FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Målm I MALMÖ 2018-06-19 2913-18 Avdelning 1 Meddelad i Malmö Sida 1 (6) "i,.,I' ... .... ("\�-..., SÖKANDE One Nordic AB, 556075-7287 Ombud: advokaten Malin Håkansson Valdia Advokatbyrå AB Ideon Gateway, Scheelevägen 27 223 63 Lund MOTPARTER 1. Landskrona kommun L ._,; • �.J \.._) ·,) Ombud: advokaten Mikael Karlsson och jur.kand Stephanie Stensson Moll Wenden Advokatbyrå AB Stmtorget 8 211 34 Malmö 2. Microbus Electronic Service Aktiebolag, 556235-7151 Hantverkaregatan 8 242 34 Arlöv SAKEN Överprövning enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten beslutar att Landskrona kommuns upphandling avseende trafiksignaler, drift- och underhåll 2018178, inte får avslutas förrän rättelse vidtagits på så sätt att en ny utvärdering genomförs där anbudet från Micro­ bus Electronic Service Aktiebolag inte får beaktas. Avd Dok.Id 441666 Postadress Box 4522 203 20 Malmö Besöksadress Kalendegatan 6 Telefon Telefax 040-35 35 00 040-97 24 90 E-post: forvaltningsrattenimalmo@dom.se www.forvaltningsrattenimalmo.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 I KONKURRENSVERKET . FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I MALMÖ Avdelning I BAKGRUND Sida 2 2913-18 Landskrona kommun genomför en upphandling av trafiksignaler drift- och underhåll, dnr 2018/78. Upphandlingen genomförs som ett förenklat förfa­ rande enligt LOU. Enligt tilldelningsbeslutet har Microbus Electronic Ser­ vice Aktiebolag (Microbus) tilldelats kontrakt. One Nordic AB (One Nor­ dic) har placerats på andra plats. YRKANDE OCH INSTÄLLNING One Nordic ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar upp­ handlingen får avslutas först sedan rättelse gjo1ts på så sätt att anbudsutvär­ deringen görs om varvid Microbus anbud ska förkastas. Till grund för sin talan anför One Nordic bl.a. följande. Microbus har inte uppfyllt ska-kraven i förfrågningsunderlaget beträffande referensuppdrag och krav på erfarenhet av erbjuden projektledare och tekniker. Av punkten 4.7.2 i upphandlingsdokumentet framgår bl.a. att projektledare ska ha minst fem års dokumenterad erfarenhet som projektledare inom drift och underhåll av trafiksignaler. ev ska bifogas anbudet. Av det ev erbju­ den projektledare-bifogat anbudet framgår att han har projekt­ ledarerfarenhet från anställningar från 2013 till 2018, dvs. sammantaget cirka fem år, varav ett år hos SolliQ AB och fyra år hos One Nordic. Under 2013 var-nställd hos SolliQ AB. SolliQ AB sysslar med tillverkning av maskiner och automatiserade system som applicerar miljö­ vänliga medel och lösningar. Deras verksamhet innefattar inte drift och un­ derhåll av trafikljus. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning l DOM Sida 3 2913-18 -har aldrig varit anställd som projektledare hos One Nordic och inte heller arbetat som projektledare förrän under senare delen av anställ­ ningen då han på informell basis tagit viss projektledande roll. Uppgiften i CV:et att�arit projektledare under 2014-2017 hos One Nordic är alltså felaktig. Erfarenheten hos SolliQ faller alltså bo1t eftersom den inte är relevant. Re­ dan här kan konstateras att erbjuden projektledare saknar ett år för att nå upp till kravet på fem år. Projektledaren har inte heller med sig fyra års e1faren­ het från One Nordic, dvs. sammantaget så saknar erbjuden projektledare flera års erfarenhet för att nå upp till kravet på fem år. Det kan noteras att varken kommunen eller Microbus själva har kommenterat vad One Nordic anfört vare sig om SolliQ AB eller om att projektledarerfaren­ het från One Nordic är ko1tare än vad som anges i CV:et. Utredningen i må­ let stödjer möjligen att-har upp till 1,5 års projektledarerfaren­ het. Enligt upphandlingsdokumentet kommer Landskrona kommun att anta det anbud som är ekonomiskt mest fördelaktigt med hänsyn till pris, innebä­ rande att det anbud som har det lägsta anbudspriset kommer att tilldelas kontakt. One Nordic har lämnat det lägsta anbudspriset. Om Microbus an­ bud hade förkastats hade One Norclic således tilldelats kontraktet. Genom att Landskrona kommun i strid med likabehandlings- och transparensprinciper­ na utvärderat Microbus anbud och tilldelat Microbus kontraktet, har Nordic One lidit eller riskerat att lida skada. Landskrona kommun bestrider bifall till ansökan och anför i huvudsak följande. Av punkten 4.7 i upphandlingsdokumentet framgår bl.a. att perso­ nen ska ha minst fem års erfarenhet som projektledare inom drift och under­ håll av trafiksignaler. Av CV:et för den aktuella projektledaren framgår att detta krav är uppfyllt. Kommunen har ingen anledning att ifrågasätta uppgif- FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I MALMÖ Avdelning 1 Sida 4 2913-18 terna och det åligger inte heller kommunen att kontrollera att de lämnade uppgifterna är riktiga. Kvalificering och utvärdering har skett i enlighet med angivna förutsättningar och anbud och anbudsgivare har behandlats lika utan ovidkommande hänsyn. Microbus anbud har uppfyllt samtliga ställda obligatoriska krav. Inte heller på något annat sätt har upphandlingen skett i strid med LOU. Microbus lämnar in ett projektdirektiv för projektledaren-hos One Nordic för perioden 1 januari till 31 december 2016 samt kursintyg för -avseende att han genomgått en grundläggande utbildning i pro­ jektledning. Microbus anser att bifogade handlingar tydligt motbevisar One Nordics yrkanden. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET En upphandlande myndighet ska enligt 4 kap. 1 § LOU behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphand­ lingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömse­ sidigt erkännande och propo1tionalitet iakttas. Av 20 kap. 4 § LOU framgår att allmän förvaltningsdomstol får överpröva en upphandling efter ansökan av en leverantör som anser sig ha lidit eller kunna komma att lida skada. I 20 kap. 6 § LOU stadgas följande. Om den upphandlande myndigheten har brntit mot någon av de grundläggande principerna i 4 kap. 1 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning I DOM Sida 5 2913-18 Av rättspraxis följer att en upphandlande myndighet har en begränsad kon­ trollskyldighet och att myndigheten som huvudregel kan förlita sig på att uppgifter som lämnas i anbud är korrekta så länge inget annat indikerar att så inte skulle vara fallet. Skyldigheten att kontrollera uppgifter i anbudet sträcker sig i vart fall inte längre än att den upphandlande myndigheten jäm­ för uppgifter i anbudet med de krav som ställts i förfrågningsunderlaget Gfr Kamman-ätten i Göteborgs dom den 15 juli 2011 i mål nr 6417-6422-10). I enlighet med likabehandlingsprincipen som kommer till uttryck i 1 kap. 9 § LOV får den upphandlande myndigheten inte efterge eller bortse från såd­ ana skall-krav som uppställts i förfrågningsunderlaget. Detta gäller även om uppgifter blivit kända först i samband med överprövningsprocessen Gfr Kamma1Tätten i Göteborgs dom den 18 december 2009 i mål nr 4904-09). Förvaltningsrätten gör följande bedömning. One Nordic har gjo1t gällande den erbjudna projektledaren uppfyller kravet p å e1farenhet som projektledare. Landskrona kommun har angett att kommunen inte funnit skäl att ifråga sätta uppgifterna i det CV som har åberopats av Microbus. Av punkten 4.7 i upphandlingsdokumentet framgår bl.a. att projektledare ska ha minst fem års erfarenhet som projektledare inom drift och underhåll av trafiksignaler. One Nordic har anfö1tkonkreta uppgifter till stöd för att -inte har den efterfrågade erfarenheten. Dessa uppgifter har inte bestritts av Landskrona kommun och Microbus. Förvaltningsrätten finner därför det klarlagt i målet att-genom sin anställning hos One Nordic inte varit projektledare under hela perioden 2014 - 2017. Microbus anbud uppfyller därmed redan på denna grund inte det obligatoriska kravet om minst fem års erfarenhet som projektledare. Eftersom Microbus anbud trots detta har utvärderats har One Nordic, som placerats som nummer 2 vid utvärderingen, lidit eller riskerat lida skada. Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2913-18 I MALMÖ Avdelning 1 Förvaltningsrätten finner därför skäl att förordna att en ny utvärdering ska gö­ ras, varvid anbudet från Microbus inte ska beaktas. Vid denna utgång saknas anledning för förvaltningsrätten att pröva vad One Nordic har anfört i fråga om andra brister i upphandlingen. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/lB LOU) Be1til Idarsson Ulrika Skogler har föredragit målet. �!ll' ( _.,..•!i,,,,_ j;j SVERIGES DOMSTOLAR ijil www.domstol.se HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga förvaltningsrättens avgörande ska skriva till Kammarrätten i Göteborg. Skrivelsen ska dock sldckas eller lämnas till förvaltningsrätten. Adressen till förvaltningsrätten framgår av avgörandet. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av avgörandet. Om avgör­ andet har meddelats vid en muntlig förhand­ ling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när det kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag som avgörandet med­ delades. För offentlig part räknas tiden för överklagande alltid från den dag avgörandet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommar­ afton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. Prövningstillstånd i kammarrätten För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövnings­ tillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens avgörande fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Överklagandets innehåll Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person- eller organisations­ nummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobil­ telefon. Även adress och telefonnummer till arbetsplatsen ska anges, samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om klaganden anlitar ombud, ska om­ budets namn, postadress, e-post-adress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om samtliga ovan nämnda person- eller adressuppgifter har lämnats tidigare i målet och fortfarande är aktuella behöver de inte uppges igen. Om någon uppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. uppgift om det avgörande som över­ klagas - förvaltningsrättens namn, mål­ nummer samt dagen för avgörandet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens avgörande som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Forts. nästa sida www.domstol.se i5 Avtal före laga kraft i vissa mål I vissa mål får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens avgörande har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt • lagen (2007:1091) om offentlig upphand­ ling, • områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, lagen (2007:1092)" om upphandling inom • försvars- och säkerhetsområdet, lagen (2011:1029) om upphandling på • koncessioner, lagen (2016:1147) om upphandling av • ling, eller lagen (2016:1145) om offentlig upphand­ • försörjningssektorerna lagen (2016:1146) om upphandling inom I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan fyra förstnämnda lagarna och i 20 kapitlet i de två sistnämnda lagarna. Ytterligare information Behöver ni fler upplysningar om hur man överklagar kan ni vända er till förvaltnings­ rätten. www.domstol.se