Dok.Id 186264 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen 4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se www.forvaltningsrattenifalun.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM IFALUN 2017- 0 3-10 Meddelad i Falun SÖKANDE med uppgiven firma Hofors Flytt & Fraktservice, Mål nr 120 -17 Ombud: Biträdande jurist Mikael Sandy Appelli Advokater AB Box 1305 79113Falun MOTPART Landstinget Gävleborg 801 88Gävle SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. I KONKURRENSVERKET I - AVd Dnr u / - - 1 D - 1 - KSnr 2'�1 7 03 Aktbil 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 120 -17 IFALUN BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Landstinget Gävleborg upphandlar ramavtal avseende transport laboratorie­ medicin genom ett öppet förfarande enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU). Tilldelningsbeslut fattades den 3januari 2017. med uppgiven firma Hofors Flytt & Fraktservice (Hofors Flytt & Fraktservice) ansöker om överprövning och yrkar i första hand att upphandlingen ska göras om och i andra hand att upphandlingen får avslutas först sedan rättelse har gjorts. Landstinget Gävleborg yrkar att ansökan ska avslås. SKÄLENFÖRFÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE FörutsättningarforJörvaltningsrättensprövning Bestämmelser om hur offentliga upphandlingar ska genomföras regleras i den numera upphävda lagen (2007:1091) om offentlig upphandling och i den nu gällande lagen (2016:1145) om offentlig upphandling. Enligt över­ gångsbestämmelser till den nu gällande lagen ska den upphävda lagen till­ lämpas för sådan upphandling som har påbörjats före ikraftträdandet. Förvaltningsrätten har att pröva om det på grundval av vad Hofors Flytt & Fraktservice anfört är visat att Landstinget Gävleborg brutit mot någon av de grundläggande principerna eller annan bestämmelse i LOU och detta medfört att Hofors Flytt & Fraktservice lidit eller kan komma att lida skada (16 kap. 6 § LOU). De grundläggande principerna innebär att upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke­ diskriminerande sätt, genomföra upphandlingar på ett öppet sätt samt iaktta principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet (1 kap. 9 § LOU). 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 120-17 IFALUN Vadparterna ariför Hofors Flytt & Fraktservice anför bl.a. följande. Förfrågningsunderlaget är otydligt i strid med 1 kap. 9 § LOU. Av punkten 2.1.4 framgår att an­ budsgivare ska bifoga ett aktuellt registreringsbevis utfärdat av Bolagsver­ ket och det har Hofors Flytt & Fraktservice gjort. Registreringsbeviset är daterat den 9 februari 2016. Det är och var giltigt vid sista anbudsdag och uppfyller således kriterierna. Sista meningen i punkten 2.1.4 måste anses syfta på den ovan senaste angivna handlingen i singular som är en doku­ mentation från utländsk leverantör. Om det gällde även svenskt registre­ ringsbevis borde Landstinget ha skrivit "ovanstående handlingar". Ska­ kravet om aktuellt registreringsbevis föreligger endast om registreringsskyl­ dighet föreligger. Hofors Flytt & Fraktservice är en enskild firma och enligt handelsregisterlag (19 74:15 7) är det frivilligt att registrera sig. Eftersom det är frivilligt är ordalydelsen i ska-kravet inte tillämplig. Det är därför uppen­ bart felaktigt att inte kvalificera deras anbud. Om Landstinget anses ha rätt att göra en bedömning i strid mot ordalydelsen strider det mot principen om öppenhet och transparens. Hofors Flytt & Fraktservice kan komma att drab­ bas av ekonomisk skada i form av uteblivet kontrakt. Hofors Flytt & Frakt­ service har angivit fem referenser och dessa avser liknande uppdrag. Vidare har Hofors Flytt & Fraktservice inte lämnat de dyraste priserna i upphand­ lingen. Det är sannolikt att Hofors Flytt & Fraktservice skulle ha tilldelats kontrakt vid ett korrekt förfarande. Genom Landstinget Gävleborgs brott mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU har Hofors Flytt & Fraktservice lidit eller kunnat komma att lida skada. Landstinget Gävleborg anför bl.a. följande. Hofors Flytt & Fraktservice har diskvalificerats i steg ett eftersom registreringsbeviset inte var giltigt och anbudet därmed inte komplett. Sista stycket i punkten 2.1.4 åsyftar ko­ pia på aktuellt registreringsbevis utfärdat av Bolagsverket. Eftersom Hofors Flytt & Fraktservice har skickat in ett registreringsbevis har Landstinget Gävleborg utgått från registreringsbeviset vid kvalificeringen. Även om 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 120-17 IFALUN Hofors Flytt & Fraktservice inte hade diskvalificerats i steg ett hade bolaget ändå inte kunnat tilldelas kontrakt. I punkt 2.2.2 anges att leverantören ska styrka sin erfarenhet genom att bifoga referensuppdrag. Ingen av Hofors Flytt & Fraktservice referenser avser något liknande uppdrag. Bolaget hade därmed diskvalificerats i steg två. Bolaget har dessutom lämnat de dyraste priserna. Bolaget har därmed inte lidit eller kunna komma att lida skada. Förfrågningsunderlaget 2.1,4 Bevis om registrering Leverantören ska till sitt anbud bifoga en kopia av aktuellt registrelingsbevis utfärdat av Bolagsverket, om registreringsskyldighet föreligger. Utländsk Leverantör ska bifoga motsvarande dokumentation från behörig myndighet i Leverantörens hemland. Sådan dokumentation ska vara utfärdad på eller (genom bestyrkt kopia) översatt till svenska, norska, danska eller engelska. Om bestyrkt kopia bifogas ska även originalhandlingen bifogas. Ovanstående handling ska inte vara äldre än sex (6) månader räknat från sista angivna anbudsdag. Förvaltningsrättens bedömning Hofors Flytt & Fraktservice har anfört att kravet gällande ålder på registre­ ringsbevisiförfrågningsunderlagetpunkten2.1.4 avserdendokumentation som utländsk leverantör ska bifoga. Förvaltningsrätten gör bedömningen att den språkliga utformningen av hela punkten 2.1.4 måste anses innebära att kravet gällande ålder syftar antingen på registreringsbevis eller på motsva­ rande dokumentation som en utländsk leverantör ska bifoga. Därmed kan inte sista stycket i punkten syfta enbart på dokumentation från en utländsk leverantör som Hofors Flytt & Fraktservice har anfört. Hofors Flytt & Fraktservice har vidare anfört att registreringsskyldighet inte föreligger i deras fall. Trots det har Hofors Flytt & Fraktservice valt att lämna in ett re­ gistreringsbevis. Genom att lämna in ett registreringsbevis har Landstinget Gävleborg utgått från det vid kvalificering och då föreligger ett krav på att det inte ska vara äldre än sex månader. Det kan inte anses vara en skyldighet FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 120-17 I FALUN för Landstinget Gävleborg att undersöka om registreringsskyldighet förelig­ ger eller inte. Hofors Flytt & Fraktservice har inte visat att Landstinget Gäv­ leborg brutit mot någon av de grundläggande principerna eller någon annan bestämmelse i LOU. Ansökan om överprövning ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1C LOU). Lennart Andersson rådman 5 . I��� ::�,��fi HUR MAN ÖVERKLAGAR- PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga A SVERIGES DOMSTOLAR u Om Ni vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska Ni skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. 2. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målnum­ mer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet. I vissa mål får avtal slutas innan tiden för över­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt: • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller • lagen (2011:1029) om upphandling på för- svars- och säkerhetsområdet. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. www.domstol.se DV 3109/1 LOU • Producerat av Domstolsverket • 2015-08