FÖRVALTNINGSRÄTTEN I JÖNKÖPING Enhet 2 SÖKANDE DOM 2012-02-02 Meddelad i Jönköping Mål nr 6344-11 E Fiskal 2:6 Sida 1 (5) Dahren Arkitekter AB, 556666-1939 Västrabodarnevägen 37 441 60 Alingsås MOTPART Svenbo (AB Svenljunga Bostäder, Industrifastigheter AB, Verksamhetslokaler AB) Boråsvägen 11 512 53 Svenljunga SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår Dahren Arkitekter AB:s ansökan. BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Genom tilldelningsbeslut den 7 december 2011 gällande upphandling av­ seende ramavtal konsulter 2012 - 2014, Arkitektur, har Svenbo antagit anbud från D OFFICE Arkitekter AB (D-office). Dahren Arkitekter AB (bolaget) ansöker om överprövning och yrkar att förvaltningsrätten upphäver tilldelningsbeslutet samt beslutar att anbudsut­ värderingen görs om. Bolaget anför bl.a. följande. I utvärderingen i steg 2 finns tre kriterier, varav ett avser referensobjekt. Vid bedömningen priori­ teras objekt för skola och äldreboende. D-office anbud har tilldelats 3 po­ äng, vilket skulle innebära att D-office har ett flertal objekt som avser äld­ reboende. En granskning visar dock att det i D-office:s referenslista endast anges ett särskilt serviceboende som eventuellt kan betraktas som ett äldre­ boende, nämligen ett boende med särskild service i Vaxholm. Svenbo har Dok.Id 59367 Postadress Box 2201 550 02 Jönköping Besöksadress Hamngatan 15 Telefax 036-15 66 55 forvaltningsrattenijonkoping@dom.se Telefon Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 036-15 66 00 E-post: Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6344-11 E I JÖNKÖPING Enhet 2 tydligt definierade begrepp som kan bidra till att tydliggöra det offentliga åtagandet. De begrepp som delegationen föreslår är seniorbostäder, trygg­ hetsbostäder samt vård- och omsorgsboende. Vidare anges i betänkandet att seniorbostäder definieras som ett samlingsnamn för alla bostäder som inte omfattas av särlagstiftning och som är avsedda för personer över en viss ålder. Den hänvisning som bolaget har gjort till Boplats Göteborg de­ finierar vård- och omsorgsboende, dvs. det offentligas åtagande. Äldrebo­ ende är dock ett vidare begrepp, innefattande även senior- och trygghets­ bostäder. Bolaget hänvisar vidare till Svenljunga kommuns hemsida. Även där är begreppen förvirrande då t.ex. demensboende inte innefattas i äldre­ boende. Med detta synsätt skulle bolagets eget referensobjekt "Lysjölid" diskvalificeras då detta är ett demensboende. Det vore dock ingen rättvis bedömning. Olika kommuners hemsidor visar precis som Äldreboendede­ legationen påpekar i sitt betänkande att begreppen skapar mer förvirring än klarhet. Det finns dock kommuner (t.ex. Örebro kommun) som anammat delegationens definition med seniorbostäder, trygghetsbostäder samt vård­ och omsorgsbostäder. Vidare har bolaget hänvisat till 5 kap. social�jänstla­ gen (2001:453) som en definition av äldreboende. Ordet äldreboende nämns över huvud taget inte i denna text, utan definitionen avser vård- och omsorgsboende (dvs. det offentligas åtagande). Med stöd av Äldreboende­ delegationens definition enligt ovan vidhålles uppfattningen att det vinnan­ de anbudets referensobjekt "nybyggnad av seniorboende 55+ med 60 lä­ genheter och gemensamhetsutrymmen" ska anses som ett äldreboende (bo­ städer avsedda för äldre). DOMSKÄL I 1 kap. 9 § LOU anges att upphandlande myndigheter ska behandla leve­ rantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vidare anges att vid upphandlingar ska principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Sida5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6344-11 E I JÖNKÖPING Enhet 2 på den grunden att Svenbo felaktigt har betraktat ett 55+-boende som ett äldreboende. Enligt bolagets mening är ett äldreboende ett boende för per­ soner som inte klarar av att bo på egen hand och ett 55+-boende innebär endast att lägenheterna är sökbara för alla över 55 år. Svenbo har å sin sida anfört att det inte finns någon entydig definition av begreppet äldreboende och att det även får anses innefatta senior- och trygghetsbostäder, varför bedömningen av det vinnande anbudets referens­ objekt är korrekt. Mot bakgrund av vad som framkommit i målet finner förvaltningsrätten att ett "seniorboende 55+" får anses utgöra bostäder avsedda för äldre, varför ett sådant objekt kan betraktas som ett äldreboende. Svenbo har därför haft fog för att vid anbudsutvärderingen bedöma ett "seniorboende 55+" som ett äldreboende. Vad bolaget har anfört utgör således inte skäl för att anse att Svenbo felaktigt har tilldelat det vinnande anbudet 3 poäng avseende referensobjekt. Då bolaget inte har visat att ifrågavarande upphandling strider mot LOU ska bolagets ansökan om överprövning avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1D LOU).