FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I KARLSTAD 2011-08-19 Meddelad i Karlstad SÖKANDE Infiniti Medical AB, 556389-3675 Box 3145 183 03 Täby MOTPART Landstinget i Värmland 651 82 Karlstad SAKEN Mål nr 2312-11 E Sida 1 (5) Överprövning enligt lagen om offentlig upphandling (2007:1091; LOU) DOMSLUT KONKURRENSVERKET 2011 -08- 2 2 Avd Dnr Doss Aktbil Förvaltningsrätten avslår Infiniti Medical AB:s ansökan om överprövning. Dok.Id 38220 Postadress Box 568 651 12 Karlstad Besöksadress Rådhuset, Stora torget Telefon Telefax 054-14 85 00 054-14 85 30 E-post: forvaltningsrattenikarlstad@dom.se www.forvaltningsrattenikarlstad.domstol.se Expeditionstid måndag- fredag 08:00-16:00 Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2312-11 E 2011-08-19 BAKGRUND OCH YRKANDEN Landstinget i Värmland har inlett en offentlig upphandling (dnr UE/100069) av utrustning för långtidsregistrering av EKG. Upphandlingen genomförs enligt bestämmelserna för öppet förfarande. Infiniti Medical AB yrkar att upphandlingen överprövas och anför i huvud­ sak följande. - Som skäl för att utesluta Infiniti Medical AB från vidare utvärdering har angivits att bolaget inte uppfyller punkten 2.1.1.2 i krav­ specifikationen. Detta påstående saknar all grund. Bolaget är den leveran­ tör i Sverige som har flest installationer av Holtersystern. Infiniti Medical AB har erbjudit lägsta pris i upphandlingen. Då kunden redan är användare av ett s.k. stand alone Holtersystern från bolaget kan detta systern användas som ett inbytessystern och därmed kan kostnaden för ett komplett nytt systern kraftigt reduceras, vilket klart framgår av bolagets anbud. Landstinget bestrider bifall till Infiniti Medical AB:s yrkande och anför följande. I det fall ett behov av bättre systern uppstår har landstinget att välja mellan att försöka hålla liv i det befintliga systemet eller att upphand­ la ett nytt systern. Landstinget har valt att genomföra en upphandling och i förfrågningsunderlaget efterfrågat ett systern för långtidsregi­ strering av EKG. Vid utvärderingen har landstinget bedömt att bolagets anbud inte uppfyller det obligatoriska kravet 2.1.1.2 eftersom det inte består av ett systern utan är en uppgradering av ett systern. Landstinget är i dag användare av bolagets systern. Grund för lands­ tingets bedömning är att anbudsgivaren i sin offert skriver att anbudet består av en uppgradering till version 3. I kommentaren i offerten re­ dovisas därtill ett listpris på motsvarande system (ej uppgraderings­ systern) om 201 880 kr. Detta pris är väsentligt högre än anbudspriset som avser möjligheten att uppgradera nuvarande systern. Landstinget har bedömt att 201 880 kr är priset för ett komplett systern, motsva­ rande vad som efterfrågats i förfrågningsunderlaget. Detta systern är inte offererat utan bolaget har lämnat lägsta anbud endast på uppgra­ deringen till en kostnad av 26 000 kr. ! KARLSTAD Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2312-11 E 2011-08-19 Under provuppställning har personalen vid fysiologiska kliniken ut­ värderat alla inkomna anbud. Enligt utvärderingsgruppen är produk­ tens egenskaper och arbetssätt vid en EKO-analys i allt väsentligt lika med det system landstinget har i dag. Utseendet på användarin­ terface är även det i allt väsentligt lika med det system landstinget har i dag. Den sammantagna bedömningen är att anbudsobjektet är en uppgradering som huvudsakligen består av rättningar av fel. Det är inte ett komplett system och kan därför inte antas uppfylla det ob­ ligatoriska kravet i punkten2:l .l 2. I andra hand yrkar landstinget att bolaget har lämnat ett orent anbud och att detta ska ses som ogiltigt. Landstinget har i förfrågningsunder­ laget efterfrågat ett system för långtidsregistrering av EKG. Övriga anbudslämnare har lämnat anbud som innehåller kompletta system. Landstinget anser att det strider mot likabehandlingsprincipen att utse ett avvikande bud avseende en uppgradering som vinnare i upp­ handlingen. DOMSKÄL Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande prin­ ciperna i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i denna lag, och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten enligt 16 kap. 5 § LOU besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Enligt ovan nämnda bestämmelse i 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myn­ digheter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakt­ tas. För offentlig upphandling gäller kraven på likabehandling, förutsebarhet och transparens. Ett förfrågningsunderlag ska vara så klart och tydligt ut­ format att en leverantör på grundval av detta kan avgöra vad den upphand­ lande myndigheten tillmäter betydelse vid upphandlingen. Utvärderings- I KARLSTAD Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2312-11 E 2011-08-19 modellen ska vara så utformad att den är ägnad att leda till ett rättvisande resultat. Förvaltningsrättens bedömning . Av mmkten2,1.L2. i_kravspecifikationen framgår följande. - Systemet ska ha minst två analysstationer. - Beskriv hela systemets uppbyggnad. Av Infiniti Medical AB:s anbud framgår bl.a. följande under rubriken kommentar (s 7). - Då Centralkliniken/Fysiologiska kliniken redan är an­ vändare av Spacelabs Holterapplikation har ni möjlighet att uppgradera nuvarande system. Uppgraderingskostnaden är enligt position 1; 26 000 kr som ska jämföras med listpriset på motsvarande system (ej uppgraderings­ system); 201 880 kr. Till position 1 är ingen hårdvara inkluderad. Landstingets upphandling har betecknats "Upphandling av långtidsregistre­ ring av EKG". I punkten 2.1.1.2. i kravspecifikationen talas om "system". Enligt förvaltningsrättens mening är innebörden härav att det är all den utrustning som krävs för långtidsregistrering som upphandlas. Det framstår som uppenbart att Landstinget genom punkten 2.1.1.2 i kravspecifikationen avsett att upphandla ett fullständigt system för långtidsregistrering av EKG. Kravet på minst två analysstationer indikerar att även hårdvara efterfrågats och sådan erbjuds inte i Infiniti Medicals anbud position I. Det lägre priset avser en uppgradering av nuvarande system, vilket inte efterfrågats i an­ budshandlingarna. Det högre priset överstiger det de andra anbudsgivarna lämnat i motsvarande del. Att Infiniti Medical AB:s anbud förkastats står sålunda inte i strid med upphandlingslagstiftningen varför bolagets ansökan om överprövning ska avslås. Genom denna dom upphör förlängd avtalsspärr att gälla. Dock gäller enligt 16 kap. 10 § LOU fortsatt förbud för kommunen att ingå avtal under tio I KARLSTAD Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2312-11 E 2011-08-19 dagar från denna dag. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (Dv 3109/1 B LOU). Målet har föredragits av förvaltningsrättsnotarien Henrik Melin I KARLSTAD HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i · ·GoteomwSkrivelse· n-ska-do-ckskickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag, För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd .inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift c:>!J:)._f§rv�J�g�_!�ttens namn,___ målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. .Adressen till förvaltnings.rätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV 3109/lB LOU