FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen SÖKANDE DOM 2012-01-18 Meddelad i Stockholm Mål nr 25471-11 Enhet 12 Sida1 (5) Nybergs Entreprenad AB, 5 5 6222-184 5 Box 1034 621 21 Visby MOTPART Region Gotland 621 81 Visby SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling- LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår ansökan om ingripande enligt LOU. Dok.Id 199296 Postadress Besöksadress 115 76 Stockholm Telefax 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se Tegeluddsvägen 1 Telefon Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 08-561 680 00 E-post: FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida 2 25471-11 BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Region Gotland (regionen) genomför en upphandling avseende VA­ utbyggnad Gnisvärd, etapp 2B. Upphandlingen genomförs som ett förenk­ lat förfarande enligt 15 kap. LOU. Regionen har genom tilldelningsbeslut den 15 december 2011 beslutat att anta anbud från annan än Nybergs Ent­ reprenad AB (bolaget). Bolaget ansöker om överprövning av upphandlingen och anför bl.a. föl­ jande. Bolaget kallades den 8 december 2011 till förhandling där det fram~ gick att regionen ansåg att några av bolagets a-priser var för höga. Bolaget bereddes tillfälle attjustera dessa senast den 13 december 2011. Bolaget ifrågasätter denna hantering, då det inte fanns några förändringar i underla­ get som låg till grund för anbudet och då värderingen av anbuden enligt förfrågningsunderlaget ska göras utifrån anbudssumman och inte utifrån något enskilt a-pris. Dessutom anser bolaget att förhandlingen gjorde att det blev helt nya förutsättningar ur ett marknadsperspektiv, då ett annat stort projekt tilldelades en entreprenör mellan anbudets inlärnnande och förhandlingen. Bolaget anser att Kristoffersson Exploatering AB (Kristoffersson), som lämnat det vinnande anbudet, inte klarar värderingskraven enligt förfråg­ ningsunderlaget. Leverantören får enligt detta inte vara i skuld gällande socialförsäkringar eller skatt, vilket Kristoffersson varit/är vid ett flertal tillfällen och senast den 2 oktober 2011. Vidare ska leverantören enligt förfrågningsunderlaget ha en stabil ekonomisk bas och vara kreditvärdig vilket bolaget ifrågasätter om Kristoffersson är, då man har elva betal­ ningsanrnärkningar registrerade för de senaste två åren och en kreditrating enligt Soliditet B (kredit mot säkerhet). FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida 3 25471-11 Regionen bestrider bifall till ansökan och anför bl.a. följande. Regionen har valt att förhandla med anbudsgivarna för att om möjligt erhålla förmån­ ligare anbud från dem. I LOU anges inte vad som får behandlas i en för­ handling så länge skall-kraven inte förändras. Utvärderingen av anbuden har skett utifrån anbudssumman och inga andra kriterier har utvärderats än dem som har angivits i förfrågningsunderlaget. Att omständigheter som medför nya förutsättningar ur ett marknadsperspektiv skulle ha inträffat mellan ett anbuds inlämnande och förhandling är inget som regionen behö­ ver ta hänsyn till. Kristoffersson har inga skulder avseende socialförsäkring eller skatt. Den skuld som bolaget hänvisar till var reglerad vid anbudsti­ dens utgång. Regionen har i förfrågningsunderlaget angett Creditsafes ra­ tingpoäng 40 som lägsta nivå för uppfyllandet av kravet på en stabil eko­ nomisk bas. Kristoffersson har ratingpoäng 50 och uppfyller därmed detta krav. DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Enligt 2 kap. 24 § LOU avses med förenklat förfarande ett förfarande där alla leverantörer har rätt att delta, deltagande leverantörer skall lämna an­ bud och den upphandlande myndigheten får förhandla med en eller flera anbudsgivare. I 16 kap. 5 § LOU, i tillämplig lydelse, anges följande. Om den upphand­ lande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i LOU och detta har medfört att leve­ rantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upp­ handlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 25471-11 Allmänna avdelningen Förvaltningsrättens bedömning Den aktuella upphandlingen har genomförts genom ett förenklat förfaran­ de. Vid ett förenklat förfarande är det tillåtet att förhandla med anbudsgiva­ re om de lämnade anbuden. Rätten att förhandla innefattar även förhand­ ling om pris, så länge villkoren för förhandlingen inte ändras på sådant sätt att principerna om likabehandling och öppenhet åsidosätts. Regionen har uppgett att anbuden har utvärderats enligt de kriterier som angivits i för­ frågningsunderlaget och att det alltjämt varit den totala anbudssumman som legat till grund för utvärderingen. Förvaltningsrätten finner att bolaget inte har visat att regionen brutit mot principerna i 1 kap. 9 § LOU genom den förhandling som har skett. Bolaget har vidare anfört att Kristoffersson, som lämnat det vinnande an­ budet, inte har uppfyllt värderingskraven enligt förfrågningsunderlaget. I förfrågningsunderlagets AFB.514 punkt fyra anges följande. Anbudssökande skall ha en stabil ekonomisk bas och tillgång till re­ surser som svarar mot projektets omfattning, Uppgifter om företagets riskklass kommer beställaren att begära från Creditsafe. Har anbudsgivaren lägre ratingpoäng än40 "kreditvär­ dig", eller motsvarande, kommer beställaren att förkasta anbudet. Som framgår av regionens yttrande har Kristoffersson erhållit ratingpoäng 50. Då inga andra utvärderingskriterier angetts finner förvaltningsrätten att Kristoffersson har uppfyllt det aktuella skall-kravet. Bolaget har även invänt att Kristoffersson varit/är skuldsatt på sätt som borde ha medfört en uteslutning från upphandlingen. I förfrågningsunder­ lagets AFB.513 punkt fem anges att leverantörer inte får vara i skuld gäl­ lande socialförsäkringsavgift eller skatt i det egna landet. Regionen har angett att Kristoffersson tidigare haft sådana skulder men att dessa regle­ rats vid anbudstidens utgång. Förvaltningsrätten finner att det framgår av I STOCKHOLM FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida 5 25471-11 förfrågningsunderlaget att det är befintliga skulder som medför uteslutning från upphandlingen. Regionen har därmed inte har haft möjlighet att ute­ sluta Kristoffersson från upphandlingen vid anbudsutvärderingen då skul­ derna redan var reglerade. Förvaltningsrätten finner sammanfattningsvis att bolaget inte har visat att regionen har överträtt någon av de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i LOU. Skäl för ingripande enligt LOU föreligger därför inte. Ansökan om överprövning ska således avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/lA LOU) rådman Föredragande har varit förvaltningsrättsnotarien Fredrik Forsberg. HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till K.ammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag� söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in näst.a vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Karnma.rrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstilläm.pningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överkla ndet till kammarrätten varför ro.an · det beslut sotn överklagas med uppgift 3. om förvaltningsrättens namn, mål.nummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill fa till. stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster far avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall far avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV 3109/1A LOU ga anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den kla des na.mh, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa ,uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person,- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, gan 2.