FÖRVALTNINGSRÅTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Enhet 16 SÖKANDE Sida 1 (5) Perfect Print Sverige AB, 556617-9�86 Box 7375 187 15 Täby MOTPART Region Gotland 621 81 Visby SAKEN Avd -onr fKsnr A\db\\ -• Överprövning enligt lagen om offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE DOM 2015-03-04 Meddelad i Stockholm Mål nr 2860-15 - - · - •·- -· · ·--·-··-····--··----•-----··· -----"-•-------·····- -KONKURRENSVERKET - Förvaltningsrätten avslår Perfect Print Sverige AB:s ansökan om överprövning. Dok.Id 584437 Postadress Besöksadress 115 76 Stockholm Telefon 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:30 Tegeluddsvägen 1 08-561 680 00 Telefax E-post: 2015 ··03- 0 4 - Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2860-15 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen YRKANDEN M.M. Region Gotland genomför en upphandling av toners och bläckstråle­ patroner, refnr 2014/141. Upphandlingen genomfördes som ett öppet förfarande enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU. Region Gotland meddelade ett tilldelningsbeslut den 2 februari 2015. Detta ersattes sedan av ett nytt tilldelningsbeslut den 6 februari 2015, där Olsonic AB (Olsonic) tilldelades avtalet. Perfect Print Sverige AB (Perfect Print) ansöker om överprövning och yrkar att utvärderingen ska göras om varvid anbudet från Olsonic inte beaktas. Som skäl anför Perfect Print bl.a, följande. Olsonics anbud borde rätteligen ha diskvalificerats. En av de referenser Olsonic har lämnat, Filipstads kommun, uppfyller inte "skallkraven" i 3.1.1 och 3.1.2 i förfrågningsunderlaget eftersom referensens värde endast motsvarar ca 50 procent av den aktuella upphandlingens värde. Filipstads kommun omsätter årligen endast 500 000 kr jämfört med Region Gotlands upphandlings uppskattade värde av 1 000 000 kr samt Olsonics anbuds värde av 1 073 065 kr. Kravet är klart och tydligt skrivet vilket innebär att varje normalt omsorgsfull och rimligt insatt anbudsgivare bör ha samma uppfattning som Perfect Print gällande referensernas omfattning, Detta styrks vidare av att övriga anbudsgivare alla lämnat referenser som minst motsvarar efterfrågad volym. Gällande praxis och branschstandard för upphandling av varor enligt LOU innebär att angivna referenser minst ska vara utav samma omfattning som efterfrågad volym. Att acceptera referensen fast den inte är likvärdig med efterfrågad omfattning strider mot principerna om likabehandling, öppenhet samt icke-diskriminering enligt LOU. Perfect Print lider skada av det nuvarande beslutet att godta Olsonics anbud eftersom Perfect Print, som har rangordnats på andra plats, rätteligen skulle ha tilldelats avtalet. Sida3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2_860-15 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Region Gotland bestrider yrkandet och anför bl.a. följande. Region Gotland har behandiat leverantörerna i upphandlingen på ett likvärdigt och icke-disla-iminerande sätt samt genomfört upphandlingen på ett öppet sätt. Vid upphandlingen har principerna om ömsesidigt erkänna.tide och proportionalitet iakttagits. Region Gotland har inte brutit mot någon bestämmelse iLOU. Olsonic har lämnat två referenser, båda från offentlig sektor, varav den ena har ett volymvärde om: 1,5 mnla och den andra 0,5 mnkr. Olsonics referenser styrker dess tekniska förmåga och kapacitet att leverera i enlighet med förfrågningsunderlaget. Perfect Prints anbud innehåller inte någon referens på leverans till offentlig sektor och den·ena referensen avviker hela 100 % från angiven nivå i fdrfrågningsunderlaget. Perfect Print kan därmed inte anses lida skada i LOU:s mening av att Olsonics referenser har bedömts tillräckliga. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Utgångspunkterförprövning Upphandlande myndigheter ska enligt 1 kap. 9 § LOU behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Prövningen i förvaltningsrätten utgör en kontroll av om det på grundval av vad sökanden har anfört i målet finns anledning att vidta sådana åtgärder som anges i 16 kap. 6 § LOU. Det är den som ansöker om överprövning som på ett klart och tydligt sätt ska ange vilka omständigheter talan grundas på och visa att upphandlande myndighet har agerat i strid med LOU Gfr RÅ 2009 ref. 69). För att ett ingripande ska bli aktuellt krävs också att sökanden kan visa att han lidit skada eller kan komma att lida skada på grund av att den upphandlande myndigheten brutit mot LOU. Rätten kan då endast besluta Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2860-15 I STOCI(HOLM Allmänna avdelningen att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Kraven i förfrågningsunderlaget bör tolkas med utgångspunkt i hur en rimligt informerad och normalt omsorgsfull anbudsgivare uppfattar anvisningen Qfr EU-domstolens avgörande i mål C-19/00 SIAC Construction Ltd mot County Council ofthe County ofMayo och Kammarrätten i Stockholm mål m 2391-12), Förvaltningsrättens bedömning Av förfrågningsunderlaget avsnitt 3.1.1 och 3.1.2 framgår bl.a. följande. 3.1.1 Företagets tekniska förmåga och kapacitet Anbudsgivaren ska ha resurser, kompetens och erfarenhet av att organisera, administrera och utföra uppdraget enligt förfrågningsunderlagets krav. Anbudsgivaren ska lämna en kort men tydlig beskrivning av sin försäljnings- och leveransorganisation, samt uppgift om i vilken omfattning man tidigare tillhandahållit efterfrågade varor/tjänster. 3.1.2. Referenser Referenser, två (2) stycken ska anges nedanför att ytterligare verifiera teknisk förmåga och kapacitet. De referenser som anges får vara maximalt två (2) år gamla och ska gälla leverans av varor i enlighet med denna förfrågan. Perfect Print menar Olsonic inte uppfyller skall-kravet eftersom det felaktigt har angett en referens vars värde endast motsvarar ca 50 procent av den nu aktuella upphandlingens värde. Perfect Print menar att stycket 3.1.2 med skrivningen verifiera teknisk förmåga och kapacitet refererar till stycket 3 .1, 1 där det framgår att anbudsgivaren ska ha resurser, kompetens ·och erfarenhet att utföra uppdraget. Detta innebär att referenser ska motsvara den av upphandlande myndigheten uppskattade volymen Sida5 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 2860-15 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen och/eller anbudssumman för upphandlingen. Perfect Print menar även att skrivningen ref�renser ska gälla leverans av varor i enlighet med denna förfrågan innebär att omfattningen av levererade varor ska vara likvärdig den som efterfrågas av Region Gotland. Olsonic har felaktigt angett en referens vars värde endast motsvarar ca 50 procent av upphandlingens värde och anbudet borde därför förkastas. Förvaltningsrätten börjar med att konstatera att det sett till ordalydelsen inte uttryckligen framgår att referenserna ska gälla leverans av varor i likvärdig omfattning som i nu aktuell upphandling. Förvaltningsrätten finner inte heller att kraven i punkterna 3.1.1 och 3.1.2 ger utrymme för den tolkning som Perfect Print gör gäliande. Vad Perfect Print anfört visar alltså inte att Olsonics anbud brister i detta avseende. Det saknas därför skäl för ingripande enligt LOU med anledning av vad Perfect Print anfört. Perfect Prints ansökan om överprövning ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga 1 (DV 3109/lA LOU). ,Jl(:�-l: J�'. h!ttU_(f'(T� 14 KmJaHultqmst Rådman Frida Hellström har föredragit målet. HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVN1NGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock sldckas eller lämnas till förvaltningsrätten, Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagande�. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla -1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, c­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltaingsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltrungsrätten. www.domstol.se