LÄNSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning 2 SÖKANDE Bärgningstjänsten Sverige AB, 556596-9127 Ringögatan 29 417 07 Göteborg MOTPART Göteborgs Gatuaktiebolag, 556315-4862 Box 1086 405 23 Göteborg SAKEN Sida 1 (4) DOM Målm 462-09 E Rotel 22 2009-03-24 Meddelad i Göteborg _ 2003-03-2s Avtf Dnr :Z; ' Överprövning enligt lagen (1992:1528) om offentlig upphandling (LOU) Dok.Id 160626 Postadress Box53197 400 15 Göteborg Besöksadress Sten Sturegatan 14 Telefon Telefax 031-732 70 00 031-711 78 59 E-post: lansrattenigoteborg@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 DOMSLUT Länsrätten beslutar att upphandlingen ska göras om. LÄNSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning 2 YRKANDEN M.M. DOM Sida 2 462-09 Göteborgs Gatuaktiebolag (Gatubolaget) har genomfört en upphandling avseende flyttning och uppställning av fordon. Upphandlingen har genom­ förts som en öppen upphandling. Tilldelningsbeslutet är daterat den 15 januari 2009. Bärgningstjänsten Sverige AB (Bolaget) har ansökt om överprövning, var­ vid länsrätten genom beslut den 23 januari 2009 förordnat att upphandling­ en inte får avslutas innan rätten slutligen prövar upphandlingen eller beslu­ tar något annat. Bolaget har till stöd för sin talan anfört i huvudsak följande. Gatubolaget har i sitt förfrågningsunderlag angivit att det kommer att teckna avtal med den anbudsgivare vars anbud är totalt ekonomiskt mest fördelaktigt. I till­ delningsbeslutet anges att Gatubolaget kommer att teckna avtal med den som de bedömer som ekonomiskt mest fördelaktiga enligt utvärderingen. Av tilldelningsbeslutet framgår inte vilket anbud som är mest ekonomiskt fördelaktigt och det finns ingen jämförelse eller någon annan beräkning som visar på skillnaden mellan de inkomna anbuden. Bolaget anser att Ga­ tubolaget inte har följt utvärderingsprincipema som angivits i förfråg­ ningsunderlaget utan har använt en annan beräkningsgrund. Gatubolaget upplyser att upphandlingen har avbrutits samt anför följande. Efter genomgång av Bolagets ansökan om överprövning och överväganden kring utformningen av förfrågningsunderlaget samt den genomförda utvär­ deringen i upphandlingen, beslutade Gatubolaget att avbryta upphandling­ en och att genomföra en ny upphandling av de aktuella tjänsterna. Skälet till beslutet är att Gatubolaget kan konstatera att förfrågningsunderlaget har vissa brister såsom avsaknad av viktning av utvärderingskriteriema och en oklart redovisad utvärderingsmodell. Detta medför att en utvärdering av LÄNSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning 2 DOM Sida 3 462-09 anbuden i enlighet med principerna om transparens och likabehandling inte skulle vara möjlig att genomföra. Bedömningen gjordes att den troliga ut­ gången av länsrättens prövning skulle bli att upphandlingen får göras om. Mot denna bakgrund samt för att spara tid och minimera kostnader fattades beslut om att avbryta upphandlingen. Bolaget har getts tillfälle att yttra sig i fråga om att Gatubolaget har avbru­ tit upphandlingen och härvid uppgett att ansökan om överprövning kvarstår och att upphandlingen skall överprövas av länsrätten. TILLÄMPLIGA BESTÄMMELSER Av 1 kap. 9 § LOU framgår att upphandlande myndigheter skall behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar skall vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Enligt 12 kap. 1 § LOU ska en upphandlande myndighet anta antingen det anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga för den upphandlande myndigheten, eller det anbud som innehåller det lägsta priset. Vid bedöm­ ningen av vilket anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga, skall myndigheten ta hänsyn till olika kriterier som är kopplade till föremålet för kontraktet, såsom pris, leverans- eller genomförandetid, miljöegenskaper, driftkostnader, kostnadseffektivitet, kvalitet, estetiska, funktionella och tekniska egenskaper, service och tekniskt stöd. En upphandlande myndig­ het skall i annonsen om upphandlingen eller i förfrågningsunderlaget ange vilken grund för tilldelning av kontraktet som kommer att tillämpas. Enligt 2 § samma kapitel ska den upphandlande myndigheten ange hur sådana kriterier som avses i 1 § andra stycket kommer att viktas inbördes vid be­ dömningen av vilket anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga. Kri­ terieviktningen får anges som intervall med en lämplig största tillåtna LÄNSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning 2 DOM Sida 4 462-09 spridning. Om det enligt den upphandlande myndigheten inte är möjligt att ange viktningen av de olika kriterierna, skall dessa anges i fallande priori­ tetsordning. Viktningen av kriterierna eller kriteriernas prioritetsordning skall anges i annonsen om upphandlingen, förfrågningsunderlaget, eller i en inbjudan att lämna anbud eller att delta i förhandlingar. LÄNSRÄTTENS BEDÖMNING Länsrätten bedömer att det finns förutsättningar att överpröva upphand­ lingen trots att den har avbrutits. Bolaget har pekat på brister i Gatubolagets förfrågningsunderlag samt an­ fört att de utvärderingsprinciperna som angivits i underlaget inte har an­ vänts vid beräkningen av vilket anbud som är mest ekonomiskt fördelak­ tigt. Gatubolaget har vidgått att förfrågningsunderlaget har vissa brister såsom avsaknad av viktning av utvärderingskriterierna och en oklart redo­ visad utvärderingsmodell samt att detta medför att en utvärdering av anbu­ den i enlighet med principerna om transparens och likabehandling inte skulle vara möjlig att genomföra. Parterna är därmed ense om att det före­ legat brister i förfrågningsunderlaget som medför att en utvärdering av anbuden inte kan göras enligt de krav som ställs i LOU. Länsrätten in­ stämmer i denna bedömning. Upphandlingen ska således göras om. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1b) 2 ;· / .f/'' }/;I,; ./IltII�16r71- Bengt' Hasselberg J/ / .· � /MJ I,, .. ,,J,'{;