FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I JÖNKÖPING 2019-11-11 Mål nr 4932-19 Sida I (5) SÖKANDE KONKURRENSVERKET 2,0{9, I I- i? Avd Meddelad i Jönköping Extramamman & Ugglans hemhjälp AB, 556984-5703 Kungsgatan I 546 30 Karlsborg MOTPART Värnamo kommun 331 83 Värnamo SAKEN Rättelse enligt lagen (2008:962) om valfrihetssystem, LOV FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan. BAKGRUND Dnr KSnr Aktbil Dok.Id 310138 Postadress Box 2201 550 02 Jönköping förutsättning att: Besöksadress Hamngatan 15 Telefon Telefax 036-15 66 00 E-post: forvaltningsrattenijonkoping@dom.se www.forvaltningsrattenijonkoping.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-l6:00 Värnamo kommun tillämpar sedan april 2011 ett valfrihetssystem avseende hemtjänst. Valfrihetssystemet omfattar tillhandahållande av hemtjänst i en­ lighet med socialtjänstlagen för personer i ordinärt boende, vilka beviljats insatser vid en biståndsbedömning. För att få delta i valfrihetssystemet ska utföraren enligt förfrågnings­ underlaget ha en sådan ekonomisk stabilitet och finansiell ställning att uppdraget kan genomföras utan risk för störningar p.g.a. ekonomiska problem. Värnamo kommun inhämtar och bedömer utförarens kreditvärdighet med hjälp av affärs- och kreditupplysningsföretag. Utföraren ska senast 1,5 år efter uppstmt ha minst 40 i kreditrating enligt Credit Safe eller motsvarande från annat kreditupplysningsinstitut. 1 de fall utföraren har lägre riskklass/rating kan utföraren ändå anses uppfylla detta krav under Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4932-19 I JÖNKÖPING a) utförarens moderbolag eller annan garant som uppfyller kravet i första stycket detta avsnitt, lämnar moderbolagsgaranti, i vilken utförarens fullgörande av sina åtaganden enligt eventuellt kontrakt garanteras, eller; b) utförarens revisor lämnar en sådan förklaring att Värnamo kommun kan anse att det är klarlagt att utföraren innehar motsvarande ekonomisk stabilitet. Om utföraren är medveten om eller misstänker att kravet på ovan angiven riskklass/rating inte är uppfyllt men vill påvisa en ekonomisk stabilitet ska bifoga bevis enligt a) eller b) ovan i sin ansökan. Intyget får inte vara äldre än tre månader räknat från dag då ansökan lämnas in. Ansökan och beslut Extramamman & Ugglans hemhjälp AB (bolaget) har ansökt om att godkän­ nas som leverantör av hemtjänst i form av både service och omvårdnad i hela kommunen. I aktuellt beslut har kommunen avslagit bolagets ansökan. I dess utredning anges bl.a. följande. Bolaget har sedan starten i augusti 2015 enligt Credit Safe legat mycket lågt på den 100-gradiga ratingskalan. I mars 2019 anges 27 poäng och i maj 2019 22 poäng. Bolaget har således efter fyra års verk­ samhet inte uppnått den rating som kommunen kräver efter ett och ett halvt års verksamhet. YRKANDEN M.M Bolaget yrkar att det ska godkännas som leverantör och anför bl.a. följande. Bolagets ekonomiska rating är låg pga. att de måste invänta kommunens be­ talning i 31 dagar, vilket gör att det ibland inte hinner få in betalning till Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4932-19 I JÖNKÖPING Skatteverket innan kontot läses av. Detta säger inget om bolagets ekono­ miska ställning, men påverkar dess rating. Bolaget har lämnat in både mo­ derbolagsgaranti samt förklaringfår n revisor och intyg från Skatteverket. Bolaget går med vinst, har stabil ekonomi enligt bokslut och sköter sina fi­ nanser enligt god redovisningssed. nskilda firma har henne personligen som ansvarig och har som ansvarig lämnat borgen. Även revisorn har redogjort för bolagets stabila ekonomi. Intygetfrån Skattever­ ket motbevisar att skatter har betalats för sent. Kommunen motsätter sig bifall till ansökan och anför bl.a. följande. Borgen från en privatperson utgör ingen moderbolagsgaranti. Någon sådan har inte inlämnats. Ett intyg får n Skatteverket avseende inbetalda skatter under 2018 ger inte grund för ekonomisk stabilitet. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Gällande regler I I kap. 2 § LOV anges att den upphandlande myndigheten ska enligt I kap. 2 §LOV behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande­ sätt samt iaktta principerna om öppenhet, ömsesidigt erkännande och pro­ portionalitet när den tillämpar valfrihetssystem. Av 8 kap. 1 §LOVframgår att den upphandlande myndigheten ska god­ känna samtliga sökande som uppfyller de krav som angetts i annonsen och förfrågningsunderlaget och som inte har uteslutits med stöd av 7 kap. I § LOV. Utredningen i målet I PM Bokslutsgranskning avseende 2017 har revisorn uttalat bl.a. följande. Det är överlag god ordning på bolagets redovisning. Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4932-19 Dock finns vissa beskrivna omständigheter kring signerade avtal och efter­ släpning i bokföring, skatter & avgifter, försäkringsskydd, moms och löne­ rutiner som bolaget måste uppmärksammas på. I e-postmeddelande den 16 januari 2019 har handläggare vid Skatteverket uttalat bl.a. följande. Bolaget har hittills betalat in arbetsgivaravgifter och avdragen skatt innan avstämning av skattekontot. Någon restföring har inte skett under 2018. I borgensåtagande daterat den 26 mars 2019 har sam- manfattningsvis intygat att hon går i borgen såsom för egen skuld för gälde­ närens rätta fullgörande av sina förpliktelser gentemot borgenären enligt av­ talet. Förvaltningsrättens bedömning Av förarbetena till lagen (prop. 2008/09:29, s. 72 ff.) framgår bl.a. att det är både lämpligt och tillåtet att ställa krav på att den som ansöker om att god­ kännas som leverantör i ett valfrihetssystem visar att denne har tillräcklig ekonomisk stabilitet och att ett sådant krav kan utformas som ett krav på att leverantören ska uppnå en viss lägsta ratingnivå. Vidare är det enligt för­ frågningsunderlaget tillåtet för den leverantör som inte uppnår den nämnda ratingnivån eller är osäker på om den uppnår denna nivå att åberopa alterna­ tiv utredning för att visa att leverantören har en tillräcklig ekonomisk stabili­ tet även om den angivna ratingnivån inte uppnås. Kravet på ekonomisk sta­ bilitet och kravets utformning strider således inte mot lagen eller de grund­ läggande principerna som bär upp den. Det är ostridigt att bolaget inte erhållit en kreditvärdighet motsvarande 40 hos Credit Safe vid prövningstidpunkten. Bolaget har istället i ansökan bl.a. åberopat ett borgensåtagande från Att en sådan garanti uppfyller kraven i förfrågningsunderlaget är inte visat i målet. Garanten I JÖNKÖPING FÖRVALTNINGSRÄTTEN I JÖNKÖPING DOM Sida 5 4932-19 ifråga ska enligt förfrågningsunderlaget rankas motsvarande 40 hos Credit Safe. Några sådana uppgifter finns inte beträffande dvs. att garanten lämnar en moderbolagsgaranti likvärdig garanti som uppfyller klassificering. De handlingar som har tagits fram från revisor eller från Skat­ teverket kan inte heller anses visa att bolaget har motsvarande ekonomisk stabilitet. Bolaget uppfyller därmed inte kravet på kreditvärdighet genom något av de sätt som listas i förfrågningsunderlaget. Kommunen har därmed redan av denna anledning haft fog för sitt beslut. Ansökan ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga (FR-05). Veronica Lindström Rådmannen Veronica Lindström har avgjort målet. Föredragande jurist har varit Anders Sanner. tIl!� SVERIGES DOMSTOLAR Hur man överklagar Den som inte är nöjd med förvaltningsrättens beslut kan överklaga. Här framgår hur det går till. Överklaga skriftligt inom 3 veckor Tiden räknas oftast från den dag som ni fick del av beslutet. I vissa fall räknas tiden i stället från beslutets datum. Det gäller om beslutet avkunnades vid en muntlig förhandling, eller om rätten vid förhandlingen gav besked om datum för beslutet. För myndigheten räknas tiden alltid från beslutets datum. Observera att överklagandet måste ha kommit in till domstolen när tiden går ut. Bilaga 1 FR-05 Närmare regler finns i den lag som gäller för målet, se rutan längst ner på nästa sida för hänvisningar. Gör så här 1. Skriv förvaltningsrättens namn och målnummer. 2. Förklara varför ni tycker att beslutet ska ändras. Tala om vilken ändring ni vill ha och varför ni tycker att kammarrätten ska ta upp ert överklagande (läs mer om prövningstillstånd längre ner). 3. Tala om vilka bevis ni vill hänvisa till. Förklara vad ni vill visa med varje bevis. Skicka med skriftliga bevis som inte redan finns i målet. 4. Lämna namn och personnummer eller organisationsnummer. Lämna aktuella och fullständiga uppgifter om var domstolen kan nå er: postadresser, e-postadresser och telefonnummer. Om ni har ett ombud, lämna också ombudets kontaktuppgifter. 5. Skicka eller lämna in överklagandet till förvaltningsrätten - adressen finns i beslutet. Vad händer sedan? Förvaltningsrätten kontrollerar att överklagan­ det kommit in i rätt tid. Har det kommit in för sent avvisar domstolen överklagandet. Det innebär att beslutet gäller. Om överklagandet kommit in i tid, skickar förvaltningsrätten överklagandet och alla handlingar i målet vidare till kammarrätten. Vilken dag går tiden ut? Sista dagen för överklagande är samma veckodag som tiden börjar räknas. Om ni exempelvis fick del av beslutet måndagen den 2 mars går tiden ut måndagen den 23 mars. Om sista dagen infaller på en lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårs­ afton, räcker det att överklagandet kommer in nästa vardag. t Tänk på detta i mål om överprövning av upphandling I vissa fall kan myndigheten ingå avtal efter 10 dagar från det att domstolen avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut, och i vissa fall får myndigheten ingå avtal omedelbart. Efter att avtal har slutits får kammarrätten inte överpröva upphandlingen. Detta gäller alltså även om tiden för överklagande fortfarande gäller. Sida 1 av 2 www.domstol.se Har ni tidigare fått brev genom förenklad delgivning kan även kammarrätten skicka brev på detta sätt. Prövningstillstånd i kammarrätten När överklagandet kommer in till kammar­ rätten tar domstolen först ställning till om målet ska tas upp till prövning. Kammarrätten ger prövningstillstånd i fyra olika fall. • Domstolen bedömer att det finns anledning att tvivla på att förvaltnings­ rätten dömt rätt. • Domstolen anser att det inte går att bedöma om förvaltningsrätten dömt rätt utan att ta upp målet. • Domstolen behöver ta upp målet för att ge andra domstolar vägledning i rätts­ tillämpningen. • Domstolen bedömer att det finns synnerliga skäl att ta upp målet av någon annan anledning. Om ni inte får prövningstillstånd gäller det överklagade beslutet. Därför är det viktigt att i överklagandet ta med allt ni vill föra fram. Vill ni veta mer? Ta kontakt med förvaltningsrätten om ni har frågor. Adress och telefonnummer finns på första sidan i beslutet. Mer information finns på www.domstol.se. För fullständig information; se: • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorerna, 20 kap. • lag (2011:1029) om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet, 16 kap. • lag (2016:1147) om upphandling av koncessioner, 16 kap. • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorn, 20 kap. Sida2av 2 www.domstol.se