Dok.Id 302047 Postadress Box 406 581 04 Linköping Besöksadress Brigadgatan 3 Telefon Telefax 013-25 11 00 013-25 11 40 E-post: forvaltningsrattenilinkoping@dom.se www.forvaltningsrattenilinkoping.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I LINKÖPING 2017-10-25 Mål nr 5230-17 KONKURRENSVERKET SÖKANDE Meddelad i Linköping Avd Dnr Överprövning av upphandling enligt lagen (2007:1091) om offentlig upp­ handling (LOU) FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan. Vårdförbundet Sörmland, 222000-0323 Våmäs behandlingshem KSnr 643 92 Vingåker SAKEN {Jt>'JI•)>..· � ·""'"'!� l'.'7 .~ ) AktbH .:.1.o" 1 Svenska Familjehem AB, 556893-8988 Turebergs Alle 2 191 62 Sollentuna MOTPART •-l:J"" ·- ,, FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5230-17 I LINKÖPING BAKGRUND Vårdförbundet Sörmland (vårdförbundet) har genomfört en upphandling enligt reglerna om förenklat förfarande. Upphandlingen avser ramavtal med aktörer som arbetar som konsulentstöd till familjehem för barn och unga respektive familjehem för vuxna. Av tilldelningsbeslut 29 juni 2017 och av rättat tilldelningsbeslut 10 juli framgår att Svenska Familjehem AB (bola­ get) inte antagits som leverantör för något av områdena. Bolaget ansöker nu om överprövning av upphandlingen. YRKANDEN M.M. Bolaget Bolaget yrkar i första hand att upphandlingen ska rättas och bolaget tilldelas kontrakt inom båda anbudsområdena och i andra hand att upphandlingen ska göras om. Till stöd för talan uppges sammanfattningsvis följande. För att anbudsgivarna ska ges samma förutsättningar, måste förfrågningsun­ derlaget vara klart och tydligt samt innehålla samtliga krav på det som ska upphandlas. Vårdförbundets förfrågningsunderlag och anbudsinstruktion är bristfälliga Krav och information som inte angetts i förfrågningsunderlaget har lagts till grund för utvärderingen och tilldelningen. Vid utvärderingen har vårdförbundet betygsatt anbudsgivarnas tjänstekvali­ tet del 1 (konsulenternas erfarenhet) på ett icke transparent sätt utan krav­ ställda dokument. I bolagets anbud anges att konsulenterna är socionomer med mångårig erfarenhet av arbete med barn och ungdomar i jour- och fa­ miljehem och i öppenvård. Bolaget har bekräftat att konsulenterna uppfyller minimikrav 3 och har också lämnat en lista med namn på konsulenter som är anställda hos bolaget. 2 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5230-17 I fråga om tjänstekvalitet del 2 (uppdrag per konsulent) så har vårdförbundet tolkat en icke kravställd uppgift till bolagets nackdel, vilket har med med­ fört att bolaget inte tilldelats kontrakt. Bolaget har angett att konsulenterna maximalt ska ansvara för 7-10 pågående uppdrag, beroende på svårighets­ grad. Eftersom att det inte behöver anges ett exakt tal enligt kravspecifikat­ ionen, så ska den lägre siffran ges företräde. Vårdförbundet har inte heller preciserat vad som avses med "gott utfall" eller angett vad som krävs för att få möjlighet till en extra värdering avseende tjänstekvalitet. Oklarheterna i förfrågningsunderlaget vad gäller tjänstekvalitet del I och 2 är sådana att det kraftigt kan ifrågasättas om transparens- och tydlighetskra­ vet i LOU är uppfyllt. Oklarheterna har påverkat utvärderingen av bolagets anbud, både enskilt och i förhållande till övriga anbudsgivare. Upphandling­ en strider mot 5 kap. 6 § LOU och kravet på att alla villkor ska vara kända och förenliga med de grundläggande principerna, det vill säga att kontrakt inte får tilldelas på ett godtyckligt sätt. Vårdförbundet Vårdförbundet motsätter sig bifall till ansökan och uppger i huvudsak föl­ jande. Inget har lämnats öppet för godtycklighet i utvärderingen. Alla underlag och uppgifter om de efterfrågade tjänsterna, vad som begärts i anbud och hur utvärderingen skulle ske anges i vårdförbundets förfrågan med tillhörande kravspecifikation samt i besvarade frågor i TendSign. Uppgifterna i bolagets anbud var ofullständiga. Att vara socionom innebär inte med självklarhet att socionomexamen har avlagts. Mångårig erfarenhet uppfyller inte självklart "minst fem års yrkesverksamhet". Det hade inte I LINKÖPING FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5230-17 I LINKÖPING varit transparent att tolka formuleringarna i bolagets anbud som uppfyllande av det ställda kravet för betyg 3. Därmed fastställdes betyg 2. Betyget i del 2 beräknas enligt en formel som angetts i förfrågningsunderla­ get. Anbudet med minst antal familjehem per konsulent får betyget 3, me­ dan det med flest får betyget 1. Övriga anbud får betyg däremellan proport­ ionellt till antal familjehem per konsulent. I förfrågningsunderlaget anges att antal familjehem per konsulent avser en utfästelse i anbudet om det antal som inte kommer att överträdas avseende konsulenter i uppdrag inom ram­ avtalet. Det bör även noteras att det i de kommersiella villkoren anges att i anbudet lämnad uppgift om högst antal familjehem per konsulent inte får överskridas. Det torde framstå som tydligt att uppgiften om högsta antal ska lämnas och att den uppgiften är väsentlig. I bolagets angavs att konsulenter­ na maximalt ska ansvara för 7-10 pågående uppdrag. Mot bakgrund av det aktuella kravet användes antalet 10, vilket inte kan anses som otydligt. Det hade varit godtyckligt och icke transparent om det högst angivna antalet inte hade använts. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Det som anges i förfrågningsunderlaget om att upphandlingen har genom­ förts enligt den numera upphävda LOU har inte ifrågasatts (punkterna 1 och 4 i övergångsbestämmelserna till lagen [2016:1145] om offentlig upphand­ ling). För att förvaltningsrätten ska besluta om rättelse eller att upphandling­ en ska göras om måste vårdförbundet därför ha brutit mot någon av de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i LOU. Därutöver måste bolaget ha lidit eller riskera att lida skada till följd av avvikelsen (16 kap. 6 § LOU). Överprövningen tar sikte på om vårdförbundet har agerat formellt korrekt och har iakttagit LOU, inte på det materiella utfallet av upphandlingen (HFD 2013 ref. 5). Förvaltningsrätten kan konstatera att förfrågningsun- 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5230-17 I LINKÖPING