FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen "Enhet 17 SÖKANDE DOM 2013-04-26 Meddelad i Stockholm Mål nr 26970-12 Sida 1 (6) GDA Sverige AB, 556619-4584 Ombud: Advokat Lars Oscarsson Hermansvägen 13 A 554 53 Jönköping MOTPART Försvarets materielverk 115 88 Stockholm SAKEN KONKURRENSVERKET 2013 -o,� 2 g Avd Dnr KSnr Upphandling på försvars- och säkerhetsområdet FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE I Aktbll Förvaltningsrätten bifaller GDA Sverige AB:s ansökan och förordnar att upphandlingen får avslutas först sedan rättelse gjorts på så sätt att en ny anbudsutvärdering har genollliårts. Dok.Id 334534 Postadress Besöksadress Telefon 08-561 680 00 E-post: forvaltningsrattenistockholm@dom.se 115 76 Stockholm 08-561 680 01 Tegeluddsvägen 1 Telefax Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen YRKANDEN M.M. DOM Sida 2 26970-12 Försvarets materielverk genomför en upphandling benämnd "Air Storage for Diving Research Facility". Upphandlingen sker genom förenklat förfa­ rande. Genom tilldelningsbeslut daterat den 10 december 201 2 beslutade Försvarets materielverk att teckna avtal med HAUX-LIFE-SUPPORT GmbH (HAUX). GDA Sverige AB (GDA) har ansökt om överprövning och yrkar att rättelse ska ske på så sätt att Försvarets materielverk vid utvärderingen bortser från HAUX anbud. Till stöd för sin talan anför bolaget sammanfattningsvis följande. HAUX har inte uppfyllt villkoret att anbudet ska innehålla en detaljerad beskrivning av luftfön:ådet. Enligt skall-krav ska luftförrådets luftkärl vara uppdelade i två grupper. Dessa grupper ska kunna användas enskilt eller sammankopplade genQID ett ventilarrangemang. HAUX offert uppfyller inte detta obligatoriska-krav. Golvet i rummetför luftförrådet får 2 belastas med högst 1 000 kg/m . HAUX offert medför inte en acceptabel golvbelastning. Ingen nödvändig förstärkning av golvet har inräknats i HAUX anbud. I GDA:s anbud har dessa nödvändiga förstärkningsarbeten inkluderats. HAUX uppfyller inte heller skall-krav avseende att ventiler ska opereras enkelt och lättåtkomligt. För att personalen ska kunna nå flaskventilerna krävs hjälpmedel i form av en plattform, vilken inte ingår i HAUX anbud. Enligt Försvarets handbok för systemsäkerhet föreligger ett obligatoriskt krav på att systemsäkerhetsanalyser ska utföras. Hade detta blivit gjort skulle slutsatsen blivit att hanteringen och manövreringen av luftbanken inte är systemsäker. Detta är således ytterligare en brist. An­ budsgivaren ska tillsammans med sitt anbud bifoga en preliminär utgåva av "Systemsäkerhetsplanen" för projektet. Någon sådan plan har HAUX inte bifogat. Detta innebär att anbudet inte är fullständigt. Genom att Försvarets materielverk har accepterat anbud som avviker från förfrågningsunderlaget har myndigheten brutit mot grundläggande principer i gällande lagstift- Sida3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 26970-12 .... I STOCKHOLM Allmänna avdelningen ning. GDA har offererat det näst lägsta priset och skulle ha tilldelats kon­ traktet vid en korrekt genomförd utvärdering. Upphandlingsfelet har med­ fört skada för bolaget. Försvarets materielverk medger GDA:s talan och yrkar att upphandlingen rättas på så sätt att utvärderingen görs om. Till stöd för,talan anförs sam­ manfattningsvis följande. Efter en förnyad genomgång av HAUX anbud kan konstateras att bolaget inte har uppfyllt kravet på att bifoga en prelimi­ när utgåva av systemsäkerhetsplan i enlighet med ställda krav och HAUX anbud borde därmed rätteligen ha uteslutits. Med anledning av myndighet­ ens medgivande finner Försvarets materielverk inte skäl att yttra sig över GDA:s talan i övrigt. HAUX har beretts tillfälle att yttra sig över GDA:s ansökan om överpröv­ ning och anför huvudsakligen följande. HAUX h8:f uppfyllt alla krav i för­ frågningsunderlaget förutom kravet avseende bifogande av en preliminär systemsäkerhetsplan. GDA har dock inte heller uppfyllt detta krav då det dokument som bifogats GDA:s anbud inte kan anses uppfylla kravet på en preliminär systemsäkerhetsplan bland annat då planen helt saknar in­ formation om hur systemsäkerhetsarbetet avses utföras. Bristerna i system­ säkerhetsplanen får därför likställas med att GDA över huvud taget inte ingett någon preliminär systemsäkerhetsplan. GDA uppfyller inte heller kravet avseende luftförrådets storlek. Då båda anbudsgivama har samma brister i sina anbud har likabehandlingsprincipen inte trätts för när eftersom båda anbuden har godtagits trots sina brister. En klagande leverantör som anför att vinnande leverantör inte uppfyllt ett skall-krav har inte lidit någon skada när denne själv inte har uppfyllt det aktuella skall-kravet. Ansökan ska därför avslås. Sida 4 FÖRV ALTNINGSRÄTTEN DOM 26970-12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen SKÄLEN FÖR AV GÖRANDET Av 1 kap. 11 § lagen (2011:1029) om upphandling på försvars- och säker-: hetsområdet (LUFS) framgår att upphandlande myndigheter eller enheter ska behandla leverantörer på �tt likvärdigt och ick�-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid. upphandlingar ska vidare principerna 6m ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. I 16 kap. 6 § LUFS anges att om den upphandlande myndigheten eller en­ heten har brutit mot de grundläggande prlllcipema i 1 kap. 11 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. En av huvudprincipema,vid upphandling är att anbud som inte uppfyller samtliga i förfrågningsunderlaget obligatoriska krav inte ska beaktas vid utvärderingen. De så kallade skall-kraven som anges i förfrågningsun­ derlaget måste således vara uppfyllda för att den upphandlande myndighet­ en ska kunna utvärdera anbudet. Av "System safety requirements" avseende den aktuella upphandlingen framgår bland annat följande. "The Tender/Contractor shall develop a draft of system safety program plan, SSPP, for the work with system safety, and shall submit this to FMV in a preliminary edition together with the tender." Då -�et är ostridigt att det vinnande bolagets anbud inte innehållit någon systemsäkerhetsplan uppfyller anbudet inte de obligatoriska krav som upp­ ställts av Försvarets materielverk. Frågan är då om denna brist i upphandlingen medfört att GDA lidit eller riskerat att lida skada. GDA har anfört att bolaget offererat det näst lägsta priset och skulle ha tilldelats kontraktet vid en korrekt genomf"örd utvärde- Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 26970-12 Allmänna avdelningen ring. GDA, som placerats på andra plats efter anbudsutvärderingen, har av Försvarets materielverk ansetts uppfylla samtliga skall-krav som uppställts. HAUX har dock anfört att GDA inte lidit någon skada då bolaget inte upp­ fyllt samtliga skall-krav, bland annat avseende kravet på systemsäkerhets­ plan. Det är ostridigt att GDA till sitt anbud bifogat en preliminär systemsäker­ hetsplan. Enligt förvaltningsrättens mening har HAUX inte förmått visa att de uppgivna bristerna i den bifogade planen är så stora att de ska likställas med att GDA över huvud taget inte ingett någon systemsäkerhetsplan. Vad HAUX anfört ger inte heller tillräckligt stöd för att GDA i övrigt inte skulle ha uppfyllt kraven i förfrågningsunderlaget. GDA har därför lidit eller riskerat att lida skada på grund av de brister som :framkommit i upp­ handlingen. Mot denna bakgrund finns det grund för att ingripa mot upphandlingen. Eftersom bristen inte beror på någon felaktighet i upphandlingens konkur­ rensuppsökande skede är det tillräckligt att upphandlingen rättas. Frågan är då på vilket sätt rättelse ska ske. Kammarrätten i Jönköping har i ett avgö­ rande den 5 november 2012, mål nr 2466-12, anfört att när ett avgörande bygger på sökandens och den upphandlande myndighetens gemensamma uppfattning, bör utgångspunkten vara att beslutet om rättelse ska utformas så att påverkan på andra leverantörer med intressen i upphandlingen be­ gränsas. En tillräcklig åtgärd är att besluta om att upphandlingen ska rättas på så sätt att den upphandlande myndigheten genomför en ny anbudsutvär­ dering. Mot denna bakgrund bifaller förvaltningsrätten GDA:s ansökan och förordnar att upphandlingen får avslutas först sedan rättelse gjorts på så sätt att en ny ·anbudsutvärdering har genomf'örts. I STOCKHOLM Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 26970-12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Med anledning av att bolagets talan ska bifallas på ovan angiven grund finner förvaltningsrätten inte anledning att pröva de ytterligare omständig­ heter som bolaget anfört till stöd för sin talan. HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga 1 (DV 3109/lA LOU) 1. Kaisa Söderberg Råd.man Föredragande har varit Sara Uhrbom. . �fkti'rl( _j SvmliGES DoMSTOLAR .HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND �­ � Den som vill överklaga förval�ttens _beslut ska skri.va till Kamm;rry·ti:en i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller fämnas till förvaltningsrätten. Överkhga:ndet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag ru. klagw.den fick. del av besJntet Tiden. för överkkgandet för offentligpart :trum2.S emellertid ftfu:i den &i.g beslutet meddelades. Om sista dagen för öve.rklagandet inf.a]er :på · lördag, sönchg eller helgdag, midsnmmna-Fton, juhfton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa v.ttdag. För att ett överklagande ska konru. ta.s upp i bn:,marr2tten fordras att prövningstillstind · meddelas. Kamma:tt2tten lämnar pr6vringstillitind om det ät av vili: för ledning av rättstillirnpniilgen att öveiklagan.det prövas, anledning. föiekotn!D.er till ändring i det slut vartill förvaltmngsritten ko:tomi:t eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överkhgandet Om prövn:ingstillstind inte meddelas ståt 2. 1et beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltningsrättens·nam:n, målnummer samt chgen för beslutet, förvalmings:tättens beslut fast Det är cfu::för .vili:tigtatt detklartochtydligtfta:tngårav överklagandet till kammamtten varf0r :trum anser att pröYi:ringstillstånd bör meddelas. Skr:i:velsen med överklagande ska innehålla den. klagandes ruunn, personnu:rnm.er, yrke, posi:2.d:t�s och·telefo:onummer. Dessutom ska ad:tes·s och telefo:om:rmm.er till arbetsplatsen och . eventuellannanplatsdärklagandenkan nås för de.1givning)2mrnis om. dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet Om mgon person- eller adressuppgift ändras är det "V1kcigt att anm2Jan snan.st görs tillbmmamtt:en, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd., 5. den ändring av förvaltningsri.ttens beslut som klagan.den vill fi till stånd, 6. de bevis som klagw.den vill åbe:topa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förval:tningsrätten framgår av beslutet Om klaganden anlitår ombud ska denne sända in :fuilmili i original samt uppge sitt ru.:tm:1, adress och telefonnummer. Om någon person:.. eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjswl anm2la ändringen till bmn:,arr3:tten. Imålom överprövmng enligtlagen (2007:1091) om offent1ig upprumclling eller lagen (2007:1092) om upph2nclling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster frt avtal slul:ll.s iorun tiden för överkkgmde av rättens dom eller beslut har löpt trl:. I de flesta. fall fu avtal slutas när tio dagar har gått f:tåu det att rätten. avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut I vissa fall fu; avtal sluta.s omedelbart Ett överkkgmde av rättens avgörande fu inte prövas sedan avtal hår slutits. Fullständig info:tmationfinns i16kapitletide ovan. �� :Behöver Ni fler upplysnin.gax om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV3109/1ALOU .. 1.