkt 7 "Beställning" i förfrågningsunderlagets bilaga2 anses ha lämnat nu aktuell uppgift. Det har heller inte kommit fram att Björnkläder någon annanstans i sitt anbud lämnat efterfrågad upp­ gift, varför dess anbud inte uppfyller nu aktuellt ska-krav. Uppgift om priser I förfrågningsunderlagets bilaga2 anges att ifylld prisbilaga ska lämnas, åtminstone digitalt på CD, med anbudet. Mot bakgrund av hur detta krav är uttryckt får det antas hänvisa till förfrågningsunderlagets bilaga 1. Det an­ ges inte uttryckligen i vilken omfattning bilagan ska vara ifylld. Detta framgår inte heller av att det i förfrågningsunderlagets bilaga2 anges att angivet pris ska inkludera samtliga kostnader. Det får dock förutsättas att hela bilaga 1, i vilken efterfrågas grundläggande uppgifter för föremålet för upphandlingen, ska fyllas i om ingenting annat anges. En annan slutsats Sida 13 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 19326- 10 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen skulle medföra att en objektiv jämförelse mellan de anbud som har lämnats av de olika anbudsgivarna inte garanteras. Det är ostridigt att det i av Björnkläder ifylld förfrågningsunderlagets bilaga 1 saknas efterfrågade prisuppgifter för enfärgat tryck (screen och tampo) och flerfärgat tryck (screen). Björnkläders anbud uppfyller däm1ed inte nu aktuellt ska-krav. Kryssfrågor i svarsformulär I förfrågningsunderlagets bilaga2 anges att fält med grårnarkering ska fyl­ las i av anbudsgivaren. Ett sådant fält återfinns i tabellen med frågor som ska besvaras genom kryss i ja- och nej-rutor i SaTilffia bilaga. Det är ostri­ digt att Björnkläder underlåtit att kryssa i ja- eller nej-ruta avseende två av kryssfrågorna, varför dess anbud inte uppfyller ska-kravet ifråga. Den omständigheten att det har getts utrymme att förtydliga svaret avseende de aktuella kryssfrågorna i en annan del av förfrågningsunderlagets bilaga2 medför ingen annan bedömning vad gäller nu aktuellt ska-krav. Krav på varan - uppgift om gramvikt I förfrågningsunderlagets bilaga2 anges att gramvikt ska uppges i prisbila­ ga för varje efterfrågat plagg. I av Björnkläder ifylld förfrågningsunderla­ gets bilaga 1 saknas viktangivelser, men de återfinns enligt Telge Inköp i en till anbudet bifogad digital version av Björn.kläders produktkatalog. Mot bakgnmd av att det i förfrågningsunderlaget inte ställts upp något specifikt krav på anbuds form, att någon uttrycklig hänvisning till förfrågningsun­ derlagets bilaga 1 inte gjorts vare sig i nu aktuell del eller i den del avseen­ de material som Just In Time refererat till och hur aktuellt krav är uttryckt kan det inte anses vara ett ska-krav att gramvikt uppges i just förfrågnings­ underlagets bilaga 1. I bilagan fim1s heller inget utryrmne för att fylla i gramvikt. Den omständigheten att bilagan däremot lämnar utrymme för att fylla i material medför ingen annan bedömning. Det har inte ifrågasatts att Björnkläder på annat sätt än i förfrågningsunderlagets bilaga 1 uppgett gramvikt för va�je efterfrågat plagg. Björnkläders anbud uppfyller således nu aktuellt ska-krav. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen D O M S i d a 14 19326-10 Krav på varan - uppgift om kvalitet I förfrågningsunderlagets bilaga2 anges att anbudsgivare i sitt anbud ska bekräfta att ett flertal angivna kvalitetskrav uppfylls för erbjudna artiklar. Kvalitetskraven är fommlerade som ska-krav. Björnkläders svar att det godkänner samtliga ska-krav får mot denna bakgrund anses vara fullt till­ räckligt för att omfatta även en bekräftelse enligt ovan. Björnkläders anbud uppfyller således nu aktuellt ska-krav. Kvalitetssäkring I förfrågningsunderlaget anges att anbudsgivare i sitt anbud ska redovisa rutiner för kvalitetssäkring avseende kvalitet i leverantörens organisation och i förfrågningsunderlagets bilaga2 att anbudsgivaren i sitt anbud på ett tydligt sätt ska ange hur kvalitetssäkring sker. Björnkläder refererar i sitt anbud i detta avseende till att det är bl.a. ISO 9001:2000-certifierat. Mot bakgrund av hur ska-kravet ifråga är formulerat och med beaktande av att en ISO-certifiering enligt ovan innebär att ett företag har ett kvalitetsled­ ningssystem som uppfyller kraven i en specifik standard för sådana system får Björnkläders svar i denna del anses vara tillräckligt för att ifrågavaran­ de ska-krav ska anses vara uppfyllt. Sammanfattningsvis finner förvaltningsrätten det visat att Telge Inköp, genom att inte förkasta Björnskläders anbud trots att det inte uppfyller samtliga i förfrågningsunderlaget uppställda ska-krav enligt ovan, förfarit på ett sätt son1 strider mot den grundläggande principen om likvärdighet i 1 kap. 9 § LOU. Vidare finner förvaltningsrätten det visat att detta förhållan­ de har medfört att Just In Time, som enligt sammanställning av utvärde­ ringen efter Björnkläder fått högsta totalpoäng, har lidit eller kan komma att lida skada. Förutsättningar för åtgärd med stöd av 16 kap.2 § LOU fö­ religger därför. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Val av åtgärd DOM Sida 15 19326- 10 De brister i upphandlingen som förvaltningsrätten, utifrån de omständighe­ ter som åberopats i målet, funnit ovan kan inte anses ha påverkat upphand­ lingens konkurrensuppsökande skede, utan i stället det senare stadium i förfarandet då anbud har lämnats och prövningen av leverantör och anbud ska göras. Förvaltningsrätten finner därmed att det är tillräckligt att rättelse sker. Rättelsen ska bestå i en ny anbudsutvärdering med bortseende från av Björnkläder ingivet anbud. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3 109/lA) ·)nnr;�-- susanna Pålsson Förvaltningsrättsfiskal Föredragande har varit Petter Mattsson. SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR "" PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga länsrättens beslut skall skriva till kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen skall dock skickas eller lämnas till länsrätten. överklagandet skall ha komp:ur in till länsr�ri. inomtreveckor fråndendagdåkkganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Skrivelsen med överklagande skall innehålla 1. denklagandes namn, personnummer,yrke, posta.9ress och telefonnummer. Dessutom skall adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ gandenkanfi?Sfördelgivninglämnasom dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast Omsistadagenföröverklag.mdetinfallerpå görstillkammarrätten, lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räck.er det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklag.mde skall kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten .lämrurr prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ läm.pningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill länsrätten kommit eller det annars finns syn­ nerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står läns- ,._. rättens beslut fast. Det är därför vili:tigt att det 2. det beslut som överklagas med uppgift om länsrättens namn, målnummer samt dagen förbeslutet, 3. de skäl som khganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 4. den.ändringavlänsrättensbeslutsomkla­ ganden. vill få till stånd, 5. debevissomklaganden.villåberopaoch vadhan/honvillstyrkamedvarjesärskilt bevis. Skrivelsen skall vara undertecknad av klagan­ den eller hans ombud. Adressen till lä:tisrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar om­ bud skall denne sända in follrnakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. � klart och tydligt framgår av överklagandet till i::; L________.:.,� ö .tS.alilllliilLäuen varlör man anser att prövnings- § tillstånd bör meddelas. p0 re i!Q) u c> ... P-< Q www..domstol..se