FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 Christian Härdgård SÖKANDE DOM Mål nr 15702-10 E Sida 1 (5) 20-n 2 1i Meddelad i Malmö Securitas Sverige AB, 556108-6082 Division Services Att: Jonny Asplund Box 125 16 102 29 Stockholm ri Polismyndigheten i Skåne, 202100-0076 \ Ekonomienheten Anskaffningssektionen 205 90 Malmö SAKEN Överprövning enligt lagen om offentlig upphandling, LOU (i dess lydelse efter den 15 juli 2010) DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår yrkandet om ingripande enligt LOU. MOTPART �i-' f.i: ·� �ll t' ,f Dok.Id 46265 Postadress Box 4522 203 20 Malmö Besöksadress Kalendegatan 6 Telefon Telefax 040-35 35 00 040-97 24 90 E-post: forvaltningsrattenimalmo@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 DOM Sida 2 15702-10 E BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Polismvndigheten i Skåne (nedan Polisen) har genomfö1i upphandlingen "Skyddsvakt", dm AA 244-43815/10, som en förnyad konkurrensutsätt­ ning av ett befintligt ramavtal. Polisen har i ett tilldelningsbeslut den 9 de­ cember 2010 antagit G4S Security Services AB som leverantör. Securitas Sverige AB (nedan Securitas) ansöker nu om överprövning av upphandlingen och yrkar i första hand att bolaget ska tilldelas avropsavta­ let och i andra hand att upphandlingen ska göras om. Som skäl för sin talan anföra Securitas i huvudsak föUande. Polisen har brutit mot LOU genom att inte följa sina fastställda utvärde­ ringskriterier och anta lägsta anbudspris. Enligt förfrågan ska anbuden ut­ värderas genom att summan av alla fyra rubriker avgör tilldelningen av avtalet. Anbudsgivaren måste således acceptera, lämna uppgift på och godkänna: 1. Uppdragets omfattning, 2. Krav på tjänsten, 3. Arbetsuppgif­ ter och 4. Tilläggstjänster. Därefter kommer de angivna månadspriserna att omvandlas till timpris och lägsta totala anbudspris kommer att antas. I strid med sin egen förfrågan, att utvärdera det angivna månadspriset och om­ vandla detta till ett timpris, har Polisen också valt att utvärdera timpriserna för tilläggstjänstema. Då volymen på eventuella tilläggstjänster inte fanns angiven i förfrågan, ingen utvärderingsmall bifogats förfrågan och det i anbudstexten endast angivits att månadspriserna skulle omvandlas till timpriser samt att därefter lägsta totala anbudspris av dessa månadspriser kommer att antas har Secu­ ritas inte haft någon anledning att uppfatta avropsförfrågan på det sätt som Polisen utvärderat denna. Eftersom också timpriser på tilläggstjänster ut­ värderats och summerats med timpriserna för månadspriset har Securitas anbud kommit att framstå som det dyraste. Detta trots att Securitas lämnat FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 DOM Sida 3 15702-10 E ett ordinarie månadspris som är lägre än den vinnande anbudsgivarens or­ dinarie månadspris. För det fall Securitas inte tilldelas kontraktet är det bolagets uppfattning att upphandlingen ska göras om med tydligare formulerade utvärderingskrite­ rier och att en anbudsmall där man fyller i sina priser ska bifogas upphand­ lingen. Polisen motsätter sig Securitas ansökan om överprövning och anför i hu­ vudsak följande. I prisbilagan finns följande rubriker: 1. Uppdragets om­ fattning, 2. Krav på �jänsten, 3. Arbetsuppgifter och 4. Tilläggs�jänster. Under dessa rubriker finns fem priselement: 1. Uppdragets omfattning Ange pris/månad/vakt för dygnstäckande Ange pris/månad för dagtid 4. Tilläggstjänster Accepterar 1 extra skyddsvakt Ange pris/tim/vakt Accepterar 5 extra skyddsvakter Ange pris/tim/vakt Accepterar 10 extra skyddsvakter Ange pris/tim/vakt XXX SEK XXX SEK XXX SEK XXX SEK XXX SEK De priselement som inte är av typen pris/timme räknas om till pris/timme enligt: - dagtäckande, praxis 176 timmar/månad (22 dagar/månad) - dygntäckande, praxis 720 timmar/månad (30 dagar/månad) Detta gäller de två första priselementen. När alla priselement är av typen pris/timme summeras de. Securitas har inte adderat alla priselementen och har således kommit fram till fel bedömning av prisbilden. Polisen har följt FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 DOM Sida 4 15702-10 E sina egna utvärderingskriterier. Volym för extra skyddsvakter har inte gått att förutse då dessa parametrar styrs av omvärldens hot mot Polisen. DOMSKÄL Relevanta bestämmelser En upphandlande myndighet ska enligt 1 kap. 9 § LOU behandla leveran­ törer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och om propo1iionalitet iakttas. Av 16 kap. 1 och 5 §§ LOU framgår att förvaltningsrätten kan pröva om en upphandlande myndighet har brutit mot någon bestämmelse i lagen och, på talan av en leverantör som lidit eller kan komma att lida skada, besluta att en upphandling ska göras om eller får avslutas först sedan rättelse har gjorts. Därvid gäller att förvaltningsrätten endast prövar de särskilt angivna frågor som sökanden tar upp. Rätten är däremot inte bunden av parts yr­ kande vad gäller form för ingripande. Relevanta uppgifter i förfrågningsunderlaget Under rubriken "Pris och inställelsetid" anges följande. "I anbudet SKALL anges en för uppdraget fast prisangivelse angiven i svenska kronor exklusive mervärdesskatt. Pristabell: • • • • Pris per timme för 5 extra skyddsvakter • Pris per månad för dygnstäckande skyddsvakt Pris per månad för dagtäckande skyddsvakt Pris per timme för 1 extra skyddsvakt Pris per timme för 10 extra skyddsvakter". FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 DOM Sida 5 15702-I0 E Under rubriken "Utvärdering av anbud" anges följande. "Summan av alla 4 rubrikerna k ommer att avgöra tilldelningen för avtalet. Det angivna månadspriset kommer att omvandlas till timpris. Lägsta totala anbudspris kommer att antas". Förvaltningsrättens bedömning En beskrivning av de �jänster som anbudsgivarna ska lämna pris på finns i förfrågningsunderlaget under de ovan redovisade rubrikerna "Uppdragets omfattning" och "Tilläggstjänster". Även om skrivningarna inte är helt entydiga anser förvaltningsrätten att det ligger närmast till hands att tolka denna beskrivning och informationen under rubrikerna "Pris och inställel­ setid" samt "Utvärdering av anbud" som att utvärderingen ska göras på det sätt som Polisen också gjorde. Förfrågningsunderlaget är därmed tillräck­ ligt tydligt för att anses uppfylla de krav på öppenhet och förutsebarhet som ställs i LOU. Det faktum att volymen på de eventuella tilläggstjänster­ na inte fanns angiven i förfrågningsunderlaget im1ebär enligt rätten inte heller att anbudsgivarna var förhindrade att på lika villkor lämna konkur­ renskraftiga anbud. Förvaltningsrätten anser därför att det inte finns skäl för att, med anledning av vad Securitas anfört, besluta om något ingripande enligt LOU. Yrkandet om ett sådant ingripande ska följaktligen avslås. HIU,R-1\jAN ÖV�RKL.AGAR, se bilaga (Dv 3109/lB LOU) ./ /_/.1 / / /, . iI!ll SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Göteborg. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, .5. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV 3109/lB LOU Dessutom ska adress och