FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Mål nr ILULEÅ 2015-01-28 2704-14 Sida 1 (5) Enhet 1 SÖKANDE Meddelad i Luleå KONKURRENSVERKET 2015 -01- 3 0 ._ Avd Dnr KSnr AktbH Offentlig upphandling enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, Kalles Bud & Transport i Norr Aktiebolag, 55634 5-0 179 Murbruksvägen 11 973 4 5 Luleå MOTPART Luleå kommun 97185 Luleå SAKEN LOD FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. Dok.Id 58978 Postadress Box 849 971 26 Luleå Besöksadress Skeppsbrogatan 43 Telefon Telefax 0920-29 54 90 0920-22 04 59 E-post: forvaltningsrattenilulea@dom.se www.dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2704-14 201 5-01-28 ILULEÅ BAKGRU ND Luleå kommun (kommunen) har, genom öppet förfarande, genomfört en upphandling avseende flyttjänster. Av förfrågningsunderlaget framgår att tilldelning av kontrakt sker enligt principen om lägst pris. Enligt underrät­ telsen om beslut den19 december2014 har kontraktet tilldelats Umeå Stadsbud AB med rangordning1 , Kalles Bud och Transport i Norr AB med rangordning 2 och Nya Engströms Express & Flyttservice AB med rangordning 3 . PARTERNAS INSTÄLLNING Kalles Bud och Transport i Norr AB Kalles Bud och Transport i Norr AB (Kalles Bud och Transport) yrkar att upphandlingen inte får avslutas förrän rättelse har skett på så sätt att kom­ munen förkastar Umeå Stadsbud AB:s anbud. Sökanden framför följande. De priser som har lämnats av Umeå Stadsbud AB är inte seriösa. Utan överdebiteringar finns det ingen möjlighet att få lönsamhet på uppdragen. Anbudet bör förkastas med stöd av12 kap.3 § LOU, se även Kammarrätten i Göteborgs dom i mål nr 2598--2601-13 . De flyttjänster som Luleå kommun har behov av innebär uteslutande flytt­ ningar mellan två adresser och då fordras att flyttbil används. De mest van­ liga uppdragen är de som kräver flyttbil med chaufför samt en till två med­ arbetare. Endast i något enstaka fall de senaste åren har uppdraget varit omflyttningar lokalt i samma byggnad där ingen flyttbil behövs. Det utgör dock en försumbar del av det totala. Några större förändringar torde det inte bli under kommande avtalsperiod. Sida3 FÖRVALTNINGSRÄTTE N DOM 2704-14 ILULEÅ 201 5-01-28 Enligt Transportarbetarförbundets kollektivavtal så ligger en chaufförs grundtimlön inklusive premiekomp mellan139,38 och143,63 kronor bero­ ende på anställningstid. Med kringkostnader i form av sociala avgifter, semesterersättning, sjuklön, arbetskläder etc. brukar man i branschen räkna med att den totala kostnaden för en chaufför hamnar mellan 240-250 kro­ nor per timme. Då är inga kostnader för administration inräknade. Kostnaden för en flyttbil ligger mellan100-150 kronor per timme beroende på storlek. Umeå Stadsbud AB har nollat priserna för liten och stor flyttbil inklusive chaufför trots att den verkliga kostnaden är340-390 kronor per timme, lågt räknat. I något enstaka uppdrag där bara personal behövs går det ihop ekonomiskt, men dessa uppdrag är i begränsad omfattning. Utan överdebiteringar blir det ett stort underskott ekonomiskt med de priser som Umeå Stadsbud AB har lämnat. Deras anbud bör därför anses oseriöst. Kommunen Kommunen motsätter sig bifall till ansökan samt framför följande. Kom­ munen har med anledning av de förhållandevis låga priser som Umeå Stadsbud AB offererat funnit anledning att begära en förklaring till priser­ na. En sådan förklaring har också lämnats. Kommunen har gjort bedöm­ ningen att förklaringen är tillfredsställande. Kommunen anser sig därför förhindrad att förkasta anbudet. En upphandlande myndighet har enligt 12 kap. 3 § LOU möjlighet, inte skyldighet, att förkasta ett anbud om den finner att priset är onormalt lågt men först efter att anbudsgivaren fått tillfälle att förklara det låga anbudet och inte kunnat lämna ett tillfredsställande svar. De ankommer på kommu­ nen att bedöma om svaret är tillfredsställande eller inte. Möjligheten att förkasta anbudet finns enligt bestämmelsens ordalydelse inte kvar om an­ budsgivaren lämnar en tillfredsställande förklaring. Kalles Bud och Trans Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2704-14 2015- 01-28 port hänvisar till ett rättsfall där den upphandlande myndigheten hade för­ kastat ett lågt anbud, en situation som inte är jämförbar med den nu aktu­ ella. Kommunen anser sammanfattningsvis att något upphandlingsrättsligt fel inte har begåtts och att det därför saknas förutsättningar för ingripande mot upphandlingen Gfr Kammarrätten i Göteborgs dom i mål nr1641-07 samt Kammarrätten i Jönköpings dom i mål nr 1247-09). SKÄLENFÖRAVGÖRANDET Kalles Bud och Transport har gjort gällande att kommunen brutit mot LOU genom att inte förkasta Umeå Stadsbud AB:s anbud på grund av att priset är onormalt lågt Av12 kap. 3 § LOU framgår att en upphandlande myndighet "får" förkasta ett anbud om den finner att priset är onormalt lågt. Någon skyldighet att förkasta anbudet eller kräva en förklaring av anbudsgivaren finns dock inte, inte ens om anbudsgivaren har offererat noll kronor (se Kammarrät­ tens i Sundsvall dom den 24 mars 2014 , mål nr55 1-14). Eftersom kommunen inte har någon skyldighet att förkasta Umeå Stadsbud AB:s anbud enligt upphandlingslagstiftningen kan det som Kalles Bud och Transportframförtinteledatillnågotingripandeenligt16 kap.6 §LOU. Ansökan ska därför avslås. I LU LEÅ HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Om Ni vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska Ni skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommet in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har 3. 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 5� 1. I<.lagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster f'ar avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. Cl � rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller www.domstol.se 2. 2. kommit till, det är av vikt för ledning av