FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 KLAGANDE KONKURRENSVERKET 20!� -03- 1 2 j.A, Avd DOM Sida 1 (4) t---------K!tadsledningskontoret 1-D_n_r________,.stadshuset KSnr Aktbll 261 80 Landskrona ________ Dok.Id195396 Postadress Box4522 203 20 Malmö Besöksadress Kalendegatan 6 Telefon Telefax 040-35 35 0 0 040-97 2 4 9 0 E-post: forvaltningsrattenimalmo@dom.se Expeditionstid måndag- fredag _, andskrona stad SAKEN 2014 -03- 11 Mål nr 955-14 Meddelad i Malmö Överprövning enligt lagen om offentlig upphandling (LOU) FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om ingripande enligt LOU. 08:00-16:00 Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 955-14 Avdelning 1 BAKGRUND Landskrona stad (Staden) genomför en upphandling avseende medie­ träning. Upphandlingen har genomförts med förenklat förfarande enligt LOU. Av tilldelningsbeslut den 24 januari2014 framgår att Staden avser att teckna avtal med ett annat bolag än Kraftord. YRKANDE OCH INSTÄLLNING Kraftord yrkar att upphandlingen rättas på så sätt att Kraftord går vidare till en ny utvärdering. Till stöd för talan anför Kraftord bl.a. följande. I upphandlingen kunde man enbart lämna anbud elektroniskt via en web- tjänst. Kraftord fyllde i samtliga uppgifter och kryssade i rutorna för skall­ kraven och bifogade bilagor med fritext enligt anvisningarna. Kraftord gick dock inte vidare till utvärdering på grund av att bolaget inte undertecknat anbudsintyget samt att bolaget fått ett för lågt kreditbetyg i UC. Av de skriftliga instruktionerna framgick inte med önskvärd tydlighet att bolaget förväntades skriva ut dokumentet och sen underteckna det och därefter scanna in det till webtjänsten. Det rimliga i denna situation borde dessutom vara att Staden anmodar bolaget att inkomma med en kompletterande namnunderskrift. Kraftord har i alla år haft god kreditvärdighet hos UC och andra liknande upplysningstjänster. Staden anser att ansökan om överprövning ska avslås och anför bl.a. föl­ jande. Kraftord har mycket riktigt riskklass 5 i UC och Kraftord har såle­ des inte haft anledning att misstänka att ytterligare bevisning behövts för att kravet skulle anses vara uppfyllt. Kraftord ska därmed anses ha uppfyllt kravet i avsnitt 2.3 i förfrågningsunderlaget. Det framgår av förfrågningsunderlaget att anbudsgivaren måste inkomma med ett underskrivet anbudsintyg. Staden har både i förfrågningsunderlaget IMALMÖ Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 955-14 Avdelning 1 I MALMÖ och i den medföljande bilagan påtalat vikten av kravet att anbudet måste vara underskrivet. Detta måste ha stått klart för Kraftord, som dessutom fyllt i delar av anbudsintyget, men inte fullföljt uppmaningen om under­ skrift. Elektronisk hantering av dokument utgör inte hinder för att under­ teckna och skicka in anbudsintyget. Om någon anbudsgivare mot förmodan ansett att detta framstått som otydligt har det funnits möjlighet att ställa frågor om detta. En upphandlande myndighet har dessutom ingen skyldig­ het att tillåta rättelse, förtydliganden eller kompletteringar. Kraftords anbud uppfyller inte samtliga skall-krav och då anbudet korrekt uteslutits kan Kraftord inte anses ha lidit någon skada. Staden har även gjort en utvärde­ ringssimulering som visar att Kraftords anbud inte skulle kunna vinna upp­ handlingen. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET En upphandlande myndighet ska enligt 1 kap. 9 § LOU behandla leveran­ törer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt s amt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Av 16 kap. 4 och 6 §§ LOU framgår att förvaltningsrätten kan pröva om en upphandlande myndighet har brutit mot någon bestämmelse i lagen och, på talan av en leverantör som lidit eller kan komma att lida skada, besluta att en upphandling ska göras om eller får avslutas först sedan rättelse gjorts. I målet är numera utrett att Kraftord uppfyller kravet vad avser kreditvär­ dighet. Vad rätten ska pröva är därför om Staden ändå hade rätt att förkasta bolagets anbud med hänvisning till att anbudet inte var undertecknat. Såsom förfrågningsunderlaget utformats innehåller det enligt förvaltnings­ rättens mening ett obligatoriskt krav på att anbudsintyget ska vara under- Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 955-14 Avdelning 1 I MALMÖ tecknat av behörig företrädare. Instruktionerna är dessutom tydliga både hur kravet ska uppfyllas och vad syftet med kravet är. Kraftords anbud uppfyller inte detta krav. Det är inte heller visat att kravet på underteck­ nade skulle strida mot LOU eller de principer som bär upp lagen. Att an­ buden skulle lämnas elektroniskt medför inte någon annan bedömning. Eftersom Kraftords anbud således inte uppfyller kravet på undertecknande av behörig företrädare har Staden haft grund för att förkasta anbudet. Kraftord har gjort gällande att Staden skulle ha begärt komplettering av anbudet. En upphandlande myndighet får tillåta att en anbudssökande eller en anbudsgivare rättar en uppenbar felskrivning eller felräkning eller något annat uppenbart fel i anbudsansökan eller anbudet. Upphandlande myndig­ het får vidare begära att en anbudsansökan eller ett anbud förtydligas eller kompletteras om det kan ske utan om det kan ske utan risk för särbehand­ ling eller konkurrensbegränsning (9 kap. 8 § LOU). Bestämmelsen innebär att det inns en möjlighet för upphandlande myndighet att bl.a. tillåta rät­ telse av uppenbara fel och begära kompletteringar. Det föreligger dock inte någon skyldighet för Staden att begära en sådan komplettering av Kraft­ ords anbud. Förvaltningsrätten anser därför sammantaget att bolaget inte har visat att det föreligger skäl för ingripande med stöd av 16 kap. 6 § LOU. Kraftords ansökan om överprövning ska därmed avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/lB LOU) GJ�tt/1; �� Mattsson Alexander Rappe har föredragit målet. Den som vill överklaga förvaltningsrättens be­ slut ska skriva till Kammarrätten i Göteborg. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den'dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för över­ klagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför vik­ tigt att det klart och tydligt framgår av överkla­ gandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. 8'i' 0N Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon p erson- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, det beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrät­ ten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. . i ·I·; SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND www.domstol.se ::..: 2. DV 8 Producent av Domstolsverket !.,__.],.;:- c): .._._�.