LÄNSRÄTTEN I DOM Mål nr 2858-09 E Sida 1 (4) SKÅNE LÄN 2009 -04- 1 4 Avdelning 1 Anna Klara Brage SÖKANDE NEAT Electronics AB, 556384-0171 Varuvägen 2 246 42 Löddeköpinge MOTPART Malmö stad Upphandlingsenheten 205 80 Malmö SAKEN Meddelad i Malmö t!2009 -04- 2 0 ! I Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) DOMSLUT Länsrätten förordnar att Malmö stads upphandling av trygghetstelefoner med tillbehör får avslutas först sedan rättelse gjorts i form av en ny utvär­ dering av NEAT Electronics AB:s anbud på sätt anges i domskälen. Länsrättens interimistiska beslut av den 27 mars 2009 upphör härmed att gälla. Dok.Id 217673 Postadress Box4522 203 20 Malmö Besöksadress Kalendegatan 6 Telefon Telefax 040-35 35 00 040-97 24 90 E-post: lansratteniskane@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 Sida2 LÄNSRÄTTEN I DOM 2858-09 E SKÅNE LÄN 2009 -04- 1 4 Avdelning 1 YRKANDEN M.M. Malmö stad genomför upphandling av trygghetstelefoner med tillbehör och har enligt tilldelningsbeslut den 19 mars2009 beslutat att avtal kommer att tecknas med Caretech AB (Caretech). Upphandlingen genomförs med till­ lärnpning av öppet förfarande enligt LOU. NEAT Electronics AB (NEAT) begär överprövning av upphandlingen och yrkar att rättelse ska vidtas på så sätt att utvärderingen av anbuden görs om. NEAT anför som grund för sin talan i huvudsak följande. Radiomotta­ garen i ett trygghetslarm måste uppfylla ett klass 1 krav. Syftet med kravet är att göra produkterna okänsliga för radiostörningar. Det svåra med kravet är att klara av att undertryckta störningar från grannkanaler inom frekvens­ bandet. På frekvensen 868 MHz är det mycket lätt att uppfylla klass 1 kra­ vet, eftersom det saknas grannkanaler inom frekvensbandet. Det krävs så­ ledes ingen filtrering, varför störningskänsligheten blir större. På frekven-· sen 869,2 MHz däremot, finns grannkanaler på 25 kHz definierade. In­ kommande radiosignaler på denna frekvens måste med anledning härav filtreras oerhört hårt, vilket är svårt och dyrt. Frekvensen 869,2 MHz får användas enbart för trygghetslarm, varför det på denna frekvens inte finns någon annan typ av utrustning. 868 MHz är däremot en öppen frekvens där vilka applikationer som helst är tillåtna, t.ex. garageöppnare, radiostyrda leksaker, bilöppning eller bärbara hörlurar. NEAT har offererat två olika produkter, den ena arbetar på radiofrekvensen 868 MHz och den andra på radiofrekvensen 869,2 MHz. Den förra är billigare än den senare. Bortsett från skillnaden i radiofrekvenser är produkterna identiska. Caretechs pro­ dukt arbetar på 868 MHz. Det framgår inte av upphandlingsunderlaget om den säkrare 869,2 MHz-lösningen eller den billigare 868 MHz-lösningen önskas, varför NEAT offererade båda möjligheterna. Malmö stad har här­ efter jämfört NEAT:s produkt på 869,2 MHz, alltså den dyrare produkten, med Caretechs produkt som arbetar på 868 MHz. Om Malmö stad i stället Sida 3 LÄNSRÄTTENI DOM 2858-09 E 2009 -04- 1 4 hade jämfört NEAT:s produkt på 868 MHz med Caretechs produkt hade NEAT:s alternativ varit billigare. Då alla andra utvärderingsparametrar är likvärdiga hos de båda anbuden ska NEAT därmed vim1a upphandlingen. Om förhållandet är sådant att Malmö stad önskar att de upphandlade pro­ dukterna ska arbeta på den säkrare frekvensen 869,2 MHz, uppfyller Care­ techs produkt inte kravet och bolagets anbud ska då diskvalificeras. Malmö stad medger bifall till NEAT:s talan och anför följande. Det har vid kontroll kUilllat konstateras att det uppstått ett missförstånd avseende fre­ kvenserna. Det finns inget specifikt krav på användande av frekvensen 869,2 MHz, varför utvärderingen av NEAT:s anbud ska göras mot det bil­ ligare produktalternativet. Länsrätten har genom interimistiskt beslut den 27 mars 2009 förordnat att Malmö stad inte får avsluta den påbörjade upphandlingen till dess annat beslutas. DOMSKÄL Bestämmelser med mera Enligt I kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Härvid gäller att en upphandlande myndighet inte får anta ett anbud som inte uppfyller kraven enligt förfrågningsunder­ laget och inte heller göra prövningen mot andra kriterier än de som funnits med i förfrågningsunderlaget. Av 16 kap. 1 och 2 §§ LOU framgår att länsrätten kan pröva om en upp­ handlande myndighet har brutit mot någon bestämmelse i lagen och, på talan av en leverantör som lidit eller kan komma att lida skada, besluta att SKÅNE LÄN Avdelning 1 Sida 4 LÄNSRÄTTEN I DOM 2858-09 E 2009 -04- 1 4 en upphandling ska göras om eller får avslutas först sedan rättelse gjorts. Därvid gäller att länsrätten endast prövar de särskilt angivna frågor som sökanden tar upp. Länsrättens bedömning NEAT har i sitt anbud offererat två alternativa produkter, vilka i alla avse­ enden utom i fråga om pris och frekvens är likvärdiga. Den billigare pro­ dukten arbetar på frekvensen 868 MHz, medan den dyrare arbetar på fre­ kvensen 869,2 MHz. Det är i målet ostridigt att Malmö stad har utvärderat den av NEAT levererade produkten som arbetar på frekvensen 869,2 MHz. Samtidigt har vinnande anbudsgivare utvärderats med avseende på en pro­ dukt som arbetar på frekvensen 868 MHz. Något krav i fråga om frekvens har inte uppställts. Vidare har valet av frekvens betydelse för produktens pris. En likabehandling kräver därför att de båda anbuden utvärderas med avseende på samma produkt, i detta fall innebärande att också NEAT:s anbud utvärderas med avseende på den produkt som arbetar på frekvensen 868 MHz. Då så inte har skett och då det i målet är ostridigt att NEAT lidit skada härav, föreligger skäl för ingripande enligt LOU. Rättelse ska därför ske i fom1 av en ny utvärdering av NEAT:s anbud, i vilken bolaget utvär­ deras med avseende på den produkt som arbetar på frekvensen 868 MHz. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (Dv 3109/1b) Ola Bi1ändström SKÅNE LÄN Avdelning 1