LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN Allmänna avdelningen SÖKANDE DOM 2010-01-29 Meddelad i Stockholm Mål nr 26308-09 E, Sida 1 (11) Comex Electronics AB, 556314-8153 Tumstocksvägen 11 B 187 66 Täby MOTPART Försvarets Materielverk 115 88 Stockholm SAKEN Överprövning enligt lag (2007:1091) om offentlig upphandling-LOD DOMSLUT Länsrätten beslutar att Försvarets Materielverks upphandling benämnd "Ul Materiel till INSL" avseende position 1, 5, 6 och 11 ska göras om. Länsrättens intermistriska beslut den 17 december 2009 gäller därmed inte längre. 2aro-01- 2 9 Dok.Id 492.561 Postadress Besöksadress Telefon Telefax 08-.561 680 00 08-.561 680 01 E-post: lansrattenistockholm@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00--1.5:00 11.5 76 Stockholm Tegeluddsvägen 1 LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN Allmänna avdelningen BAKGRUND DOM Sida 2 26308-09 Försvarets materialverk (FMV) har genomfört en upphandling av Ul Ma­ teriel. FMV har i tilldelningsbeslut den 7 december 2009 har FMV medde­ lat bl.a. att de har för avsikt att teckna avtal med annan anbudsgivare än Comex Electronics AB (Comex) avseende position 1, 5, 6 och 11. Comex har ansökt om överprövning av upphandlingen enligt LOU. Läns­ rätten har den 17 december 2009 beslutat att upphandlingen inte får avslu­ tas innan något annat har förordnats. YRKANDEN M.M. Comex ansöker om överprövning och yrkar såvitt nu är ifråga, såsom talan slutligen har bestämts, att länsrätten i första hand genom beslut om rättelse förordnar att FMV ska tilldela Comex upphandlingen som leverantör av position 1, 5, 6 och 11 och i andra hand genom beslut om rättelse förordnar att Comex anbud ska anses uppfylla alla de krav som gäller för berörda positioner samt att en ny utvärdering med detta i beaktande ska ske för aktuella positioner. Under alla omständigheter yrkar Comex att länsrätten förordnar att FMV ska göra om upphandlingen såvitt avser den eller de positioner där rättelse inte funnits lämplig. Till stöd för sin talan anför Comex i huvudsak följande. Position 1 och 6 Vad gäller FMV:s påstående att Comex inte uppfyller kravet på leveranstid har Comex i anbudet angett att kraven på leveranstid uppfylls beträffande samtliga positioner. Det är inte riktigt att leveranstiden för position 1 för­ längs med 16-20 veckor eller att utrustningen saknar optiskt DVI som FMV påstår. Comex ger i sitt anbud FMV möjlighet att avstå från att välja Sida 3 LÄNSRÄTTENI DOM 26308-09 STOCKHOLMS LÄN Allmänna avdelningen tillägget optiskt DVI. Det optiskta DVI-kort som FMV krävt kan endast överföra video till extraskärmar i formatet 4:3. Bildskärmar i detta format är på väg att försvinna från marknaden för att ersättas av bildskärmar i wide-format. Värdet av att kunna koppla klienten till en 4:3-skärm är där­ för begränsat. Den fördel som kvarstår med det optiskta DVI-kortet är där­ för i princip att klient kan kopplas till projektorer. Comex ifrågasätter om FMV verkligen har ett behov av optiskt DVI i samtliga klienter som avses i position 1 och 6, särskilt mot bakgrund att det innebär en betydande mer­ kostnad. Försvarsmakten beslutade i början av år 2008 att ett visst optiskt DVI-kort skulle vara standard i alla framtida Dl-klienter. DVI-kortet ifråga tillverkas såvitt Comex känner till endast av Hectronic AB (Hectronic). Comex har uppfattat att Fibersystem AB (Fibersystem), den anbudsgivare som tilldelats de delar av upphandlingen som inte tilldelats Comex, har medverkat i utvecklingen av DVI-kortet. Trots Comex förfrågningar har FMV inte gått med på att låta Comex veta vilka tekniska specifikationer som gäller för utrustningen. Med tillgång till sådana specifikationer hade Comex på annat sätt kunnat utveckla en produkt med motsvarande funk­ tionalitet. I kontakt med Hectronic under november 2009 har Comex in­ formerats att leveransen av vissa enstaka komponenter i kortet i värsta fall skulle kunna dröja upp till 16-20 veckor. Det kan inte anses vara i över­ ensstämmelse med LOU:s krav på likabehandling, öppenhet och propor­ tionalitet i upphandlingen att kräva att Comex i anbudet tar fullt ansvar för leveranskapaciteten hos en tredje part, Hectronics, särskilt då FMV, genom kravställaren Militärens undeiTättelse- och säkerhets�jänst (MUST), ensi­ digt utsett demia tredje part som leverantör av en efterfrågad komponent, samtidigt som denna tredje part utvecklat den efterfrågade komponenten tillsammans med konkurrenten Fibersystem. FMV är upphandlande myn­ dighet i denna förhandling. Enligt LOU åligger det upphandlande myndig­ het att iaktta vissa allmänna principer för offentlig upphandling, däribland proportionalitetsprincipen. Självfallet måste dessa grundläggande principer gälla även om den upphandlande myndigheten använder sig av kravspeci- LÄNSRÄTTENI STOCKHOLMS LÄN Allmänna avdelningen DOM Sida 4 26308-09 fikationer etc. som utformats av en annan myndighet än den myndighet som formellt sett genomför upphandlingen. FMV gör nu gällande att det skulle finnas en osäkerhet beträffande leve­ ranstiden för optionen i position 6. Varken anbudsinfordran eller förfråg­ ningsunderlaget i övrigt innehåller några föreskrifter om leveranstiden för denna option, utöver "leveranstid efter eventuellt utlösande av option med angivande av leveranstakt skall ingå i anbudet". I Comex anbud anges be­ träffande position 6 att leveranstid efter utösande av option är 6-8 veckor. Något förbehåll har inte gjorts och även om ett förbehåll skulle anses ha gjorts beträffande position 6 kan detta inte anses strida mot anbudsinford­ rans föreskrifter. FMV har genom fel och brister i upphandlingen kommit att förkasta Co­ mex anbud avseende position 1 (liksom avseende position 5, 6 och 1 1). Fel och brister i upphandlingen som direkt leder till att den upphandlande myndigheten inte antar det anbud som enligt LOU:s och förfrågningsun­ derlagets tilldelningsgrunder skulle ha antagits kan inte vara att anse som "av mindre betydelse" Under dessa förhållanden skulle det strida mot LOU:s krav på likabehand­ ling, öppenhet och proportionalitet i upphandlingen att diskvalificera Co­ mex anbud på de grunder som FMV gör gällande i anbudsutvärderingen. Under alla omständigheter går kravet på att det aktuella DVI-kortet ska finnas i samtliga Dl-enheter utöver vad som är nödvändigt för att uppnå syftet med kravet, vilket strider mot den proportionalitetsprincip som gäller enligt LOU. Vad gäller leveranstiden hänvisar FMV i anbudsutvärderingen till en tve­ tydighet gällande Comex anbud. FMV skulle ha bett Comex att förtydliga Sida 5 LÄNSRÄTTENI DOM 26308-09 STOCKHOLMS LÄN Allmänna avdelningen detta istället för att diskvalificera Comex anbud. En sådan begäran om för­ tydligande hade inte stått i strid mot LOU. I anbudsutvärderingen av Fibersystems anbud har FMV angivit en tvety­ dighet vid "Behov av extra låda". I följebrev från FMV anges att den låda som avses inte är Dl-materiel och inte kravställs från FMV samt att ingen tvetydighet därför föreligger ur ett utvärderingsperspektiv. Behovet av en extra låda antyder att Fibersystems anbud inte uppfyller de krav som ställs. Om så är fallet skulle det strida mot LOU att anta anbudet. Position 5, 6 och 11 FMV har i anbudsutvärderingen angett att Comex i denna del uppfyller samtliga skall-krav (liksom kravet på leveranstid). FMV har vidare noterat att Comex har ett lägre pris än Fibersystems anbud. Comex måste rätteli­ gen tilldelas upphandlingen avseende position 6. I anbudsinfordran 3.3 anges attFMV har rätt att anta anbudet i sin helhet eller endast i vissa delar enligt närmare angivna direktiv. De delar som enligt anbudsinfordran kan antas var för sig är: • • • • • Position 5 inklusive Position 1 1; • • Position 7; och Position 12. Position 1 inl