HÖGSTA FÖRVALTNINGSDOMSTOLENS 1 (4) BESLUT meddelat i Stockholm den 10 juli 2015 KLAGANDE BSH Home Appliances AB, 556201-4182 Box 503 169 29 Solna MOTPART Mål nr 3322-15 Husbyggnadsvaror HBV Förening, 702000-9226 KONKURRENSVERKET 2015 -07- 1 3.., Avd Dnr KSnr Aktbil Dok.Id 162552 Postadress Box2293 103 17 Stockholm Besöksadress Birger Jarls torg 13 Telefon Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:30 Ombud: Advokat John Hane och jur.kand. Carl Fläring Foyen Advokatfirma K.B Box 7229 103 80 Stockholm ÖVERKLAGAT AVGÖRANDE Kammarrätten i Stockholms beslut den 19 maj 2015 i mål nr 2767-15 SAKEN Offentlig upphandling; fråga om prövningstillstånd i kammarrij.tt HÖGSTA FÖRVALTNINGSDOMSTOLENS AVGÖRANDE Högsta förvaltningsdomstolen meddelar prövningstillstånd. Högsta förvaltningsdomstolen upphäver det överklagade beslutet och meddelar BSH Home Appliances AB prövningstillstånd för prövning i Kammarrätten i Stockholm av bolagets överklagande av Förvaltningsrätten i Stockholms dom den 5 mars 2015 i mål nr 28566-14. · Telefax 08-561 678 20 hogstaforvaltningsdomstolen@dom.se 08-561 676 00 E-post: BESLUT BAKGRUND 2 Mål nr 3322-15 Husbyggnadsvaror HBV Förening (HBV) genomför en upphandling av ett ramavtal avseende vitvaror enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU. Upphandlingen genomförs som ett öppet förfarande med en avslutande elektronisk auktion. När anbudstiden gått ut hade anbud inkommit från BSH Borne Appliances AB (BSH), Electrolux HemProdukter AB och Elektroskandia Sverige AB. Anbudet lämnat av BSH förkastades i kvalificeringsfasen eftersom det ansågs brista i uppfyllandet av två olika krav i förfrågningsunderlaget. De övriga två anbuden kvalificerade sig och deltog i den elektroniska auktionen. HBV meddelade ett tilldelningsbeslut, varvid Electrolux placerade sig som nummer ett och Elektroskandia som nummer två i ramavtalet. BSH ansökte om överprövning av upphandlingen och anförde bl.a. att anbuden lämnade av Electrolux och Elektroskandia inte uppfyllde upphandlingens samtliga krav. Enligt BSH hade HBV, genom att utvärdera anbuden samt medge otillåtna kompletteringar, förfarit i strid med likabehandlingsprincipen. Detta hade enligt BSH inneburit skada för bolaget. Inget anbud borde ha kvalificerat sig till den elektroniska auktionen, med följden att upphandlingen hade behövt göras om. BSH skulle därmed ha fått möjlighet att konkurrera om ramavtal i en ny upphandling på lika villkor. Förvaltningsrätten avslog ansökningen och anförde bl.a. att den anbudsgivare vars anbud rätteligen uteslutits i kvalificeringsfasen inte längre kan betraktas som en presumtiv leverantör. Domstolen ansåg därför att en sådan anbudsgivare normalt inte kan lida eller komma att lida skada på grund av att en annan anbudsgivare som inte uppfyller samtliga obligatoriska krav antas som leverantör i upphandlingen. Enligt förvaltningsrätten hade BSH inte visat att bolaget lidit eller kunde komma att lida skada i den mening som avses i 16 kap. 6 § första stycket LOU. BSH överklagade förvaltningsrättens dom till kammarrätten, som i det nu överklagade avgörandet beslutade att inte meddela prövningstillstånd. BESLUT YRKANDEN M.M. 3 Målm 3322-15 BSH yrkar att Högsta förvaltningsdomstolen meddelar prövningstillstånd i målet . samt, med ändring av kammarrättens beslut, beviljar BSH prövningstillstånd i kammarrätten. Till stöd för sin talan anför BSH bl.a. följande. Prövningstillstånd i kammarrätten kan motiveras både av att det finns skäl för ändring i förvaltnings­ rättens avgörande och av prejudikatskäl. Rättsläget beträffande tillämpningen av skaderekvisitet i 16 kap. 6 § LOU torde vara klart efter EU-domstolens dom i mål C-100/12, Fastweb SpA. Det är emellertid tydligt att ett antal förvaltningsrätter och kammarrätter inte uppfattar det så. Det förefaller finnas en klar skiljelfnje mellan inte minst Kammarrätten i Göteborg och Kammarrätten i Stockholm i fråga om tillämpningen av rekvisitet. De motstridiga kammarrättsavgörandena skapar stor rättsosäkerhet. Det saknas vägledning från Högsta förvaltningsdomstolen avseende den i målet aktuella frågan. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Enligt 34 a § andra stycket 3 förvaltningsprocesslagen (1971 :291) ska prövnings­ tillstånd meddelas i kammarrätten om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt. I 16 kap. 6 § första stycket LOU anges att om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. De frågor som aktualiseras- bl.a. mot bakgrund av EU-domstolens avgörande i Fastweb-målet- är om en anbudsgivare, vars anbud rätteligen har uteslutits från en upphandling till följd av bristande kravuppfyllelse, kan anses ha lidit eller kunna komma att lida skada för det fall även övriga anbud i upphandlingen borde ha - uteslutits på grund av bristande kravuppfyllelse samt om domstol därmed, för att kunna bedöma om skaderekvisitet är uppfyllt, måste pröva den uteslutna BESLUT 4 anbudsgivarens invändningar mot övriga anbud som kvalificerat sig i upphandlingen. Det saknas vägledande avgöranden i dessa frågor. Eftersom det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att högre rätt prövar överklagandet ska prövningstillstånd meddelas i kammarrätten. Mål nr 3322-15 I avgörandet har deltagit justitieråden Mats Melin, Karin Almgren och Elisabeth Rynning. Målet har föredragits av justitiesekreteraren Emilia Franke.