FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Mål nr 14770-15 I STOCKHOLM 2016-04-08 Meddelad i Stockholm Ombud: Advokat Susanne Wiklund Advokatfirman Kjällgren AB Box 1 451 15 Uddevalla MOTPART Stockholms läns landsting Ombud: Roya Baniardalen Stockholms läns landsting Box 22550 104 22 Stockholm SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Avdelning 31 SÖKANDE Unilabs AB, 556118-7179 Box 1061 405 22 Göteborg Förvaltningsrätten bifaller Unilabs AB:s ansökan och förordnar att Stockholms läns landstings upphandling av tjänster för marnrnografiscre­ ening ska göras om. Förvaltningsrättens beslut från den 3 november 2015 upphör därmed att gälla. Dok.Id 651744 Postadress Besöksadress 115 76 Stockholm Telefon Tegeluddsvägen 1 08-561 680 00 Telefax 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:30 1 E-post: Ankomstdatum 2016-04-08 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 14770-15 I STOCKHOLM YRKANDEN M.M. Unilabs AB (bolaget) har inkommit med en ansökan om överprövning av upphandling enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling. Bolaget yrkar att förvaltningsrätten ska besluta att Stockholms läns landsting (SLL) ska göra om sin upphandling av uppdraget att utföra tjänster för mammo­ grafiscreening. För det fall att det framkommer att SLL ingått avtal om tilldelning av mammografitjänster till Capio S:t Görans sjukhus, alternativt genom utökning av vårdvolymer under det befintliga vårdavtalet tilldelat Capio S:t Görans sjukhus uppdrag att utföra mammografitjänster, yrkar bolaget att avtalet ska förklaras ogiltigt. Bolaget yrkar att förvaltningsrätten ska förklara samtliga avtal mellan SLL och Capio S:t Görans sjukhus AB om köp eller anskaffning av mammografiscreeningstjänster på S:t Görans sjukhus som ingåtts från den 1 december 2015 ogiltiga. Vidare hemställer bolaget att SLL ska föreläggas att redovisa samtliga under perioden in­ gångna avtal och utförda mammografiscreeningar samt vilken ersättning som utgår per utförd behandling alternativt för uppdraget som helhet och att ge in underlag som visar vilka överenskommelser som träffats om er­ sättningsnivåer och liknande villkor mellan parterna. Till stöd för sin talan anför bolaget i huvudsak följande. SLL har påbörjat anskaffning av tjänster för mammografiscreening innefattande populat­ ionsbaserad allmän screening, att placeras på klinik vid Capio S:t Görans sjukhus. Uppdraget att utföra mammografiscreeningstjänsterna avses ingå som en del i att driva en nyinrättad klinik i form av ett bröstcent­ rum/cancercentrum. Anskaffning av sjukvårdstjänster omfattas av 15 kap. LOU. Den aktuella anskaffningen utgör en upphandling, men har inte före­ gåtts av något annonserat förfarande enligt LOU. SLL avser att tilldela uppdraget direkt till Capio och förbereder såväl inrättandet av den nya kli­ niken som upprättande av avtal att tecknas med Capio. SLL har brutit mot de grundläggande principerna om likabehandling och transparens som föl- FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 14770-15 I STOCKHOLM jer av 1 kap. 9 § LOU. Uppdraget har ett betydande kontraktsvärde och beslutet att tilldela det till Capio utgör en otillåten direktupphandling. Enligt huvudregeln i 15 kap. 4 § LOU ska upphandlingar annonseras och alla leverantörer därigenom få möjlighet att lämna anbud. Undantagen från skyldigheten att annonsera upphandlingar ska enligt praxis tolkas restrik­ tivt (jfr RÅ 2005 ref 10, RÅ 2008 ref 79 och RÅ 2009 not 134). Nu aktu­ ella tjänster faller inte under någon undantagsregel. Inte heller av någon annan anledning föreligger skäl för SLL att underlåta annonsering och konkurrensutsättning av tjänsterna. Bolaget, som idag jämte ett antal andra leverantörer bedriver aktuell mammografiverksamhet på uppdrag av SLL, skulle vid en genomförd an­ nonserad upphandling ha haft möjlighet att lämna anbud på och tilldelas uppdraget. Bolaget har således lidit skada, eller riskerar i vart fall att lida skada, genom upphandlingen. Då bristerna är hänförliga till det konkur­ rensuppsökande skedet ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om. Med mammografiscreening avses kallelse, eventuell påminnelse, scree­ ningmammografi och kompletterande radiologisk undersökning av kvinnor som selekterats vid screeningen. Alla kvinnor i Stockholms län som är mellan 40 och 74 år kallas till screeningundersökning av brösten vartannat år. Mammografiscreening är en undersökning av friska personer för att kunna hitta och identifiera en allvarlig sjukdom så tidigt att den ännu inte visat sig genom några symptom och ännu går att bota. Generell populat­ ionsbaserad mammografiscreening omfattar inget vårdmoment som erford­ rar ett akutsjukhus resurser. SLL köper idag populationsbaserad mammo­ grafiscreening på marknaden, bland annat av bolaget. Nu har SLL för av­ sikt att genomföra organisatoriska förändringar beträffande cancervården, däribland bröstcancervården, vilket kommer att inverka på mammografi­ verksamhetens framtida utformning och hur den organiseras. 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 14770-15 I STOCKHOLM SLL har tagit fram en rapport och förslag till Cancerplan där det föreslås att bröstcancervården ska organiseras som en enhetlig process med ett sam­ lat ansvar för patientens hela väg från mammografi.screening och dia­ gnostik till behandling, rehabilitering och uppföljning samt, för den del av patienterna som behöver det, även återfallsbehandling och palliativ vård. För att säkra en enhetlig process föreslås att det ska inrättas ett antal bröst­ centra i regionen och för att konkretisera och uppnå de föreslagna ändring­ arna har SLL upprättat dokumentet "Framtidsplanen andra steget", där det framgår att ett av dessa bröstcentra avses placeras på Capio S:t Görans sjukhus. I juni 2013 beslutade SLL i landstingsfullmäktige att godkänna och fastställa den inriktning av cancersjukvården, så även bröstcancervår­ den, som redovisades i "Framtidsplanen andra steget". Av dokumenten framgår att SLL:s avsikt var att dessa bröstcentra skulle inrättas genom att befintliga avtal med akutsjukhusen skulle anpassas till de kommande orga­ nisatoriska förändringarna beträffande uppdragen. SLL har fattat beslut om att inleda förfarandet och genomförandet av processen att överlämna upp­ draget till Capio och att, som ett tillägg till tidigare tecknat vårdavtal med Capio avseende akutsjukvård, ge tilläggsuppdrag att också utföra och eta­ blera ett bröstcentrum inklusive mammografi.screening. Under våren 2014 har SLL därefter genom hälso- och sjukvårdsförvaltningen bedrivit arbete med att revidera nuvarande avtalsmodell för de landstingsdrivna akutsjuk­ husen. Hälso- och sjukvårdsnämnden har vid sammanträde den 28 april 2015 fat­ tat beslut i frågan. Det framgår av protokollet från sammanträdet att nämn­ den bland annat beslutade att uppdra åt hälso- och sjukvårdsdirektören att förbereda ett vårdavtal med Capio om inrättandet av ett cancercentrum från den 1 januari 2016, så att avtalet kan beslutas i nämnden. SLL beslutade också att en ny onkologisk klinik ska byggas upp vid Capio S:t Görans sjukhus. Av det tjänsteutlåtande som låg till grund för beslutet framgår att 4 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 14770-15 bröstcancervården vid nämnda sjukhus ska utökas från år 2016 samt att vårdavtalet med Capio föreslås bli kompletterat med denna utökning. Vi­ dare har SLL redan före beslutet den 28 april 2015 fattat sådana beslut att det får anses ha påbörjat anskaffningen av mammografitjänster. SLL beslu­ tade den 25 februari 2015 att uppdra åt Capio S:t Görans sjukhus att på­ börja erforderliga förberedelser i syfte att kunna starta bröstcancerverk­ sarnhet den 1 januari 2016. Beslutet har angetts vara ett verkställighetsbe­ slut. Av beslutsformuleringen framgår att det finns en beskrivning av upp­ draget för ett bröstcentrum framtaget och att uppdraget avses bli en del av akutsjukhusets huvudavtal. Avtalstexten i det tänkta avtalet ska inkorpore­ ras i huvudavtalet och omfatta uppgifter om priser, indikatorer och ersätt­ ningsmodell. Genom beslutet har SLL uppmanat sin tilltänkta avtalspart Capio att påbörja erforderliga förberedelser för att kunna starta uppdraget den 1 januari 2016. Av den bilaga som fogats till beslutet framgår ett utkast till "avtalstext" avseende uppdraget att driva bröstcentrum. Det är inte san­ nolikt att SLL skulle ha fattat dessa beslut och påbörjat en sådan planering utan att också ha påbörjat och/eller genomfört förhandlingar med Capio om villkor och förutsättningar för uppdraget. Det har således inte varit fråga om endast interna överväganden och funderingar inom SLL utan regelrätta förhandlingar med den tilltänkta leverantören. SLL har gett tillkänna sin vilja att upphandla mammografitjänstema från viss angiven extern aktör och behörig nämnd har genom beslut uppdragit åt hälso- och sjukvårdsdirektören att genomföra förhandlingar med den ut­ sedda aktören. SLL har därefter inlett avtalsförhandlingar med Capio och har påbörjat arbetet med framtagande av avtal om utökning av uppdraget enligt vårdavtalet till att också omfatta mammografiscreeningtjänster. Av bolagets egna kontakter med Capio framgår att de förberett för att överta hela verksamheten det aktuella datumet. Capio har vidare under hösten 2015 aktivt vidtagit åtgärder i enlighet med SLL:s verkställighetsbeslut, innefattande att begära och med bolaget förhandla om en övergång av den I STOCKHOLM FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 14770-15 I STOCKHOLM idag befintliga upphandlade mammografiverksamheten. Begäran har fram­ ställts som en direkt följd av att SLL planerar att uppdra hela mammografi­ screeningen direkt till Capio under det befintliga vårdavtalet. Capio skulle knappast göra detta om inte förhandlingar genomförts med SLL. Den 29 april 2015 genomförde SLL genom hälso- och sjukvårdsförvalt­ ningen ett möte med Capio. Av protokoll från mötet framgår status på det planerade bröstcentrumet på S:t Görans sjukhus, att den fortsatta uppbygg­ naden av bröstcentrum fortgår som planerat och att SLL meddelar att er­ sättningen för mammografier inom screeningprogrammet kommer att vara 600 kr per undersökning. Av protokollet framgår vidare att SLL för för­ handlingar om och under målets handläggning har fört förhandlingar med Capio. Det har framkommit att SLL i strid med förvaltningsrättens inhibitionsbe­ slut avseende anskaffning av mammografi från Capio S:t Görans sjukhus sedan den 1 januari 2016 anskaffar mammografiverksamhet av Capio S:t Görans sjukhus AB med placering på nämnda sjukhus. På sjukhusets hem­ sida anges att sjukhuset tar emot patienter för hälsokontroll/screening eller med remiss från öppenvården. Av protokoll från Hälso- och sjukvårdsför­ valtningen daterat den 18 december 2015 framgår vidare att SLL från och med den 1 januari 2016 utökar verksamheten vid S:t Görans sjukhus ge­ nom att öka Capio S:t Göran AB:s åtagande enligt gällande vårdavtal med basspecialiteten onkologi, inklusive imättande av bröstcentra och scre­ eninguppdrag för bröstcancer. Av SLL:s nyhetsbrev HSNNytt m 01/16 framgår också att verksamheten i bröstcentra har startat och invigts. Under åren 2011-2012 genomförde SLL en upphandling avseende drift av specialiserad akutsjukvård vid S:t Görans sjukhus. Upphandlingen resulte­ rade i att SLL tecknade ett uppdragsavtal och ett vårdavtal med Capio. Må­ let med avtalen är enligt uppdragsavtalet att skapa förutsättningar för en 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 14770-15 I STOCKHOLM god, säker och tillgänglig akutsjukvård vid S:t Görans sjukhus. Vårdavtalet trädde i kraft den 1 januari 2013 och löper till och med den 4 januari 2022. Enligt punkt 4.1 i vårdavtalet förbinder sig vårdgivaren att utföra de åta­ ganden och tjänster som anges i kravspecifikationen i bilaga 1 till vårdav­ talet. I kravspecifikationen punkt 2.1 anges att vårdgivaren ska utföra spe­ cialiserad akutsjukvård. Med akutsjukvård avses enligt definition i krav­ specifikationen akut och elektiv somatisk sjukvård i öppenvård och sluten­ vård dygnet runt, året runt, där sökande är i behov av ett akutsjukhus kom­ petens och resurser. I kravspecifikationen punkt 2.3 anges att åtagandet ska omfatta basspecialiteterna internmedicin, kirurgi, ortopedi, anestesi- och intensivvård, neurologi samt akut omhändertagande. Ingen av de angivna bas- eller grenspecialiteterna omfattar mammografiscreening eller klinisk mammografi. Vidare anges att vårdgivaren under vårdavtalets giltighetstid aktivt ska verka för att föra ut sjukvård som inte kräver S:t Görans sjukhus kompetens och resurser från vårdgivaren till annan vårdgivare. Under punkt 5 i vårdavtalet anges under vilka förutsättningar SLL i förhållande till Capio har rätt att ensidigt göra ändringar i åtagandet. Av punkt 5.2 föl­ jer att beställaren äger rätt att ändra eller utöka specialiteter inom åtagandet samt att vid införandet av ny basspecialitet ska beställaren meddela vårdgi­ varen senast 18 månader innan sådan ändring ska genomföras. Upphandlingslagstiftningens krav innebär att möjligheterna att införa änd­ ringar i eller tillägg till upphandlade kontrakt är ytterst begränsade. Frågan om vilka förutsättningar som måste vara uppfyllda för att ändringar ska vara tillåtna utan att ny annonsering och upphandling genomförs har varit föremål för ett antal domstolsavgöranden. I mål C-337/98 Kommissionen mot Frankrike konstaterade EU-domstolen att ändringar av villkoren i ett upphandlat kontrakt under dess löptid utgör ett nytt upphandlingsförfa­ rande om ändringarna uppvisar betydande skillnader i förhållande till de förhandlingar som förts tidigare och om de följaktligen visar på en önskan från parternas sida att omförhandla väsentliga villkor i avtalet. EU- 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 14770-15 I STOCKHOLM domstolen nämnde i mål C-454/06 Pressetext ett antal situationer som medför att ändringar i ingångna avtal kan anses vara betydande. Av svensk domstolspraxis kan nämnas Kammarrättens i Jönköping avgörande den 10 juli 2009 i mål m 953-09, Kammarrättens i Stockholm mål m 6784-09 och 7711-14 samt Kammarrättens i Göteborg dom i mål m 6952-12. Huvudregeln enligt EU-direktivet 2014/24/EU, som ännu inte implemente­ rats i svensk rätt men som i stora delar anses utgöra en kodifiering av gäl­ lande EU-praxis, är att ett kontrakt under pågående avtalsperiod inte får ändras utan att en ny upphandling genomförs. Från denna huvudregel finns ett antal undantagsregler. Enligt pågående vårdavtal ska Capio bedriva akutsjukvård inom de bas­ och grenspecialiteter som angivits i kravspecifikationen till vårdavtalet. Varje utökning av tjänster eller åtaganden som omfattar specialiteter som inte uppfyller kriterierna för akutsjukvård och angivna bas- och grenspe­ cialiteter är en väsentlig utökning av vårdavtalet, som inte har omfattats av upphandlingen av det avtalet. Den nu aktuella anskaffningen av mammo­ grafitjänster avser betydande kontraktsvärden och genomförandet och för­ utsättningarna uppfyller inte några av de i EU-praxis fastställda och genom EU-direktivet kodifierade undantagen från huvudregeln att ny upphandling ska ske. Det är SLL som har att visa att ett undantag från upphandlings­ skyldighet föreligger och att anskaffningen är att anse som en tillåten för­ ändring som kan ske utan annonserat förfarande. Vid bedömningen av om den planerade utökningen av vårdavtalet är en väsentlig förändring ska man beakta det årliga kontraktsvärdet, som är betydande, och det ska mul­ tipliceras med antal kontraktsår inklusive potentiella förlängningar. Att addera löpande populationsbaserad mammografiscreening under akutsjuk­ vård bedriven på ett akutsjukhus synes ligga långt utöver en godkänd utök­ ning och förändring av vårdavtalet. Det har inte vid upphandlingen av vår­ davtalet framgått att i princip vilken disciplin eller medicinsk verksamhet 8 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 14770-15 I STOCKHOLM som helst skulle kunna komma att läggas in under det befintliga vårdavta­ let. Det har i vart fall inte framgått att mammografiscreeningstjänster skulle kunna komma att omfattas av det. Mammografiscreening är per definition inte akutsjukvård eller sjukvård som kräver tillgänglighet till ett akutsjukhus resurser. Det är inte ens vård enligt strikt terminologi, utan en förebyggande hälsoundersökning där alla kvinnor i viss ålder och inom visst geografiskt område med vissa tidsinter­ valler kallas till och erbjuds en hälsoundersökning i syfte att i tidigt skede upptäcka eventuella förändringar som bör undersökas vidare. I det aktuella området utförs screening på cirka 93 000 kvinnor per år. Av dessa är det statistiskt sett 3 procent av dem som väljs ut och kallas på nytt till mam­ mografiscreeningsenheten för omtag av bilder. Av de återkallade kvin­ norna är det en bråkdel som sedan går vidare till ytterligare utredning och som då förs över till den ordinarie vårdprocessen eller den fördjupade ut­ redningen och screeningen. Totalt av de 93 000 screenade kvinnorna är det fråga om 5 promille som går till den onkologiska eller kirurgiska vården. Det erfordras inte tillgång till onkologi och kirurgi på ett akutsjukhus för att bedriva mammografiscreening. SLL kan inte utan ny annonserad upphandling lägga uppdraget att utföra mammografiscreeningstjänster direkt på Capio. Det framgår också av SLL:s eget material och beslut i hälso- och sjukvårdsnärnnden att ett sådant utökat åtagande förutsätter förhandlingar och avtal med Capio om priser, omfattning och villkor. Huvudregeln enligt 15 kap. 4 § LOU är att upphandlingar ska annonseras och att alla potentiella leverantörer därigenom ska beredas tillfälle att in­ komma med anbud. Avtal f'ar ingås med en leverantör utan föregående annonsering endast i vissa specificerade undantagsfall. Undantagen från skyldigheten att annonsera upphandlingar ska enligt EU-domstolens och 9 10 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 14770-15 Högsta förvaltningsdomstolens praxis tolkas restriktivt. Några sådana om­ ständigheter som berättigar till undantag från annonseringsregeln förelig­ ger inte i förevarande fall, vare sig på grund av synnerlig brådska, tekniska eller ekonomiska skäl. Det skulle exempelvis vara fullt möjligt för SLL att organisera bröstcentrum och alla delar i vårdkedjan på så sätt att man rent geografiskt förlägger bröstcentrum i sjukhusets lokaler men med korrekt och på marknaden upphandlade delar av vårdkedjan. Det av SLL angivna syftet med åtgärden att direkttilldela uppdraget, en sammanhållen vård­ kedja, kan uppnås genom mindre ingripande åtgärder. Redan idag bedrivs screeningen av en utomstående upphandlad leverantör och SLL kan myck­ et väl även i framtiden upphandla screeningstjänster och avtala med och uppdra åt Capio och upphandlad screeningleverantör att samverka i vård­ kedjan. Bolaget har redan idag en sammanhållen vårdprocess i samarbete med Capio S:t Görans sjukhus och har haft det i tio år, vilket väl visar att det för en sammanhållen vårdprocess inte krävs att det är samma juridiska person och leverantör som utför alla delar. Det finns inga medicinska skäl som gör att upphandling inte kan ske av mammografiscreening separat. Vidare begär SLL att mammografiscreening ska erbjudas kvinnor på ett lättillgängligt sätt och med geografisk spridning. Det innebär att utföraren av tjänsten ska erbjuda kvinnor att utföra hälsoundersökningen "på stan" istället för enbart på plats på S:t Görans sjukhus. Capio har också planerat förläggning av tjänsterna hos en extern leverantör "på stan". Detta kan inte ske utan att SLL godkänt förfarandet. SLL:s argument om att undvika en fragmenterad vårdprocess saknar därmed relevans och bärighet. Det står helt klart att SLL för det fall att man skulle välja att istället utföra mammo­ grafiscreeningen i egen regi inte skulle vara skyldig att upphandla den. Det faktum att vården är under ständig förändring och att ny forskning eller förändringar i befolkningsstrukturen eller dess behov förändras är inte en omständighet som ger rätt för SLL att ta genvägar eller frångå regelverket om offentlig upphandling. I STOCKHOLM 11 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 14770-15 SLL:s beslut att utan föregående annonsering tilldela Capio uppdrag att bedriva mammografiscreening innebär en utökning av åtagandet enligt det gällande vårdavtalet, utöver vad som följer av avtalet eller LOU. Det är fråga om en helt annan typ av vård än den som omfattas av vårdavtalet och den kan inte inordnas under begreppet akutsjukvård. Anskaffningen är en icke annonserad direktupphandling i strid med LOU. Det saknas grund för att undanta anskaffningen från upphandlingsskyldighet. I vart fall har inte SLL visat att grund för undantag från annonsering och konkurrensutsätt­ ning föreligger. Varje enskild mammografiscreening som utförs i enlighet med det utökade åtagandet enligt vårdavtalet är att anse som ett avtal om köp av en tjänst som anskaffats genom upphandling utan iakttagande av reglerna om an­ nonsering i LOU. Alternativt har avtal om köp av mammografiscreenings­ tjänster ingåtts av SLL den 18 december 2015. SLL bestrider bolagets yrkanden och yrkar att ansökan i första hand ska avvisas och i andra hand att den ska avslås. Till stöd för sin inställning an­ för SLL i huvudsak följande. SLL har genomfört en upphandling avseende drift av specialiserad akut­ sjukvård vid S:t Görans sjukhus. Upphandlingen resulterade i att SLL tecknade ett vårdavtal med Capio S:t Görans sjukhus och ett uppdragsavtal med Capio AB. SLL befinner sig nu i ett skede där man avser att imätta ett bröstcentrum vid Capio S:t Görans sjukhus inom ramen för den upphand­ lade vård som sjukhuset ska utföra enligt vårdavtalet. SLL har inte brutit och kommer inte heller att bryta mot LOU, eftersom den planerade utök­ ningen avses hanteras inom ramen för det befintliga vårdavtalet och den vård som upphandlats av Capio. Den planerade utökningen av Capios åta­ ganden omfattas av det befintliga vårdavtalet och utgör därmed en sådan tillåten förändring som kan ske utan annonserat förfarande. Eftersom det I STOCKHOLM 12 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 14770-15 inte uppkommer någon upphandlingsskyldighet för SLL kommer det inte heller att finnas någon upphandlingssituation att överpröva. Med anledning av detta lider bolaget inte, och riskerar inte heller att lida, någon skada. Hälso- och sjukvård är idag en av de mest komplexa, dynamiska och för­ änderliga verksamheterna att leda och utveckla och SLL har därför i sam­ band med upphandlingen avseende drift av specialiserad akutsjukvård vid S:t Görans sjukhus medvetandegjort alla anbudsgivare, potentiella som faktiska, om det fortsatta förbättringsarbetet samt de kommande planerna avseende hälso- och sjukvårdsverksamheten. Av punkt 3 i vårdavtalet framgår att avtalet bland annat består av bilaga 14 (Rapport Framtidens hälso- och sjukvård), i vilken planerna om att profilera verksamheten vid de befintliga akutsjukhusen, såsom S:t Göran, framgår. Att profilera verk­ samheten vid ett akutsjukhus innebär att sjukhusets åtaganden ändras, an­ tingen genom att uppdrag läggs till eller tas bort. De föreslagna verksam­ hetsförändringarna framgick därmed redan vid anbudstiden för den upp­ handlingen. Det var även med anledning av dessa planer som SLL valde att precisera följande under punkten 5.1 i vårdavtalet med Capio. "Parterna är införstådda med att hälso- och sjukvårdsverksamhet är en verksamhet som är i ständig utveckling och som påverkas av bland annat lagstiftning, hu­ vudmännens struktur- och verksamhetsförändringar, nya och /eller föränd­ rade diagnostik- och medicinska behandlingsmetoder samt demografiska förändringar." Eftersom LOU inte innehåller någon uttrycklig bestämmelse avseende an­ vändandet av ändringsklausuler/optioner i upphandlade kontrakt måste ledning avseende utformningen av optioner hämtas från det nya EU­ direktivet om offentlig upphandling 2014/24/EU. Av direktivet framgår att upphandlande myndigheter genom klara, exakta och entydiga ändrings­ klausuler kan medge en möjlighet att införa ändringar. Denna reglering är i viss mån en kodifiering av tidigare domstolspraxis, där man konstaterat att I STOCKHOLM 13 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 14770-15 möjligheter till ändringar måste framgå av det ursprungliga förfrågnings­ underlaget eller kontraktet. För att kunna upprätthålla likabehandlingsprin­ cipen och principen om transparens i det befintliga vårdavtalet mellan SLL och Capio S:t Görans sjukhus reglerades villkoren för ändringar i åtagandet under punkt 5 i avtalet. Syftet med detta var att redan vid anbudsgivning redogöra för en utförlig, tydlig och transparent ändringshanteringsprocess som också beskrev principerna för eventuella ändringar. Möjligheterna till den av SLL planerade utökningen av Capio S:t Görans sjukhus åtaganden framgick därmed av det ursprungliga förfrågningsunderlaget dels genom det befintliga vårdavtalet och dels genom bilaga 14 till vårdavtalet. Den planerade utökningen kan därför inte heller betraktas som en väsentlig för­ ändring eftersom den utgör en integrerad del av upphandlingen. SLL behö­ ver för genomförandet av utökningen inte inleda några avtalsförhandlingar med Capio S:t Görans sjukhus eller använda sig av ytterligare avtalstext. Det finns inga nya eller ingångna avtal mellan SLL och Capio S:t Görans sjukhus som kan ogiltigförklaras eller redovisas. Genom beslut den 18 de­ cember 2015 har SLL utökat Capio S:t Görans sjukhus AB:s åtaganden i enlighet med punkt 5 .2 (ii) i vårdavtalet. Detta innebär att bolagets åtagan­ den från och med den 1 januari 2016 har utökats med basspecialiteten onkologi (som innefattar även mammografiscreening), vilket faller inom ramen för specialiserad akutsjukvård såsom det definierats i vårdavtalets kravspecifikation. Syftet med både den nationella och den regionala cancerstrategin för fram­ tiden är att dels öka det preventiva arbetet för att kunna förhindra och upp­ täcka cancersjukdomar i ett tidigare skede, dels öka förutsättningarna till mer sammanhållna vårdkedjor och helhetsansvar för patienten. En viktig åtgärd inom arbetet med cancerprevention är mammografiscreening. Tidig upptäckt ökar överlevnaden för de kvinnor som insjuknar i cancer. I STOCKHOLM 14 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 14770-15 Av punkt 2.1 i kravspecifikationen framgår att med specialiserad akutsjuk­ vård avses dels vård som ställer krav på såväl tekniska resurser som till­ gång till kompetens inom flera discipliner, dels akut och elektiv somatisk sjukvård i öppenvård och slutenvård dygnet runt, året runt, där sökande är i behov av ett akutsjukhus kompetens och resurser. För att kunna inrätta och bedriva vård på ett bröstcentrum krävs en sammanhållen vårdprocess som innehåller de för bröstcancerpatienten viktiga specialiteterna kirurgi och onkologi, som även innefattar mammografiscreening. Detta framgår också av Cancerplanen 2013-2015. En sammanhållen vårdprocess reducerar övergångar i vården och minimerar risken för felhantering och är därmed en förutsättning för att bröstcancerpatienters behov av en säker och hög­ kvalitativ vård ska kunna tillgodoses. En fragmenterad vårdprocess skulle kunna få allvarliga konsekvenser för patienters liv och hälsa. Detta innebär att den vård som ska utföras på bröstcentrumet måste ske inom den specia­ liserade akutsjukvården. En etablering av en sammanhållen vårdprocess syftar inte till den geografiska placeringen av den vård som ska ingå i ett bröstcentrums uppdrag utan till att den vård som där ska utföras ska ske under ett samlat ansvar. Det samlade ansvaret innebär därmed att det måste vara en vårdgivare som bär helhets- och huvudansvaret för hela vårdpro­ cessen från screening och diagnostik via behandling till rehabilitering och uppföljning. Ingen annan vårdgren utom den specialiserade akutsjukvården har kompetens och resurser att utföra den vård som ingår i ett bröstcent­ rums uppdrag. Det är således mot denna bakgrund som Capio S:t Görans sjukhus åtaganden måste utökas i enlighet med punkt 5.2 i vårdavtalet med basspecialiteten onkologi, vilket även innefattar mammografiscreening. Detta innebär att den vård som Capio S:t Görans sjukhus kommer att få utföra efter utökningen med anledning av inrättandet av bröstcentrumet kommer falla inom ramen för specialiserad akutsjukvård så som det defini­ erats i kravspecifikationen. Det är förenligt med upphandlingsrätten att utöka Capio S:t Görans sjukhus åtaganden när det är fråga om speciali­ serad akutsjukvård såsom i det nu aktuella fallet. Capio S:t Görans sjukhus I STOCKHOLM 15 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 14770-15 kommer inte att få utföra vårdtjänster som inte omfattas av definitionen specialiserad akutsjukvård och SLL:s planerade utökning strider inte mot LOU eller de gemenskapsrättsliga principerna. Skäl för ett ingripande en­ ligt LOU finns inte. Förvaltningsrätten har den 3 november 2015 förordnat att SLL inte f'ar ingå avtal om upphandling eller anskaffning av mammografitjänster för cancer- eller bröstcentrum med placering på S:t Görans sjukhus innan nå­ got annat har bestämts. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Tillämpliga bestämmelser Av 15 kap. 1 § LOU tillsammans med 1 kap. 2 § samma lag och Bilaga 3 till lagen framgår att tjänstekontrakt avseende hälsovård omfattas av be­ stämmelserna i 15 kap. LOU. I 15 kap. 2 § samma lag anges bland annat att vid offentlig upphandling enligt 15 kap. tillämpas även 1 kap. och 16 kap. LOU. I 15 kap. 3 § samma lag anges bland annat att en offentlig upphandling enligt detta kapitel ska göras genom förenklat förfarande eller urvalsförfa­ rande. Vidare anges att direktupphandling får användas om kontraktets värde uppgår till högst 28 procent av det tröskelvärde som avses i 3 kap. 1 § första stycket 2 och andra stycket. Det anges också att direktupphand­ ling får användas i tillämplig omfattning i de fall förutsättningarna för för­ handlat förfarande utan föregående annonsering som avses i 4 kap. 5-9 § § är uppfyllda eller om det finns synnerliga skäl. Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Av 16 kap. 4 § LOU framgår att allmän förvaltningsrätt, efter ansökan av en leverantör som anser sig ha lidit eller kunnat komma att lida skada, får överpröva en upphandling. I STOCKHOLM 16 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 14770-15 Av 16 kap. 6 § första stycket LOU framgår att om den upphandlande myn­ digheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i LOU och detta har medfört att leverantö­ ren har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphand­ lingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. Utredningen i målet I beslut av Hälso- och sjukvårdsförvaltningen i Stockholms läns landsting daterat den 25 februari 2015, benämnt verkställighetsbeslut, anges bland annat följande. Nationell Cancerstrategi (SOU 2009:11) utgör grunden för den regionala strategin Cancerplan 2013-2015 inklusive bilagan Cancerplan 2013-2015 - Pilot Bröstcancer 4D. Cancerplan 2013-2015 utgör även konkretisering avseende onkologi i Stockholms läns landstings Framtidsplan. I dokumen­ tet "Framtidsplanen andra steget-konkretisering av det fortsatta arbetet" föreslås placering av bröstcancervård på Södersjukhuset, Karolinska Solna samt på Capio S:t Görans sjukhus. I bilagan Pilot Bröstcancer 4D framgår att bröstcancervården ska organiseras som en enhetlig process med ett sam­ lat ansvar för patientens hela väg från screening, remiss och diagnostik till behandling, rehabilitering och uppföljning, samt för de patienter som be­ höver, återfallsbehandling och palliativ vård. En konsekvens av det sam­ lade ansvaret blir att Hälso- och sjukvårdsförvaltningen inte sluter andra avtal som berör bröstverksamhet än med ovannämnda akutsjukhus och att detta avtal även innefattar hälsokontroller (mammografiscreening). För att realisera planerna startades projektet Pilotprojekt Bröstcancer 4D. I texten Uppdrag Bröstcentrum finns uppdraget för ett bröstcentrum be­ skrivet. Uppdraget blir en del av akutsjukhusets huvudavtal. Texten ska, tillsammans med uppgifter om indikatorer, priser och ersättningsmodell inkorporeras i huvudavtalet. Då en etablering av ett bröstcentrum enligt uppdraget ställer krav på förberedelser i form av bland annat lokaler, be­ manning och kompetenser beslutas att uppdra åt Södersjukhuset, Karo­ linska Solna samt Capio S:t Görans sjukhus att påbörja erforderliga förbe­ redelser i syfte att kunna starta bröstcentrumverksamheten den 1 januari 2016. Av protokoll från Hälso- och sjukvårdsnämndens sammanträde den 28 april 2015 framgår att nämnden detta datum bland annat beslutat att en ny klinik ska byggas upp vid Capio S:t Görans sjukhus samt att uppdra åt hälso- och sjukvårdsdirektören att förbereda ett vårdavtal med Capio S:t Görans sjukhus om imättande av ett cancercentrum från 1 januari 2016 för beslut i nämnden. Av hälso- och sjukvårdsförvaltningens, Stockholms läns landsting, proto­ koll från möte med Capio S:t Görans sjukhus den 29 april 2015 framgår bland annat följande under punkt 5 (Status bröstcancercentrum). Capio S:t I STOCKHOLM 17 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 14770-15 Görans sjukhus informerade förvaltningen om arbetet med uppbyggnaden av kommande bröstcentrum, vilken följer uppgjord plan. Förvaltningen meddelade att ersättningen för mammografier inom screeningprogrammet kommer att vara 600 kr per undersökning, enligt 2014 prisnivå. I hälso- och sjukvårdsförvaltningens protokoll daterat den 18 december 2015 anges bland annat följande. Capio S:t Görans sjukhus AB har ett gäl­ lande vårdavtal avseende specialiserad akutsjukvård med SLL. I enlighet med vårdavtalet meddelar beställaren härmed att vårdgivarens åtagande utökas med basspecialiteten onkologi från och med den 1 januari 2016. Det utökade åtagandet ska ses mot bakgrund av att landstingsfullmäktige har fastställt en plan över cancervården i länet, Cancerplan 2013-2015, och att landstingsstyrelsen den 1 deecmber 2015 beslutat att godkänna utredning­ ens förslag till ny organisation av den icke-kirurgiska onkologiska vården innebärande inrättande av en ny enhet vid S:t Görans sjukhus. För vård av bröstcancerpatienter ska, enligt cancerplanen, bröstcentra inrättas. Bröst­ centrum omfattar specialiteterna kirurgi och onkologi inklusive scree­ ningsuppdrag för bröstcancer. Av uppdragsavtal mellan SLL och Capio AB framgår bland annat följande. Uppdragsavtal har den 11 april 2012 träffats mellan parterna. SLL har ge­ nomfört en upphandling avseende drift av specialiserad akutsjukvård vid S:t Görans sjukhus, som resulterat i uppdragsavtalet. Målet med upphand­ lingen är att skapa förutsättningar för en god, säker och tillgänglig akut­ sjukvård vid S:t Görans sjukhus med hög kvalitet och kostnadseffektivitet (punkt 1). Tillägg till eller ändringar av uppdragsavtalet ska vara skriftliga och vederbörligen undertecknade av båda parter (punkt 11). I vårdavtal mellan SLL och Capio S:t Görans sjukhus AB anges under punkt 1 (Bakgrund) bland annat följande. SLL har genomfört en upphand­ ling avseende drift av specialiserad akutsjukvård vid S:t Görans sjukhus, som resulterat i ett uppdragsavtal med vinnande anbudsgivare. I vårdavtalet under punkt 2 (Definitioner) anges att "Akutsjukvård" har den innebörd som anges i punkt 2.1 i Bilaga 1 Kravspecifikationen. I vårdavtalet under punkt 4.1 (Åtagandet) anges att vårdgivaren förbinder sig att under vårdavtalets giltighetstid utföra de åtaganden och tjänster, inklusive vårdtjänster, som anges i vårdavtalet samt att vårdtjänsterna anges i Bilaga 1 Kravspecifikationen. Av vårdavtalet punkt 5 (Ändringar i vårdavtalet) framgår följande. Parterna är införstådda med att hälso- och sjukvårdsverksarnhet är en verksamhet som är i ständig utveckling och som påverkas av bland annat lagstiftning, huvudmännens struktur- och verksamhetsförändringar, nya och/eller för­ ändrade diagnostik- och medicinska behandlingsmetoder samt demo­ grafiska förändringar. Mot bakgrund av detta äger beställaren rätt att ensi- I STOCKHOLM 18 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 14770-15 digt göra följande ändringar i åtagandet. Beställaren äger rätt att, utöver vad som följer av Avsnitt A punkt 3.10.2.1 och 3.10.3.3 i Bilaga 2 Ersätt­ ning, årligen öka målvolymen med upp till tio procent. [...]. Beställaren äger rätt att ändra eller utöka specialiteter inom åtagandet. Vid införande av ny basspecialitet ska beställaren meddela vårdgivaren senast 18 måna­ der innan sådan ändring ska genomföras. Beställarens rätt till att ändra eller utöka specialiteter inom åtagandet förutsätter att det enligt beställarens skäliga bedömning finns tillgång till ändamålsenliga lokaler för sådan änd­ ring eller utökning. I vårdavtalet punkt 6 (Ikraftträdandet och avtalsperiod) anges bland annat följande. Vårdavtalet träder ikraft 2013-01-01 eller det senare datum som beställaren anger. I Bilaga 1 till vårdavtalet (Kravspecifikation) under punkt 2 (Vårdtjänster­ na) anges bland annat följande. Vårdgivaren ska utföra specialiserad akut­ sjukvård. Med akutsjukvård avses akut och elektiv somatisk sjukvård i öppenvård och slutenvård, dygnet runt, året runt, där sökande är i behov av ett akutsjukhus kompetens och resurser ("Akutsjukvård"). Vårdgivaren ska under vårdavtalets giltighetstid aktivt verka för att föra ut sjukvård som inte kräver S:t Görans sjukhus kompetens och resurser från vårdgivaren till annan vårdgivare. [ . . . ] Vårdtjänstema under åtagandet ska inledningsvis omfatta de bas- och grenspecialiteter som anges under punkt 2.3.2-2.3.7 nedan. Basspecialiteterna anges i nämnda punkters rubriker. Av punkt 2.3.2-2.3.7 framgår att de basspecialiteter som omfattas är in­ ternmedicin, kirurgi, ortopedi, anestesi- och intensivvård, neurologi och akut omhändertagande. Förvaltningsrättens bedömning De grundläggande principer som ska efterlevas vid all offentlig upphand­ ling är principerna om icke-diskriminering, likabehandling, transparens (öppenhet och förutsebarhet), proportionalitet och ömsesidigt erkännande. Prövningen i förvaltningsrätten utgör en kontroll av om det med anledning av vad sökanden har anfört i målet finns skäl att vidta sådana åtgärder som anges i 16 kap. 6 § LOU. Det är den som ansöker om överprövning som på ett klart och tydligt sätt ska ange vilka omständigheter talan grundas på och visa att upphandlande myndighet har agerat i strid med LOU. För att ett ingripande ska bli aktuellt krävs också att sökanden kan visa att denne har I STOCKHOLM 19 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 14770-15 lidit skada eller kan komma att lida skada på grund av att den upphand­ lande myndigheten brutit mot LOU. Bolaget har anfört att SLL påbörjat och genomfört en otillåten direktupp­ handling av tjänster för mammografiscreening. SLL har invänt att utföran­ det av tjänsterna kan ske inom ramen för ett befintligt vårdavtal mellan SLL och Capio S:t Görans sjukhusavseende akutsjukvård. Bolaget har an­ gett att en sådan utökning av det befintliga avtalet skulle innefatta en sådan väsentlig förändring av avtalet att det måste anses innebära en otillåten direktupphandling. Vad förvaltningsrätten har att ta ställning till i målet är således huruvida SLL:s agerande medför att det kan anses föreligga en otillåten direktupp­ handling av mamrnografitjänster. EU-domstolen har i mål C-454/06 (Pressetext) uttalat bland annat följande. Ändringar som görs i bestämmelsen i ett offentligt kontrakt under dess löptid anses utgöra en ny upphandling respektive ett nytt ingående av kon­ trakt i den mening som avses i direktiv 92/50 om de ändrade bestämmel­ serna uppvisar betydande skillnader i förhållande till bestämmelserna i det ursprungliga kontraktet och följaktligen visar på en avsikt från parternas sida att omförhandla de väsentliga villkoren i kontrakten. En ändring av ett offentligt kontrakt under dess löptid kan anses vara betydande om den in­ nebär att det införs villkor som, om de hade förekommit i det ursprungliga upphandlingsförfarandet, skulle ha gjort det möjligt att godkänna andra anbudsgivare än dem som ursprungligen godkändes eller anta ett annat anbud än det som ursprungligen antogs. En ändring kan även anses bety­ dande om den medför att kontraktets tillämpningsområde i väsentlig ut­ sträckning utsträcks så att det även omfattar tjänster som inte först avsågs. Den kan också anses betydande om den medför att kontraktets ekonomiska I STOCKHOLM 20 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 14770-15 jämvikt ändras till förmån för den anbudsgivare som tilldelats kontraktet på ett sätt som inte föreskrevs i det ursprungliga kontraktet. Priset är ett viktigt villkor i ett offentligt kontrakt och man skulle riskera att åsidosätta principerna om insyn och likabehandling av anbudsgivare om ett sådant villkor ändrades under kontraktets löptid utan att det uttryckligen var tillåtet enligt villkoren i det. I målet har framkommit att det befintliga vårdavtalet mellan SLL och Ca­ pio S:t Görans sjukhus avser drift av specialiserad akutsjukvård. Enligt den definition av akutsjukvård som anges i bilaga till vårdavtalet avses med akutsjukvård akut och elektiv somatisk sjukvård i öppenvård och sluten­ vård, dygnet runt, året runt, där sökande är i behov av ett akutsjukhus kompetens och resurser. Mammografiscreening erbjuds alla kvinnor i en viss ålder inom ett visst geografiskt område med vissa tidsintervaller och utgör en förebyggande hälsoundersökning i syfte att upptäcka eventuella förändringar som bör undersökas vidare. Efter vad som framgår av utred­ ningen kan dessa tjänster enligt förvaltningsrättens mening inte anses ut­ göra sådan specialiserad akutsjukvård som omfattas av det befintliga vård­ avtalet mellan SLL och Capio S:t Görans sjukhus. Med hänsyn till detta framkommer att det krävs en utökning av vårdavtalet för att tjänstema skulle kunna inrymmas under detta. Mot bakgrund härav och vid en sam­ mantagen bedömning finner förvaltningsrätten att det gällande vårdavtalet mellan SLL och Capio S:t Görans sjukhus inte kan tillämpas vad gäller mammografiscreening utan betydande ändringar i avtalet. Något nytt avtal avseende mammografiscreeningstjänster har enligt SLL inte tecknats mellan landstinget och Capio S:t Görans sjukhus. SLL har i yttrande till förvaltningsrätten i målet uppgett att landstinget genom beslut den 18 december 2015 har utökat Capio S:t Görans sjukhus AB:s åtagan- I STOCKHOLM 21 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 14770-15 I STOCKHOLM den enligt det befintliga vårdavtalet ifråga om att bland annat bedriva mammografitjänster. Med hänsyn till att SLL inte utan betydande ändring av det gällande vård­ avtalet kunnat fullfölja sin avsikt att anlita Capio S:t Görans sjukhus för att bedriva mammografiscreeningsverksamhet på Capio S:t Görans sjukhus måste myndighetens agerande anses innefatta en direktupphandling. Det framgår av 15 kap. LOU att tjänster inom hälsovård omfattas av upphand­ lingsskyldighet. Direktupphandling får enligt 15 kap. 3 § andra stycket LOU användas om kontraktets värde är lågt eller om det finns synnerliga skäl. De omständigheter som SLL anfört ifråga om lämpligheten av en samman­ hållen vårdkedja m.m. innebär enligt förvaltningsrättens mening inte att det finns synnerliga skäl att tillåta en direktupphandling. SLL har inte heller visat att förutsättningarna för en direktupphandling på annan grund är upp­ fyllda. Landstingets agerande utgör därför en överträdelse av LOU och bolaget får i egenskap av leverantör av ifrågavarande tjänster anses ha lidit eller kunnat komma att lida skada av detta. Mot denna bakgrund finner förvaltningsrätten skäl att förordna att upphandlingen av mammografiscre­ eningstjänster ska göras om och att bestämmelserna i LOU därvid ska iakt­ tas. Med hänsyn till att SLL uppgett att något nytt avtal mellan SLL och Capio S:t Görans sjukhus inte tecknats och då förvaltningsrätten beslutar att upp­ handlingen ska göras om har rätten inte funnit skäl för att, såsom bolaget yrkat, förelägga SLL att inkomma med ingångna avtal och utförda mam­ mografiscreeningar eller att ge in underlag som visar vilka överenskom­ melser som träffats om ersättningsnivåer och liknande villkor mellan par­ terna. 22 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 14770-15 I STOCKHOLM HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga 1 (DV3109/1A LOU). Charlotte Hedberg Rådman Föredragande har varit Sara Thelin. V,,-< 0N Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skri­ velsen ska dock skickas eller lämnas till för­ valtningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om 1. detfinnsanledningattbetvivlariktighetenav det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler 4. detannarsfinnssynnerligaskälattpröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. I(lagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. 2. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målnum­ mer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet. I vissa mål får avtal slutas innan tiden för över­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller • lagen (201 1 : 1 029) om upphandling på för- svars- och säkerhetsområdet. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 1 6 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. ' 1111 SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga 1 www.domstol.se