FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM 2010-06-14 Målm 30053-10 Enhet 12 Sida 1 (6) Allmänna avdelningen Meddelad i Stockholm r� Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår Combitech Aktiebolags ansökan om ingripan­ de enligt LOU. Förvaltningsrättens interimistiska beslut den 7 maj 2010 upphör där­ med att gälla. SÖKANDE Combitech Aktiebolag, 556218-6790 351 80 Växjö Ombud: Janne Jöhag Combitech AB 351 80 Växjö MOTPART Försvarets materielverk 115 88 Stockholm SAKEN 2010>·06.. 1 5 Dok.Id 32844 Postadress Besöksadress 115 76 Stockholm Telefax 08-561680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se Tegeluddsvägen 1 08-561680 00 Telefon Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 E-post: Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 30053-10 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen BAKGRUND Fötsvctrets materielverk (FMV) har genomfört en upphandling av "Installa­ , tion,rFJ',1Satkomochlandanslutning,HMSBelos",FMVbeteckning 356310-AI806683. Upphandlingen har genomförts som ett förenklat förfa­ rande. I tilldelningsbeslut den 26 april 2010 beslöt FMV att anta annat anbud än anbudet från Combitech Aktiebolag (Combitech). Information om tilldel­ ningsbeslutet skickades den 27 april 2010. Förvaltningsrätten beslutade den 7 maj 2010 att upphandlingen tills vidare inte får avslutas. YRKANDEN M.M. Combitech ansöker hos förvaltningsrätten om överprövning och yrkar i första hand att upphandlingen får avlutas först sedan rättelse har gjorts, innebärande att en ny bedömning av skall-kraven i anbuden ska göras var­ vid det vinnande anbudet ska förkastas och Combitech AB ska tilldelas kontraktet. I andra hand yrkar Combitech att upphandlingen ska göras om med anledning av bristen på förutsebarhet och transparens i beskrivningen av arbetsområden i avsnitt 4.1 i förfrågningsunderlaget (i upphandlingen kallat anbudsinfordran). Till stöd för sin ansökan anför Combitech sam­ manfattningsvis följande. FMV har inte genomfört upphandlingen i enlig­ het med de grundläggande principerna om affärsmässighet och likabehand­ ling enligt LOU genom att anta anbud från Eltel Networks Infranet Aktie­ bolag (Eltel) som inte har uppfyllt i förfrågningsunderlaget uppställa krav angivet i punkten 8.4 i förfrågningsunderlaget på att anbudsgivare ska bi­ foga sin tekniska och yrkesmässiga kapacitet, redovisa tidigare genomför­ da uppdrag inom motsvarande arbetsområden nämnda i punkten 4.1 (Om- Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 30053-10 Allmänna avdelningen fattning). Eltel har inte kunnat styrka referenser inom de arbetsområden som krävs och skall-kravet är därmed inte uppfyllt. Detta har medfört att Combitech har lidit eller kan komma att lida skada i form av arbetskostnad för att lämna anbud samt utebliven försäljning. FMV bestrider bifall till Combitechs ansökan och anför följande. FMV har genomfört upphandlingen i enlighet med de gnmdläggande principerna för offentlig upphandling enligt LOU. FMV bestrider att Eltel inte uppfyllt i förfrågningsunderlaget punkten 8.4 angivna krav på teknisk och yrkesmäs­ sig kapacitet inkluderande redovisning av tidigare genomförda uppdrag inom motsvarande arbetsområden nämnda i punkten 4.1, omfattning, samt erforderlig förteckning över referenser. FMV påtalar att Combitechs mot­ svarande förteckning innehåller liknande uppgifter som inte i erforderligt avseende skqjer sig från Eltels anbud. Combitech har därefter anfört i huvudsak följande. Det ställda kravet un­ der punkten 8.4 måste rimligen innebära att FMV identifierat ett behov av teknisk och yrkesmässig erfarenhet av installation av teknisk utrustning, FM Satkom 2.0 antenn, nätverk och landanslutning på fartyg, vilket defini­ eras närmare som ett behov av konstruktions- och systemsäkerhetsarbete samt installation, driftsättning, test och dokumentation. Inget av de upp­ drag som det vinnande anbudet refererar till innehåller vare sig teknisk eller yrkesmässig erfarenhet inom definierat område. FMV har således antagit ett anbud som inte uppfyller FMV:s ställda skall-krav. Det vinnan­ de anbudet skulle ha förkastats och över huvud taget inte ingått i utvärde­ ringen. I annat fall ska upphandlingen göras om med anledning av bristen på förutsägbarhet och transparens i beskrivningen av arbetsområden i av­ snitt 4.1 i förfrågningsunderlaget. I STOCKHOLM FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leve­ rantörer på ett likvärdigt och ickediskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare princi­ perna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. I 16 kap. 1 § första stycket LOUanges följande. En leverantör som anser sig ha lidit eller kan komma att lida skada enligt 2 § får i en framställning till allmän förvaltningsdomstol ansöka om åtgärder enligt den paragrafen. Av 16 kap. 2 § första stycket LOU framgår följande. Om den upp­ handlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rät- ten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Utredning i målet I anbudsinfordran under punkten 8.4 anges att följande upplysningar om anbudsgivarens tekniska förmåga skall bifogas anbudet: Anbudsgivaren skall kunna redovisa tidigare genomförda uppdrag inom motsvarande arbetsområden nämnda i Omfattningen ovan (se punk.i 4.1), samt en förteckning över referenserna innehållande infor­ mation som typ av uppdrag, namn, telefonnummer på beställaren och företaget. I anbudsinfordran under punkten 4.1 anges att: I omfattningstabellen anges varor/tjänster som leverantören skall leve­ rera i enlighet med Verksarnhetsåtagande 1. Installation av FM Satkom 2.0 antenn ombord HMS Belos, omfat­ tande: - Kompletterande Konstruktionsarbete vid behov Kompletterande Systemsäkerhetsarbete - Installation, driftsättning och test Dokumentation 2. Installation av Nätverk/landanslutning ombord HMS Belos omfat­ tande: Sida 4 30053-10 Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 30053-,1 0 Allmänna avdelningen - Projektering och konstruktion Systemsäkerhetsarbete - Installation, driftsättning och test - Dokumentation I Eltels anbud daterat den 1 2 april 201 0 anges sju referenser på tidiga­ re genomförda uppdrag innehållande information om typ av uppdrag, namn, telefonnummer på beställaren och företaget. Uppdragen - som alla, utom det sistnämnda, har utförts åt FMV - avser entreprenad avseende teleteknisk installation SK60 hangar 099 F7, installationer helikopterhangar 1 4 Malmen, installation TWR Karlsborg, demonte­ ring av teleutrustning, teletekniska installationer motorområde Bodens garnison, omförläggning bas-bankabel, ledningssystem IAS (design och prototypinstallation i stridsbåtar samt containrar av bl.a. radio­ och datautrustning) och el-entreprenad skyltar. Förvaltningsrättens bedömning Enligt 1 kap. 9 § LOV ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och ickediskriminerande sätt samt genomföra upphand­ lingar på ett öppet och förutsebart sätt. Vidare gäller bl.a. den EG-rättsliga principen om likabehandling. De krav som den upphandlande enheten stäl­ ler i förfrågningsunderlaget kan uttryckas i s.k. skall-krav vilka, till skill­ nad från s.k. bör-krav, är ovillkorliga för att anbudet ska kunna komma i fråga för antagande. Ett anbud som inte uppfyller samtliga ställda skall­ krav får inte antas eftersom detta skulle strida mot likabehandlingsprinci­ pen. Detta framgår bl.a. av EG-domstolens praxis Gfr t.ex. mål C 243/89, kommissionen mot Danmark). En överträdelse av nämnda princip strider mot 1 kap. 9 § LOU. Prövningen i förvaltningsrätten utgör en kontroll av om det på grundval av vad sökanden har framfört i målet finns anledning att vidta sådana åtgärder som anges i 1 6 kap. 2 § LOU. För att ett ingripande ska bli aktuellt krävs I STOCKHOLM Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 30053-10 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen också att sökanden kan visa att han lidit skada eller kan komma att lida skada på grund av att den upphandlande enheten brutit mot LOU. Combitech har anfört att det vinnande anbudet - Eltel - inte uppfyllt för­ frågningsunderlagets ställda skall-krav om krav och bevis på anbudsgiva­ rens tekniska och yrkesmässiga kapacitet. I det akiuella skall-kravet anges att anbudsgivare ska redovisa tidigare genomförda uppdrag inom motsva­ rande arbetsområden nämnda i "Omfattningen". Enligt förvaltningsrättens mening innebär "motsvarande arbetsområden" att även uppdrag inom andra områden än installation av FM Satkom 2.0 antenn samt installation av nätverk/landanslutning på fartyg, kan omfattas av det aktuella skall­ laavet. Förvaltningsrätten anser att de uppdrag som Eltel redovisat är inom ramen för vad som kan anses vara "motsvarande arbetsområden". Även i övrigt uppfyller Eltel det akiuella skall-kravet. Förvaltningsrätten kan inte heller finna att det akiuella skall-kravet brister i transparens och förutsäg­ barhet på ett sådant sätt att det finns skäl att besluta om att upphandlingen ska rättas eller göras om. Det är därmed inte visat att upphandlingen har genomförts i strid mot LOU eller gemenskapsrätten. Combitechs ansökan om ingripande ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1a) G_:-t v--.---­ Cecilia Torstensson Förvaltningsrättsfiskal Föredragande har varit Marion Norrby. SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga förvaltningsrättens be­ slut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltn ingsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för över­ klagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till. ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtnings.rättens beslut fast. Det är därför vik­ tigt att det klart och tydligt fram.går av överkla­ gandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2, det beslut som överklagas med uppgift om förvaltnings.rättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger- till stöd för begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med vaije särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrät­ ten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in funmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. co0 0N www.domstoLse