FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 Lena Palmer SÖKANDE DOM. 2011 -08- 2 3 Meddelad i Malmö Sida 1 (4) Målm l 6245-1 lE Dok.Id 73508 Postadress Box4522 203 20 Malmö Besöksadress Kalendegatan 6 Telefon Telefax 040-35 35 00 040-97 24 90 E-post: forvaltningsrattenimalmo@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 Överprövning enligt lagen om offentlig upphandling (LOU) DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår Taxi Sydväst AB:s begäran om ingripande enligt LOU. KONKURRENSVERKET Taxi Sydväst AB, 556689-0231 Box 9017 200 39 Malmö MOTPART Region Skåne 291 89 Kristianstad SAKEN 2011 -ca- z 4 Avd Dnr Doss Aktbil FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 YRKANDEN M.M. DOM Sida 2 6245-llE Region Skåne genomför upphandling av "Entreprenörer för Serviceresor i Skåne", dnr 361/2010 080. Upphandlingen genomförs enligt reglerna om öppet förfarande i LOU. Taxi Sydväst AB begär överprövning av upphandlingen och yrkar att den ska göras om. Till grund för talan anför bolaget följande. I förfrågningsunderlaget angavs att all kommunikation mellan beställaren och leverantörerna ska ske i planeringssystemet PASS och kommuniceras via ett system som kallas SUTI. Entreprenören skulle enligt förfrågningsunderlaget ansvara för samtliga kostnader för kommunikationen i PASS och SUTI. Skå­ netrafiken ställde krav på att kommunikationen skulle gå genom angivna sy­ stem från trafikstart, vilken i förfrågningsunderlaget angavs till 2012-02-01. För att klara kravet krävs systemutveckling och byte av utrustning i samtliga av Taxi Sydväst AB:s fordon. Taxi Sydväst AB fick därför vid anbudskalkyle­ ring inkludera de stora investeringar installationen innebar med hänsyn tagen till att installationen måste ske brådskande. Bolaget fick därför lägga ett rela­ tivt högt anbudspris. Den 30 maj 2011 fick Taxi Sydväst AB per e-mail information om att infö­ randet av PASS och SUTI har försenats av Skånetrafiken. Det angavs i med­ delandet att bytet till PASS skulle införas tidigast 2012-07-01. Detta är tredje gången som Skånetrafiken meddelar att införandet av PASS kommer att sena­ reläggas. Det är inte otroligt att ytterligare förseningar kommer att ske. Informationen om förseningen har kommit innan tilldelningsbeslut meddela­ des. Det råder ingen tvekan om att detta är en förändring av villkoren och för­ utsättningarna för upphandlingen. Anbudsgivarna har dock inte fått någon möjlighet att revidera sina anbud utifrån det ändrade skall-kravet. Taxi Syd- Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6245-l lE Avdelning 1 I MALMÖ väst AB anser att senareläggandet av införandet av de nya systemen är en vä­ sentlig förändring av förutsättningarna för upphandlingen. Skall-kravets ut­ formning och den snäva tiden för införande har markant påverkat bolagets prissättning. Anbudet fick därför ett dåligt resultat i utvärderingen. Om infor­ mationen om det försenade införandet funnits bolaget till handa vid anbuds­ givningen hade bolaget kunnat sprida ut investeringarna under en avsevärt längre tid, vilket hade gett bolaget möjlighet att lämna ett mer konkurrenskraf­ tigt anbud. Det är också möjligt att de anbudsgivare som tilldelats avtal hade kunnat sänka sina anbudspris på grund av det förändrade kravet. Att som Re­ gion Skåne fritt välja hur och när villkoren ska vara uppfyllda efter det att upphandlingen genomförts står i strid mot principen om transparens. Genom att Region Skåne har åsidosatt LOU har Taxi Sydväst AB lidit skada. Region Skåne motsätter sig bifall till ansökan och anför följande. I förfrågningsunderlaget anges följande skall-krav "Entreprenörens kommuni­ kationslösning ska klar all information som skickas ut från planeringssystemet PASS och kunna tolkas av mottagande tekniska lösning hos Entreprenören enligt gällande teknikkrav". Denna tekniklösning ska i enlighet med förfråg­ ningsunderlaget finnas installerad och klar att användas vid trafikstart som har bestämts till den 1 januari 2012. Region Skåne har inte, som Taxi Sydväst AB synes tro, ändrat detta krav utan samtliga skall-krav som uppställts i förfråg­ ningsunderlaget gäller alltjämt. Kravet är lika för alla anbudsgivare och alla har beretts samma möjlighet att utarbeta sina anbud. Det faktum att det är dy­ rare för vissa anbudsgivare att uppfylla ett krav innebär inte att kravet är sär­ behandlande. Det finns viss risk att införandet av kommunikationssystemet PASS kommer att försenas, men det kan inte uteslutas att det är satt i drift vid trafikstart. Någon förändring av förutsättningarna för upphandlingen har inte skett. Det får vidare anses stå Region Skåne fritt att välja det datum de önskar att visst krav ska vara uppfyllt av leverantörerna. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser DOM Sida 4 6245-1lE En upphandlande myndighet ska enligt 1 kap. 9 § LOU behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Av 16 kap. 1 och 5 §§ LOU framgår att förvaltningsrätten kan pröva om en upphandlande myndighet har brutit mot någon bestämmelse i lagen och, på talan av en leverantör som lidit eller kan komma att lida skada, besluta att en upphandling ska göras om eller får avslutas först sedan rättelse gjorts. Därvid gäller att förvaltningsrätten i princip endast prövar de särskilt angivna frågor som sökanden tar upp. Förvaltningsrättens bedömning Region Skåne har i det aktuella upphandlingsförfarandet inte förändrat förut­ sättningarna för upphandlingen eller på annat sätt brutit mot bestämmelserna i LOU på ett sådant sätt att Taxi Sydväst AB därigenom har lidit eller riskerat att lida skada. Vad bolaget anfört och åberopat visar enligt förvaltningsrättens mening inte att det finns grund för ingripande mot upphandlingen. Ansökan härom ska således avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (Dv 3109/lB LOU) � 1 c c c u UJ €DN1 Madeleine Westberg HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Göteborg. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV 3109/lB LOU