FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning1 Jonas Johansson SÖKANDE H-J Buss Kävlinge AB,556408-1361 Box108 246 22 Kävlinge Ombud: Jur.kand. Tommie Rasmusson Kungsgatan13 261 31 Landskrona MOTPART Lomma kommun Hamngatan3 234 81 Lomma Ombud: Martina Weische SKL Kommentus Inköpscentral AB Baltzarsgatan16 211 36 Malmö SAKEN Mål nr 4765-13 Sida1 (5 ) Dok.Id 166371 Postadress Box4522 203 20 Malmö Besöksadress Kalendegatan 6 Telefon Telefax 040-35 35 00 040-97 24 90 E-post: forvaltningsrattenimalmo@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 DOM 2013 -08- 0 9 Meddelad i Malmö Överprövning enligt lagen om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster ( LUF) FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. KONKURRENSVERKET 2013 -08- 1 2 Avd Dnr KSnr Aktbll Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4765-13 I MALMÖ Avdelning 1 BAKGRUND Lomma kommun (upphandlande enhet, nedan kallad UE) genomför med ett selektivt förfarande enligt LOU en upphandling av skolskjuts m.m. i Lomma kommun. UE har den 26 april 2013 beslutat att anta Bergkvara­ buss Aktiebolags (nedan kallat Bergkvara) anbud. UE har i punkten 4.2.1 i förfrågningsunderlaget angivit att kriteriet pris ska utvärderas bland annat utifrån ett startpris för buss avsedd för färre respek­ tive fler än 22 passagerare utöver föraren. Vad som avses med startpris är inte närmare definierat i förfrågningsunderlaget. Med anledning därav ställde både Bergkvara och H-J Buss Kävlinge AB (nedan kallat Bolaget) publika frågor angående vad som avsågs med "startpris". UE besvarade båda frågorna med samma svar: "Startpris avser de fall kommunen utnyttjar optionen, dvs i det/all antalet elever, antalet kilometer, ändringar i turlistorna eller annan orsak föran­ leder att ytterligare en buss måste tas i bruk för de ordinarie skolslguts­ transporterna. Vid ett sådant ibruktagande äger leverantören rätt att ta ut ett startpris vid ett tillfälle för att sätta ytterligare en buss i bruk för de ordinarie skolslgutstransporterna. Därför utvärderas också ett startpris vid utvärderingen. " PARTERNAS INSTÄLLNINGAR Bolaget har ansökt om överprövning av upphandlingen anfört följande. Av punkt 4.1.3 i anbudsförfrågan framgår att tilldelningsgrunden var det an­ bud som hade lägst pris. Vad gäller innebörden av ordet startpris i punkten 4.2.1 i anbudsförfrågan har UE i en publikt ställd fråga angivit att det avser leverantörens rätt att ta ut ett startpris vid ett tillfälle. Startpriset utgör såle­ des ett engångsbelopp. Bolaget har i sitt anbud angivit startpriserna FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 DOM Sida 3 4765-13 240 000 kronor för en liten buss och 420 000 kronor för en stor buss. Bergkvara har däremot angivit sitt startpris som ett pris beräknat per dag och därmed angivit priserna 560 kronor för en liten buss och 1 125 kronor för en stor buss. Per läsår uppgår då startpriserna till 99 680 kronor respek­ tive 200 250 kronor. Bergkvara har därmed inte lämnat de uppgifter som har efterfrågats av UE och dess anbud ska därför förkastas. Oaktat detta förhållande är de startpriser som har lämnats i de två anbuden överhuvud­ taget inte jämförbara med varandra. I utvärderingen har UE kommit fram till att startpriset ska beräknas per läsår. Det saknas stöd för en sådan be­ räkningsmetod i anbudsförfrågan och i svaren till de publika frågorna. Istället anges att ett startpris ska utgå vid ett tillfälle, utan att avse en be­ stämd tidsperiod. Det av Bergkvara lämnade startpriset, som avser ett läsår, bör av försiktighetsskäl omräknas till att avse tre år, det vill säga den avtal­ speriod som omfattas av upphandlingen. Bergkvaras anbud för startpris uppgår därmed till 299 040 kronor (3 x 99 680 kronor) för en liten buss och 600 750 kronor (3 x 200 250 kronor) för en stor buss. Vid en sådan beräkning har Bolaget lämnat lägst anbud (240 000 kronor respektive 420 000 kronor) och därför ska detta antas. Lomma kommun har anfört att Bergkvara, genom det förtydligande som lämnades i dess anbud, uppfyller kraven på inlämnat anbud och att kom­ munens utvärdering av anbuden har skett på ett korrekt sätt. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Enligt 16 kap. 4 och 6 §§ LOU kan rätten pröva om en upphandlande myndighet har brutit mot någon bestämmelse i lagen och på talan av en leverantör som lidit eller kan komma att lida skada besluta att en upphand­ ling ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Där­ vid gäller att rätten endast prövar de särskilt angivna frågor som sökanden tar upp. Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4765-13 I MALMÖ Avdelning 1 Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Härvid gäller att en upphandlande myndighet inte får anta ett anbud som inte uppfyller kraven enligt förfrågningsun­ derlaget. Av förfrågningsunderlaget framgår inte klart hur prisuppgiften startpris i punkt 4.2.1.c-d ska beräknas eller anges. Detta visar sig också av det för­ hållandet att såväl Bolaget som Bergkvara bedömt sig behöva förtydli­ gande i detta avseende från UE. Anbudsgivama har låtit sig nöja med det svar som lämnats och således inte ansett sig behöva ytterligare klarläg­ gande. Avtal för den upphandlade tjänsten ska löpa i 36 månader med rätt till förlängning av kommunen med ett år i taget t.o.m. den 30 juni 2018. Av förfrågningsunderlaget framgår att ett flertal av de förhållanden som styr genomförandet av tjänsten är knutna till läsår och att rorändringar kan ske mellan olika läsår, bl.a. beträffande busslinjer. Den option som UE hänvi­ sat till i sitt svar beträffande det s.k. startpriset torde framför allt kunna komma att aktualiseras just läsårsvis. Optionen hänvisar till förändringar bl.a. beträffande elevantal och kilometerantal. Enligt förvaltningsrättens mening torde därför ett startpris på läsårsbasis vara det närmast liggande. Jämförelsepriset i form av kilometerpris har beräknats utifrån de kilomete­ rantal som för närvarande gällt, men som således kunnat komma att ändras mellan läsåren. Bergkvara har lämnat ett startpris uttryckligen hänförligt till läsår grundat på antal skolskjutsdagar. Det kan inte sägas att denna prisuppgift inte uppfyllt uppställda krav från UE. Sådan grund för att un­ derkänna anbudet från Bergkvara föreligger således inte. De prisuppgifter som lämnats från de två anbudsgivarna skiljer sig i och för sig förhållandevis mycket åt, beloppsmässigt. Dessa skillnader kan emellertid inte anses vara så påtagliga att någon form av missförstånd up- Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4765-13 I MALMÖ Avdelning 1 penbarligen förelegat. Det kan därför av vad som åberopats i målet inte sägas att UE vid sin utvärdering har brutit mot någon bestämmelse enligt LOU. Ansökan om överprövning ska därför avslås. HURM ,�VERKLAGAR,sebilaga(DV3109/1BLOU) ��Blatt I)���-� SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Göteborg. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. www.domstol.se ,!!·ll