FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM 2016-04-22 Målnr 25800-15 1 Avdelning 32 SÖKANDE Meddelad i Stockholm Medie Recruit Scandinavia AB, 556948-0840 Österögatan 1 164 40 Kista MOTPART Stockholms läns landsting, 232100-0016 Box22550 104 22 Stockholm FÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE SAKEN Överprövning enligt lagen om offentlig upphandling Dok.Id 696396 Postadress Besöksadress Tegeluddsvägen 1 Telefon 08-561 680 00 E-post: Telefax 08-561 680 01 Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:30 Förvaltningsrätten avslår Medie Recruit Scandinavia AB:s ansökan om överprövning enligt lagen om offentlig upphandling. 115 76 Stockholm forvaltningsrattenistockholm@dom.se www.domstol.se/forvaltningsratt Ankomstdatum 2016-04-22 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 25800-15 I STOCKHOLM BAKGRUND Stockholms läns landsting (landstinget) genomför en upphandling av bemanningstjänster inom hälso- och sjukvård, dnr SLL1912, LS 2015-0250. Upphandlingen genomförs som ett förenklat förfarande enligt 15 kap. lagen (2007: I 091) om offentlig upphandling (LOU). Upphandlingen omfattar 23 olika områden och anbudsgivarna har kunnat lämna anbud för valfritt antal områden. Landstinget avser att teckna ramavtal med det antal leverantörer inom varje område som behövs för att uppfylla landstingets behov, minst tre stycken avseende områden med lägre volym samt minst fem stycken för områdena legitimerad läkare, distriktsläkare, legitimerad sjuksköterska och undersköterska. Landstinget har i tilldelningsbeslut av den 19 november 2015 avseende samtliga anbudsområden tilldelat ramavtal till andra anbudsgivare än Medie Recruit Scandinavia AB (Medie Recruit). YRKANDENM.M Medie Recruit ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar att bolaget ska tilldelas ramavtal. Till stöd för sin talan anför Medie Recruit att bolaget uppfyller samtliga krav i upphandlingen. Landstinget bestrider Medie Recruits yrkande och anför bl.a. följande. Det framgår tydligt av förfrågningsunderlaget vad som kommer att beaktas vid bedömningen av anbuden och vad anbudsgivarna förväntas beskriva och redovisa för att erhålla en viss poäng. Det är den upphandlande myndigheten som har att bedöma ingivna anbud och tilldela anbudsgivarna poäng efter hur väl de uppfyller de uppställda kraven. Utvärderingen har skett i samråd med en expertgrupp innehållande sakkunniga på området. Av ett flertal kammarrättsavgöranden framgår att en domstol endast bör ingripa mot bedömningar om det är fråga om uppenbara fel. Det finns även praxis som tyder på att förvaltningsrätten inte ska göra någon bedömning alls av hur en 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 25800-15 I STOCKHOLM upphandlande myndighets poängsättning har gått till. Landstinget har inte brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i LOU och Medie Recruit har således inte lidit eller kunnat komma att lida skada. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Medie Recruit har vid anbudsutvärderingen inte erhållit tillräckligt hög total kvalitetspoäng för att tilldelas ramavtal i upphandlingen, men har anfört att bolaget bort ha tilldelats kontrakt eftersom det uppfyller de krav som ställts. Förvaltningsrättens prövning utgör en kontroll av om det på grund av vad sökanden anfört finns grund att ingripa mot upphandlingen enligt 16 kap. LOU. Överprövningen tar inte sikte på upphandlingens materiella resultat utan endast på om myndigheten förfarit formellt korrekt och iakttagit de upphandlingsprinciper och förfaranderegler som anges i LOU (se HFD 2013 ref. 5). Som huvudprincip gäller att det krävs att den part som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klart sätt anger vilka omständigheter denne grundar sin talan på och att domstolens prövning är begränsad till de giunder som parten åberopat Gfr RÅ 2009 ref. 69). Det ankommer således inte på domstolar att vid överprövning av offentlig upphandling göra en egen värdering av anbuden. En upphandlande myndighet har stor frihet att inom ett affärsmässigt övervägande värdera anbuden. Först när det klart kan konstateras att en upphandlande myndighets bedömning har gjorts i strid med förfrågningsunderlaget eller de grundläggande upphandlingsrättsliga principerna i 1 kap. 9 § LOU finns det skäl till ingripande (jfr Kammarrätten i Sundsvalls dom i mål 3051-14). Medie Recruit har beretts tillfälle att inkomma med kopia av bolagets anbud men inte inkommit därmed. Förvaltningsrätten har därför inte haft möjlighet 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM att göra någon kontroll av poängsättningen vad gäller Medie Recruits anbud och huruvida denna har skett i enlighet med förfrågningsunderlaget. Inte heller har bolaget angett några andra omständigheter till stöd för att landstinget förfarit felaktigt. Medie Recruit har därmed inte visat att upphandlingen har genomförts i strid med de unionsrättsliga principerna eller någon bestämmelse i LOU. Ansökan om överprövning ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga (DV 3109/IA LOU). Föredragande har varit Cecilia Larsson. 25800-15 4 : . ' . . .· ·:,· ,_. i· :Il'i��'1 SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skri­ velsen ska dock skickas eller lämnas till för­ valtningstätten. överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om 1. detfinnsanledningattbetvivlariktighetenav det slut som förv.altningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, 000J, � där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de-in.te uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om ru.gon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjs:rnål anmälas till kammarrät­ ten. 2. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målmun­ mer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet. Ivissamålfårav-..alslutasinnantidenföröver­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut Detta gäller mål om överprövning enligt: • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller • lagen (2011: 1029) om upphandling på för- svars- och säkerhetsområdet. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett inte.tirnistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. 3. detäravviktförledningavrättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler 4. detannarsfinnssynnerligaskälattpröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till ka.tnnuttätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnumm.er, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress ·1 ;···.· ••.· -··.•.·-·-· •..•• www.domstol.se