FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM 2010-04-06 Målm 26062-i0 Enhet15 Sida1 (8) Allmänna avdelningen Meddelad i Stockholm SÖKANDE S:t Lukas Sverige Ekonomisk förening,769619-7222 Box17240 104 62 Stockholm MOTPART Ekerö kommun Box205 17823 Ekerö SAKEN 2010 -C'r- 0 8 Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling- LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår ansökan. Förvaltningsrättens interimistiska beslut av den19 mars2010 om att upphandlingen tills vidare inte får avslutas upphör därmed att gälla. Dok.Id 13068 Postadress Besöksadress 115 76 Stockholm Telefax 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se Tegeluddsvägen 1 08-561 680 00 Telefon Expeditionstid måndag - fredag 09:00-1.5:00 E-post: Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 26062-10 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Ekerö kommun (Ekerö) genomför en förenklad upphandling av företagshälsovård, dnr KSUH09/33. Ekerö har i tilldelningsbeslut meddelat den 12 mars 2010 uppgett att ett annat anbud än anbudet från S:t Lukas Sverige antagits i den del av upphandlingen som avser personalvårdsprogram. S:t Lukas Sverige Ekonomiska förening (S:t Lukas) ansöker om överprövning och anger att anbudet avser tjänsten personalvårdsprogram. Till stöd för ansökan anförs huvudsakligen följande. Det finns ett flertal felaktiga bedömningar av det av S:t Lukas lämnade anbudet i redovisningen av tilldelningsbeslutet. Vid utvärdering av pris har anbudet av någon oförklarlig anledning getts poängen O trots att det har det lägsta priset. I tilldelningsbeslut har Ekerö skrivit att anbudet har tillkommande kostnader för introduktions- och informationsträffar, vilket de även har angett i anbudet, men de fyra första träffarna ingår i priset. I förfrågningsunderlaget finns texten "Anbudet skall innehålla en beskrivning av hur leverantören arbetar med introduktion och information av företagshälsovården/personalvårdsprogrammet i kommunens verksamheter samt eventuella kostnader för detta". För tydlighets skull har det angetts eventuella kostnader i anbudet med texten: "Under hösten 2010 planerar vi tillsammans med kontaktpersonen vilka möten som vi kan närvara vid och informera om tjänsten." Det kan vara skyddsombudsträffar, chefsmöten, träffar inom de olika produktionsområdena mm. Ofta räcker ca15 min för att informera om tjänsten. I priset ingår: Skriven presentation, ett kort till varje anställd, fyra informationsträffar. Därutöver betalar kommunen 5 00 kr per infom1ationsträff (max 3 0 min)+ restidsersättning 600 kr per informationsträff'. Ekerö har felaktigt bedömt anbudet vad gäller priset och värderingen av det. Ett räkneexempel ger dessutom resultatet för det FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida 3 26062-10 dyrare priset som den konkurrent angett som tilldelats uppdraget kan Ekerö köpa ett mycket stort antal informationsträffar av S:t Lukas, utan att för den skull överslaida det totalpris som konkurrenten kostar. För samma pris som konkurrenten har angett kan de genomföra 120 introduktions- och informationsträffar. I anbudet har angetts att de samordnare som finns hos dem, vilket är beskrivet som "Alla socionomer, kuratorer eller psykologer, många är psykoterapeuter, med lång erfarenhet". I utvärderingen av anbudet skriver Ekerö att S:t Lukas använder sig av underleverantörer. S:t Lukas har visat på att de har egna anställda som ansvarar för detta, men använder sig av ett specialistnätverk när det gäller ekonom och juristkompetens. Därutöver kan de anlita underleverantörer i Stockholmsområdet, se punkt 1.6 i anbudet. I anbudsförfrågan anges att tjänsten ska vara tillgänglig helgfria vardagar mellan 08.00 och 22.00. Detta underlag användes när det tittades på tjänsten och det utgicks ifrån att detta var den service som Ekerö efterfrågade. Deras tjänst - samtalsjouren - är dock tillgänglig dygnet runt, men de valde att strikt följa förfrågningsunderlagets text och erbjöd därför detta. Till deras förvåning erhåller Falck högre poäng i utvärderingen utifrån en tillgänglighet dygnet runt som inte är efterfrågad. De har också prissatt tjänsten efter en bemanning som gäller mellan klockan 08.00 och 22.00. Vad gäller närhet anges för dem Bromma. I anbudet har mottagning "nära Brommaplan" angetts samt att de har en konsult på Ekerö som är leg. psykolog och leg. psykoterapeut. Detta har inte inkluderats i bedömningen. Ekerö bestrider S:t Lukas ansökan om överprövning och yrkar att S:t Lukas talan samt yrkanden ogillas. Till stöd för talan anförs i huvudsak följande. Ekerö har genomfört en upphandling avseende personalvårdsprogrammet. Ekerö har utvärderat anbuden enligt utvärderingskriteriema i punkten 4.0 i "Administrativa föreslaifter". Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 26062-10 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen I kravspecifikationen skrivs på sidan 4 att "anbuden skall innehålla en beskrivning av hur leverantören arbetar med introduktion och information av personalvårdsprograrnmet i kommunens verksamheter samt eventuella kostnader för detta". Ekerö har inga skall-krav på att sådana kostnader måste finnas. S:t Lukas begränsar även sitt anbud med att säga att oftast räcker ca15 min för att informera om tjänsten och att fyra informationsträffar ingår i priset. Bedömningen av hur många träffar som kornmer att behövas under denna avtalsperiod kan inte uppskattas eftersom det här är ett helt nytt sätt att arbeta på. Ekerö har idag en företagshälsovård inklusive delen personalvårdsprogram i egen regi, och övergången kommer att medföra ett stort arbete med implementeringen av den nya tjänsten både för leverantör och Ekerö. Leverantören ska inte endast sälja tjänster utan ses som en samarbetspartner under avtalstid och utifrån det ser vi att S:t Lukas sätt att lägga ett lågt pris per medarbetare för att sedan begränsa antalet infom1ationsträffar innan kostnad tas ut blir ett dyrt anbud för Ekerö utifrån principen det mest ekonomiskt fördelaktiga. I kravspecifikationen på sidan 3 anges vad som ska tillhandahållas i personalvårdsprograrnmet. I "Administrativa föreskrifter" anges på sidan 8 att bedömningen kommer att ske utifrån hur anbudsgivaren redovisar sina kompetenser och utbudet på sina tjänster. Lägsta godtagbara standard är att minst tre godkända referenser finns från offentlig verksamhet och att förslag på introduktion och information finns beskrivet. S:t Lukas har presenterat sina kompetenser utifrån de krav Ekerö har ställt och därutöver beskrivit sina specialkompetenser i ett internt nätverk och begränsar sin introduktion/information och har erhållit godtagbar standard, en nivå högre än lägsta godtagbara standard. I kravspecifikationen anges på sidan 4 att: "Leverantören av personalvårdsprogram skall finnas tillgänglig för telefonsamtal helgfria vardagar klockan 08.00-22.00." På sidan 8 i "Administrativa föreskrifter" anges dock att anbudsgivarens beskrivning av sin tillgänglighet för Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 26062-10 Allmänna avdelningen tidsbeställning, mottagning och rådgivning kommer att bedömas och vad lägsta godtagbara standard ska innehålla. S:t Lukas har erhållit poängen godtagbar standard, en nivå högre än lägsta godtagbara standard, som avser att tjänsten uppfyller rätt kvalitet. Med rätt kvalitet förstås vad som förväntas av tjänsten utifrån rådande praxis inom branschen eller verksamhets01mådet. När det gäller bedömningen av den geografiska närheten är det, enligt sidan 8 i "Administrativa föreskrifter", företagshälsovårdens mottagning som ska vara nåbar inom max en timmes restid med kollektivtrafik. Med anledning av vad som anförts anser Ekerö att utvärderingen av aktuell upphandling genomförts i enlighet med LOU. För det fall förvaltningsrätten finner att utvärderingen har varit felaktig yrkar Ekerö att förvaltningsrätten beslutar att upphandlingen ska avbrytas och att den ska göras om. S:t Lukas anför huvudsakligen följande i svarsyttrande. Det förhåller sig snarare tvärtom mot vad Ekerö anför i slutet på sidan 2 av sitt yttrande, att "S:t Lukas sätt att lägga ett lågt pris per medarbetare för att sedan begränsa antalet informationsträffar innan kostnad tas ut blir ett dyrt anbud för kommunen, utifrån det mest fördelaktiga". Om Ekerö räknar på totalpriset så kommer de att inse att S:t Lukas anbud är billigare. Jämfört med konkurrentens pris kan S:t Lukas genomföra 124 informationsträffar innan deras totalbelopp överskrids. Eventuella introduktions- och informationsträffar har de med nya avtalskunder i inledningsskedet där de samlar större grupper av personal för att ge samma kunskap vid några få tillfällen. En annan möjlighet är att kunden lägger ut informationen på sitt intranät. Ekerö har dessutom inte tagit hänsyn till eventuell kostnad för introduktions- och informationsträffar i sin utvärderingsmall. Detta syns tydligt i Ekerös yttrande samt i den utvärderingsmall som använts. Det stämmer inte att det görs en begränsning av introduktion eller information i anbudet. I STOCKHOLM Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 26062-10 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Förvaltningsrätten har genom interimistiski beslut den 19 mars 2010 förordnat om att upphandlingen i den del den avser personalvårds­ program tills vidare inte får avslutas. UTREDNINGEN I MÅLET Av punkten 4.0 i de administrativa föreskrifterna framgår bl.a. följande. Kommunen kommer att anta det anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga för kommunen med hänsyn tagen till följande kriterier vilka kommer att viktas enligt följande: Kriterier Pris Kompetenser och tjänster Tillgänglighet och närhet Kvalitetssäkring/kvalitetsuppföljning Miljösystern/miljöpolicy Elektronisk hantering Viktningstal 0,40 0 ,20 0,20 0 ,10 0 ,05 0,05 Tillgänglighet och närhet kommer att bedömas utifrån anbudsgivarens beskrivning av sin geografiska närhet och tillgänglighet via kollektivtrafik och tillgänglighet för tidsbeställning, mottagning och rådgivning. Lägsta godtagbara standard för tillgänglighet och närhet är att företagshälsovårdens mottagning är nåbar inom max en timmes restid med kollektivtrafik. Kommunen kommer att se särskilt fördelaktigt på leverantörer som kan erbjuda möjlighet till mottagning på Ekerö. I punkten 1.6, "Tillgänglighet och närhet", i kravspecifikationen, anges bl.a. följande. Leverantör av företagshälsovård skall geografiskt ligga i Ekerö kommuns närregion, tillgänglig via kollektivtrafik inom max en timme. Kommunen kommer att se särskilt fördelaktigt på leverantörer som kan erbjuda möjlighet till mottagning på Ekerö. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida 7 26062-10 Leverantören av företagshälsovård skall vara tillgänglig för tidsbeställning, mottagning och telefonrådgivning helgfria vardagar 'kl. 8.00-17.00. Leverantören av personalvårdsprogram skall finnas tillgänglig för telefonsamtal helgfria vardagar 8.00~22.00. Vid akut kris eller omedelbart behov av hjälp skall specialist erbjudas snarast inom samma dag. Förstadagsintyg och drogtest skall erbjudas samma dag. Under rubriken "Anbudet skall innehålla" i kravspecifikationen, ställs bl.a. följande krav. Anbudet skall innehålla en redovisning av kostnad för introduktion och information av företagshälsovården/ personalvårdsprograrnmet i kommunens verksamheter. DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser I 1 kap. 9 § LOU föreskrivs föUande. Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och ickediskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Av 15 kap. 16 § LOU framgår fö\jande. En upphandlande myndighet ska anta antingen 1 . det anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga för den upphandlande myndigheten, eller 2 . det anbud som har lägst pris. Bedömningen av vilket anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga ska göras enligt 12 kap. 1 § andra stycket. Den upphandlande myndigheten ska antingen ange hur de olika laiterierna som avses i 12 kap. 1 § andra stycket viktas vid bedömningen av vilket anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga eller ange kriterierna i fallande prioritetsordning. Kriterieviktningen få anges som intervall med en lämplig största tillåtna spridning. Kriterieviktningen eller prioritetsordningen ska anges i annonsen om upphandling, i ansökningsinbjudan eller förfrågningsunderlaget. Sida 8 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 26062-10 I STOCKHOLM Alhnänna avdelningen Av 16 kap. 2 § LOU framgår följande. Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Förvaltningsrättens bedömning S:t Lukas har gjort gällande att det lämnade anbudet.har tilldelats en för låg poäng vid utvärderingen av anbuden i de delar som avser pris, kompetens och tjänster samt tillgänglighet och närhet. Enligt förvaltningsrättens bedömning måste en upphandlande myndighet allmänt sett ges en stor frihet till affärsmässiga överväganden vid värderingen av de anbud som kvalificerat sig till anbudsutvärderingen, under förutsättning att bestämmelserna som bär upp LOU efterlevs. Vidare ankommer det inte heller på förvaltningsrätten att göra en egen utvärdering utan att utifrån vad som åberopats av sökanden pröva om det finns grund för ingripande på så sätt att upphandlingen rättas eller görs om. Det har i målet inte framkommit att Ekerös bedömning vid utvärderingen av S:t Lukas anbud, i de åberopade delarna, har gjorts i strid med utvärderingskriterierna i förfrågningsunderlaget eller 1 kap. 9 § LOU. Det finns därmed inte skäl för ett ingripande med stöd av 16 kap. 2 § LOU. S:t Lukas ansökan ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/la). Kurt Björk Rådman Handläggare har varit Mattias Berger. SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR .. PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga länsrättens beslut skill skriva till Kammarr;itten i Stockholm. Skrivelsen skall dock skickas eller lämnas till läns.rätten. Överklagandet skall ha lmmrnit in till länsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande skall kunna tas upp i kru:n.tnarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas..Karnrnarrätten läm.oar prövningstill­ stånd o.tn det är av vilrt för ledning av rätt.stil­ lätn.pningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill länsrätten kommit eller det annars finns syn­ nerliga skäl att pröva öve:tklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står läns- _.., rättens beslut fast. Det är därför viktigt att det ] klart och tydligt fram.går av överklagandet till ] kammarrätten varför man anser att prövnings- E tillstånd bör meddelas. ä1. co0 0N . Skrivelsen med överklagande skall innehålla 1. 2. 3. 4. 5. den klagandes namn, personnununer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom skall adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan :nås för delgivning lämnas o.rn dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om. :någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att arunälan snarast görs till ka.rn.rnarrätten, det beslut so:tu överklagas med uppgift om länsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, den ändring av läns.rättens beslut som kla­ ganden vill få till stånd, de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen skill vara undertecknad av klagan­ den eller hans ombud. Adressen till länsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar o.tn­ bud skall denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. ., 'OClu www.domstol.se