F…RVALTNINGSR€TTEN DOM Linkšping S…KANDE Autoklaver& DesinfektorerMediCal iGšteborgAB, 556544-0178 Fiskhamnsgatan 6 A 414 58 Gšteborg Sida1 (10) I LINK…PING 2013-05-07 Enhet 2 Meddelad i MŒl nr 1173-13 Ombud: AdvokatAnnWedsberg Advokatfirman Wedsberg AB SjšflygvŠgen35 A KONKURRENSVERKET 2013'-05- 0 8 Aktbit ( 183 62 TŠby Avd MOTPART Drir LandstingetSšrmland, 232100-0032 KSnr Upphandlingsenheten 631 88 Eskilstuna SAKEN …verpršvning av upphandling enligt lagen(2007:1091 ) om offentlig upphandling, LOU F…RVALTNINGSR€TTENS AVG…RANDE FšrvaltningsrŠtten bifaller ansškan och beslutar att upphandlingen ska gšras om. Dok.Id 120034 Postadress Box 406 581 04 Linkšping Besšksadress Brigadgatan 3 Telefax 013-25 11 40 forvaltningsrattenilinkoping@dom.se Telefon Expeditionstid mŒndag - fredag 08:00-16:00 013-25 11 00 E-post: F…RVALTNINGSR€TTEN I LINK…PING Enhet2 BAKGRUND DOM Sida2 1173-13 ( ( LandstingetSšrmland(landstinget) genomfšr en upphandling som avser kšp av tvŒ stycken vagndiskdesinfektorer, diarienummerDU-UPP12-204. Upphandlingen genomfšrs med šppetfšrfarande enligtLOU. Autoklaver &DesinfektorerMediCaliGšteborgAB(MediCal) kvalificeradesigi upphandlingen och vid anbudstidens utgŒng hadefyra anbud inkommit. Landstinget har i tilldelningsbeslut den11 februari2013 antagit anbud frŒn en annan leverantšrŠn MediCal. ANS…KAN OM …VERPR…VNING MediCal ansšker om šverpršvning av upphandlingen och yrkar i fšrsta hand att rŠttelse ska ske pŒ sŒdant sŠttattMediCal ges samma poŠng som švriga anbudsgivare betrŠffande kriteriet tillgŠnglighet samt attMediCal dŠrefter antas som leverantšr. I andra hand yrkarMedicalatt hela upphandlingen gšrs om. Som grund fšrMediCals yrkanden anges bl.a. fšljande. Landstinget har angivit ett skallkrav ršrande dokumentationen som innebar att dokumentationen skulle finnas tillgŠnglig vid ett studiebesšk. MediCals dokumentationfanns tillgŠnglig och borde ha omfattats av utvŠrderingen. Landstinget har genom sitt agerande brutit motLOU: s grundprinciper i1 kap. 9 € LOU om likabehandling och transparensochMediCal har lidit skada pŒ grund av landstingets beslut. Landstinget bestrider bifall tillMediCals yrkanden, men medger rŠttelse innebŠrande en ny anbudsutvŠrdering vid vilken landstinget utvŠrderar den dokumentation somfanns tillgŠnglig i en pŠrm hos avdelningschefen i HjŠlpmedelcentrum…straSkŒnes(HjŠlpmedelscentrum) lokaler vid landstingets besšk den17 januari2013. ( ( VAD PARTERNA ANF…RT MediCal Av fšrfrŒgningsunderlaget framgŒr att en av utvŠrderingsparametrarna var den tekniska dokumentationen fšr maskinen och att studiebesšk pŒ begŠran ska kunna anordnas pŒ plats dŠr utrustningen finns tillgŠnglig fšr provning och utvŠrdering. Landstinget har angivit ett skallkrav ršrande dokumentationen som inneburit att dokumentationen skulle finnas tillgŠnglig vid studiebesšket. UtvŠrderingen av dokumentationen utfšrdes hos en av MediCal utvald referensanlŠggning, HjŠlpmedelscentrum. Av utvŠrderingsprotokollet framgŒr att MediCal endast tilldelats en poŠng av fyra mšjliga avseende den tekniska dokumentationen. Anledningen till det var enligt landstinget att det vid studiebesšket saknades stora delar av dokumentationen pŒ plats. Det pŒstŒendet var dock inte korrekt. Den aktuella dokumentationen fanns pŒ verksamhetschefens kontor, belŠget i samma lokaler som den aktuella maskinen. Vid det studiebesšk som skedde efterfrŒgade landstingets personal var dokumentationen fanns. De upplystes dŒ om att pŠrmen med all dokumentation fšrvarades pŒ verksamhetschefens kontor, 30 meter bort frŒn den plats dŠr maskinen befann sig. Landstingets personal valde att inte ta del av dokumentationen. Det kan inte anses fšlja av skallkravet att dokumentationen skulle finnas pŒ nŒgon speciell plats i lokalerna. Ett sŒdant krav hade behšvt anges sŠrskilt fšr att uppfylla kravet pŒ transparens enligt 1 kap. 9 € LOU. Det har varit omšjligt fšr MediCal att pŒ fšrhand veta att det skulle ha betydelse fšr poŠngsŠttningen att pŠrmen inte stod just vid maskinen. Informationen har vid studiebesšket lŠmnats om var dokumentationen fanns och kravet som uppstŠllts var bara att dokumentationen skulle "finnas tillgŠnglig". Formuleringen "finnas tillgŠnglig" Šr sŒledes otydlig Sida 3 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 1173-13 I LINK…PING Enhet 2 Sida4 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 1173- 13 I LINK…PING Enhet 2 och har kunnat ges annan innebšrd Šn den landstinget angivit i utvŠrderingen. FšrfrŒgn ingsunderlaget Šr dŠrfšr inte sŒ transparent att MediCal kunnat utlŠsa vad landstinget skulle komma att utvŠrdera, utan har šppnat fšr godtycklig bedšmning. MediCal konstaterar att den information som nu finns i den aktuella pŠrmen kommer att vara delvis ny, eftersomMediCal i enlighet med det avtal som gŠller medHjŠlpmedelscentrum, regelbundet uppdaterar och kompletterar sin information. Vid sŒdan uppdatering tas gammalt material ut och nytt sŠtts in. Det fšrekommer Šven digitala uppdateringar. PŠrmen innehšll redan frŒn bšrjan den dokumentation som offererats, helt i enlighet med kravspecifikationen. Eftersom det rŠtteligen skulle vara den tekniska dokumentationens utformning och omfattning vid det ursprungliga referensbesšket som skulle utvŠrderas lŠmnarMediCal till fšrvaltningsrŠtten frŒgan om detta krav kan anses uppfyllt genom det rŠttelsefšrfarande som landstinget fšreslŒr, eller om en rŠttvisande bedšmning fšrutsŠtter att upphandlingen gšrs om. Fšr ordningens skull villMediCal ocksŒ framhŒlla att det Šr den dokumentation som ska tillhandahŒllas landstinget i den aktuella upphandlingen som ska vara pŒ svenska. SprŒkkravet avser inte den dokumentation som levererats till referensobjektet, som hŠrršr frŒn en helt annan upphandling. MediCal har uppfyllt kravet att se till att all relevant dokumentationfanns pŒ plats vid referensbesšket och kommer att leverera ifrŒgavarande information pŒ svenska i den aktuella upphandlingen, oavsett vilket sprŒk dokumentationen Šr avfattad pŒ avseende referensobjektet. Det kan ocksŒ ifrŒgasŠttas varfšr anbudsgivare fyra erhŒllit tre poŠng avseende dokumentationen, nŠr det i sammanstŠllningen(punkt8.2) anges att inget studiebesškgjorts hos denna anbudsgivare. Sida5 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 1173- 13 I LINK…PING Enhet 2 Sammanfattningsvis var poŠngsŠttningen inte korrekt avseende den tekniska dokumentationen, varfšr rŠttelse bšr gšras pŒ sŒ sŠtt att utvŠrderingen gšrs om och Œtminstone tre poŠng tilldelasMediCal avseende dokumentationen. OmMediCal tilldelats korrekt poŠng fšr dokumentationen hade det vunnit upphandlingen och tilldelats upphandlingskontraktet. Den felaktiga utvŠrderingen har sŒledes fšrorsakat MediCal skada. Landstinget MediCal gšr i sin ansškan om šverpršvning gŠllande att landstinget inte poŠngsattMediCals dokumentation pŒ ett korrekt sŠtt samt, som detfŒr fšrstŒs, att det aktuella kravetoch kriterierna inte Šr transparent. Detta Šr nŒgot som bestrids av landstinget. Landstinget har inte brutit mot nŒgon av de grundlŠggande principerna i 1 kap. 9 € LOU eller nŒgon annan bestŠmmelse iLOU. MediCal har varken lidit skada eller kan komma att lida skada. Eftersom inget annat šverenskommits efterfrŒgade landstingets representanter den tekniska dokumentationen vid studiebesšket. De tillhandahšlls dŒ endast ett dokument avseende šversŠttning av felkoder vilket vid utvŠrderingen naturligen inte kundefšranleda mer Šn en poŠng. Landstinget har inte valt bort nŒgon dokumentation utan nŠr dokumentationen efterfrŒgades uppgav bolagets representant att denne inte hade den med sig. Att dokumentationen fanns pŒ ett kontor i nŠrheten var inget som delgavs landstingets representanter. Efter ett telefonsamtal med angiven person framstŒr det som klart att det fšreligger ett missfšrstŒnd frŒn landstingets sida avseende dokumentationen. ( ( Landstinget medger rŠttelse innebŠrande en ny anbudsutvŠrdering vid vilken landstinget utvŠrderar den dokumentation som fanns tillgŠnglig i en pŠrm hos avdelningschefen i HjŠlpmedelcentrums lokaler vid landstingets besšk den 17 januari 2013. I samband hŠrmed bestrider landstinget en rŠttelse i enlighet med bolagets yrkande dŒ tilldelning av poŠng pŒ osedd dokumentation skulle bryta mot likabehandlingsprincipen gentemot švriga anbudsgivare. Eftersom felet Šr att hŠnfšra till utvŠrderingsfasen och inte till upphandlingens konkurrensuppsškande skede saknas fšrutsŠttningar fšr att upphandlingen ska gšras om. Medgivandet Šr avhŠngigt att dokumentationen pŒ HjŠlpmedelscentrum var densamma som offereras i enlighet med kravspecifikationen i nu aktuell upphandling. Att inom ramen fšr en upphandling utvŠrdera nŒgot annat Šn det som faktiskt offereras kan inte anses vara fšrenligt med de grundlŠggande principerna i LOU. Landstingets representanter fick vid studiebesšk pŒ HjŠlpmedelscentrum uppfattningen att den dokumentation som HjŠlpmedelscentrum fŒtt med referensutrustningen var pŒ engelska. Som landstinget fŒr uppfatta MediCal var dokumentationen som fanns pŒ HjŠlpmedelscentrum inte šverensstŠmmande med den dokumentation landstinget kravstŠllt i upphandlingen. Det kan dŠrfšr ifrŒgasŠttas om det Šr visat att landstinget begŒtt ett upphandlingsfel genom att inte utvŠrdera mer Šn den šversŠttning av felkoder som faktiskt tillhandahšlls vid studiebesšket. Fšr god ordnings skull fŒr MediCals kommentarer kring poŠngsŠttningen av anbud nummer fyra kort bemštas. Studiebesšk genomfšrdes hos de anbudsgivare som i det fšrsta skedet av utvŠrderingen hade lŠgst jŠmfšrelsevŠrde. Efter studiebesšken visade utvŠrderingen att Sida 6 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 1173-13 Enhet 2 I LINK…PING ( ( anbudsgivare nummer fyra matematiskt inte kunde erhŒlla det lŠgsta jŠmfšrelsevŠrdet. Som framgŒr av sammanstŠllning av upphandling genomfšrdes dŠrfšr inte nŒgot studiebesšk. Hur landstinget sedan valt att belastaanbudet i utvŠrderingen Šr inte till skada fšrMediCal eller nŒgon av de andra anbudsgivarna eftersom anbud nummer fyra alltjŠmt har hšgst jŠmfšrelsepris. SK€LEN F…R F…RVALTNINGSR€TTENS AVG…RANDE TillŠmpliga bestŠmmelser Enligt 1 kap. 9 € LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantšrer pŒ ett likvŠrdigt och icke-diskriminerande sŠtt samt genomfšra upphandlingar pŒ ett šppet sŠtt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om šmsesidigt erkŠnnande och proportionalitet iakttas. Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundlŠggande principerna i 1 kap. 9 € eller nŒgon annan bestŠmmelse i denna lag och detta har medfšrt att leverantšren har lidit eller kan komma att lida skada, skarŠttenenligt16 kap. 6€LOU beslutaattupphandlingenskagšrasom eller att den fŒr avslutas fšrst sedan rŠttelse hargjorts. FšrfrŒgningsunderlaget Punkt 3. 2 - Studiebesšk (administrativafšreskrifter) Krav: Studiebesšk ska pŒ begŠran kunna anordnas pŒ plats dŠr utrustningen finns tillgŠnglig fšr provning och utvŠrdering. Krav: All relevant dokumentation ska finnas tillgŠnglig vid studiebesšket om inget annat šverenskommits mellan parterna. Sida 7 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 1173-13 I LINK…PING Enhet 2 Sida 8 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 1173-13 Enhet 2 ( Punkt 3.1.3 - UtvŠrderingen av anbud (administrativafšreskrifter) Fšr vissa kriterier kan utvŠrderingen komma att baseras pŒ resultat och erfarenheter som framkommer vid studiebesšk. Punkt 3.2.2.l - (svarsblankett U2, utvŠrderingskriterier) Den tekniska dokumentationen bšr vara vŠl utformad och omfatta funktionsbeskrivning, kopplingsscheman, reservdelsfšrteckning, anvisningar fšr underhŒll och kontroller, sprŠngskisser, felsškningsanvisningar, fšrteckning šver specialverktyg, komplett lista šver felkoder. FšrvaltningsrŠttens bedšmning Landstinget har i upphandlingen stŠllt krav pŒ att studiebesšk pŒ begŠran skulle kunna anordnas pŒ plats dŠr utrustningen som ska upphandlas finns tillgŠnglig fšr provning och utvŠrdering samt att all relevant dokumentation skulle finnas tillgŠnglig vid studiebesšket om inget annat šverenskommits mellan parterna. Studiebesšk genomfšrdes den 17 januari 2013 hos HjŠlpmedelcentrum. MediCal har uppgett att den aktuella dokumentationen fanns pŒ verksamhetschefens kontor, belŠget i samma lokaler som den aktuella maskinen. MediCal har anfšrt att den aktuella dokumentationen funnits pŒ verksamhetschefens kontor, belŠget i HjŠlpmedelcentrums lokaler. MediCal har Šven anfšrt att landstingets personal efterfrŒgade var dokumentationen fanns och att de upplystes om att en pŠrm med all dokumentation fšrvarades pŒ verksamhetschefens kontor, 30 meter bort frŒn den plats dŠr maskinen befann sig. Landstingets personal ska dŠrefter valt att inte ta del av dokumentationen. I LINK…PING Sida 9 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 1173-13 I LINK…PING Enhet 2 Landstinget har anfšrt att dess representanter efterfrŒgade den tekniska dokumentationen vid studiebesšket men att det tillhandahšlls endast ett dokument avseende šversŠttning av felkoder vilket vid utvŠrderingen naturligen inte kunde fšranleda mer Šn en poŠng. Ingen dokumentation skulle ha valts bort, utan nŠr dokumentationen efterfrŒgades uppgav bolagets representant att denne inte hade den med sig. Att dokumentationen funnits pŒ ett kontor i nŠrheten var inget som delgavs landstingets representanter. Landstinget har dŠrefter uttalat att det uppstŒtt ett missfšrstŒnd och medgett rŠttelse innebŠrande en ny anbudsutvŠrdering vid vilken landstinget utvŠrderar den dokumentation som fanns tillgŠnglig i en pŠrm hos avdelningschefen i HjŠlpmedelcentrums lokaler vid landstingets besšk den 17 januari 2013. FšrvaltningsrŠtten finner att landstinget, genom att inte utvŠrdera den tillgŠngliga dokumentationen och dŠrefter poŠngsŠtta MediCals anbud lŠgre Šn de andra anbuden, har trŠtt de grundlŠggande principerna i 1 kap. 9 € LOU fšr nŠr. Detta har medfšrt att MediCal lidit eller kan komma att lida skada och fšrvaltningsrŠtten ska dŠrfšr besluta att upphandlingen ska gšras om eller att den fŒr avslutas fšrst sedan rŠttelse har gjorts. NŠr ett fel Šr att hŠnfšra till utvŠrderingsfasen och inte till upphandlingens konkurrensuppsškande skede kan ŒtgŠrden normalt begrŠnsas till en rŠttelse. I detta fall framstŒr dock rŠttelse som en olŠmplig ŒtgŠrd eftersom ifrŒgavarande dokumentation enligt MediCal har fšrŠndrats till fšljd av uppdateringar och kompletteringar. Upphandlingen ska dŠrfšr gšras om. F…RVALTNINGSR€TTEN I LINK…PING Enhet 2 DOM HUR MAN …VERKLAGAR, se bilaga 1 (DV 3109/lD LOU). Fšredragande har varit Joakim LundegŒrd. Sida 10 1173-13 ( Bilaga 1 HUR MAN …VERKLAGAR - PR…VNINGSTILLSTND ( Den som vill šverklaga fšrvaltningsrŠttens beslut ska skriva till KammarrŠtten i Jšnkšping. Skrivelsen ska dock skickas eller lŠmnas till fšrvaltningsrŠtten. …verklagandet ska ha kommit in till fšrvaltningsrŠtten inom tre veckor frŒn den dag dŒ klaganden fick del av beslutet. Tiden fšr šverklagandet fšr offentligpart rŠknas emellertid frŒn den dag beslutet meddelades. Om sista dagen fšr šverklagandet infaller pŒ lšrdag, sšndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyŒrsafton rŠcker det att skrivelsen kommer in nŠsta vardag. Fšr att ett šverklagande ska kunna tas upp i kammarrŠtten fordras att pršvningstillstŒnd meddelas. KammarrŠtten lŠmnar pršvningstillstŒnd om det Šr av vikt fšr ledning av rŠttstillŠmpningen att šverklagandet pršvas, anledning fšrekommer till Šndring i det slut vartill fšrvaltningsrŠtten kommit eller det annars finns synnerliga skŠl att pršva šverklagandet. Om pršvningstillstŒnd inte meddelas stŒr fšrvaltningsrŠttens beslut fast. Det Šr dŠrfšr viktigt att det klart och tydligt framgŒr av šverklagandet till kammarrŠtten varfšr man anser att pršvningstillstŒnd bšr meddelas. Skrivelsen med šverklagande ska innehŒlla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats dŠr klaganden kan nŒs fšr delgivning lŠmnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i mŒlet. Om nŒgon person- eller adressuppgift Šndras Šr det viktigt att anmŠlan snarast gors till kammarrŠtten, 2. det beslut som šverklagas med uppgift 3. om fšrvaltningsrŠttens namn, mŒlnummer samt dagen fšr beslutet, 4. de skŠl som klaganden anger till stšd fšr begŠran om pršvningstillstŒnd, 5. den Šndring av fšrvaltningsrŠttens beslut som klaganden vill fŒ till stŒnd, 6. de bevis som klaganden vill Œberopa och vad han/hon vill styrka med varje sŠrskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till fšrvaltningsrŠtten framgŒr av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sŠnda in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om nŒgon person- eller adressuppgift Šndras, ska Ni utan dršjsmŒl anmŠla Šndringen till kammarrŠtten, I mŒl om šverpršvning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom omrŒdena vatten, energi, transporter och posttjŠnster fŒr avtal slutas innan tiden fšr šverklagande av rŠttens dom eller beslut har lšpt ut. I de flesta fall fŒr avtal slutas nŠr tio dagar har gŒtt frŒn det att rŠtten avgjort mŒlet eller upphŠvt ett interimistiskt beslut. I vissa fall fŒr avtal slutas omedelbart. Ett šverklagande av rŠttens avgšrande fŒr inte pršvas sedan avtal har slutits, FullstŠndig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behšver Ni fler upplysningar om hur man šverklagar kan Ni vŠnda Er till fšrvaltningsrŠtten. DV 3109/1D LOU (