� Meddelad i Malmö FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 Maria Persson SÖKANDE DOM Sida 1 (22) KONKURRENSVERKET 2014 -12- 1 7 � Avd Dnr KSnr Aktbil Dok.Id 228334 Postadress Box4522 203 20 Malmö Besöksadress Kalendegatan 6 Telefon Telefax 040-35 35 00 040-97 24 90 E-post: forvaltningsrattenimalmo@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 E.ON Försäljning Sverige AB, 556014-5889 205 09 Malmö Ombud: bolagsjuristen Maria Lidbom Adress som ovan MOTPARTER 1-22. Se bilaga 1 Ombud för 2-22: Ängelholms kommun 262 80 Ängelholm SAKEN 2014 -12- 1 6 Mål nr 9293-9314-14 Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår E.ON Försäljning Sverige AB:s ansökan om in­ gripande enligt LOU. Sida 2 FÖRVALT NINGSRÄTTEN DOM 9293-9314-14 IMALMÖ Avdelning 1 BAKGRUND Kommunerna och bolagen (nedan kommunerna), se bilaga 1, genomför en samordnad upphandling av el 2014. Upphandlingen genomförs med öppet förfarande enligt LOU. Enligt tilldelningsbeslut har Telge Kraft AB (Telge Kraft) tilldelats kontraktet. YRKANDE OCH INSTÄLLNING E.ON Försäljning Sverige AB (E.ON) ansöker om överprövning av upp­ handlingen och yrkar i första hand att upphandlingen får avslutas först se­ dan rättelse gjorts på så sätt att en ny utvärdering genomförs utan beak­ tande av Telge Krafts anbud. I andra hand yrkas att en ny utvärdering ge­ nomförs av samtliga inkomna anbud och i tredje hand yrkas att upphand­ lingen görs om. Som grund för sin talan anför E.ON bl.a. följande. Uppfyllelse av skall-krav I punkt 6 i förfrågningsunderlaget anges följande: Pris för konventionell el ska anges som påslag/rabatt i SEK/kWh. Påsla­ get/rabatten ska vara fast under hela avtalstiden. Ange pris med tre decimaler, t.ex. 0,123 SEK/kWh. Pris för el producerad av vattenkraft respektive vindkraft ska anges i SEK/kWh. Påslag/rabatt som anges ska omfatta hela påslaget/rabatten. Det är alltså inte det tillkommande påslaget/rabatten som ska anges. Påslaget/rabatten ska vara fast under hela avtalstiden. Ange pris med tre decima­ ler, t.ex. 0,123 SEK/kWh. Angiven fördelning är ett antagande och ska ej ses som en utfästelse från de ingående enheternas sida. Prispåslag ska anges i de gula rutorna. Anges ingen siffra tolkas detta som att påslaget är O SEK. Antagen leverantör kan ej justera dess uppgifter i efterhand. Hamnar flera anbud på samma nivå kommer kommunen att tillämpa lottning. OBSERVERA ATT BILAGAN SKA SKICKAS IN TILLSAMMANS MED ANBUDET Sida 3 FÖRVAL TNINGSRÄTTEN DOM 9293-9314-14 Avdelning 1 IMALMÖ Kommunerna har skickat ut kompletterande information till anbudsgivarna i vilken man har förtydligat skall-kravet i punkt 6, med innebörd att det prispåslag som anges ska omfatta hela prispåslaget. E.ON hänvisar till kommunernas svar på fråga 1 "leverantören har balansansvar och detta ingår naturligtvis i det påslag/rabatt som erbjuds" och svar på fråga 3 med innebörd att skatter och avgifter ska ingå i prispåslaget/rabatten. Den omständigheten att avgifter ska ingå i påslaget framgår med tydlighet av förfrågningsunderlaget, av den kompletterande informationen (svar 3) och av kommunernas utvärdering. Påslaget ska däremot inte inkludera skatter. Telge Kraft har i sitt ursprungligen inlämnade anbud inte angett ett prispåslag som omfattar hela prispåslaget. Telge Kraft har i sitt anbud an­ gett sitt prispåslag dels i den bilaga som nämns i förfrågningsunderlaget, bilaga 2 Prisutvärdering och dels i bilaga Prisbilaga - Tillägg till anbu­ dets bilaga 2. Vid en genomgång av anbudet kan vid en jämförelse med de skall-krav som uppställts i punkt 6 följande avvikelser konstateras: - Utöver det prispåslag som angetts i den därför avsedda prisbilagan tillkom­ mer till Telge Krafts pris ytterligare påslag i form av avgift för balanskraft, förbrukningsavgift, effektreserv, handelsavgifter, elcertifikat, energiskatt och moms. Telge Kraft har i anbudet inte talat om vad dessa påslag uppgår till. Anbudet har, i strid med vad som anges i punkt 6 i förfrågningsunderlaget, inte omfattat "Påslag/rabatt som anges ska omfatta hela påslaget/rabatten". - Telge Kraft har i bilagan Prisbilaga - Tillägg till anbudets bilaga 2, dvs. på annat ställe än på anvisad blanketts gula rutor, gjort reservation för tillkom­ mande kostnader och avgifter, vilket är i strid med såväl skall-kravet avse­ ende att prispåslag ska anges i de gula rutorna som skall-kravet att prispåsla­ get ska omfatta hela prispåslaget. - Telge Kraft har i samma bilaga angett prispåslag med fyra decimaler. Offere­ rade priser har således försetts med fyra decimaler, vilket är i strid med skall­ kravet att pris ska anges med tre decimaler. Redan den omständigheten att prisuppgiften i det anbud som ursprungligen ingavs av Telge Kraft inte omfattade hela påslaget gör att anbudet inte har uppfyllt det i punkt 6 föreskrivna skall-kravet. Det prispåslag som Telge Kraft ursprungligen angav i sitt anbud uppgick till 0,007 kr per kWh. Det Sida 4 FÖRVAL TNINGSRÄTTEN DOM 9293-9314-14 Avdelning 1 IMALMÖ prispåslag som utvärderades uppgick emellertid till 0,015 kr per kWh. Telge Krafts anbud har därför inte uppfyllt det aktuella skall-kravet. Skall­ kravet avseende vad prispåslaget ska omfatta är av mycket väsentlig karak­ tär för anbudsgivandet. Skall-kravet har varit vägledande och också helt avgörande för de priser som övriga anbudsgivare lämnat i upphandlingen. Skall-kravet är utan tvekan det krav som har störst betydelse för utvärde­ ringen. I en upphandling med tilldelningsgrunden lägst pris är det naturligt­ vis mycket viktigt att det pris som ska anges efterfrågas på ett klart och tydligt sätt. Av förfrågningsunderlaget följer uttryckligen att hela pris­ påslaget är det pris som ska anges och utvärderas. Kravet har således varit klart och tydligt formulerat. Kravet har dessutom åtföljts av en särskild blankett i vilken prispåslaget ska anges i de gula rutorna. Telge Krafts an­ bud har inte uppfyllt det aktuella skall-kravet och anbudet skulle därför rätteligen ha förkastats. Otillåten komplettering Efter att anbuden inlämnats begärde kommunerna in ett förtydligande av­ seende de i Telge Krafts anbud angivna anbudspriserna. Av begäran om förtydligande kan utläsas att kommunerna behövde ha in uppgifter om av­ gifternas storlek för att man skulle kunna "nollställa" anbuden. Det synes således vara så att inte ens kommunerna vid en genomgång av anbuden kan ha ansett att anbudet från Telge Kraft i den form det ingetts uppfyllde det skall-krav som ställts avseende att prispåslaget skulle omfatta hela påsla­ get. Anbudet från Telge Kraft var i inlämnad form helt enkelt inte jämför­ bart med övriga inkomna anbud. Ur Telge Krafts svar på kommunernas begäran om förtydligande kan utläsas att till de priser som angivits i den därför anvisade blanketten tillkommer: Avgifter till Svenska Kraftnät gällande a) Balanskraft- kostnad för obalans 0,0045 SEK/kWh b) Förbrukningsavgift-fn.0,002 SEK/kWh. From 2014-08-01, 0,0028 SEK/kWh Sida 5 FÖRVAL TNINGSRÄTTEN DOM 9293-9314-14 IMALMÖ Avdelning 1 c) Effektreserv - fu. 0,00675 SEK/kWh under perioden 16 november tom 15 mars höglasttimmar vard 06-22. Vidare tillkommer avgifter för - - - Handelsavgifter från Nord Pool samt Nasdaq OMX 0,0002 SEK/kWh Elcertifikat. Kostnaden för certifikaten tillkommer. Kostnaden for hanteringen ingår. Energiskatt, fn 0,293 SEK/kWh Av e-post från Telge Kraft framgår även att "Utslaget på hela volymen hamnar effektreserven på "ca" 0,0014 SEK/kWh". Enligt 9 kap. 8 § andra stycket LOU får upphandlande myndighet begära att ett anbud förtydligas eller kompletteras om det kan ske utan risk för särbehandling eller konkurrensbegränsning. Det strider mot likabehand­ lingsprincipen att efter anbudstidens utgång ge en anbudsgivare tillfälle att komplettera med uppgifter som erfordras för att samtliga obligatoriska krav ska vara uppfyllda. Eftersom Telge Krafts anbud inte uppfyllde skall­ kraven har begäran om förtydligande direkt kommit att gynna Telge Kraft i förhållande till övriga anbudsgivare. Telge Kraft har särbehandlats och konkurrensen har begränsats. I begäran om förtydligande skriver kommunerna att utvärdering skulle ske genom s.k. "nollställning". En uppgift som inte framgått av förfrågnings­ underlaget Tvärtom har det tydligt framgått av såväl förfrågningsunderla­ get som frågor och svar att alla avgifter och skatter ska ingå i prispåslaget. Att alla avgifter skulle ingå i det offererade prispåslaget var således en vä­ sentlig förutsättning för anbudsgivning och prissättning. Den uppgift som kommunerna begärt in har avsett prisuppgifter som saknats i anbudet och som direkt påverkat innehållet. Oavsett om uppgiften om avgifternas stor­ lek går att inhämta hos Svenska Kraftnät är det fråga om en uppgift som har påverkat innehållet i anbudet. Genom att begära förtydligande från Telge Kraft och dessutom acceptera nya tillkommande kostnader och av- Sida 6 FÖRVAL TNINGSRÄTTEN DOM 9293-9314-14 IMALMÖ Avdelning 1 gifter som direkt påverkat Telge Krafts prispåslag har kommunerna förfarit i strid med likabehandlings- och transparensprincipen. Förfrågningsunderlaget, i synnerhet vad gäller utvärderingskriteriema i punkt 6, är utifrån den tillämpning som kommunerna valt inte tillräckligt transparent och förutsebart. Tillämpningen är snarare direkt i strid med hur skall-kraven i punkt 6 har formulerats. I förfrågningsunderlaget har det inte funnits något som helst utrymme för tilläggsavgifter,. utan hela prispåslaget skulle anges. Genom att Telge Kraft tillåtits att i efterhand lägga till kost­ nader och avgifter har anbuden inte blivit jämförbara. Den nollställning som företagits kan således omöjligen betraktas som förenlig med LOU. Bristerna vid nollställningen och utvärderingen har fått mycket stort ge­ nomslag i utvärderingen och lett till felaktigt resultat. Att frångå de skall­ krav som man uppställt avseende prispåslag för att i stället tillåta ett annat sätt är inte förenligt med LOU. Att på detta sätt hjälpa en anbudsgivare att få fram ett med övriga,.anbud jämförbart pris är inte transparent och inte heller likabehandlande. Det har inte någonstans angetts att tillkommande avgifter inte behöver ingå i prispåslaget och för det fall att anbudsgivarna vill kan de välja att inte ange vad dessa avgifter uppgår till. Skall-kravet anger att anbudsgivarna ska ange påslag som omfattar hela påslaget. Telge Krafts anbud innehöll inte denna specifika information vid tidpunkten för inlämnandet, då man endast angivit prispåslag utan till­ kommande avgifter. Telge Kraft har senare fått komplettera med uppgifter om vilka kostnader och avgifter som inte omfattas av prispåslaget samt vad dessa uppgick eller uppskattades uppgå till. Denna komplettering innebär att anbudet blev ett annat än det som ursprungligen gavs in. Telge Kraft har, i strid med skall-kravet i förfrågningsunderlaget, tillåtits att inkomma med helt nya prisuppgifter. Prisuppgiftema har dessutom varit uppdelade i poster på ett sätt som inte var tillåtet i förfrågningsunderlaget. Något helt prispåslag har aldrig lämnats in från Telge Kraft. Kommunernas begäran Sida 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 9293-9314-14 Avdelning 1 I MALMÖ om förtydligande innebär därmed risk för särbehandling eller konkurrens­ begränsning. Det rör sig därför om en otillåten komplettering. Upphand­ lingen ska därför rättas på så sätt att en ny utvärdering ska genomföras utan beaktande av det aktuella anbudet från Telge Kraft. Utvärderingen I utvärderingsprotokollet har kommunerna, i strid med vad som anges i förfrågningsunderlaget, brutit ner och specificerat de olika kostnader och avgifter som i Telge Krafts anbud utgör tillägg till det i anbudet ursprung­ ligen angivna prispåslaget. Sedan kommunerna fått in Telge Krafts nya prisuppgifter har man upprättat ett utvärderingsprotokoll där man, utifrån Telge Krafts tilläggskostnader, har fört in rubriker med underpriser för att därefter föra in de priser som Telge Kraft (otillåtet) kompletterat sitt anbud med. Detta har sannolikt skett för att anbuden annars inte hade kunnat jäm­ föras med varandra. .Vid en jämförelse av de priser som Telge Kraft lagt till i sin komplettering, vilka i vissa fall anges med fyra decimaler och i andra fall med tre decimaler, kan konstateras att kommunerna innan sammanräk­ ningen avrundat Telge Krafts nya priser till tre decimaler. Balanskraft har avrundats från 0,0045 kr per kWh till 0,005 kr per kWh, förbrukningsavgift har avrundats från 0,0028 kr per kWh till 0,002 kr per kWh, effektkostnad har avrundats från 0,0014 kr per kWh till 0,001 kr per kWh och handelsav­ gifter har avrundats från 0,0002 kr per kWh till 0,000 kr per kWh. En han­ delsavgift på 0,0002 kr per kWh är en avgift som slutligen kommer att på­ föras kommunerna. Genom att Telge Kraft tillåts avrunda denna avgift till 0 kr, vilket inte övriga anbudsgivare fått, har anbuden behandlats olika. Avrundningen från 0,0028 kr per kWh till 0,002 kr per kWh avseende för­ brukningsavgift är felaktig. En mer korrekt avrundning borde ha varit att avrunda till 0,003 kr per kWh. Alternativt har kommunerna utvärderat pri­ set 0,002 kr per kWh (vilket i kompletteringen uppges gälla för närva­ rande) i stället för priset 0,0028 kr per kWh (vilket i kompletteringen Sida 8 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 9293-93 14-14 IMALMÖ Avdelning 1 anges gälla fr.o.m 2014-08-01). Av punkten 6 i forfrågningsunderlaget framgår att prispåslaget ska vara fast under hela avtalstiden. Det framgår inte av förfrågningsunderlaget att det är den avgift som gäller vid anbuds­ tillfället som ska användas. Förfrågningsunderlaget är otydligt i denna del. Denna otydlighet har haft direkt betydelse för det pris som E.ON angett i sitt anbud. Det pris som ska ligga till grund för beräkningen av förbruk­ ningsavgift är således det som kommer att gälla under avtalstiden, dvs. 0,0028 kr per kWh. Redan detta fel ger vid handen att Telge Krafts totala prispåslag i det kompletterade anbudet rätteligen skulle ha varit 0,016 kr per kWh och inte 0,015 kr per kWh. Med denna enda korrigering skulle Telge Krafts anbud inte längre ha lägst pris. Avrundningen har lett till att kommunerna vid utvärderingen använt sig av felaktiga priser och att be­ räkningarna inte blivit konsekventa eller korrekta. Den tillämpade metoden för avrundning och summering har fått direkt betydelse för utfallet. För det fall kommunerna hade använt sig av fyra decimaler skulle Telge Krafts prispåslag ha blivit 0,0161 kr per kWh, E.ON:s prispåslag 0,0157 kr per kWh och Energi Försäljning Sverige AB:s prispåslag 0,0160 kr per kWh. Samtliga anbuds påslag skulle med tre decimaler ha hamnat på 0,016 kr per kWh. Med fyra decimaler skulle E.ON haft lägst pris. Med tre decima­ ler hade alla tre anbudsgivare hamnat på samma plats. Kommunerna har genomfört en felaktig prisutvärdering. Anbudsgivama ska kunna utgå ifrån att kommunerna genomför utvärderingen på det i förfrågningsunderlaget redovisade tillvägagångssättet. Kommunerna har genomfört utvärderingen på ett sätt som väsentligen avviker från vad som angetts i förfrågningsun­ derlaget. Upphandlingen ska därför rättas på så vis att utvärderingen görs om. Otydligtförfrågningsunderlag Eftersom förfrågningsunderlaget uppenbarligen uppfattats helt olika av Telge Kraft och övriga anbudsgivare har kommunerna inte kunnat göra en Sida 9 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 9293-9314-14 Avdelning 1 IMALMÖ korrekt prisjämf"örelse. Anbuden har inte varit jämförbara. Utformningen av förfrågningsunderlaget har därför med stor sannolikhet medfört att kommunerna inte kunnat säkerställa att anbudet med lägst pris kunde an­ tas. Det framgår inte med tillräcklig tydlighet hur prispåslaget ska anges och vilka kostnader och avgifter som ska omfta tas. Det framgår inte heller att det skulle vara möjligt att i anbudet bryta ner kostnader och avgifter i olika poster. Det har således förelegat brister i förutsebarhet. Om kommu­ nerna väljer att tillämpa förfrågningsunderlaget på ett annat sätt, dvs. att prispåslaget inte alls behöver anges som ett helt prispåslag i de gula ru­ torna, har förfrågningsunderlaget varit otydligt. För det fall det varit kom­ munernas avsikt att prispåslag skulle anges exklusive tillkommande avgif­ ter borde kommunerna också ha angett detta i förfrågningsunderlaget. Inte någonstans anges att det är myndigheten som ska beräkna vilket prispåslag respektive anbudsgivare offererat. Anbudsgivarna har inte kunnat förutse hur prisutvärderingen ska gå till. Förfrågningsunderlaget är därför inte till­ räckligt tydligt. Otydligheterna har påverkat såväl anbudsgivarnas utform­ ning av anbuden som utfallet i upphandlingen. Upphandlingen ska därför göras om. Kontroll av E. ON:s anbud Av 11 kap. 1 § LOU framgår att innan kontrakt tilldelas enligt 12 kap. ska den upphandlande myndigheten kontrollera lämpligheten hos de leverantö­ rer som inte har uteslutits enligt 10 kap. 1 och 2 §§ LOU. E.ON har inte uteslutits enligt 10 kap. LOU. Kommunerna har inte kontrollerat lämplig­ heten av E.ON:s anbud. Begränsad kontroll enligt 11 kap. 17 § LOU ger inte kommunerna rätt att avstå från att kontrollera lämpligheten av vissa anbud. Kommunernas sätt att genomföra upphandlingen är således inte förenligt med 11 kap. 1 § LOU. Det har lett till att E.ON lidit skada i upp­ handlingen. Ett förfarande där man tittat på E.ON:s anbud "översiktligt" är inte förenligt med vare sig LOU eller förfrågningsunderlaget. Telge Kraft Sida10 FÖRVAL TNINGSRÄTTEN DOM 9293-9314-14 IMALMÖ Avdelning 1 är den ende av tre anbudsgivare som bjudits in för genomgång av anbudet. Anbuden har följaktligen inte behandlats lika. Kommunerna har använt bestämmelsen om begränsad kontroll på ett sätt som inte föreskrivs. E.ON:s anbud - kravuppfyllelse Eftersom någon utvärdering av E.ON:s anbud inte skett är kommunernas påstående om att E.ON:s anbud, för det fall anbudet hade genomgått kon­ troll av kravuppfyllelse, inte skulle uppfylla kraven inte något som kan föranleda prövning inom ramen för detta mål. Förevarande mål har upp­ kommit genom ansökningen från E.ON, vars anbud inte utvärderats med avseende på skall-krav. Eftersom saken i målet inte omfattar i vad mån E.ON:s anbud uppfyller samtliga skall-krav kan det som kommunerna an­ fört i detta avseende inte föranleda någon prövning. Vad gäller E.ON:s beskrivning av leverantörsbyte har förfrågningsunderlaget inte föreskrivit någon skyldighet för anbudsgivarna att redan vid anbudets inlämnande inkomma med sådan bilaga över organisation för leverantörsbyte. Tvärtom har det angetts att anbudsgivarna inte behöver inkomma med några bevis. Eftersom det inte är någon annan organisation än E.ON som ska hantera leverantörsbytet har inte E.ON kunnat beskriva någon annan organisation. Något krav på att anbudsgivarna ska namnge personal i sin organisation har inte uppställts. Vilken personal som kommer att utföra vilka arbets­ uppgifter måste också kunna vara flexibelt fram till avtalsstart. Kommunerna bestrider bifall till ansökan och anför i huvudsak följande. Uppfyllelse av skall-krav Kommunerna har skickat ut kompletterande information till anbudsgivar­ na. Svaret på fråga 1 att "leverantören har balansansvar och detta ingår naturligtvis i det påslag/rabatt som erbjuds" avser inte balanskraftskostna- Sida 11 FÖRVAL TNINGSRÄTTEN DOM 9293-93 14-14 Avdelning 1 IMALMÖ