FÖRVALTNINGSRÄTTEN I VÄX.TÖ Föredragande: Fredrik Weyde SÖKANDE DOM 2011-04-29 Meddelad i Växjö Mål nr 377-11 Sida 1 (4) Celab Cornrnunications AB, 556197-1291 Rollsbovägen 20 442 40 Kungälv MOTPART Landstinget Kronoberg Upphandlingsavdelningen Box 1223 351 12 Växjö SAKEN Avd Dnr Överprövning av upphandling enligt lagen (2007:1091) om offentlig upp­ handling (LOU) FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan. Förvaltningsrättens beslut den 3 februari 2011 ska inte längre gälla. 2011 -05- 0 2 Doss Aktbil Dok.Id 27224 Postadress Box42 351 03 Växjö Besöksadress Kungsgatan 8 Telefon Telefax 0470-868 00 0470-869 50 E-post: forvaltningsrattenivaxjo@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:30 KONKURRENSVERKET Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 377-11 I VÄXJÖ YRKANDEN M.M. Landstinget Kronoberg har genomfört en upphandling gällande mobilsta­ tioner för Rakelsystemet. Upphandlingen har skett i form av en förnyad konkurrensutsättning i vilket leverantören som ingått ramavtal med lands­ tinget inbjöds att delta. Anbud inkom från två av leverantörerna, Swedish Radio Supply AB och Celab Communication AB (nedan Celab). Anbudet från Celab diskvalificerades då det inte ansågs uppfylla skall-kravet på integrerad bluetooth. Sedan Celab begärt överprövning av upphandlingen beslutade förvalt­ ningsrätten den 3 februari 2011 att upphandlingen inte får avslutas innan något annat har beslutats. Celab yrkar att upphandlingen rättas på så sätt att landstingets diskvalifice­ ring av deras anbud ogillas och att deras anbud utvärderas i överensstäm­ mande med förfrågningsunderlaget. Landstinget Kronoberg anser att förvaltningsrätten ska avslå Celabs yrkan­ de. Celab anför i huvudsak följande. Bluetooth integreras med den offererade enheten genom att skruvas fast direkt på avsedd kommunikationsport för att bilda en helt integrerad lösning. Om bluetooth är ett tillbehör eller inte kan inte anses som relevant utifrån ställt krav. Funktionen med en adapter skiljer sig inte från en inbyggd lösning. Tillbehörskontakten blir inte blockerad eftersom det på toppen av adaptern finns en kontakt som medger tillgång till tillbehörskontakten. Vidare är det svårt att se relevansen i att hänvisa till något som inte har något att göra med produkterna i landsting­ ets förfrågan. Den produkt landstinget hänvisat till på Celabs hemsida är en s.k. PDA (Personal Digital Assistant) som saknar all liknelse i ärendet. Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 377-11 I VÄXJÖ Landstinget Kronoberg anför i huvudsak följande. Bluetooth-enheten är ingen integrerad del av handenheten; den är inte inbyggd i handenheten, går inte att manövrera från handenhetens meny, den blockerar sidokontak­ ten för tillbehör osv. Även om den externa bluetooth-enheten är fastskru­ vad i handenheten så kan lösningen inte anses uppfylla ställt skall-krav. Hade bluetooth-enheten varit en integrerad del av handenheten borde detta dessutom framgått av produktbeteckningen och/eller produktinformationen som bifogats anbudet. Den av Celab presenterade lösning efter anbudsti­ dens utgång, med en extern bluetooth-enhet, är inte en lösning som kan anses vara en vedertagen tolkning av det krav landstinget ställt. Landsting­ ets uppfattning stöds dessutom av information som man finner på Celabs hemsida där man använder orden "integrerad bluetooth" för en handenhet på samma sätt som landstinget avser. Med tanke på den miljö/verksamhet där handenheterna kan komma att användas gjorde landstinget bedömning­ en att en adapter av olika lösningar var klart olämplig och uppställde därför det aktuella skall-kravet. I Celabs lösning är sidokontakten på handenheten hela tiden blockerad av en adapter och därför inte tillgänglig. Att man till denna adapter i sin tur kan ansluta andra tillbehör saknar betydelse i sak­ frågan. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Då upphandlingen sker genom avrop från ett ramavtal som tecknats före den 15 juni 2010, ska LOU tillämpas i den lydelse som var aktuell före den 15 juni 2010. Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 377-11 I VÄXJÖ Av 16 kap. 2 § LOU framgår att om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, skall rätten besluta att upphandlingen skall göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. I förfrågningsunderlaget för det aktuella anbudet anges att handenhet ska ha integrerad bluetooth. Dessutom uppställs krav på att kontakt för tillbe­ hör skall vara sidomonterad. Celab har gjort gällande att deras offererade enhet uppfyller detta krav då en bluetooth-adapter kan monteras på sidan av handenheten. Förvaltningsrätten instämmer emellertid i landstingets uppfattning att en möjlighet att koppla in en adapter inte är att likställa med att funktionen är integrerad i enheten. Att - som Celab framhåller - det förekommit andra tolkningar vid andra upphandlingar förändrar inte denna bedömning. Härtill kommer att den lösning Celab erbjudit innebär att till­ behörskontakten inte längre kan användas till annat från sidan, vilket varit ytterligare ett skall-krav. Vid en sammantagen bedömning finner förvalt­ ningsrätten att Celab inte visat att de blivit diskvalificerade på ett felaktigt sätt. Ansökan om överprövning ska därför avslås. i:1RKLAGAR, se bilaga l (DV3l09-lD-LOU) Grn Lundahl \ HUR MAN ÖVERKLAGAR- PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Jönköping. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV 3109/1D LOU