FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen SÖKANDE DOM 2010-07-27 Meddelad i Stockholm Mål nr 31758--10 Enhet 14 Sida 1 (6) Dok.Id 35858 Postadress 115 76 Stockholm Besöksadress Tegeluddsvägen 1 Telefax 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se Expeditionstid måndag fredag 09:00-1.5:00 Tillväxtfaktor-X, 769621-0223 Ombud: Ola Bolinder N P Skölds väg 9 238 41 Oxie MOTPART Arbetsförmedlingen Juridiska enheten 113 99 Stockholm SAKEN 2010 -07- 2 8 Överprövning enligt lagen (2007: 1091) om offentlig upphandling - LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår ansökan. Förvaltningsrättens interimistiska beslut av den 8 juni 2010 upphör därmed att gälla. Telefon 08-561 680 00 E-post: FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM BAKGRUND DOM Sida 2 31758-10 Arbetsförmedlingen genomför en upphandling av rehabiliteringstjänster, diarienummer Af-2009/275652. Upphandlingen avser arbetsmark:nadsområ­ den över hela Sverige. Enligt tilldelningsbeslut daterat den 17 maj 2010 har Arbetsförmedlingen beslutat att helt förkasta Tillväxtfakior-x (bolagets) an­ bud. Bolaget har ansökt om överprövning enligt LOU av ovan angiven upphand­ ling och har i samband därmed yrkat att upphandlingen tills vidare inte får avslutas. Förvaltningsrätten har den 8 juni 2010 interimistiskt förordnat att upphand­ lingen inte får avslutas avseende tjänst 1 arbetsmark:nadsområde Trelleborg samt tjänst 3 avseende arbetsmarknadsornråde Lund och Trelleborg innan något annat har beslutats i målet. YRKANDEN M.M. Bolaget yrkar att upphandlingen får avslutas först efter att rättelse har gjorts. Som stöd för sin talan anför bolaget bl.a. följande. Arbetsförmed­ lingen har felaktigt förkastat bolagets anbud. Enligt tilldelningsbeslut gäl­ lande Rehabiliteringstjänster framgår att bolaget inte uppfyller kriterier enligt kategori "Lokaler". I anbudet, bilaga 4, framgår att bolaget innehar hyresavtal gällande lokaler på huvudorten inom det arbetsmarknadsområde som avses. Vidare har anbudet förkastats enligt kategorin "Personella re­ surser". I bilaga 2, avsnitt 5.1 framgår tydligt att bolaget samarbetar med utvalda företag och intresseorganisationer som förbundit sig till att med­ verka gällande kommande avtal inom upphandlade tjänster. I bilaga 3 Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 31758-10 I STOCKHOLM framgår samtliga samarbetsavtal med tillhörande ev för samarbetspartners personella resurser. Arbetsförmedlingen anför i yttrande över ansökan bl.a. följande. Arbets­ förmedlingen yrkar att bolagets begäran om överprövning ska avslås. Bo­ laget uppfyllde inte de uppställda skall-krav avseende personella resurser och lokaler som framgår av förfrågningsunderlaget. Beträffande skall­ kravet avseende lokaler har bolaget inte redovisat tillgång till lokaler på huvudorten inom arbetsmarknadsområdena Helsingborg, Lund och Trelle­ borg och uppfyller därmed inte skall-kravet avseende lokaler inom dessa arbetsmarknadsområden. I punkten 4.3 "Personella resurser och kompe•• tens" i förfrågningsunderlaget anges inledningsvis att anbudet skall inne­ hålla en redovisning där det klart framgår att anbudsgivaren har tillgång till tillräckligt antal personer som kommer att arbeta inom den/de tjänst/er för det antal deltagare som offereras. I punkten 4.3 anges även bl.a. följande. Leverantören ska ha en samordnare som ansvarar för bl.a. löpande kontak­ ter, logistik, uppföljning, kvalitetssäkring och rapportering. En samordnare kan endast svara för samordningen av verksamhet för maximalt 40 deltaga­ re. Anbudet skall innehålla uppgift om vem som är samordnare och en ut­ förlig presentation av denne med ev eller meritföreteckning. Bolaget offererade tjänst 1, 2 och 3 inom fyra arbetsmarknadsområden. Den offererade totalvolymen är 126 deltagare men i anbudet presenterade bolaget endast två samordnare, vilket skulle innebära 63 deltagare per samordnare. De samarbetsavtal som bolaget har hänvisat till i sin begäran om överprövning innehåller inga uppgifter om att någon/några av de pre­ senterade personer skulle medverka som samordnare. Bolaget har således inte uppfyllt skall-kraven på redovisning av tillräckligt antal samordnare och anbudet förkastades därför avseende samtliga �jänster. Bolaget har beretts tillfälle att inkomma med yttrande men inte hörts av. Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 31758-10 I STOCKHOLM DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla llokaler upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Av 16 kap. 2 § LOU framgår bl.a. att om den upphandlande myndig­ heten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leve­ rantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rät­ telse gjorts. Utredningen i målet I punkten 4.6 "Lokalisering av verksamheten" i förfrågningsunderlaget anges bl.a. följande. Anbudsgivaren skall i anbudet visa att man under avtalstiden disponerar lämpliga lokaler för de insatser och för den volymen som anbudet avser, t ex genom kopia av hyresavtal, optionsavtal med fastighetsägare eller lik­ nade. Med lämpliga lokaler avses lokaler som är belägna inom huvudorten (=namn på respektive Arbetsmarknadsområde) på det Arbetsmarknadsom­ råde som anbudet avser och uppfyller de krav på lokaler som framgår av bilaga 2 Allmänna bestämmelser. I punkten 4.3 "Personella resurser och kompetens" i förfrågningsunderla­ get anges bl.a. följande. Anbudet skall innehålla en redovisning där det klart framgår att anbudsgi­ varen har tillgång till tillräckligt antal personer som kommer att arbeta inom den/de tjänster/er för det antal deltagare som offereras. Anbudsgivaren skall till anbudet bifoga en beskrivning av de offererade personella resurser som utformats på ett sådant sätt att de knyter an till ef- Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 31758-10 terfrågad kompetensprofil för den tjänsten/ de �jänster som offereras och tydligt visar att efterfrågad kompetens/erfarenhet finns. Namn och meritför­ teckning på personal, utöver samordnaren, kommer att krävas inför avtals­ tecknande. Samordnare; Då uppdraget innebär många löpande kontakter med Arbets­ förmedlingen är det viktigt att leverantören kan samordna och koordinera verksamheten med berörda parter. Anbudsgivaren skall därför ha en sam­ ordnare som ansvarar för bl.a. löpande kontakter, logistik, uppföljning, kvalitetssäkring och rapportering. En samordnare kan endast ansvara för samordning av verksamhet för max­ imalt 40 deltagare. Av bolagets anbud bilaga 5 "Arbetsmarknadsområden" framgår bl.a. föl­ jande. Bolaget har lämnat anbud på tjänst 1, 2 och 3 arbetsmarlmadsområ­ de Helsingborg, Lund, Malmö och Trelleborg. Offererad volym är totalt 126 deltagare. Av bolagets anbud bilaga 4 "Hyresavtal lokalerna" framgår följande. Ge­ nom hyreskontrakt har bolaget tillgång till en lokal i Malmö. I bolaget anbud anges inte någon uppgift om vem som ska fungera som samordnare. Förvaltningsrättens bedömning Av förfrågningsunderlaget följer att leverantören ska visa att man under avtalstiden disponerar lämpliga lokaler som är belägna inom huvudorten på det arbetsmarknadsområde som anbudet avser. Bolaget har inte visat att det disponerar lokaler i Helsingborg, Lund och Trelleborg och har således inte uppfyllt skall-kravet i punkten 4.6 "Lokalisering av verksamheten" i för­ frågningsunderlaget avseende dessa arbetsmarknadsområden. I förfrågningsunderlaget anges att anbudet ska innehålla uppgift om vem som är samordnare samt en utförlig presentation av denne med CV eller I STOCKHOLM FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM DOM Sida 6 31758-10 meritförteckning. Bolaget har inte angett vilka personer som ska fungera som samordnare och har således inte uppfyllt skall-kravet i punkten 4.3. Arbetsförmedlingen har därmed haft fog för att inte anse bolagets anbud som kvalificerat för utvärdering. Grund för ingripande enligt LOU föreligger därmed inte. Ansökan om överprövning ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/IA). d!ti, 1/MUlrika Melin Rådman Handläggare har varit förvaltningsrättsnotarie Sara Sjöstrand. c:,0I r--0 N SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga förvaltn.ingsrättens be­ slut ska skriva till K.arnmarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltn ingsrätten inom tre veckor från den dag då. klaganden fick del av beslutet. Tiden för över­ klagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, m idsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överkla nde ska kunna tas upp i Skrivelsen med överkiaganåe ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning Lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift om förvaltn.ingsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis... Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrät­ ten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ m.1m1.ner. ga kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill.­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltn.ingsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtnings rättens beslut fast. Det är därför vik­ tigt att det klart och tydligt framgår av överkla­ gandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. www.domstol.se