FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Målm 5071-11 E Enhet 2 Sida 1 (11) I UPPSALA KLAGANDE MOTPART Norrtälje kommun Tekniska kontoret Box 802 761 28 Noniälje 2011-12-08 Meddelad i Uppsala Dok.Id 46933 Postadress Box 1853 751 48 Uppsala Besöksadress Kungsgatan49 Telefon 018-167300 Telefax 018-167343 Expeditionstid måndag-fredag 08:30-12:00 13:00-16:30 ÖVERPRÖVAD UPPHANDLING Norrtälje kommuns upphandling av tekniska konsulttjänster, dm KSl 1- 405, anbudsområde 1 (markkonsult) SAKEN Överprövning enligt lagen (2007: 1091) om offentlig upphandling, LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten avvisar yrkandet om skadestånd. Förvaltningsrätien avslår ligt lagen om offentlig upphandling. ansökan om åtgärder en- E-post: forvalt11ingsratteniuppsala@dom.se Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5071-11 2011-12-08 BAKGRUND Norrtälje kommun har genomfö1t upphandling av ramavtal (öppet förfa­ rnnde) för avrop av tekniska konsulttjänster, dnx KSl 1-405. Upphandling­ en omfattar 18 anbudsområden, där anbud kunde lämnas på ett eller flera områden. En av de leverantörer som lämnat anbud på om.råde 1 (mark.kon­ sult) ät om har företaget BGC- Trafiklconsult (an­ budsgivare 10). Enligt tilldelningsbeslut den 14 september 2011 har han inte antagits som leverantör. I utvärderingsrappo1ten anges bl.a. fö�jande. Anbudsgivare 10 har på punk­ ten 3.7 angivit samma person som utförande och ansvarig konsult. I anbu­ det finns kontrakt med ersättningskonsult som utförande konsult. Då krav­ specifikationen efterfrågar en ansvarig och en utförande konsult samt att anbudsgivare förfogar över ytterligare minst en utförande konsult, upp­ fyller inte anbudsgivare 10 Ia-aven för detta anbuds01m·åde. Den offererade ansvariga och utförande konsulten, vilken var samma person, hade stor erfarenhet av väg- och trafikarbeten vilket är ett annat anbudsområde (an­ budsornråde 16) men saknar den erfarenhet inom markkonsultarbete som avses inom anbudsornråde 1. YRKANDEN M.M. BGC ansöker om överprövning av upphandlingen i den del som avser anbudsområde l , markkonsult, och yrkar att hans företags BGC- Trafikkonsult (fortsättningsvis BGC) anbud ska antas. Alternativt yrkar han adekvat ekonomiskt skadestånd. Till stöd för sin talan anför han bl.a. följande. I kommunens utvärderings­ rapport anger kommunen att BGC (anbudsgivare 10) satt samma person på ansvarig konsult som på utförande konsult. Med tanke på att kommunen beräknar tidsåtgången vid uppdrag för ansvaiig konsult till 20 procent och I UPPSALA Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5071-11 2011-12-08 80 procent för utförande konsult ansåg BGC att man kan sätta samma per­ son som ansvarig och utförande konsult. BGC har även tagit med ytterli- gare en person som underkonsult med från Konsultpoolen som utförande konsult. Vid många andra liknande upphandlingar av tek­ niska konsulter till kommuner har det vaiit fullt godtagbrut att samma per­ son både kan vara ansvarig och utförru1de konsult. Av :förfrågningsunderla­ get punkt 3.7 framgår inte att ansvarig konsult och utförande konsult mås­ te vrua olika personer. Innan anbudstiden utgick förekom en konversation mellan konsulter och kommunen. I ett svar uppfattar BGC det som att an­ svarig konsult och utförande konsult kan vara samma man/kvim1a. bestrider även att BGC och Konsultpoolen skulle sakna erfarenhet. Kommunen har inte im1an de tmderkände dem kontaktat någon av deras referenser. Deras listor p å referensuppdrag borde räcka som tillräcklig erfarenhet inom området. BGC har ran1avtal med flera andra lika stora och stöne kommuner. Hos dessa kommuner har dess erfarenhet och referensobjekt varit tillräckliga för att tilldela dem ramavtal. BGC mena.i· att det uppfyller skall-haven i upphandlingen. J(omnumen Kommunen bestrider bifall till BGC:s ansökan om överprövning och anför bl.a. följande. Av förfrågningsunderlaget framgår att anbudsgivare ska ange en ansvarig konsult och en utförande konsult för anbudso1måde l . Det anges vidare att anbudsgivare ska förfoga över minst två utförande konsulter med sanuna kompetensnivå. Det innebär således att anbudsgi­ vare måste förfoga över minst tre konsulter; ansvarig konsult, utförande konsult, samt ersättare till utförande konsult. Av BGC:s anbud framgår att första hand kommer att användas som utförande konsult. angiven som ersättningskonsult. BGC har alltså inte angett någon ansvarig konsult. BGC förfogru· inte heller över tr·e kon- I UPPSALA Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5071-11 ](UPPSALA 2011-12-08 sulter, utan endast�ch BGC uppfyller där- med inte kravet avseende ansvarig, utförande och ersättningskonsult. BGC:s påstående att kommunen i förfrågningsunderlaget berälmat tidsåt­ gången vid uppdrag för ansvarig konsult till 20 procent och till utförande konsult till 80 procent är felaktigt. BGC:s tolkning är felaktig då de an­ givna procentsatserna inte har någon koppling till den beräknade tidsåt­ gången. Procentsatserna anger i stället hur de olika konsultkategorierna viktas mot varandra vid utvärderingen och hur stor vikt som fästs vid tim­ pris för ansvarig respektive utförande konsult. I frågor och svar står angivet att utförande och ansvarig konsult ofta är sarmne man/kvim1a, men texten är tagen ur sitt sammanhang då det syftar på att en och samma person ofta fungerar som ansvarig och utförande kon­ sult, dock inte samtidigt. Det är av stor vikt för kommunen att ansvarig och utförande konsult har möjlighet att jobba parallellt med varandra 100 pro­ cent av arbetstiden, samt att det finns en ersättningskonsult. BGC uppfyller inte detta då BGC endast offererat två utförande konsulter. Av förfrågningsunderlaget framgår att anbudsgivare ska ha kompetens och erfarenhet inom anbudsområdet markkonsult. Kommunen har i upphand·· lingens anbudsonu·åde 1 eftersökt markkonsult utan att särskilt avgränsa anbudsonuådet. Inom begreppet marklconsult ingår ett antal olika uppdrag inom omJådet såsom grönytor, parker, vägar, gång- och cykelvägar, led­ ningar i mark, tomtmark m.m. BGC:s anbud innehöll endast konsulter med erfarenhet inom gata och väg. Även BGC:s sammanställning av samar­ betspaitner, underkonsulter i samma dokument indikerar tydligt att det är gatu- och vägprojekt man arbetar med. Vidare hänvisar BGC i sina refe­ renser uteslutande till trafik, gatu- och vägprojekt. BGC har i sin företags­ presentationangivitattföretagetarbetar"till100procentmedgatu- och vägprojektering". Under punkten 3.7 är det tydligt angivet att anbudsgiva­ ren i anbudet ska bifoga CV, meritföiteclming och aridra uppgifter som Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5071-11 I UPPSALA 2011-12-08 visar på efterfrågad kompetens hos ansvarig respektive utförande konsult som offereras. BGC:s anbud saknade detta vilket medförde att BGC inte uppfyllde kravet på kompetens och erfarenhet. Vad BGC anför om att det har tilldelats ramavtal i andra kommuner är inte relevant då innehåll, om­ fattning, kravnivåer mm varierar mellan olika upphandlingar. BGC genmäler bl.a. följande. I förfrågningsunderlaget är frågan om ersättning för utförande respektive ansvarig konsult de enda parametrar som viktas för att få fram en anbudssumma. D.v.s., de övriga skall-haven viktas inte utan är godkända eller inte godkända. Därför blir det oavsiktligt eller inte så at1 viktningen i detta fall kommer att bli syno­ nymt med tidsåtgången per tjänst eftersom det i det moment där viktningen fim1s ska anbudsgivaren ange kostnad per tidsenhet, dvs. per timma. Därav blir det m�jligt att en och samma person kan utföra de båda tjänsterna till olika kostnad beroende på vilken tjänst personen debiterar för. I kommu­ nens yttrande förtydligar kommunen själv att ansvarig och utförande kon­ sult ofta är san1ma person. Kommunen har framfört att BGC inte angivit någon ansvarig konsult. Det- ta är fel. I anbudet framgår under punkt 3.7 att )l.a. ska vara ansvarig konsult. Detta är han till 20 procent av tiden. Till 80 procent av tiden är han utförande konsult. Som utförande konsult kommer även. att fungera. I området trafikutredning (anbudso1m·åde 16) ingår normalt sett inte detal­ projektering. Kommunen hänvisar i sin utvärderingsrapport till att BGC har stor erfarenhet inom omJåde 16, vilket i och för sig är rätt. Området markkonsult är mer omfattande, precis som kommunen säger, och såsom BGC framhåller är det no1malt att detaljprojektering inom gator och vägar ingår i mark01mådet. Detta blir i upphandlingen av särskild vikt eftersom Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5071-11 I UPPSALA 2011-12-08 man inte har med området specifikt kallat gator och vägar. Detta är den tolkning av förfrågningsunderlaget som BGC har gjort. I konsuH­ -CV finns flera referensobjekt som visar att han har stor erfa­ renhet av markprojektering, både som projektledare och projektör. I samt­ liga väg-, trafik- och gatuprojekt som�ar utfö1t har mark­ projektering med grönområde-, träd- och buskar ingått i stöITe eller mindre omfattning. �ch-ar därför fullt tillräcl