FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM IUMEÅ 2016-1 2-01 Mål nr 1 584-16 Sida 1 (8) Meddelad i Umeå SÖKANDE Arne Lundquist Produktion i Umeå AB, 556732-8470 Länsmansvägen 1 904 20 Umeå Ombud: Jur.kand. Marion Kronberg och advokat Madeleine Sifvert Advokatfirman Nova AB Box 55996 102 16 Stockholm MOTPART Umeå kommun 901 84 Umeå SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:10 91) om offentlig upphandling - LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan. Avd Dnr KSnr 2016 -12·· O 2 - - Aktbil - Dok.Id65479 Postadress Box 193 901 05 Umeå Besöksadress Nygatan45 (Tingshuset) Telefon Telefax Expeditionstid måndag-fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 090-13 75 88 E-post: forvaltningsratteniumea@dom.se www.forvaltningsratteniumea.domstol.se 090-17 74 00 I ICONKURRENSVERKEr Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1 584-16 IUMEÅ BAKGRUND OCH YRKANDEN Umeå kommun (Kommunen) genomför en upphandling av ramavtal avse­ ende Måleritjänster (dnr 15181) och har beslutat att diskvalificera det anbud som lämnats av Arne Lundquist Produktion i Umeå AB. Som skäl för att diskvalificera anbudet anges i utvärderingsprotokollet att anbudet inte upp­ fyller skall-krav 4.1 samt att offererat timpris inte styrkts på ett godtagbart sätt. - Vid upphandlingen används öppet förfarande. Arne Lundquist Produktion i Umeå AB (Arne Lundquist) yrkar i förvalt­ ningsrätten i första hand att upphandlingen får avslutas först sedan rättelse gjorts och i andra hand att upphandlingen ska göras om. Kommunen motsätter sig bifall till ansökan. Som andrahandsinställning framförs att upphandlingen (i så fall) ska göras om. UTREDNINGEN Kommunens förfrågningsunderlag I bilaga Ska-krav anges bl.a. följande. 4.1 Krav Anbudsgivaren ska arbeta efter ett dokumenterat miljö-, kvalitets- och ar­ betsmiljösystem som motsvarar kraven enligt ISO 14001, ISO 9001 och ORSAS .18001 eller liknande och där revisioner/granskningar av lednings­ systetn�t genomförs. Dokumentation som styrker anbudsgivarens uppfyl­ laride av kraven ska bifogas. Vägledning och krav avseende dokumentation finns i bilaga "Dokumentation ledningssystem". (Se bilaga 1 till domen men rubricerad "Checklista ledningssystem ", förvaltningsrättens anmärkning). 4. 2 Krav på bilaga Vid inlämning ska [ledningssystem] bifogas anbudet. Filen bifogas i steg två av tre (2/3) av denna inlämning. Sida 3 FÖRVALTNINGSR ÄTTEN DOM 1 584- 1 6 IUMEÅ Dokumentation som visar att anbudsgivaren uppfyller krav 4.1. Parternas anföranden Arne Lundquist anför bl.a. följande. Arne Lundquists anbud uppfyller skall-kravet i krav 4.1 och i anbudet har redogjorts för offererat timpris. Grund för att diskvalificera anbudet förelig­ ger därmed inte. Vidare anges i avtalsvillkoren att anbudsgivaren är skyldig att vidta åtgärder så att inte lag eller gällande svenska kollektivavtal åsido­ sätts. Att ställa krav på kollektivavtal är oförenligt med såväl LOU som EU­ rätten. Kommunen har röjt sekretessbelagd information då man diskuterat offererade priser med "företrädare för målare inom branschen" innan tilldel­ ningsbeslut meddelats. Vad gäller skall-krav 4. 1 har Kommunen i en separat checklista (se bilaga 2 till domen) redogjort för yttrade brister som lagts till grund för att diskvali­ ficera anbudet. Det har dock inte funnits skäl för Kommunen att diskvalificera anbudet. Arne Lundquist har inkommit med certifikat som tydliggör att bolaget har genomgått utbildning i kvalificerad verksamhetsstyming och uppbyggnad av verksamhetssystem i den egna verksamheten. Ledningssystemet uppfyll­ ler tillämpliga krav enligt ISO 9001 :2000, ISO 14001: 2004 samt AFS 2001:1. Även handlingar som förtydligar hur bolaget arbetar utifrån dessa krav internt har ingetts. Arne Lundquist har sålunda inkommit med hand­ lingar och tydliggjort att man har ledningssystem motsvarande ISO 9001/1400/OHSAS 1 8001. Aktuellt skall-krav 4.1 uppfylls således. Handlingarna som Arne Lundquist har inkommit med, dvs. bevis på att kra­ vet uppfylls, har Kommunen utifrån egna subjektiva värderingar utvärderat på ett otillåtet sätt. De "anmärkningar" som Kommunen redogjort för saknar Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1 584 -16 IUMEÅ saklig grund. Det är vidare oklart om Kommunen utgått från de uppställda bör-kraven i check.listan (bilaga 1 till domen,förvaltningsrättens anmärk­ ning) eller om de utgått från annat underlag. Steg 2-1 (se bilaga 1 till domen,förvaltningsrättens anmärkning) anger att anbudsgivaren ska säkerställa att det finns en beskrivning av ledningssyste­ met som motsvarar kraven enligt ISO 9001:2008/ ISO 14001:2004/OHSAS 18001:2009eller motsvarande. Övrig information som Kommunen re­ dogjort för avseende Steg 2-1 omfattas inte av det faktiska skall-kravet. Kommunen har istället redogjort för en form av avsiktsförklaring som i för­ hållande till anbudsgivama inte är bindande. Av Steg 2-2 framgår bl.a. följande. Anbudsgivaren ska bifoga dokument som visar att deras ledningssystem används och att oberoende revision- er/granskningar av ledningssystemet genomförs. De dokument som ska bi­ fogas är: - Revisionsprogram gällande revisioner av ledningssystem - Resultat av utförda revisioner (t.ex. revisionsrapporter) - Exempel på protokoll från möten eller liknande där ledningssystemet be- handlas (tex. ledningens genomgångar). Kommunen har därtill uppställt som krav att dessa bifogade dokument inte ska vara äldre än två år. Interna revisioner av ledningssystemet godtas som oberoende granskning. Därutöver har Kommunen upplysningsvis angett exempel på dokument som kan bifogas. Bland de handlingar som Arne Lundquist gett in till Kommunen förekom­ mer en revisionsplan för 2016, protokoll för ledningens genomgång daterad 2014-11-27och revisionsrapport daterad 2014-11-12. Arne Lundquist har således bifogat samtliga handlingar som Kommunen uppställt som krav att anbudsgivaren, för det fall certifiering inte förekommer, ska bifoga. Samt­ liga handlingar är inte äldre än två år. Arne Lundquist har dessutom bifogat Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1584-16 IUMEÅ handling som beskriver hela organisationens ledningssystem, en riskanalys, beskrivning av hur bolaget hanterar sin arbetsmiljö samt två certifikat. Kommunen har anmärkt på att vissa handlingar inte uppfyller tidskravet. Arne Lundquist vill klargöra att dessa handlingar inte ingår i listan över handlingar som Kommunen angett inte får vara äldre än två år. För att avgöra huruvida en anbudsgivare uppfyller ett skall-krav ska bedöm­ ningen göras utifrån i förfrågningsunderlaget angiven kravspecifikation. Det är inte möjligt för den upphandlande myndigheten att i efterhand addera bedömningsgrunder som inte tidigare angetts i förfrågningsunderlaget. Detta innebär att Kommunen varit förhindrad att utgå från andra bedömningskrite­ rier än de som Kommunen redogjort för. Kommunens bedömning av in­ givna handlingar är subjektiv, godtycklig och har gjorts utifrån andra para­ metrar än de som finns uppställda i skall-kravet. De handlingar (bevis) som Arne Lundquist gett in för att påvisa kravuppfyllelse avseende skall-krav 4 i förfrågningsunderlaget visar att den uppsatta kravnivån är uppfylld. Det har inte förelegat anledning för Kommunen att inte godta dessa handlingar. Kommunens interna granskning av protokollen följer heller inte av vad som framgår i förfrågningsunderlaget eller vad som annars uppställs som krav för certifiering enligt ISO. Kommunen har vid sin bedömning gått utanför ramarna för vad som är tillåtet. Bedömningen är således uppenbart ogrundad och felaktig. Kommunen anför bl.a. följande. Kommunen ställer krav på att anbudsgivaren ska ha ett ledningssystem för kvalitet, miljö och arbetsmiljö, antingen i form av en ISO-certifiering eller i form av ett eget dokumenterat ledningssystem. Certifiering är inget krav. Anbudsgivaren uppmanas att redovisa hur man arbetar med ledningssyste­ met för kvalitet, miljö och arbetsmiljö. Som vägledning till anbudsgivaren avseende vilken typ av dokument som är önskvärda/relevanta bifogades Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1584-16 IUMEÅ "Checklista för dokumentation avseende efterlevnad av krav på ledningssy­ stem" (se bilaga 1 till domen). Detta dokument har arbetats fram för att ge de anbudsgivare som inte certifierat sig, men ändå arbetar med ledningssy­ stem, en relevant möjlighet att lämna anbud. Dokumentet ska ge anbudsgi­ vare vägledning vad som krävs för att uppfylla Kommunens krav. Enligt denna checklista framgår att om certifikat inte finns ska anbudsgivare gå vidare till "steg2" i checklistan, där anbudsgivaren uppmanas att bifoga en beskrivning av ledningssystemet för miljö, kvalitet och arbetsmiljö samt intyg som visar att anbudsgivaren arbetar efter ledningssystemet och att oberoende granskningar av systemet efterlevs. Kommunen kan inte efterge eller bortse från de obligatoriska krav som är angivna i förfrågningsunderlaget. Arne Lundquist spekulerar i om det är oklart om Kommunen har utgått från dessa krav eller om man utgått från annat und�rlag, I Kommunens "Checklista efterlevnad av krav på lednings­ system " (se bilaga2 till domen) framgår tydligt vilka dokument från Arne Lundquist som ligger till grund för bedömningen. Dessa dokument granskas direkt mot de krav som är ställda i "Checklista ledningssystem". Kommunen har i "Checklista efterlevnad av krav på ledningssystem" också kommente­ rat vad som saknas i anbudet från Arne Lundquist. Där framgår bl.a. att de dokument som hänvisas till är klart äldre än de två år som framgår i kravet. Kommunen anser också att de bevis som Arne Lundquist hänvisar till är otillräckliga. Se vidare Kommunens motivering i bilagan. Kommunen anser med andra ord att Arne Lundquist inte uppfyller de obligatoriska krav som är kopplade till nämnda bilaga. TILLÄMPLIGA BESTÄMMELSER Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och Sida 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1584-16 IUMEÅ proportionalitet iakttas. (1 kap. 9 § LOU) Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande prin­ ciperna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i LOU och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den f'ar avslutas först sedan rättelse har gjorts. (16kap. 6 § LOU) SKÄLEN FÖRAV GÖRANDET Arne Lundquist menar i huvudsak att dess anbud felaktigt diskvalificerats. En av Kommunens grunder för att diskvalificera anbudet från Arne Lun­ dquist är att det inte uppfyller skall-krav 4.1. Förvaltningsrätten kan inled­ ningsvis konstatera att det av likabehandlingsprincipen följer att en upp­ handlande myndighet inte kan efterge eller bortse från obligatoriska krav som uppställts·i förfrågningsunderlaget. I nu aktuell upphandling har i för­ frågningsunderlaget uppställts krav på att anbudsgivaren ska arbeta efter ett dokumenterat miljö-, kvalitets- och arbetsmiljösystem som motsvarar kra­ venenligtISO14001,ISO 9001ochORSAS18001ellerliknandesamtatt dokumentation som styrker anbudsgivarens uppfyllande av kraven ska bifo­ gas. Det måste i målet anses klarlagt, och torde för övrigt också vara ostri­ digt mellan parterna, att Arne Lundquist saknar certifiering. Då krävs att det kan visas att ett ledningssystem som motsvarar certifieringskraven används. I förfrågningsunderlagets Checklista ledningssystem (se bilaga 1 till domen) ges en vägledning till vad en sådan beskrivning bör innehålla. Förvaltningsrätten noterar att de handlingar som bifogats Arne Lundquists anbud, ett miljöcertifikat utfärdat av Målaremästarna år 200 2 och intyg från 200 7om genomförd utbildning i kvalificerad verksamhetsstyrning, varken ger stöd för att företaget har giltig certifiering eller arbetar efter ett lednings­ system som motsvarar kraven för att bli certifierad. Därefter har Arne Lund- Sida 8 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1584-16 IUMEÅ quist ingett ett antal kompletterande handlingar. Som Kommunen anför be- · skrivs ledningssystemet endast med rubriker. Förvaltningsrätten finner att Kommunen har haft fog för att anse att detta inte är en fullödig beskrivning av ett ledningssystem för kvalitet, miljö och arbetsmiljö. Anbudet kan där­ med inte anses uppfylla skall-krav 4. 1 . Det måste vidare anses vara fråga om ett tillräckligt tydligt utformat krav som är relevant för upphandlingen var­ för det också ska upprätthållas. På grund av det anförda har Kommunen haft fog för att inte utvärdera anbudet från Arne Lundquist. Med hänsyn till ovan gjord bedömning finner förvaltn:ingsrätten inte anled­ ning att pröva övriga grunder som åberopats av Arne Lundquist. Eftersom Kommunen haft fog för att diskvalificera anbudet på den grunden att skall­ krav 4. 1 inte uppfylls kan Arne Lundquist nämligen inte ha lidit eller kunnat komma att lida skada till följd av eventuella felaktigheter avseende den andra diskvalifikationsgrunden eller den åberopade bristen i förfrågningsun- derlaget. . , .. Sammanfattningsvis finner förvaltningsrätten således att ansökan ska avslås. HURMANÖVERKLAGAR,sebilaga 3(DV 3109/1C LOU) �' K�Zm Rådman Målet har föredragits av Christina Röckner. CHECKLISTA LEDNINGSSVSTEM Nybyggnad Bollhall till Midgård 16081 Checklista för dokumentation avseende efterlevnad av krav på ledningssystem Allmänt Syftet med checklistan är att ge anbudsgivaren en vägledning i att uppfylla de krav som ställs avseende ledningssystem för miljö, kvalitet och arbetsmiljö. Steg 1 Om certifikat/intyg finns (i enlighet med kraven i anbudsförfrågan) ska efterlevnaden av kraven styrkas genom att bifoga aktuellt dokument som tydligt visar: Typ av certifikat/intyg (t.ex. ISO 9001/14001/OHSAS 18001 eller motsvarande) o Attcertifikat/intygomfattaranbudsgivarensverksamhet o Vemsomärutfärdareavintyget/certifikatet o Giltighetstid Om ce1iifikat/intyg inte finns gå vidare till steg 2. OBS, finns certifikat för något område (miljö/kvalitet/arbetsmiljö) behöver bara steg 2 beakta de områden där certifikat inte finns. Steg 2 Steg 2 behöver inte gås igenom om certifikat/intyg finns enligt steg 1. Om certifikat/intyg inte finns att tillgå ska anbudsgivaren bifoga en beskrivning av ledningssystemet för miljö, kvalitet och arbetsmiljö samt intyg som visar att anbudsgivaren arbetar efter ledningssystemet, samt att oberoende granskningar av systemet efterlevs. Nedanstående checklista kan användas. Dokument som styrker efterlevnaden av kraven i anbudsförfrågan ska bifogas anbudet. Steg 2-1 Säkerställ att det finns en beskrivning av ert ledningssystem som motsvarar kraven enligt ISO 9001:2008/ • ISO 14001:2004/OHSAS 18001:2009 eller motsvarande. Bifoga dokument som beskriver ert ledningssystem och hur det motsvarar kraven anbudsförfrågan. Följande delar bör vara beskrivna: Ledningssystemets omfattning gällande miljö, kvalitet och arbetsmiljö Organisationens förutsättningar gällande miljö, kvalitet och arbetsmiljö Förval ningsrä1.ten I Umeå Inkom 2016 -09- 0 8 MAlnr (t.ex. risker, miljöaspekter, processer, lagar och andra krav, etc.) • Policy för miljö, kvalitet och arbetsmiljö • Ledningens åtagande gällande ledningssystem för miljö, kvalitet och arbetsmiljö • Ansvar och befogenheter gällande miljö, kvalitet och arbetsmiljö • Hantering av risker och möjligheter gällande miljö, kvalitet och arbetsmiljö • Mål och handlingsplaner gällande miljö, kvalitet och arbetsmiljö • Hantering av resurser gällande miljö, kvalitet och arbetsmiljö (t.ex. personal, verksamhet, etc.) • Kommunikation avseende miljö, kvalitet och arbetsmiljö • Medvetenhet och kompetens gällande miljö, kvalitet och arbetsmiljö • Hantering av dokument gällande miljö, kvalitet och arbetsmiljö • Styrning av verksamheten gällande miljö, kvalitet och arbetsmiljö • Mätning och utvärdering av miljö-, kvalitets- och arbetsmiljöprestanda • Interna revisioner gällande miljö, kvalitet och arbetsmiljö • Hantering av avvikelser och förbättringar gällande miljö, kvalitet och arbetsmiljö • Ledningens genomgångar gällande miliö, kvalitet och arbetsmiljö enligt • 1 (2) UMEÅ l