LÄNSRÄTTEN I BESLUT UPPSALA LÄN 2009-12-18 Mål m 2837-09 Sida 1 (3) SÖKANDE Linet Sweden AB, 556732-5229 Mallslingan 20 B 187 66 Täby MOTPART Landstinget i Uppsala län Upphandlingsenheten Box 602 751 25 Uppsala Meddelat i Uppsala ÖVERPRÖVAD UPPHANDLING Landstingets i Uppsala län upphandling avseende medicintelmiska produk­ ter, sjukhussängar och sängbord, dnr UPPH2009-0075 SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU; nu fråga om interimistiskt beslut LÄNSRÄTTENS AVGÖRANDE Länsrätten förordnar att Landstingets i Uppsala län, Upphandlingsenheten, upphandling avseende medicintekniska produkter, sjukhussängar och sängbord, dm UPPH2009-0075, inte får avslutas ilman rätten har beslutat något aimat. Beslutet gäller omedelbaii. Landstinget i Uppsala län, Upphandlingsenheten, föreläggs att komma in med yttrande över ilmehållet i bifogade handlingar (länsrättens aktbilaga 1). Yttrandet ska vara skriftligt och ha konm1it in till länsrätten senast den 28 december 2009. Om yttra11de inte kommer in kan målet ändå avgöras. Dok.Id 52253 Postadress Box 1853 751 48 Uppsala Besöksadress Kungsgatan 49 Telefon Telefax 018-16 73 00 018-16 73 43 E-post: lansratteniuppsala@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:30-16:2.5 LÄNSRÄTTEN I BESLUT UPPSALA LÄN 2009-12-18 BAKGRUND OCH YRKANDEN Linet Sweden AB (bolaget) ansöker den 18 december 2009 om överpröv­ ning av Landstingets i Uppsala län, Upphandlingsenheten, (landstinget) upphandling avseende medicintekniska produkter, sjukhussängar och sängbord, dm UPPH2009-0075, och yrkar att lansrätten ska förordna att upphandlingen ska rättas eller göras om. Bolaget yrkar vidare att länsrätten beslutar att upphandlingen inte får avslutas innan något annat har beslutats. Som grund för begäran om överprövning anför bolaget bland annat följan­ de. Landstinget har brutit mot den gemenskapsrättsliga likabehandlings­ principen och principen om transparens enligt 1 kap. 9 § LOU. Som följd av att landstinget har brustit i sina förpliktelser enligt LOU har bolaget lidit eller i vaii fall riskerar att lida skada genom att inte tilldelas kontrakt i upphandlingen. Landstinget har i anbudsförfrågan ställt skallkrav i form av att leverantören ska ha en stabil ekonomisk bas. I det fall leverantören i kreditupplysning från UC eller liknande har rating 2 eller därunder kom­ mer prövning att ske. I det fall en leverantörs ekonomiska stabilitet garan­ teras av moderbolag ska intyg om detta bifogas anbudet och vara under­ tecknad av behörig företrädare för moderbolaget. Bolaget har i sin offert bifogat kreditupplysning från UC med rating 2. I offerten anges att bolaget är ett nystartat företag och att nyckeltal därför kan vara negativa. Bolaget skriver dock i sin offe1t att kommersiell garanti att moderbolaget förbinder sig att fullfölja bolagets åtaganden kan tecknas på begäran. Det framgår också av offerten att moderbolaget har en mycket god finansiell ställning. Landstinget hm· valt att inte utvärdera bolagets anbud trots att bolaget har uppfyllt det aktuella skallkravet genom att bifoga kreditupplysning från UC samt gett förldaring att motsvarande ekonomiska stabilitet finns. Landstinget har inte redovisat att en prövning av bolaget har skett utan hänvisai· endast till att bolaget inte uppfyller kravet. Landstinget har därför brustit i sin utvärdering av anbudet. Om prövning hade gjmis av landsting- Sida 2 2837-09 LÄNSRÄTTEN I BESLUT UPPSALA LÄN 2009-12-18 et skulle det av bolagets senaste årsredovisning ha framkommit att moder­ bolaget som helhet garanterar bolagets långfristiga skulder. Bolaget vill även påpeka att prövningen av anbudsgivarens ekonomiska stabilitet måste vara relevant för upphandlingen. Den prövning som landstinget genomför måste göras med hänsyn till att bolaget är ett försäljningsbolag. Att utesluta ett försäljningsbolag på grund av lägst klass 3 enligt UC salmar relevans eftersom betalning alltid sker efter att leverans har utfö1is. Landstinget står alltså inte någon ekonomisk risk att välja bolaget som leverantör. Länsrättens bedömning Länsrätten finner mot bakgrund av vad som hittills framkommit i målet att skäl föreligger att förordna att Landstinget i Uppsala län, Upphandlingsen­ heten, inte får avsluta den pågående upphandlingen av medicintekniska produkter, sjul