FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Enhet16 SÖKANDE DOM 2014-03-11 Meddelad i Stockholm Sida1 (4) Mål nr 4603-14 .,. i· Solident Sweden AB,556762-7194 Testgatan6 912 32 Vilhelmina Ombud: Tommy Korsen Adress som ovan MOTPART Folktandvården Stockholms Län AB, 556574-3597 Box6420 113 82 Stockholm SAKEN Överprövning enligt lagen om offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE KONKURRENSVERKET 2014 -03- 1 2 Dnr KSnr Aktbil Avd Förvaltningsrätten avslår Solident Sweden AB:s ansökan om överprövning. Dok.Id 461126 Postadress Besöksadress Telefon 08-561 680 00 E-post: Telefax 08-561 680 01 Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:30 115 76 Stockholm Tegeluddsvägen 1 forvaltningsrattenistock:holm@dom.se · .· -�--°'-···---- C. _ .• I ' . • ·· ••. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen YRKANDEN M.M. DOM Sida2 460 3-14 Folktandvården Stockholms Län AB (Folktandvården) genomför en upphandling gällande ramavtal för Unit och Medicinsk unit, FTV 130 2- 0046. Upphandlingen genomförs genom ett öppet förfarande i enlighet med lagen (2007:1091) om offentlig upphandling-LOD. Upphandlingen är indelad i två delområden som kommer att prövas och utvärderas separat. Leverantör kan välja att lämna anbud för ett av delområdena eller för båda. Folktandvården avser att teckna ramavtal med en l everantör per delområde. Sista dag för att lämna anbud i upphandlingen är den 13 mars 2 014. Solident Sweden AB (Solident) yrkar i första hand att förvaltningsrätten beslutar att upphandlingen får genomföras först sedan ändring av upphandlingsunderlaget gjorts. Anbudstiden för genomförandet förlängs så att det erhåller samma genomförandetid som ursprungligen utsatts. I andra hand yrkar Solident att förvaltningsrätten beslutar att upphandlingen ska göras om. Till stöd för sin uµan anför bolaget bl.a. följande. Kravet på leverans av minst 100 unitar varav minst 25 unitar till samma kund under föreskriven tid utesluter mindre företags eller relativt nystartade företags möjligheter att lämna anbud i upphandlingen och är konkurrenshämmande. Det medför troligtvis också att förvaltningen av skattekronan blir sämre. Folktandvården bestrider bifall till Solidents ansökan och anför bl.a. följande till stöd för sin talan. Folktandvården har genomfört upphandlingen i enlighet med principerna i LOU och upphandlings­ lagstiftningen i övrigt. Av kravet i punkt 1.4.8 i forfrågningsunderlaget framgår att skillnad inte görs på unitar och medicinska unitar. Detta medför en lättnad av kravnivån för anbudslämnaren. Inga krav har ställts på att levererade unitar och/eller medicinska unitar ska ha varit av samma modell eller fabrikat. Detta innebär ytterligare en lättnad. Kravet innehåller inga geografiska begräsningar för vart leverans av unit och/eller medicinsk unit FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida3 4603-14 har skett eller huruvida leveranser skett till viss kund. Det finns även möjlighet att anlita en eller flera underleverantörer för att uppfylla kraven i förfrågningsunderlaget. En anbudslämnare kan tillsammans med en eller flera konkurrenter även lämna ett gemensamt anbud för att kunna delta. Kravet i punkt 1.4.8 i förfrågningsunderlaget är likabehandlande och proportionellt. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Utgångspunkter för bedömningen De grundläggande principer som ska iakttas vid all offentlig upphandling är principerna om icke-diskriminering, likabehandling, transparens (öppenhet och förutsebarhet), proportionalitet och ömsesidigt erkännande. Prövningen i förvaltningsrätten utgör en kontroll av om det på grund av vad sökanden har :framfört i målet finns anledning att vidta sådana åtgärder som anges i 16 kap. 6 § LOU. I punkt 1.4.8 i för:frågningsunderlagets anges bl.a följande. Leverantörren ska ha levererat totalt minst 100 st. unitar och/eller medicinska unitar till andra kunder tidigare. För att styrka att kravet är uppfyllt ska anbudsgivaren presentera så många referensuppdrag som behövs för att uppfylla kravet på minst 100 unitar under perioden varav en av kunderna ska ha fått minst 2 5 unitar. Referensuppdraget på 25 unitar kan bestå av en eller flera leveranser till en kund. Period för samtliga uppdrag ska ha varit mellan 1 februari 2011 och 31 maj 2013. Förvaltningsrättens bedömning Av förfrågningsunderlaget framgår bl.a att anbudsgivare har möjlighet att åberopa annat företags kapacitet, t.ex. en underleverantör (se punkt 1.4.11). i I FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Mot bakgrund av denna möjlighet bedömer förvaltningsrätten att kravet i punkt 1.4.8 i förfrågningsunderlaget varken hlndrar mindre eller nystartade företag från att lämna anbud i upphandlingen. Inte heller anser förvaltningsrätten att kravet hämmar konkurrensen. En upphandlande enhet har stor frihet att själv specificera krav på det som ska upphandlas under förutsättning att dessa krav inte på ett otillbörligt sätt styr mot en viss leverantör eller viss produkt Gfr RÅ 2010 ref. 7 8 och prop. 2001/0 2:14 2 s. 21 ). Syftet med referenstagningen är att Folktandvården ska kunna förvissa sig om att en leverantör har tidigare erfarenhet av just det som upphandlats och att leverantören har den kapacitet som Folktandvården efterfrågar. Förvaltningsrätten anser att kraven i punkt 1.4.8 i förfrågningsunderlaget är både lämpliga och effektiva åtgärder för att uppnå de eftersträvade syftena. Enligt förvaltningsrättens mening är det i målet inte visat att förfrågnings­ underlaget har utformats på ett sådant sätt att kravet på erfarenhet hindrar mindre eller nystartade företag att lämna anbud. Vad Solident anför i övrigt utgör inte heller skäl för ingripande enligt LOU. Solidents ansökan om överprövning ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga ( DV 3109/lA LOU). «luJ1w/D� Maria D� Rådman Sofie Larson har föredragit målet. Sida 4 46031- 4 I I . k'· I· L i-- HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarratten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor frrui den dag di klaganden fick del av beslutet Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en så.dan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövniogstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som . förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet Om prövningstillstånd inte meddelas stär förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. I Adressen till förvaltningsrätten framgär av domen/beslutet. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått &ån det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet 1 de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. www.domstol.se