Nokas Bevakning AB, 556197-3578 Ombud: Advokat Jimmy Carnelind MAQS AdvokatbyrŒ Gšteborg AB Box 11918 404 39 Gšteborg MOTPART Svenska BostŠder AB, 556043-6429 Ombud: Sten Janson AffŠrsConcept i Stockholm AB Hornsgatan 15 117 99 Stockholm SAKEN Offentlig upphandling ___________________ F…RVALTNINGSR€TTENS AVG…RANDE FšrvaltningsrŠtten avslŒr ansškan. Dok.Id 519414 Postadress Besšksadress Telefon 08-561 680 00 E-post: forvaltningsrattenistockholm@dom.se 1 F…RVALTNINGSR€TTEN I STOCKHOLM AllmŠnna avdelningen Enhet 17 S…KANDE DOM 2014-09-10 Meddelad i Stockholm MŒl nr 12270-14 115 76 Stockholm TegeluddsvŠgen 1 08-561 680 01 Telefax Expeditionstid mŒndag Ð fredag 08:00-16:30 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 12270-14 I STOCKHOLM AllmŠnna avdelningen BAKGRUND Svenska BostŠder AB (Svenska BostŠder) genomfšr en upphandling av bevaknings- och sŠkerhetstjŠnster inom VŠllingby City (dnr 2014-01, nedan kallad upphandlingen) i form av ett urvalsfšrfarande gŠllande B- tjŠnster. I underrŠttelse om tilldelningsbeslut daterad den 19 maj 2014 framgŒr att Svenska BostŠder i upphandlingen beslutat att teckna avtal med leverantšren G4S Security Services AB (G4S), dvs. med en annan leverantšr Šn Nokas Bevakning AB (Nokas). Beslutet fattades enligt tilldelningskriteriet det ekonomiskt mest fšrdelaktiga anbudet. YRKANDEN M.M. Nokas ansšker om šverpršvning av upphandlingen och yrkar att den ska rŠttas pŒ sŒ sŠtt att en ny utvŠrdering genomfšrs, dŠr Svenska BostŠder inte tilldelar G4S mervŠrdespoŠng avseende BYA-utbildningen ÓProfessionellt bemštandeÓ eller likartad utbildning, inte tilldelar G4S mervŠrdespoŠng avseende obligatoriska utbildningar samt tilldelar Nokas maximala mervŠrdespoŠng avseende kompetensutveckling och service. Fšr det fall G4S vid anbudspresentationen har kompletterat sitt anbud med uppgifter vilka skulle kunna motivera Svenska BostŠders stŠllningstagande yrkar Nokas att G4S anbud utesluts. Till stšd fšr talan anfšr Nokas sammanfattningsvis fšljande: Svenska BostŠder genomfšr upphandlingen pŒ ett sŠtt som inte Šr fšrenligt med principen om likabehandling i LOU, dŒ utvŠrderingen har prŠglats av ovidkommande hŠnsyn. Nokas lider eller kan komma att lida skada pŒ grund av detta om upphandlingen fullfšljs. 2 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 12270-14 I STOCKHOLM AllmŠnna avdelningen Den platschef som fšreslagits av G4S i upphandlingen har inte heller genomgŒtt utbildningen ÓProfessionellt bemštandeÓ i regi av Bevaknings- branschens yrkes- och arbetsmiljšnŠmnd (BYA), vilket uttryckligen framgŒr av G4S anbud. G4S borde dŠrfšr ha fŒtt 180 000 poŠng i mervŠrde betrŠffande kriteriet platschef (punkt 3.4 i dokumentet Ó2.2 Upphandlings- fšreskriftÓ), vilket skulle ha medfšrt att Nokas jŠmfšrelsesumma blev lŠgst och att Nokas dŠrmed skulle ha tilldelats uppdraget istŠllet fšr G4S. Eftersom G4S trots detta har tilldelats 240 000 poŠng avseende platschef har Svenska BostŠder brutit mot likabehandlingsprincipen. G4S har vidare fŒtt maximala 500 000 poŠng i mervŠrde fšr kompetensutveckling samt service. UtvŠrderingen av dessa kriterier har varit direkt avgšrande fšr upphandlingsresultatet. Om Nokas och G4S hade tilldelats samma mervŠrdespoŠng fšr ett av dessa kriterier, hade Nokas anbud varit det ekonomiskt mest fšrdelaktiga. MervŠrdespoŠngen fšr platschef avser utbildningar som Šr direkt avgšrande fšr tilldelningen av kontrakt. UtifrŒn uppgifterna i G4S anbud Šr det inte mšjligt att kontrollera innehŒllet i de utbildningar som G4S offererade platschef har genomgŒtt. Under sŒdana fšrhŒllanden mŒste Svenska BostŠder visa pŒ vilken grund deras slutsats baseras. Svenska BostŠders svepande formulering om samlad bedšmning uppfyller inte LOU:s krav pŒ transparens. Den BYA-utbildning som avses i upphandlingen Šr en heldagskurs som omfattar nio lektionstimmar, vilket ska jŠmfšras med YH-utbildningen som sŠkerhetskoordinator vilken Nokas platschef har genomgŒtt. YH- utbildningen innehŒller samtliga moment som BYA-utbildningen omfattar. BYA-utbildningen ska ocksŒ jŠmfšras med Nokas platschefs hšgskole- utbildning som brandman och ledarskapsutbildning pŒ Fšrsvarshšgskolan. Nokas anbud uppfyller dŠrmed med rŒge kravet pŒ likartad utbildning, vilket Svenska BostŠder ocksŒ korrekt har bedšmt. Platschefen som G4S 3 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 12270-14 I STOCKHOLM AllmŠnna avdelningen har offererat har en utbildningserfarenhet som, sŒvitt kan bedšmas, eventuellt bestŒr av delmomentet ÓWinning behaviourÓ i 16-timmarskursen ÓVŠrdebaserat LedarskapÓ. Fšr att den utbildningen ska kvalificera som likartad BYA-utbildningen mŒste den innehŒlla vŠsentligen samma moment och uppgŒ till minst en heldag, vilket inte Šr fallet. Av utbildningskraven framgŒr att leverantšren ska ha kompetensplaner fšr objektets personal dŠr utbildning i nivŒ med utbildningarna ÓPersonlig utvecklingÓ och ÓProfessionellt bemštandeÓ i upphandlingen ingŒr. MervŠrdespoŠng ska dŠrfšr inte utgŒ fšr dessa utbildningar eller beskrivningar kopplade till dessa utbildningar, eftersom de utgšr skall-krav som leverantšrerna genom bekrŠftelse i anbudet Œtar sig att uppfylla. Svenska BostŠder har i dokumentet ÓUpphandlingsrapportÓ bedšmt att G4S anbud beskriver sin erbjudna kompetensutveckling mycket vŠl, pŒ ett konkret sŠtt och med stark objektanpassning som uppfyller syftet med uppdraget. Svenska BostŠder har hŠrvid sŠrskilt betonat att G4S anbud beskriver service, personlig utveckling (BYA) och professionellt bemštande (BYA) samt tilldelat G4S maximala 200 000 mervŠrdespoŠng. Det innebŠr att G4S har fŒtt mervŠrdespoŠng fšr obligatoriska utbildningar, vilket strider mot fšrfrŒgningsunderlaget. Av upphandlingsrapporten framgŒr vidare att Svenska BostŠder har bedšmt att Nokas beskriver sin erbjudna kompetensutveckling pŒ ett konkret sŠtt med objektsanpassning som uppfyller syftet med uppdraget samt tilldelat Nokas 100 000 mervŠrdespoŠng. Nokas har emellertid, utšver de identiska och likartade utbildningarna som G4S offererar, redogjort fšr ett stšrre kompetensutvecklingsutbud Šn G4S genom att erbjuda grundlŠggande brandskydd och fšrsta hjŠlpen, brottsfšrebyggande arbetsmetodik, fortbildning fšr fordonsfšrare, sjŠlvskydd, krishantering, fastighetsrelaterad teknik, utbildning i svinnprevention och Œrliga medarbetarsamtal med personalen. Det Šr korrekt att utbildningarna i 4 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 12270-14 I STOCKHOLM AllmŠnna avdelningen grundlŠggande brandskydd, fšrsta hjŠlpen, krishantering och sjŠlvskydd ingŒr i Rikspolisstyrelsens (RPS) fšreskrifter. De utbildningar som Nokas erbjudit ska ses som en vidareutbildning, vilken bl.a. genom platschefen anpassas till fšrhŒllandena i VŠllingby City. Nokas godtar dock Svenska BostŠders bedšmning betrŠffande dessa utbildningar dŒ Nokas anbud borde ha formulerats mer utfšrligt i denna del. Svenska BostŠders felaktiga pŒstŒende att Nokas och G4S kompetensutveckling motsvarar en respektive fem dagars utbildning Šr emellertid en omstŠndighet som i sig visar att utvŠrderingen ska rŠttas. Det faller pŒ sin egen orimlighet att Nokas utbildningar skulle vara mindre omfŒngsrika Šn G4S motsvarighet. Nokas har redogjort fšr en mer omfattande kompetensutvecklingsplan Šn G4S. Nokas har beskrivit de medarbetarsamtal som bolaget genomfšr och att personal i utvecklings- och karriŠrsyfte erbjuds utbildning i svinn- prevention, som ska ligga till grund fšr tilldelning av mervŠrde. Oaktat om medarbetarsamtal utgšr en del i ett arbetsgivaransvar eller inte utgšr de inte nŒgot obligatoriskt moment som hindrar att mervŠrde tilldelas. Svenska BostŠder anger vidare att det har varit avgšrande i vilken utstrŠckning de upprŠknade aktiviteterna relaterar till uppdraget, men kommenterar inte Nokas utbildningar i brottsfšrebyggande arbetsmetodik och fortbildning fšr fordonsfšrare, trots att upphandlingsfšremŒlet avser bevakningsuppdrag. Nokas har Šven betrŠffande service lŠmnat en mer konkret och objekt- anpassad redogšrelse med i švrigt likartat innehŒll som G4S. Den starkaste objektanpassade beskrivningen finns i Nokas anbud avseende fastighets- relaterad teknik, som utgŒr direkt frŒn fšrhŒllandena pŒ plats i VŠllingby City. Nokas redogšr med tydliga exempel fšr hur fšrfrŒgningsunderlagets krav har tillgodosetts och servicerelaterade mŒl kan uppnŒs. G4S anbud 5 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 12270-14 I STOCKHOLM AllmŠnna avdelningen innehŒller inte nŒgon konkret beskrivning i denna del. €ven detta visar att Svenska BostŠder inte har behandlat anbuden lika. Fšr det fall G4S vid presentationstillfŠllet har kompletterat sitt anbud med uppgifter vilka skulle kunna motivera Svenska BostŠders stŠllnings- tagande, innebŠr detta en otillŒten komplettering frŒn G4S sida som ska leda till uteslutning av G4S anbud. Under alla fšrhŒllanden Œvilar det Svenska BostŠder att uppvisa ett protokoll frŒn anbudspresentationen som visar vilka uppgifter som har lagts till grund fšr utvŠrderingen. Svenska BostŠder anser att ansškan om šverpršvning ska avslŒs. Till stšd fšr talan anfšr Svenska BostŠder sammanfattningsvis fšljande: Svenska BostŠder har inte brutit mot de grundlŠggande principerna i LOU eller nŒgon annan bestŠmmelse i lagen. Eftersom det inte heller har fšre- kommit nŒgon švertrŠdelse som medfšrt att Nokas har lidit eller kunnat komma att lida skada saknas grund fšr ingripande enligt lagen. I dokumentet Ó2.2 UpphandlingsfšreskriftÓ framgŒr att platschefen ska ha genomgŒtt BYA-utbildningen ÓProfessionellt bemštandeÓ eller motsvarande fšr att tilldelas mervŠrde. Av G4S anbud framgŒr att den platschef som de har erbjudit, i likhet med den platschef som Nokas har erbjudit i sitt anbud, inte hade genomgŒtt den aktuella utbildningen. DŠremot hade motsvarande utbildning genomgŒtts av erbjuden platschef i G4S anbud. G4S har dŠrfšr rŠtteligen fŒtt det tilldelade mervŠrdet. Eftersom bŒde anbudet frŒn G4S och frŒn Nokas har bedšmts pŒ ett likartat sŠtt genom att motsvarande utbildningar har godkŠnts fšr deras platschefer, har Nokas Œtminstone inte lidit skada (jfr KammarrŠtten i Stockholm, dom den 30 maj 2012 i mŒl nr 942-12). 6 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 12270-14 I STOCKHOLM AllmŠnna avdelningen Nokas pŒstŒende att G4S har tilldelats mervŠrde fšr utbildningar som utgšr en del av de obligatoriska kraven i upphandlingen Šr felaktigt. Varken utbildningen ÓPersonlig utvecklingÓ eller ÓProfessionellt bemštandeÓ anges i fšrfrŒgningsunderlaget som obligatoriska. Det krav som Nokas har hŠnvisat till i sammanhanget fšreskriver att leverantšren Óskall ha kompetensutvecklingsplanerÓ och inte att personalen ska ha en viss utbildning. Kraven som handlar om vilken utbildning personalen ska ha genomgŒtt Šr formulerade pŒ ett sŠtt som ŒskŒdliggšr att det Šr just detta som kraven tar sikte pŒ: ÓAll personal ska vara utbildade...Ó (fšrsta stycket punkt 4.3 Uppdragsbeskrivning) ÓAll fast bevakningspersonal pŒ objektet skall genomgŒ utbildningen...Ó (tredje stycket punkt 4.3 Uppdragsbeskrivning) ÓDelar av entreprenšrens personal skall erhŒlla en enklare utbildning pŒ...Ó (fjŠrde stycket punkt 4.3 Uppdragsbeskrivning) Av ovanstŒende fšljer att G4S erbjudande om att all personal som tillhandahŒlls vid uppdragets utfšrande ska ha genomgŒtt utbildningarna ÓPersonlig utvecklingÓ eller ÓProfessionellt bemštandeÓ gŒr utšver det obligatoriska kravet att leverantšren ska ha en kompetensutvecklingsplan med ett visst innehŒll. Nokas jŠmfšrelse Šr felaktig, eftersom den utgŒr frŒn att utbildningarna ÓPersonlig utvecklingÓ eller ÓProfessionellt bemštandeÓ inte ska beaktas. JŠmfšrelsen Šr vidare missvisande med hŠnsyn till att flera av de utbildningar som Nokas rŠknar upp inte berŠttigar till mervŠrde. Av punkt 2.3 i upphandlingsfšreskrifterna framgŒr att mervŠrde fšr kompetensutveckling inte ges fšr tvingande utbildning sŒsom utbildning som ska genomfšras enligt RPS fšreskrifter. I Nokas kompetensutvecklingsbeskrivning och jŠmfšrelseillustration nŠmns t.ex. grundlŠggande brandskydd och fšrsta hjŠlpen, krishantering och sjŠlvskydd - trots att dessa aktiviteter ingŒr i den tvingande utbildning som ska genomfšras enligt upphandlingsfšreskrifterna. Vidare nŠmns 7 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 12270-14 I STOCKHOLM AllmŠnna avdelningen fastighetsrelaterad teknik, trots att ett av de obligatoriska kraven Šr att personal ska fŒ utbildning avseende just detta (punkt 4.3 fjŠrde stycket i uppdragsbeskrivningen). NŠr det gŠller medarbetarsamtalen saknas det grund fšr tilldelning av mervŠrde med hŠnsyn till att samtalen utgšr en del av arbetsgivaransvaret. Vad gŠller utbildning i svinnprevention kan konstateras att denna nŠmns i Nokas kompetensutvecklingsbeskrivning som ett exempel och dŠrfšr inte kan ses som ett Œtagande av sŒdan karaktŠr att tilldelning av mervŠrde kan motiveras. Kriteriet kompetensutveckling i upphandlingen omfattar bedšmning av de aktiviteter som anbudsgivaren erbjuder och hur anbudsgivaren kompetens- utvecklar sin personal fšr att genomfšra och utveckla uppdraget enligt kontraktets omfattning. Det Šr dŠrmed inte upprŠkningen av antalet aktiviteter/utbildningar som i sig sjŠlvt Šr avgšrande fšr vilken mervŠrdes- poŠng som ska tilldelas. Avgšrande Šr istŠllet i vilken utstrŠckning de upprŠknade aktiviteterna pŒ ett ŠndamŒlsenligt sŠtt relaterar till uppdraget. Svenska BostŠder har valt att enligt 2 kap. 25 € LOU fšrhandla med bl.a. Nokas och G4S. I samband med fšrhandlingen har bŒda bolagen fŒtt presentera sina anbud, varvid det bl.a. tydliggjordes att Nokas kompetens- utveckling motsvarade en dags utbildning medan G4S kompetens- utveckling motsvarade ca 5 dagars utbildning. Den sammantagna bedšmningen, baserat pŒ erbjudandena i anbuden i fšrhŒllande till fšrfrŒgningsunderlaget, har resulterat i att G4S anbud i sin helhet har ansetts uppfylla fšrutsŠttningarna fšr att fŒ maxpoŠng, medan Nokas anbud delvis uppfyller dessa fšrutsŠttningar. LŠmnade mervŠrden fšr utbildning Šr dŠrfšr sakligt motiverade. PŒstŒendet att Nokas i sitt anbud har lŠmnat en mer konkret och objekt- anpassad redogšrelse avseende service Šn vad G4S har gjort Šr felaktigt. Svenska BostŠder har, i likhet med vad som redovisats avseende kriteriet kompetensutveckling, genomfšrt utvŠrderingen baserat pŒ de 8 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 12270-14 I STOCKHOLM AllmŠnna avdelningen beskrivningar som lŠmnats i anbuden och vid anbudspresentationerna. Dessa har relaterats till fšrutsŠttningarna i fšrfrŒgningsunderlaget. G4S beskrivningar innebŠr att de har lŠmnat ett mer fullstŠndigt erbjudande vad gŠller service. G4S har pŒ eget initiativ inkommit med ett yttrande i mŒlet och hŠrvid yrkat att fšrvaltningsrŠtten avslŒr ansškan om šverpršvning. Nokas har beretts tillfŠlle att yttra sig šver vad G4S har anfšrt samt inkommit med svar. SK€LEN F…R AVG…RANDET UtgŒngspunkter fšr pršvningen Av 16 kap. 6 € lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) fšljer att rŠtten ska besluta att upphandlingen ska gšras om eller att den fŒr avslutas fšrst sedan rŠttelse har gjorts, om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundlŠggande principerna i 1 kap. 9 € eller nŒgon annan bestŠmmelse i lagen och detta har medfšrt att leverantšren har lidit eller kan komma att lida skada. Av 1 kap. 9 € LOU framgŒr att upphandlande myndigheter ska behandla leverantšrer pŒ ett likvŠrdigt och icke-diskriminerande sŠtt samt genomfšra upphandlingar pŒ ett šppet sŠtt. Vid upphandlingar skall vidare principerna om šmsesidigt erkŠnnande och proportionalitet iakttas. I mŒl om ingripande enlig LOU gŠller som huvudprincip att den part som gšr gŠllande att en upphandling Šr felaktig pŒ ett klart sŠtt ska ange vilka omstŠndigheter talan grundas pŒ (se Hšgsta fšrvaltningsdomstolens avgšrande i fallet R 2009 ref. 69). RŠttens pršvning utgšr en kontroll av om det pŒ grund av vad sškanden framfšrt finns anledning att vidta sŒdana 9 10 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 12270-14 I STOCKHOLM AllmŠnna avdelningen ŒtgŠrder som anges i 16 kap. 6 € LOU. Fšr att ett ingripande ska bli aktuellt krŠvs ocksŒ att sškanden kan visa att sškanden har lidit skada eller kunnat komma att lida skada pŒ grund av att den upphandlande myndigheten har brutit mot LOU. En upphandlande myndighet har stor frihet att sjŠlv utforma sin upphandling inom de ramar som ges av de allmŠnna principerna fšr offentlig upphandling (se R 2002 ref. 50 och R 2010 ref. 78). GrundlŠggande Šr att leverantšrer behandlas pŒ ett likvŠrdigt och icke- diskriminerande sŠtt. Ett fšrfrŒgningsunderlag ska vara sŒ pass tydligt att samtliga anbudsgivare har kŠnnedom om hur bedšmningen av deras anbud kommer att gŒ till. Den upphandlande myndigheten fŒr inte gšra pršvningen mot andra kriterier Šn de som har funnits i fšrfrŒgningsunderlaget och har dŠrfšr en skyldighet att frŒn utvŠrderingen utesluta leverantšrer vars anbud inte uppfyller ett eller flera obligatoriska krav. FšrvaltningsrŠttens bedšmning FšrvaltningsrŠtten konstaterar inledningsvis att G4S har inkommit med yttrande i mŒlet utan att ha beretts tillfŠlle till detta av fšrvaltningsrŠtten, dvs. yttrandet har inkommit pŒ G4S egna initiativ. Ett sŒdant yttrande blir inte automatiskt processmaterial, men det fšreligger trots det inte nŒgot hinder fšr rŠtten att kommunicera yttrandet med sškanden och den upphandlande myndigheten. FšrvaltningsrŠtten har dŠrefter mšjlighet att beakta ett sŒdant yttrande i sitt avgšrande. I fšrevarande fall finner fšrvaltningsrŠtten det obehšvligt att beakta de skŠl som G4S har anfšrt till stšd fšr yrkandet att ansškan om šverpršvning ska avslŒs. Av samma skŠl har fšrvaltningsrŠtten bedšmt det obehšvligt att kommunicera yttrandet 11 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 12270-14 I STOCKHOLM AllmŠnna avdelningen och G4S svar med anledning av detta med Svenska BostŠder. Vad dŠrefter gŠller det som Nokas och Svenska BostŠder har anfšrt till stšd fšr sina yrkanden gšr fšrvaltningsrŠtten fšljande bedšmning. Kraven i det aktuella upphandlingsunderlaget fŒr enligt fšrvaltningsrŠttens mening anses tillrŠckligt tydligt utformade och proportionerliga fšr att anbudsgivarna ska kunna lŠmna konkurrenskraftiga anbud, dŒ det framgŒr vilka faktorer som tillmŠts betydelse i upphandlingen samt hur dessa poŠngsŠtts i fšrhŒllande till varandra (jfr Hšgsta fšrvaltningsrŠttens avgšrande R 2002 ref. 50 samt KammarrŠtten i Sundsvall, dom den 5 juli 2010 i mŒl nr 985-10). Det sŠtt pŒ vilket upphandlingsunderlaget har utformats utgšr dŠrfšr i sig inte skŠl att ingripa mot upphandlingen. Nokas huvudsakliga argument till stšd fšr ett ingripande Šr att Svenska BostŠder inte har beaktat likabehandlingsprincipen i LOU, genom att vid utvŠrderingen gšra en felaktig bedšmning av det vinnande bolaget G4S offererade platschefs utbildningar inom vissa omrŒden, vilket har lett till att G4S anbud har fŒtt fšr hšga poŠng. Detta har enligt Nokas lett till att G4S felaktigt utsetts till vinnande anbudsgivare. Svenska BostŠder har Œ sin sida anfšrt att Nokas och G4S behandlats likvŠrdigt i utvŠrderingen. FšrvaltningsrŠtten konstaterar att sŒvŠl Nokas som G4S offererade platschefer har blivit bedšmda fšr utbildningar som inte Šr men dŠremot bedšmts motsvara BYA-utbildningen ÓProfessionellt bemštandeÓ och som godkŠnts fšr dem bŒda avseende kriteriet platschef i upphandlingen. Nokas har Šven tilldelats det hšgsta mervŠrdet pŒ 300 000 poŠng i denna del, vilket kan jŠmfšras med de 240 000 poŠng som tilldelades G4S. FšrvaltningsrŠtten anser att Nokas varken genom sin argumentation eller inlŠmnad bevisning har fšrmŒtt pŒvisa att Svenska BostŠder genom sin poŠngsŠttning av G4S anbud i den delen har Œsidosatt den upphandlings- 12 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 12270-14 I STOCKHOLM AllmŠnna avdelningen rŠttsliga principen om likabehandling. Det fšljer redan av upphandlings- fšreskrifternas ordalydelse att utbildningarna motsvarande BYA ingŒr i bestŠllarens vŠrdering av erbjuden platschefs fšrmŒgor och utbildning enligt beskrivning. Det fšrhŒllandet, att mervŠrden enligt upphandlings- fšreskrifterna i den aktuella upphandlingen inte ges fšr beskrivning av tvingande utbildning enligt auktorisation och RPS fšreskrifter, tar istŠllet sikte pŒ beskrivningen av hur anbudsgivaren kompetensutvecklar sin personal fšr att genomfšra och utveckla uppdraget. FšrvaltningsrŠtten anser att Nokas švriga invŠndningar avseende service, kompetensutveckling m.m. inte heller kan fšranleda bedšmningen att Svenska BostŠder i den aktuella upphandlingen har agerat pŒ ett sŒdant sŠtt att LOU eller de upphandlingsrŠttsliga principerna i švrigt har švertrŠtts. FšrvaltningsrŠtten baserar detta pŒ att det inte har framkommit att Svenska BostŠder som upphandlande myndighet har tagit ovidkommande hŠnsyn eller pŒtagligt avvikit frŒn upphandlingsunderlaget i sin bedšmning (jfr R 2002 ref. 50). Nokas har till fšljd hŠrav inte heller pŒvisat att bolaget har lidit eller riskerat att lida skada. Mot bakgrund av det anfšrda finner fšrvaltningsrŠtten att det saknas skŠl fšr ingripande enligt LOU, vilket innebŠr att ansškan om šverpršvning ska avslŒs. HUR MAN …VERKLAGAR Detta avgšrande kan šverklagas. Information om hur man šverklagar finns i bilaga 1 (DV 3109/1A LOU). Monika Lozancic FšrvaltningsrŠttsfiskal Johanna Segerheim har fšredragit mŒlet. Den som vill šverklaga fšrvaltningsrŠttens beslut ska skriva till KammarrŠtten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lŠmnas till fšrvaltningsrŠtten. …verklagandet ska ha kommit in till fšrvaltningsrŠtten inom tre veckor frŒn den dag dŒ klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig fšrhandling, eller det vid en sŒdan fšrhandling har angetts nŠr beslutet kommer att meddelas, ska dock šverklagandet ha kommit in inom tre veckor frŒn den dag domstolens beslut meddelades. Tiden fšr šverklagandet fšr offentlig part rŠknas frŒn den dag beslutet meddelades. Om sista dagen fšr šverklagandet infaller pŒ lšrdag, sšndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyŒrsafton rŠcker det att skrivelsen kommer in nŠsta vardag. Fšr att ett šverklagande ska kunna tas upp i kammarrŠtten fordras att pršvningstillstŒnd meddelas. KammarrŠtten lŠmnar pršvningstillstŒnd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som fšrvaltningsrŠtten har kommit till, 2. det inte utan att sŒdant tillstŒnd meddelas gŒr att bedšma riktigheten av det slut som fšrvaltningsrŠtten har kommit till, 3. det Šr av vikt fšr ledning av rŠttstillŠmpningen att šverklagandet pršvas av hšgre rŠtt, eller 4. det annars finns synnerliga skŠl att pršva šverklagandet. Om pršvningstillstŒnd inte meddelas stŒr fšrvaltningsrŠttens beslut fast. Det Šr dŠrfšr viktigt att det klart och tydligt framgŒr av šverklagandet till kammarrŠtten varfšr man anser att pršvningstillstŒnd bšr meddelas. Skrivelsen med šverklagande ska innehŒlla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska ocksŒ anges samt eventuell annan adress dŠr klaganden kan nŒs fšr delgivning. Om dessa uppgifter har lŠmnats tidigare i mŒlet Ð och om de fortfarande Šr aktuella Ð behšver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e- postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om nŒgon person- eller adressuppgift Šndras, ska Šndringen utan dršjsmŒl anmŠlas till kammarrŠtten. 2. den dom/beslut som šverklagas med uppgift om fšrvaltningsrŠttens namn, mŒlnummer samt dagen fšr beslutet, 3. de skŠl som klaganden anger till stšd fšr en begŠran om pršvningstillstŒnd, 4. den Šndring av fšrvaltningsrŠttens dom/beslut som klaganden vill fŒ till stŒnd, 5. de bevis som klaganden vill Œberopa och vad han/hon vill styrka med varje sŠrskilt bevis. Adressen till fšrvaltningsrŠtten framgŒr av domen/beslutet. I mŒl om šverpršvning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom omrŒdena vatten, energi, transporter och posttjŠnster fŒr avtal slutas innan tiden fšr šverklagande av rŠttens dom eller beslut har lšpt ut. I de flesta fall fŒr avtal slutas nŠr tio dagar har gŒtt frŒn det att rŠtten avgjort mŒlet eller upphŠvt ett interimistiskt beslut. I vissa fall fŒr avtal slutas omedelbart. Ett šverklagande av rŠttens avgšrande fŒr inte pršvas sedan avtal har slutits. FullstŠndig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behšver Ni fler upplysningar om hur man šverklagar kan Ni vŠnda Er till fšrvaltningsrŠtten. www.domstol.se Bilaga 1 HUR MAN …VERKLAGAR - PR…VNINGSTILLSTND DV 3109/1A LOU ¥ 2013-06 ¥ Producerat av Domstolsverket