I 1 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I VÄXJÖ SÖKANDE DOM 2015-11-05 Meddelad i Växjö Mål nr 1846-15 KONKURRENSVERKET 2015 -11- 0 9 • Avd Dnr KSnr Aktbil StaffUp Sverige AB, 556713-8325 Ekonomikompetens Box 364 651 09 Karlstad MOTPART Region Kronoberg Region Kronoberg, Upphandlingsavdelningen Box 1223 351 12 Växjö SAKEN Begäran om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphand­ ling (LOD) FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår StaffUp Sverige AB:s ansökan om överprövning. Dok.Id 119859 Postadress Box42 351 03 Växjö Besöksadress Kungsgatan 8 Telefon Telefax 0470-56 02 00 0470-255 02 E-post: forvaltningsrattenivaxjo@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1846-15 I VÄXJÖ YRKANDEN M.M. RegionKronoberghargenomförtenupphandlingavramavtalkallad "be­ manningstjänster hyrläkare för Region Kronoberg". Upphandlingen bestod av 13 olika uppdragsområden och genomfördes som ett förenklat förfa­ rande enligt LOU. Varje uppdragsområde utvärderades för sig och anbud kunde lämnas på ett eller flera anbudsområden. Region Kronoberg avsåg att anta de anbud per anbudsområde som lämnade de ekonomiskt mest för­ delaktigaste anbuden. Totalt inkom 28 anbud. Den 21 maj 2015 beslutade Region Kronoberg att avbryt upphandlingen avseende anbudsområdena 6, 7, 9, 10, 12 och 13 och i tilldelningsbeslut den 22 maj 2015 antogs 13 leverantörer fördelade olika över de resterande anbudsområdena. Den 18 juni 2015 fattades ett nytt tilldelningsbeslut där en ny anbudsgivare antogs som leverantör inom anbudsområdena primär­ vård och psykiatri. StaffUp Sverige AB:s (StaffUp) anbud diskvalificera­ des i samtliga 13 anbudsområden eftersom deras anbud inte ansågs upp­ fylla kravet angående ekonomisk ställning för respektive anbudsområde. StaffUp ansöker om överprövning och yrkar att utvärderingen ska göras om på så sätt att deras anbud kvalificeras och tas med i utvärderingen. Bo­ laget anför bl.a. följande. Det är riktigt att revisorn missuppfattade innehål­ let i revisorsintyget. Med en enkel begäran om komplettering hade detta varit löst. Upphandlaren kunde dessutom enkelt ha multiplicerat antalet timmar med 1 000 kronor så framgår det att för allmänmedicin blir omsätt­ ningen över 7 miljoner kronor. Detta överträffar omsättningskravet. Region Kronoberg bestrider bifall till ansökan samt anför bl.a. följande. StafflJp har inte uppfyllt alla ställda krav, vilket även bolaget bekräftar i sin ansökan om överprövning. Av ansökan framgår att Region Kronoberg förväntas att själva beräkna ett anbudspris utifrån anbudsgivarens omsätt- 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1846-15 I VÄXJÖ ningsvärde. Region Kronoberg har inte haft någon laglig möjlighet att be­ gära in komplettering av anbudet. En anbudsgivare kan aldrig kräva att få göra detta. Dessutom krävdes detta efter tilldelningen. . SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Enligt 16 kap. 4 § LOU får allmän förvaltningsdomstol efter ansökan av en leverantör som anser sig ha lidit eller kunna komma att lida skada över­ pröva en upphandling. Av 16 kap. 6 § LOU framgår att rätten ska besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada. Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantörer på ett likvär­ digt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkän­ nande och proportionalitet iakttas. De grundläggande principer som ska efterlevas vid all offentlig upphandling är principerna om icke diskrimine­ ring, likabehandling, transparens (öppenhet och förutsebarhet), proport­ ionalitet och ömsesidigt erkännande. Enligt 9 kap 8 § LOU får en upphandlande myndighet tillåta att en anbuds­ sökande eller anbudsgivare rättar en uppenbar felskrivning eller felräkning eller något annat uppenbart fel i anbudsansökan eller anbudet. Myndighet­ en får begära att en anbudsansökan eller ett anbud förtydligas eller kom­ pletteras om det kan ske utan risk för särbehandling eller konkurrensbe­ gränsning. Myndigheten får också begära att en leverantör förtydligar eller kompletterar handlingar som getts in och som avses i 10 och 11 kap. 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1846-15 I VÄXJÖ I mål om ingripande enligt LOU gäller som huvudprincip att den part som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klart sätt ska ange på vilka omständigheter han grundar sin talan. Domstolens prövning är begränsad till de grunder som parten har åberopat (se RÅ 2009 ref. 69). Förvaltningsrättens bedömning Av utvärderingsrapporten till tilldelningsbeslutet framgår att Staffups an­ bud har diskvalificerats eftersom Region Kronoberg bedömt att bolaget inte visat att det uppfyller kravet angående ekonomiskt ställning för re­ spektive anbudsområde. För varje anbudsområde ställdes i förfrågningsun­ derlaget krav på en viss omsättningsnivå och omsättningstid. Av handling­ arna i målet framgår att StaffUp i sitt anbud inkommit med ett revisorsin­ tyg på att bolaget har en viss omsättning åren 2012 och 2013. Intyget visar dock inte omsättningen för varje specifikt anbudsområde samt täcker inte hela den efterfrågade perioden avseende anbudsområdet primärvård. En upphandlande myndighet har enligt 9 kap 8 § LOU möjlighet att under vissa omständigheter begära in kompletteringar. Detta sker dock uteslu­ tande på myndighetens initiativ. En anbudsgivare har alltså ingen rättighet att komplettera sitt anbud efter anbudstidens utgång. Det StaffUp har åberopat och anfört i sin ansökan om överprövning visar således inte att ställda krav är uppfyllda eller att Region Kronoberg brutit mot LOU när anbudet diskvalificerades. Dessutom har StaffUp inte visat att bolaget lidit eller kan komma att lida skada genom Region Kronobergs agerande. Ansökan om överprövning ska därför avslås. Förvaltningsrätten upplyser om att rätten i dom denna dag i mål nr 1847-15 har beslutat att den aktuella upphandlingen ska göras om avseende anbuds­ område 1 (primärvård). Av domskälen i det målet framgår att Region Kro- FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1846-15 I VÄXJÖ noberg inte förmått visa att det i förfrågningsunderlaget uppställda kravet på tre års erfarenhet avseende detta anbudsområde har varit nödvändigt för att uppnå det eftersträvade syftet med upphandlingen, varför kravet strider mot proportionalitetsprincipen. H MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 1 (DV3109/1D-LOU) Föredragande har varit Helene Larsson. 5 Bilaga 1 SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND U1 ...... ?;l Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Jönköping. Skri­ velsen ska dock skickas eller lämnas till för­ valtningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, 3. detäravviktförledningavrättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler 4. detannarsfinnssynnerligaskälattpröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. 2. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målnum­ mer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet. I vissa mål får avtal slutas innan tiden för över­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt: • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller • lagen (2011:1029) om upphandling på för- svars- och säkerhetsområdet. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information fiQns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. www.domstot.se