LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN SÖKANDE DOM 2009-07-07 Meddelad i Stockholm Mål nr 11382-09 Rotel 225 Sida 1 (6) AS3 Svenska AB, 556600-0377 Sveavägen 166, Plan 20 113 46 Stockholm MOTPART Arbetsfönnedlingen Juridiska avdelningen 113 99 Stockholm SAKEN Offentlig upphandling DOMSLUT Länsrätten avslår AS3 Svenska AB:s ansökan om överprövning. Länsrätten upphäver inhibitionsbeslutet den 3 juni 2009. lrmiiiili._rJ . 2009-07- 0 8 ;i 1, DokJd 441130 Postadress Besöksadress Telefon Telefax 08-561 680 00 08-561 680 01 E-post: Jansrattenistockholm@dom.se Expeditionstid måndag fredag 09:00-15:.00 Tegeluddsvägen 1 115 76 Stockholm ; - :1 Sida 2 LÄNSRÄTTEN I DOM 11382-09 STOCKHOLMS LÄN YRKANDEN M.M. Arbetsförmedlingen har genomföti en upphandling avseende aktiviteter inom Jobb- och utvecklingsgarantin och Jobbgaranti för ungdomar, Dnr. Af-2008/174283. I ett tilldelningsbeslut den 25 maj 2009 erbjöd Arbets­ förmedlingen ett antal leverantörer att teckna upphandlingskontrakt i aktu­ ell upphandling. AS3 Svenska AB (bolaget) ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar att länsrätten ska förordna att upphandlingen ska rättas så att tilldelningsbeslutet förändras. Bolaget anför huvudsakligen följande. Det har skett en godtycklig bedömning av deras anbud. Bolaget har uppfyllt kraven i såväl e) som d). Den felaktiga bedömningen genererar negativa poäng som avseväti drar ned bolagets möjligheter för tilldelning av upp­ drag enligt poängmatrisen. De berörda områdena står för 55 % av poäng­ summan och då den negativa bedömningen vilar på alltför svaga grunder har Arbetsförmedlingen brutit mot proportionalitetsprincipen. Arbetsförmedlingen bestrider bifall till ansökningen och yrkar för egen del att länsrätten, om ett ingripande ska göras, förordnar att ingripande sker genom en ny utvärdering. Arbetsförmedlingen har i tilldelningsbeslutet betygsatt kriteriet 3.8 d) med 2 poäng med hänvisning till att det i bolagets anbud saknas konkreta beskrivningar av hur tjänsten utformas så att indivi­ dens förutsättningar och marknadens behov och efterfrågan möts. Arbets­ förmedlingen vidhåller att betygssättningen är konekt med hänvisning till att det av bolagets anbud visserligen väl framgår hur tjänsten utformas ut­ ifrån individens förutsättningar men att det inte med önskvärd tydlighet framgår av bolagets anbud hur inhämtningen av arbetsmarknadens be­ hov/efterfrågan sker och hur detta kopplas till individens förutsättningar. Rörande kriteriet i 3.8 e) framgår det inte tydligt på vilket sätt deltagarna har tillgång till den personal som offereras. LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM Sida 3 11382-09 AS3 Svenska AB har härefter anfö1i huvudsakligen följande. Bolaget anser att den individuella anpassningen av kontakt med arbetsmarknaden är just individuell varför olika metoder som rådgivarens och individens nätverk och kännedom om arbetsmarknad, företagsbesök och praktik är exempel på metoder som hjälper matchning mellan den arbetssökande och arbetsmark­ naden. Den eller de metoder som används utgår från rådgivarens profes­ sionella bedömning tillsammans med den enskildes förutsättningar vilket med all önskvärd tydlighet framgår av anbudet. Bolaget har även med all önskvärd tydlighet i anbudet angett hur offererad personal finns tillgänglig för de arbetssökande. Länsrätten beslutade den 3 juni 2009 att upphandlingen, i de för sökanden aktuella områdena, inte får avslutas innan rätten slutligt tagit ställning till ansökningen eller förordnat på annat sätt. DOMSKÄL I 1 kap. 9 § LOU anges att upphandlande myndigheter ska behandla leve­ rantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingen på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och prop01iionalitet iakttas. Enligt 12 kap. I § samma lag ska en upphandlande myndighet anta anting­ en 1. det anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga för den upp­ handlande myndigheten, eller 2. det anbud som innehåller det lägsta priset. Vid bedömningen av vilket anbud som är det ekonomiskt mest fördelakti­ ga, ska myndigheten ta hänsyn till olika kriterier som är kopplade till fö­ remålet för kontraktet, såsom pris, leverans- eller genomförandetid, miljö­ egenskaper, driftkostnader, kostnadseffektivitet, kvalitet, estetiska, funk­ tionella och tekniska egenskaper, service och tekniskt stöd. LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM Sida 4 11382-09 I 12 kap. 2 § samma lag anges att den upphandlande myndigheten ska ange hur sådana kriterier som avses i 1 § andra stycket kommer att viktas inbör­ des vid bedönmingen av vilket anbud som är det ekonomiskt mest fördel­ aktiga. Viktningen av kriterierna ska anges i annonsen om upphandlingen, förfrågningsunderlaget, eller i en inbjudan att lämna anbud eller att delta i förhandlingar. Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande prin­ ciperna i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i lagen och detta har medfört att leverantören lidit eller kan kormna att lida skada, ska rätten, enligt 16 kap. 2 § första stycket samma lag, besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. I förfrågningsunderlaget anges bl.a. följande. I punkten 3.8 Tjänstens innehåll, upplägg och genomförande anges att an­ bud ska innehålla: a) en utförlig beskrivning av planerat innehåll och upplägg samt hur leverantören avser att genomföra tjänsten, b) enbeskrivningavdenmetodik/detarbetssättsomleverantörenav­ ser att använda och hur åberopad metodik/arbetssätt bidrar till att deltagaren utifrån sina förutsättningar/sin förmåga får en anställ­ nmg, c) ett (1) typexempel som visar hur offererad metodik, upplägg och genomförande leder till att deltagaren får arbete eller påbörjar ut­ bildning, d) enbeskrivningavhurtjänstenkanutformasochgenomförassåatt individens förutsättningar och möjligheter tas till vara utifrån ar­ betsmarknadens behov och efterfrågan, e) en beskrivning av hur anbudsgivaren planerar att nyttja offererad personal i förhållande till tjänsten och till deltagarna, med uppgift om på vilka sätt varje deltagare har tillgång till personalen. Sida 5 LÄNSRÄTTEN I DOM 11382-09 STOCKHOLMS LÄN I bilaga 2 till förfrågningsunderlaget anges hur utvärderingskriteriema ska viktas.A)=20%,B) 20%,C) 5%,D)=40%,E)=15%. Länsrätten görföljande bedömning. Bolaget har i sin ansökan om överprövning riktat invändningar mot an­ budsutvärderingen och den poängsättning som gjorts beträffande utvärde­ ringskriterium d) och e). Man menar att utvärderingen skett godtyckligt samt att viktningen av kriterierna inte uppfyller proportionalitetsprincipen i det att de två aktuella kriterierna står för 55 % av den sammanlagda poäng­ summan. Arbetsförmedlingen har i förevarande fall valt att utvärdera anbuden ut­ ifrån det ekonomiskt mest fördelaktiga. För att få fram vilket anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga måste den upphandlande myndigheten, redan från början, göra klart för sig vilka faktorer som man tillmäter bety­ delse, samt deras inbördes ordning. Dessa faktorer och deras viktning ska framgå ur förfrågningsunderlaget så att potentiella anbudslärnnare kan för­ utse och förstå hur deras anbud kommer att mottas av myndigheten. Ingri­ panden kan ske mot en upphandling bl.a. om det inte klart framgår ur för­ frågningsunderlag vilka faktorer som är relevanta för utvärderingen eller om något avsteg från förfrågningsunderlaget sker vid utvärderingen. Så länge de valda utvärderingslaiteriema inte i sig är diskriminerande eller leder till att tänkbara leverantörer inte behandlas på ett likadant sätt, står det den upphandlande myndigheten fritt att ange vilka faktorer den tillmä­ ter betydelse samt hur viktiga de enskilda faktorerna är för att få fram det, för den upphandlande myndigheten, ekonomiskt mest fördelaktiga anbu­ det. Det föreligger således inga hinder för den upphandlande myndigheten att tillmäta, såsom skett i förevarande fall, ett av utvärderingskriteriema en viktning på 40 %. Bolagets invändning om att upphandlingens utvärde­ ringshiterier strider mot proportionalitetsprincipen kan därför inte godtas. Sida 6 LÄNSRÄTTEN I DOM 11382-09 STOCKHOLMS LÄN I förevarande fall har Arbetsfönnedlingen enligt länsrättens mening använt sig av en rimlig metod för att utvärdera inkomna anbud. Det måste därför ankomma på bolaget, såsom sökande i målet, att visa att utvärderingen inte uppfyller kraven som uppställs i LOU. Den utvärderingsmodell som tillämpats har inte innehållit någon avvikelse från vad som angetts i förfrågningsunderlaget och det finns inte något som tyder på att utvärderingen har skett med godtycke. Bolaget har således inte visat att de vinnande leverantörerna har blivit positivt särbehandlade eller att upphandlingen inte skulle ha genomförts på ett i övrigt affärsmässigt sätt. Mot denna bakgrund är det således inte visat i målet att Arbetsförmedling­ en felaktigt har utvärderat ifrågavarande anbud i en sådan omfattning att bolaget, i stället för valda leverantörer, skulle ha antagits som leverantör och att bolaget därigenom har lidit skada. Någon grund för att förordna om rättelse av utvärderingen föreligger däm1ed inte och ansökan om överpröv­ ning ska därför avslås. Genom att länsrätten nu har avgjort målet slutligt upphör länsrättens tidiga­ re inhibitionsbeslut att gälla. Detta medför i sin tur att en ny tiodagarsfrist enligt 16 kap. 1 § tredje stycket 2 LOU börjar löpa, vilket bör beaktas vid ett överklagande av denna dom. �ilaga (Dv 3109/!a). Kurt Björk Rådman Föredragande har varit Carina Olofsson. SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga länsrättens beslut skall skriva till Katrrtnarrätten i Stockholm. Skrivelsen skall dock skickas eller lämnas till länsrätten. Överklagandet skall ha kommit in till läns.rätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande skall kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill länsrätten kommit eller det annars finns syn­ nerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står läns­ rättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövnings­ tillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande skall innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom skall adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift om läns.rättens namn, målnununer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 4. .den ändring av läns.rättens beslut som kla­ ganden vill få till stånd, .5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen skall vara undertecknad av klagan­ den eller hans ombud. Adressen till läns.rätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar om­ bud skall denne sända in fullrnakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nununer. co0 8� www.domstol.se