I FALUN Föredraganden LinaLevin 2013-06-14 Meddelad i Falun Rios Bygg ochAnläggningsmätningAB, 556606-8663 Industrivägen12 171 48 Solna Dnr SÖKANDE Ombud: AdvokatHampusEk ochCarlFläring FoyenAdvokatfirma iSverigeKB Avd Sida1 (6 ) KONKURRENSVERKET 2013 -06- 1 8 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Målm 929-13 Enhet2 Box 7229 I03 89 Stockholm Aklbll MOTPART Lantmäteriet 801 82 Gävle SAKEN Ansökan om överprövning Dok.Id 85395 Postadress Box 45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen 4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifälun@dom.se Expeditionstid måndag-· fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten beslutar att upphandlingen ska göras om. Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 929-13 !FALUN Enhet2 BAKGRUNDOCH YRKANDEN Lantmäteriet genomför genom öppetförfarande en upphandling av "Mar­ keringsrör och mätningstillbehör", diarienummer104-2012/4260 . Tilldel­ ningsbeslut meddelades den27 februari2013, varvidABGeoskandia (Geoskandia) antogs som leverantör för samtliga delområden. Rios Bygg och Anläggningsmätning AB(Rios) ansöker om överprövning och yrkar, såsom bolaget slutligen bestämt sin talan, i första hand att upp­ handlingen ska rättas på så sättattLantmäteriet genomför en ny anbudsut­ värdering utan beaktande avGeoskandias anbud, varvidRios anbud antas för samtliga delområden. I andra hand yrkas att upphandlingen ska göras om. Till stöd för sin talan anförRios i huvudsakföljande. Geoskandias anbud uppfyller inte samtliga obligatoriska krav och skulle därmed rätteli­ gen ha förkastats. Förfrågningsunderlaget brister i transparens och förutse­ barhet. Bolagethartillföljdavbristernaiupphandlingsförfarandetlidit skada. Lantmäteriet bestrider bifall till ansökan. FÖRFRÅGNINGSUNDERLAGET Avförfrågningsunderlagetframgår bl.a. följande. 2. Steg 1 - Kvalificering 2.1.11. Prisuppgifter Anbudsgivare ska fylla i gulmarkerade rutor i excelfilen "Bilaga 1 - Sortiment" och bifoga anbudet. Följande rutor skall anges för respektive produkt 1. A1iikelnummer 2. Förpackningsstorlek (antal per förpackning) 3. Nettopris per styck (SEK exklusive moms) 4. Nettopris per förpackning (SEK exklusive moms) 3. Steg 2 -Prövning 3.2 Förutsättningar för beställningar 3.2.1. Antal beställningar Beställningar görs från de olika kontoren i landet. Ett fåtal kontor beställer ge­ mensamt för ett helt län, exempelvis Jämtlands län och Västra Götalands län. Dock sker leverans till respektive lokalkontor. De stö1Te kontoren samt de som beställer gemensamt gör ca 3-5 beställningar/år. Sida3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 929 -13 I FALUN Enhet2 De mindre kontoren beställer 1-2 gånger/år. Förteckning över Lantmäteriets kontor finns på bilaga 2. 4. Steg 3 - Utvärdering 4.1 Tilldelning av kontrakt Lantmäteriet avser att anta det anbud som innehåller det lägsta priset enligt an­ givna beräkningsgrunder. 1. Varje delområde utvärderas separat. 2. Anbudsgivare ska ha prissatt samtliga produkter inom det delområde som an­ budet avser för att kunna utvärderas. 3. Totalkostnaden för de i prismatrisen förifyllda antalet för respektive produkt summeras. 4. Anbudsgivare med lägst summa för samtliga delområden antas. 4.2 Prisuppgifter 4.2.1. Prisuppgifter Anbudsgivare skall fylla i gulmarkerade rutor i excelfilen "Bilaga 1 - Sortiment" och bifoga anbudet. Följande uppgifter skall anges för respektive produkt 1. Artikelnummer 2. Förpackningsstorlek (antal per förpackning) 3. Nettopris per styck (SEK exklusive moms) 4. Nettopris per förpackning (SEK exklusive moms) Priserna skall vara fritt levererat angiven leveransadress vid beställning av minst 300 rör. Vid mindre beställningar debiteras mottagaren den faktiska fraktkostna­ den. Vidare anges i prismatrisema att anbudsgivaren ska fylla i uppgifter om "Anbudsgivarens artikelnummer", "Förpackningsstorlek[st/ fp]", "Netto­ pris per styck" och "Nettopris perförp". SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET För att förvaltningsrätten ska besluta att upphandlingen görs om eller att den får avslutas först sedan rättelse gj01is, måsteRios visa attLantmäteriet brutitmotnågonavdegrundläggandeprincipernaiLOU ellernågonan­ nan bestämmelse iLOU och att detta medfö1i att bolaget lidit eller kan komma att lida skada(16 kap. 6 § lagen[2007:1091] om offentlig upp­ handling, LOU) . De grundläggande principerna iLOU innebär att upp­ handlande myndigheter skabehandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt, genomföra upphandlingar på ett öppet sätt samt Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 929-13 I FALUN Enhet2 iaktt a principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet(1 kap. 9 § LOU). När en anbudsgivare som i förevarande fall gör gällande flera skälför in­ gripandeenligtLOU börförvaltningsrätteniförstahandprövadegrunder som hänför sig till upphandlingens konkurrensuppsökande skede. Förvalt­ ningsrätten prövar därförförst omförfrågningsunderlaget brister i transpa­ rens ochförutsebarhet. Rios har till stöd för sin talan i denna del anfört bl. a. följande. Lantmäteriet har vid utvärderingen avRios anbud beräknat pris utifrån lämnade styck­ priser iställetför det billigare förpackningspriset. Lantmäteriets beräkning är felakt ig. Rios har i själva verket offererat ett lägre pris änGeoskandia avseende delområde B för det fall priset räknas fram genom att dividera nettopriset per förpackning med antal styck i förpackning multiplicerat medförifyllt antal. Den avLantmäteriet använda utvärderingsmetoden framgick inte av förfrågningsunderlaget varförRios saknade möjlighet att anpassa sig efter den. Detta strider mot transparensprincipen. Den oklarhet kring prissättning som det bristande förfrågningsunderlaget har resulterat i är av sådan karaktär att upphandlingen i sin helhet ska göras om. Lantmäteriet menar att det utifrån p. 3 .2 .1 i förfrågningsunderlaget och bilaga4 medfört eckning överLantmäteriets66 kontor får förstås att det inte är genomförbart förLantmäteriet att beställa produkterna i helaför­ packningar. Beställningar sker endast i det antal som är erforderligt för respektive kontor.Det framgår inte avRios anbud eller ansökan om över­ prövning attLantmäteriet skulle erhålla det lägre styckpriset oavsett om hel förpackning eller inte beställs. I och med attRios angett differentierade priser beroende på beställningsmängd, fårförstås att i de fall en beställning omfattar hela förp ackningar erhålls det lägre styck.priset som är beräknat utifrån "Nettopris perförp" ochför det fall en beställning omfattar mindre än helförp ackning erhålls offererat "Nettopris per st". I det fall en ny pris- Sida5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 929-13 I FALUN Enhet2 jämförelse likväl görs utifrån de avRios begärdaförutsättningar kan rätte­ ligen endast det lägreförpackningspriset beaktas i de fall det förifyllda antalet är lika med eller överstiger det avRios angivna antalet i förp ack­ ningen. En sådan beräkning visar attRios alltjämt är dyrare änGeoskandia avseende delområdenaA, B ochC. Lantmäteriet har såväl vid den ur­ sprungligautvärderingensomviddennya,fiktivautvärderingen, använt sig av den utvärderingsmetod som beskrivsfullständigt iförfrågningsun­ derlaget under p. 4 steg3 . Högstaförvaltningsdomstolen har uttalat att ettförfrågningsunderlag ska vara så klart och tydligt utformat att en leverantör på grundval av detta kan avgöra vad den upphandlande myndigheten tillmäter betydelse vid upp­ handlingen. Detta följer också av unionsrättens krav på likabehandling, förutsebarhet och transparens. De skiftandeförhållanden som förekommer i det ekonomiska livet gör dock att även förfrågningsunderlag och utvärde­ ringsmodeller som inte är optimalt utfonnade får godtas under förutsätt­ ning att de principer som bär uppLOU och unionsrätten inte träds för när (RÅ2002 ref.50). Förvaltningsrätten görföljande bedömning. I förfrågningsunderlaget harLantmäteriet visserligen angettatt anbuden kommer att utvärderas utifrån utvärderingsmetoden "lägsta pris" och att totalsumman för respektive delområde kommer att beräknas genom att de i prismatrisen förifyllda antalet för respektive produkt summeras. Av prismatrisen och förfrågningsunderlaget framgår emellertid att det är ett obligatoriskt kr av att anbudsgivaren dels ska lämna "Nettopris per styck", dels "Nettopris per förp", menLantmäteriet har inte närmare angett hur totalsumman kommer att beräknasför detfall en anbudsgivare offererat ett styckprisvid köp av helförpackning somunderstiger offererat "Nettopris per styck". Vid angivna förhållanden anser förvaltningsrätten att förfråg­ ningsunderlaget har lämnat ett inte obetydligt utrymme för godtycklighet Sida6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 929-13 I FALUN Enhet2 vid utvärderingen av anbudspriserna. Det torde inte heller ha förelegat några svårigheter att i förfrågningsunderlaget tydliggöra hur totalsumman kommer att beräknas i en sådan situation. Mot denna bakgrund och med hänsyntillhurdenfaktiskatotalsummeringenharfallitut, särskiltavse­ ende delområde B därRios lämnat det lägsta priset vid en beräkning uti­ frånoffereratförpackningspris, bedömerförvaltningsrättenattdetintevarit möjligt för leverantörerna att på grundval av förfrågningsunderlaget förutse hurLantmäteriet skulle beräkna anbudens totalsumma. Leverantörerna har därmed saknat möjlighet att utifrån förfrågningsunderlaget utfonna ett konk:un-enskraftigt anbud. U pphandlingsförfarandet brister därför i öppen­ het och förutsebarhet. Bristerna får anses ha inneburit en risk för skada för Rios. Redan på grund av nu anförda skäl anser förvaltningsrätten att det föreligger grund för ingripande enligtLOU . Eftersom bristerna i upphand­ lingsförfarandet är hänförliga till det konkurrensuppsökande skedet bör upphandlingen göras om Gfr RÅ 2005 ref. 47 ) . Vid denna bedömning finner förvaltningsrätten inte skäl att pröva de öv­ riga invändningar somRios framställt i sin ansökan om överprövning. AGAR, se bilaga(DV3109/1C LOU) . Tl!f3/fJ� �nlcund ;:kansson rådman SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kormner in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Karrunarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltningsrättens namn, målnurmner samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, enqgi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till fötvaltningsrätten. DV 3109/lC LOU