FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM 2015-04-22 Mål nr 4234-15 Avd Dnr KSnr - Sida 1 (10) Allmänna avdelningen Meddelad i Enhet 17 Stockholm l'l"'r/"' ._JIJ �. 01. 23 Aktbll , ,,- SÖKANDE Kärcher Aktiebolag, 556222-6661 Box24 425 02 Hisings Kärra MOTPART Botkyrka kommun 147 85 Tumba SAKEN .. Överprövning enligt lagen om offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÅTTEN SAVGÖRANDE -...... Förvaltningsrätten avslår Kärcher Aktiebolags ansökan om ingripande en­ ligt lagen om offentlig upphandling. Dok.Id 589432 Postadress Besöksadress Telefon Telefax 08-561 680 01 Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:30 115 76 Stockholm Tegeluddsvägen 1 08-561 680 00 E-post: forvaltningsrattenistockholm@dom.se KONKURRENSVERKET Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4234-15 BAKGRUND Botkyrka kommun (kommunen) genomfår en upphandling av städmaski­ ner inklusive service och underhåll, dnr2014:494. Kommunen avser att teckna ramavtal för successiva leveranser av städmaskiner efter beställ­ ning, återkommande service och underhåll samt vid behov akut service och reparationer på befintliga och tillkommande städmaskiner. Upphandlingen genomförs enligt ett öppet förfarande. Kommunen meddelade den 27 janu­ ari2015 ett tilldelningsbeslut i vilket man antog anbudet från Kärcher Ak­ tiebolag (Kärcher). Efter synpunkter från andra anbudsgivare gjordes en ny utvärdering varefter kommunen den 16 februari2015 deklarerade att det tidigare tilldelningsbeslutet var korrekt och fortsatt giltigt. Ytterligare syn­ punkter på Kärchers anbud inkom från anbudsgivare vars anbud inte hade antagits. Kommunen gjorde därför ännu en granskning av Kärchers anbud och beslutade i tilldelningsbeslut av den 24 februari 2015 att utesluta Kär­ chers anbud från utvärdering eftersom det inte uppfyllde samtliga krav i upphandlingens kravspecifikation. En annan anbudsgivare än Kärcher an­ togs i tilldelningsbeslutet av den24 februari 2015. YRKANDEN M.M. Kärcher ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar att tidigare fattat tilldelningsbeslut med Kärcher som vinnare ska stå fast. Till stöd för sin ansökan anför Kärcher bl.a. följande. Kärchers anbud har i det andra tilldelningsbeslutet i upphandlingen förkastats eftersom man har ansett att Kärcher inte uppfyller skall-kraven vad gäller den modell som ska erbjudas i enlighet med position 8 i punkt2 .2.21. i förfrågningsunderlaget i upp­ handlingen. Detta ifrågasattes redan i anslutning till att det första tilldel­ ningsbeslutet i upphandlingen meddelades och Kärehers förklaring på denna punkt ansågs godtagbar i och med meddelandet av den 16 februari 2015 om att det tidigare tilldelningsbeslutet stod fast. I STOCKHOLM Allmänna avdelningen FÖRVALTNINGSRÅTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida3 4234-15 Det torde vara begreppet planskur samt om det finns s.k. rondeller på Kär- chers offererade modell som är det som ligger till grund för det nya tilldel- . ningsbeslutet. Begreppet planskurande har tveksam förankring. Det an­ vänds i dagligt tal, men rent städtekniskt har det inte något berättigande och finns exempelvis inte upptaget i branschförbundets städtekniska ord­ lista. Det är rimligen syftet med maskinen som ska styra kraven och inte maskinens tekniska utformning som sådan. Med stöd av 6 kap. 5 § lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) avseende likvärdiga lös­ ningar har Kärcher valt att offerera en modell som traditionellt sett inte i dagligt tal hade kallats för planskurande. Exakt samma resultat kommer dock att uppnås som med den typ som kommunen och övriga anbudsgivare .. ··� åsyftar. Det framgår inte av förfrågningsunderlaget att någon särskild golv- typ eller något specifikt rengöringsbehov finns utöver det som är normalt att förvänta i kommunala miljöer varpå det inte torde finnas några hinder mot att erbjuda en likvärdig lösning än den traditionellt tänkta. Det kan inte anses förenligt med proportionalitetsprincipen i 1 kap.9 § LOU att denna mindre tekniska skillnad ska bedömas vara av så avgörande art att den motiverar en ändring av tilldelningsbeslutet. Det är inte nödvän­ digt att använda den maskin övriga anbudsgivare har erbjudit för att uppnå det eftersträvade målet om rengöring i kommunala lokaler och det går be­ visligen att uppnå målet utan denna maskin då Kärcher idag gör det i flera andra kommuner. Vidare är den negativa effekten för Kärcher högst opro­ portionerligjämfört med det eftersträvade syftet. Den maskin de övriga tre anbudsgivarna har offererat på position 8 i punkt 2.2.21. i förfrågningsunderlaget är byggd på en patenterad lösning från en tillverkare. Om ingen likvärdig teknisk lösning accepteras är det endast denna modell som klarar samtliga skall-krav. För att kunna vinna upphand­ lingen skulle det alltså vara tvingande att offerera just denna modell. Denna omständighet framgår av att det har varit ett väldigt lågt antal an- .. Sida4 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 4234-15 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen budsgivare i en för branschen omfattande upphandling samt att en av an­ budsgivarna, som företräder ett annat varumärke, har valt att offerera denna konkurrerande modell. Kommunen påstår att städresultatet inte blir detsamma med borstvalsar och att den maskin Kärcher har erbjudit inte kan bedömas likvärdig bl.a. ef­ tersom den inte kan städa hörn lika bra. Det framkommer inte av förfråg­ ningsunderlaget att rengöring av hörn skulle vara av avgörande karaktär. Vidare borde Kärchers maskin, som har ett rektangulärt skurhuvud, rimlig­ en komma åt ett hörn bättre än konkurrenternas skurhuvud som är cirkel­ format. Kärcher kan med säkerhet säga att städresultatet med den maskin Kärcher erbjuder är detsamma då ett antal kommuner uteslutande använder borstvalsteknik oavsett storlek på maskin och har gjort det sedan mer än fem år tillbaka. Det vore högst osannolikt att dessa kommuner skulle ha förlängt avtal och återigen valt borstvalsteknik vid nya upphandlingar om inte denna teknik ansågs likvärdig eller rent av bättre än den som här be­ nämns som planskurande. Kommunen har även anfört att städpersonalen är väl förtrogen med och har fått särskild utbildning inom städtekniken med diamantrondeller. Detta har dock inte framgått av förfrågningsunderlaget. Den enda som skulle kunna känna till detta faktum är den tidigare avtalsparten, vilket betyder att det står i strid med likabehandlings- och transparensprincipen att fästa avgö­ rande vikt vid denna omständighet. Vidare borde det i förfrågningsun­ derlaget ha framkommit att kommunen avsåg att nyttja en specifik typ av rondeller. Kärcher kan inte på förhand känna till detta önskemål om det inte har specificerats eller förtydligats i förfrågningsunderlaget. Kommunen bestrider ansökan om överprövning och yrkar att den ska av­ slås. Till stöd för bestridandet anför kommunen bl.a. följande. Kommunen har efter förnyad granskning av Kärchers anbud bedömt att det inte fullt ut Sida5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4234-15 Allmänna avdelningen uppfyller de krav som ställts i upphandlingen vad gäller den maskin som har erbjudits på position 8 i punkt 2.2.21. i förfrågningsunderlaget. Kom­ munen har i förfrågningsunderlaget tydligt beskrivit de krav som gäller för upphandlingen. Begreppet plansk:urande är väl förankrat i branschen, och används även av Kärcher. Kommunen har ställt krav på att aktuell maskin ska vara planskurande och utrustad med rondeller. Den städmaskin Kär­ cher har erbjudit är inte av den typ kommunen efterfrågar. Kravet är base­ rat på kommunens aktuella behov. Städpersonalen är väl :llirtrogen med tekniken eftersom den har fått särskild utbildning inom städteknik med diamantrondeller. Den tekniska lösning Kärcher erbjuder kan inte bedömas vara likvärdig med den som har efterfrågats av kommunen. Hörn kan inte städas lika bra och städresultatet på golvytan blir inte detsamma med borstvalsar. Städning av golv ni.ed planskurande maskin utrustad med dia­ mantrondeller ger ett mer hållbart städresultat. Den av Kärcher offererade maskinen bedöms därför inte kunna uppnå eftersträvat syfte. Kommunen har handlat i enlighet med de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU när det senaste tilldelningsbeslutet fattades. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Tillctmpliga bestammelser Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. I 16 kap. 6 § LOU anges att om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestäm­ melse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan I STOCKHOLM Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4234-15 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. Utredningen i målet I förfrågningsunderlaget i upphandlingen anges bl.a. följande. 2.2.18. Krav avseende kombimaskiner I det offererade sortimentet ska maskiner med avverkningsgrad över 1 400 kvm/timme och med en arbetsbredd av ca37 - ca 130 cm ingå. Dessutom ska följande krav uppfyllas för samtliga maskiner: - Inbyggd batteriladdare. - Borste och rondellhållare ska medfölja leverans. - Automatik i rondellbyte på maskiner större än med40 cm skurbredd. - Ljudnivå ej överstigande75 db. - Miniminivå på drifttid 2 h. - Utbildning i skötsel av maskinerna ska ingå i anbudspriset. 2.2.21. Pris Ange priser för efterfrågade produkter och tjänster i SEK exl