Dok.Id 241239 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen 4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se wv,1w.forvaltningsrattenifalun.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I FALUN Föredraganden Annelie Gustafson DOM 2019-02-12 Meddelad i Falun Mål nr Sida 1 (6) 5661-18 SÖKANDE L,.., ! - Rörmokarna i Falun AB, 556780-9347 Ombud: Advokat Axel Eskeby Advokatfirman Sylwan och Fenger-Krog AB Box 1043 791 10 Falun MOTPART Säterbostäder AB, 556515-8713 Ombud: Advokaterna Per-Ola Bergqvist och Fanny Herbe Foyen Advokatfirma KB Södergatan 22 211 34 Malmö SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE · KON"RDRRENSVERKEf'" !' r""I.''\ '1Q1 -u.::·· Avd Dnr KSnr Aktbil ... Förvaltningsrätten avslår Rörmokarna i Falun AB:s ansökan om överprövning. Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5661-18 YRKANDEN M.M. Säterbostäder AB genomför en upphandling som avser fasad- och balkong­ renovering av flerbostadshus i kvarteret Druvan i Säters kommun. Upphand­ lingen sker enligt reglerna för förenklat förfarande enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphandling (LOU). Tilldelningsbeslut fattades den 14 decem­ ber 2018 varvid annan anbudsgivare än Rörmokarna i Falun AB antogs som vinnande leverantör. Rörmokarna i Falun ansöker om överprövning och yrkar i första hand att upphandlingen inte får avslutas förrän rättelse skett på så sätt att bolagets anbud bedöms uppfylla villkoren i AFB.52. I andra hand yrkas att upphand­ lingen ska göras om. Rörmokarna i Falun anför i huvudsak följande. Det framgår inte av utvärderingsprotokollet på vilket sätt anbudet inte uppfyller villkoren, men såvitt får förstås avses en för dålig kreditvärdering enligt Upplysningscentralen (UC). I upphandlingen har uppställts krav på minst riskklass 3 från UC medan bolaget har tilldelats riskklass 2. I samband med avgivande av anbud inhämtades en kreditvärdering från Creditsafe som vi­ sar på god kreditvärdighet. Att ställa krav på att använda just UC som sätt att visa ekonomisk stabilitet framstår som oproportionerligt, diskriminerade och godtyckligt. Upphandlande myndighet har att acceptera likvärdiga kre­ ditbedömningar från andra institut även om bedömningsmodellerna inte är identiska och att bedömningsavvikelser kan förekomma i det enskilda fallet. Creditsafe är ett välrenommerat kreditinstitut och väl så vanligt förekom­ mande i offentliga upphandlingar som UC. Kontakter med Creditsafes Legal counsel ger vid handen att Creditsafe gör sina kreditbedömningar utifrån samma information som UC och gör riskbedömningar likvärdiga med UC. Av kontakt med Creditsafe framgår vidare att UC riskklass 3 motsvarar Cre­ ditsafe värde 40-59 och att värde 68 som tilldelats bolaget motsvarar UC riskklass 4. Creditsafe har upprättat ett PM undertecknat av bolagets VD som inges och åberopas. Där framgår de förhållanden som redogjorts för samt en beskrivning av de sakfel som lagts till grund för den praxis som Sä­ terbostäder hänför sig till. Det finns inga skäl att ifrågasätta de förhållanden IFALUN Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5661-18 I FALUN som beskrivs där. Således kan konstateras att Creditsafe utgår från samma information och i vart fall i huvudsak samma källor som UC. Möjligen kan UC:s algoritm fäst avseende vid en historisk förlust hos bolaget. Denna för­ lust har dock reglerats via moderbolaget och bör inte beaktas i någon större omfattning. Av bifogad resultat- och balansrapport kan konstateras att bola­ get har en sund ekonomi och går bra. Det följer av Kammarrätten i Göte­ borgs dom i mål 5797-11 att underlag som ingivits till rätten ska beaktas av förvaltningsrätten. Mot bakgrund av värderingen från Creditsafe, resultat­ och balansrapporten samt beaktande av övrigt som anförts är det visat att bolaget uppfyller kraven på ekonomisk stabilitet. Bolagets anbud borde rät­ teligen ha antagits då det var det lägsta anbudet. Genom det har bolaget lidit eller riskerar att lida skada. Säterbostäder bestrider Rörmokarna i Faluns yrkande om att upphand­ lingen ska rättas alternativt göras om och anför i huvudsak följande. Kravet avseende ekonomisk kapacitet framgår av AFB.52. Såsom kravet utformats framgår tydligt att anbudsgivaren ska inneha minst riskklass 3 hos UC eller motsvarande för att gå vidare till utvärdering. Till styrkande av detta skulle inges ett intyg från bank- eller kreditupplysningsföretag. Minst riskklass 3 enligt UC eller motsvarande innebär att ett krav på normal risk har ställts upp vilket är proportionerligt eftersom det har ett tydligt och adekvat sam­ band med upphandlingsföremålet och inte onödigt begränsar konkurrensen. Vid genomgång av inkomna anbud har respektive anbudsgivares kreditvär­ dighet kontrollerats mot UC samt i de fall då anbudsgivaren inte erhållit minst riskklass 3, genom att göra en individuell bedömning av det underlag som respektive anbudsgivare har fogat till sina anbud. Reglerna i LOU och de upphandlingsrättsliga principerna har således följts. Rörmokarna i Falun erhåller riskklass 2 enligt UC. Till sitt anbud har bolaget bifogat intyg från Creditsafe där det framgår att bolaget erhållit 68 poäng, vilket enligt Cre­ ditsafe motsvarar god kreditvärdighet. Någon annan utredning inkom inte med anbudet. Av vägledande rättspraxis följer att intyg från Creditsafe inte anses motsvara intyg från UC. Den information som Rörmokarna i Falun Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5661-18 I FALUN hänvisar till från Creditsafe har inte underbyggts på tillräckligt vis för att fungera som bevisning i målet. Vid genomgång av den rapport som beställts av UC avseende Rörmokarna i Falun framgår bl.a. att det finns ett antal in­ dikationer på att bolagets ekonomi inte är att betrakta som stabil utan att bo­ lagets ekonomi istället utgör hög risk. Att Rörmokarna i Falun samtidigt får bedömningen god kreditvärdighet hos Creditsafe innebär inte per automatik att Rörmokarna i Falun når upp till det i upphandlingen uppställda kravet på stabil ekonomisk ställning. Även av Creditsafe's intyg går att utläsa att Rör­ mokarna i Faluns resultat är negativt och att bolaget har förbrukat delar av det egna kapitalet. Det förhållandet att Creditsafe inte fäst någon avgörande vikt vid detta utvisar endast att Creditsafe's och UC:s rapporter inte är att betrakta som motsvarande. Av Creditsafe's rapport framgår även att Rörmo­ karna i Faluns nyckeltal på ett allvarligt sätt understiger sådana nyckeltal som är typiska för branschen. Trots de varningssignaler som finns beträf­ fande Rörmokarna i Faluns ekonomi väljer Creditsafe att ge omdömet god kreditvärdighet. Detta talar också för att bolagens kreditupplysningar inte är jämförbara. Det går således inte att rakt av översätta de olika riskklassifice­ ringarna de olika kreditinstituten gör sinsemellan och därigenom komma fram till att de motsvarar varandra. Creditsafe redogör inte heller för vilka risker som man fäst vikt vid i sin rapport. Det förhållande att resultat- och balansrapporten getts in först i samband med ansökan om överprövning och inte fogats till anbudet innebär att det, med beaktande av likabehandlings­ principen, saknas möjlighet att beakta detta underlag. Att uppställda krav är uppfyllda ska styrkas redan i samband med avgivande av anbud. Säterbostä­ der har agerat helt i enlighet med LOU och de upphandlingsrättsliga princi­ perna i övrigt vid sitt beslut att diskvalificera Rörmokarna i Falun. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Utgångspunkterför rättens prövning Förvaltningsrätten har att pröva om det på grundval av vad Rörmokarna i Falun anfört är visat att Säterbostäcler brutit mot någon av de grundläggande upphandlingsrättsliga principerna eller någon annan bestämmelse i LOU Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5661-18 I FALUN och att detta har medfört att Rörmokarna i Falun lidit eller kan komma att lida skada (se 20 kap. 6 § LOU). De grundläggande principerna innebär att upphandlande myndighet ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt, genomföra upphandlingar på ett öppet sätt samt iaktta principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet (se 4 kap. 1 § LOU). Upphandlingsdokumenten Av de administrativa föreskrifterna punkt AFB.52 framgår bl.a. föijande. AFB.52 Prihning n,,. imhudsgh·!u-cns lämplighet I