FÖRVALTNINGSRÄTTEN I JÖNKÖPING Sida 1 (4) SÖKANDE Grolls AB, 556084-1784 Box 4154 422 04 Hisings Backa MOTPART Jönköpings kommun Upphandlingsavdelningen 551 89 Jönköping SAKEN KONKURRENSVERKET 2015 �-12- 0 2 Avd Dnr KSnr DOM 2016-12-02 M�delml i Jönköping Mål nr 4026-16 Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÄ'ITENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. BAKGRUND Aktbll Jönköpings kommwi (kommunen) genomför tillsammans med fyra andra kommuner och kommunala bolag en upphandling avseende skydds- och varselldäder, skyddsskor, handskar och personlig utrustning (dnr 16/61). Upphandlingen genomförs enligt reglerna om öppet förfarande enligt LOU. Utvärdering av anbud har skett genom l�gsta pris. Anbud har lämnats av fyra företag. I tilldelningsbeslut antogs anbud som hade lämnats av Procura­ tor AB (Procurator). Anbud med näst lägst pris har lämnats av Ahlsell Sve­ rige AB (Ahlsell). YRKANDEN M.M. Grolls AB (Grolls) ansöker om överprövning och yrkar att upphandlingen ska rättas på så sätt att anbudsgivama Procurator och Ahlsell ska diskvalifi­ ceras. Som grund för yrkandet anförs bl.a. följande. Procurators anbud inne- Dok.Id 213507 Postadress Box2201 sso 02 Jönköping Besöksadress Hamngatan 15 Telefon Telefax 036-15 66 00 036-15 66 ss E-post: forvaltningsrattenijonkoping@dom.se www.forvaltningsrattenijonkoping.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I JÖNKÖPING DOM Sida2 4026-16 håller flera felaktigheter. På flera positioner har unisex-artiklar offererats där det efterfrågats dam- och hernnodell. Ett damplagg är inte detsamma som ett herr- eller unisex.plagg. Procurator har även offererat produkter som inte uppfyllerstorlekskravenenligt32. .3.Damplaggharoffereratsendastfrån storlek S. Ahlsell har på flera produkter erbjudit dam.artiklar som inte upp­ fyller storlekskraven enligt 3.2.3. Storlek S-XXXL tillgodoser inte plagg för mindre brukare och kan inte motsvara XS-XXL. Grolls har accepterat och uppfyller miljökraven enligt 3.2.9. Kommunen anser att ansökan om överprövning ska avslås och anför bl.a. följande. Av produktkraven i förfrågningsunderlaget (3.2.3) framgår att kommunen ställt krav på ett storleksspann i storlekarna XS-XXL eller mot­ svarande. Vinnande anbudsgivare har inte XS men däremot, S-XXXL, vil­ ket får anses vara ett godtagbart storleksspann. Kommunen bar ställt höga miljökrav i upphandlingen och begärt in verifikat på vissa produkter för att säkerställa att miljökraven uppfylls. Grolls har inte inkommit med dessa verifikat. Grolls kan således inte heller anses ha lidit skada. SKÄLENFÖRFÖRVALTNINGSRÅTTENSAVGÖRANDE Gällande regler Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphand­ lingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömse­ sidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Av 16 kap. 6 § LOU framgår bl.a. följande. Om den upphandlande myndig­ heten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den f'ar avslutas först sedan rättelse har gjorts. Sida3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4026-16 I JÖNKÖPING Utredningen i målet I förfrågningsunderlagets obligatoriska krav (3.2.) anges bl.a. följande under 32. 3. "Produktkrav". Produkterna ska uppfylla fflljande krav: - Arbetskläder ska minst erbjudas i storlekarna XS-XL för dam och S­ XXL för herr (eller motsvarande). Förvaltningsrättens bedömning Inledningsvis konstateras att det i mål om ingripande enligt WU som hu­ vudprincip gäller att den part som gör gällande att en upphandling är felakt­ ig på ett klart sätt ska ange på vilka omständigheter han grundar sin talan och att domstolens prövning är begränsad till de grunder som parten har åberopat (se RÅ 2009 ref. 69). Det är den upphandlande myndigheten som avgör vad som ska upphandlas och som därmed också har stor frihet att ställa de krav på det som ska upp­ handlas. Av detta följer att myndigheten i normalfallet även har tolkningsfö­ reträde för om ett 8llbud uppfyller kraven i förfrågningsunderlaget, så länge man inte har agerat på ett sådant sätt att principerna inom LOU överträds (jfr Kammarrätten i Jönköpings dom den 28 oktober 2010 i mål nr 2449-10). Här måste utöver likabehandlingsprincipen även proportionalitetsprincipen beaktas, enligt vilken för högt ställda krav kan minska förutsättningarna för att tå ett ekonomiskt mer fördelaktigt anbud (jfr. Kammarrätten i Göteborgs dom den 14 mars 2011 i mål nr 5481-5486-10). Proportionalitetsprincipen ska upprätthållas genom hela upphandlingsprocessen. Kammarrätten i Stockholm har i dom den 27 juni 2014 i mål nr 1547-14 (med hänvisning till bl.a. EU-rätten och doktrinen) ansett att det kan vara oproportionerligt att förkasta ett anbud till följd av oväsentliga och irrelevanta avvikelser frAn obligatoriska krav, när dessa inte ger en konkurrensfördel gentemot övriga leverantörer. Sida 4 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 4026-16 I JÖNKÖPING Grolls har anfört att flera offererade produkter inte överensstämmer med kravet i 3.2.3. i förfrågningsunderlaget eftersom det rör unisex-plagg istället för damplagg, och storlekar S-XXXL istället för XS-XXL. Förvaltningsrät­ ten anser att en unisexjacka eller dylikt per definition och i övrigt bör kunna motsvara en jacka för det kön som efterfrågats, samt att offererade storleks­ spann inte utgör någon väsentlig eller relevant avvikelse från förfrågnings­ underlaget. Sammantaget finner förvaltningsrätten att Grolls inte enligt det som ovan uttalats förmått göra sannolikt att kommunen i utvärderingen avvikit från förfrågningsunderlaget eller på annat sätt brutit mot LOU. Kommunen har i enlighet med detta inte underlåtit att tillämpa något ska-krav i upphandling­ en. Således saknas grund för ingripande enligt LOU, varför Grolls ansökan ska avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV3109/1 D WU). Veronica Lindström Föredragande jurist har varit Anders Sanner. � § ; 0 • SVERIGES DOMSl'OLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga fötvaltninguättens beslut ska skriva till Kamtnru:rätten i Jönköping. Skrivelsen. ska dock skickaa eller lämnas till fdrvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till fötvaltningsrätren inom tre veckor frin den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock övetklagandet ha kommit in inom tre veckor fo\n den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas fritt den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyh:safton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. detäravviktförledningav rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns s�liga skäl att pröva överklagandet till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska ocksä anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidiga.te i milet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitat ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om nAgon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. den dom/beslut som överklagas med uppgift om fötvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen föi: beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd föi: en begäran om prövningstillstind, 4. den ändring av förvaltoingsriittens dom/beslut som klaganden vill fl till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åbeJ:opa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänstet får avtal slutas innan tiden ror överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut I de flesta fall f"ar avtal slutas när tio dagar har gått foto det att rätten avgjort mälet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall flr avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande Br inte pi:övas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast Det är därför lagarna. viktigtattdetklartochtydligtframgArav överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. förvaltningsrätten. Skrivelsen med överldqande ska innehilla 1, Klag-andens person�/organisationsnummer, postadress, e-post.adress och telefonnummer www.domstol.se Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till