Dok.Id 213922 Postallress Box 53197 400 15 Göteborg Be.sö.ksadress l'elefax :Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 : Forvaltning5'a.tten GB(i FÖRVALTNlNGSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning 1 SÖKANDE DOM 2013-07wl2 Meddelad i Göteborg Mål nr 6975-13 E E:nhet 1:1 Sida 1 (7) Direct Röntgen i Göteborg AB1 556630-2500 Backavägen 3 417 05 Göteborg MOTPART Västra Götalandsregionen Regionens Hus 462 80 Vänersborg Avd 2013 ·07- 1 2 - SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) llOMSLUT Förvaltnings:i:ätten avslår ansökan. Sten Sturegatan 14 TcJefon 031 - 7?,2 70 00 E-post forvaltningsrattenigoteborg@dorn.se 031 - 711 78 59 Dnr _KSnr - Aktbil - - 1," Jj I KONKURRENSVERKET r .,, JLL "A•" 9 11 \IR''"60 S.2/9 IL, \J , L11:J 12. J d L. 2013 9: 12 Forvaltningsralte, G6G NR. 5360 S. 3/9 FÖRVALTNlNGSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning 1 Sida2 6975-13 E DOM Västra Götalandsregionen (regionen) har genomfört en upphandling av röntgentjänster, dnr SN 144-2012. Direcr Röntgen i Göteborg AB (nedan Direct eller bolaget) yrkar att för­ valtningsrätten forordnar om rättelse på så sätt att bolagets anbud ska ut­ värderas, Bolaget anför bl.a, följande. Regionen har felaktigt uteslutit bo­ laget när regionen bedömt att det inte uppfyller kravet på ekonomisk stabi­ litet. Bolaget har vissetligen vid tidpunkten för anbudets lämnande inte kunnat visa att det uppfyller kravet på risk.klassificering motsvarande Upp­ lysningscentralens (UC) nivå 3. I stället har Direct i kompletterande utlå­ tande redogjort för en tillfredsställande ftnansiell och ekonomisk ställning, Såväl omsättningen som resultat för kalenderåret 2012 uppvisar en betryg� gande ekonomisk och finansiell ställning. Därtill har kvartal 1 för 2013 förbättrats i förhållande till motsvarande kvartal år 2012. I det komplette­ rande utlåtandet garanterar Directs moderbolag Tubecon AB dotterbolagets finansiella och ekonomiska ställning genom moderbolagsgaranti. Av ingi­ ven årsredovisning framgår att moderbolagets egna kapital uppgick till hela 3 13 MSEK per den 31 december 2012, Det har också framkommit att Kronofogdemyndigheten (KFM) felaktigt har noterat en inbetalning om 1 150 565 kr så som en ökning av skuld1 i stället för reglering av motsva­ rande skuld. Detta har inneburit att anteckningen om skuld uppgående till 2 301 130 kr avseende skatt vid regionens kontroll den 12 juni 2013 hos KFM var felaktig. Regionen har därmed gjort en felaktig bedömning av Directs anbud. Det har i vart fall stridit mot proportionalitetsprincipen att utesluta bolagets anbud. Genom att felaktigt utesluta anbudet har regionen handlat i strid med LOU. Bolaget har därigenom lidit skada, YRKANDEN M.M. 12. JJL. 2◊13 9: 12 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning l DOI\tI Sida 3 6975..13 E Forvaltningsratte, G6G NR. 5360 S. 4/9 Regionen anser att ansökan ska avslås och anför bl.a. följande, Det är ostridigt att Direct vid tidpunkten för anbudets inlämnade inte har kunnat visa på en sådan stabil ekonomi som efterfrågas i förfrågningsunderlaget. I det kompletterande underlaget anges att anledningen till bolagets låga kreditvärdering beror på kundförluster på 1 300 000 kr. Det går dock inte att vitsorda att dessa förluster skulle bero på primärvården eller hälso- och sjukvårdskansliet. Med tanke på hur bolaget fonnulera.r sig i komplette­ ringen ser det dessutom ut som om bolaget har fakturerat utöver någon grund i ett avtal, l underlaget anges även att den låga kreditväl'deringen beror på installation av apparater1 till en kostnad om 2 400 000 kr. Detta låter som om bolaget har investerat utan att egentligen ha råd till det. Det går inte att dela bolagets uppfattning att förlusterna inte hade någon som helst negativ påverkan på verksan1heten. Av utdrag från InfoTorg framkommer att bolaget hade problem redan år 2012 och att bolaget tar betydande självtagna krediter i uppbördssystemet under år 2013. Utdrag från UC visade l'iskklass I. Av ingivna handlingar framgår att bolaget de1t 19 juni 2013 hade en skuld till Skatteverket om 802 048 kr, Det är egendomligt att bolaget kan påstå sig ha en betryggande ekonomisk ställning då det inte i rätt tid kan göra rätt för sig. En årsredo� visning vad gäller ett aru1at bolag1 Tubecon AB, kan inte styrka att den finansiella stabilitet som krävs finns i Direct. Regionen har vare sig nu el­ ler tidigare tagit del av någon fann av garanti. Regionen kan vitsorda att inbetalning har skett till KFM, men i enlighet med vad som ftam.går av bolagets egna uppgifter år aktuell skuld den 19 juni 2013 hos KFM och Skatteverket 600 kr respektive 802 048 kr. Bolaget har således inte visat att det har en stabil ekonomi. eller att det fullgör inbetalning av skatter på ett fullgott sätt: i enlighet med ställda krav i anbudsinbjudan, avsnitt 3.3 respektive 3.1. 12.JUL.2013 9:12 Forvaltningsralt!n GBG NR. 5360 S. 5/9 Sida 4 6975-13 E FÖRVAL1'NINGSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning 1 DOM Att inte utesluta Direct skulle strida mot de EU-rättsliga principerna. Bo la­ get har inte visat att regionen har brutit mot LOU och kan därmed inte an­ ses ha lidit eller kan komma att lida skada i enlighet med kravet i LOU. DOMSKÅL Tilltimpliga bestämmelser Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genom.föra uppha ndlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas (1 kap. 9 § LOU). En upphandlande myndighet får ställa krav på en lägsta nivå för anbudssö­ kandes och anbudsgivares ekonomiska kapacitet. Dessa ska överens­ stämma med bestämmelserna i 7-1 3 § § . Omfattningen av den infönnation som avses i dessa paragrafer samt de lägsta nivåerna för den kapacitet som krävs för ett visst kontrakt ska ha samband med kontraktslliremålet och stä i proportion till detta. De krav på kapacitet som ställs upp ska framgå av annonsen om upphandling (1 1 kap. 2 § LOU). Bevis på en leverantörs ekonomiska kapacitet kan utgöras av 1. uppgift om företagets samlade omsättning och, i förekorn.t11ande fäll, omsättningen för det verksamhetsomxåde som upphandlingen gäller för de t.t:e senaste verksamhetsåren eller den kortare tid under vilken verksamhet­ en bedrivits, 2. balansräkningar eller utdrag ur dem, eller 3. intyg från banker eller, i förekommande fall, bevis på relevant ansvars­ försäkring för verksamheten ( 1 1 kap. 7 § LOU). Den upphandlande myndigheten ska i annonsen om upphandling eller i inbjudan att lämna anbud ange vilken eller vilka av de i 7 § nämnda hand- lL.JUl.LUU 9:n FÖ RVALTNINGSRÅTTEN I GÖTEBORG Avdelning l !Il�.�::JcU �- 6/� Sida 5 DOM 6975-13 E lingama och uppgifterna som ska visas upp samt �1ilka andra handlingar som ska visas upp , En balansräkning eller utdrag ur den behöver endast visas upp om den ska offentliggöras enligt lagstiftningen i det land där le­ verantören är hemmahörande (1 1 kap. 8 § LOU). Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande prin­ cipema i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan kon,.ma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göxas om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts (1 6 kap. 6 § LOD). Förvaltningsrättens bedöm'fling Direct gör framför allt gällande att regionen felaktigt uteslutit bolaget från utvärderingen i upphandlingen, eftersom bolaget genom ingivna handlingar visat att det uppfyller ställda krav på stabil ekonomi. _ I anbjudsinbjudan anges bl.a. följande. Punkten 3. 1: Anbudsgivare ska uppfylla. i Sverige eller i hemlandet lagenligt ställda krav avseende sina registrerings-, skatte- och av­ giftsskyldigheter. Kopia på företagets registreringsbevis utfärdat av behörig officiell myndighet (motsvaras i Sverige av Bolagsverket, (wv.v.•.bolagsverket.se) bifogas anbudet Anbudsgivaren ska fullgöra sina åtaganden i fonn av inbetalning av skatter och andra offentljga avgifter på ett fullgott sätt och vara regi­ strerad föi:- inbetalning av F-skatt. Punkten 3.3; Anbudsgivaren ska ha stabil ekonomi. Detta visas bland annat genom a.tt bifoga kreditupplysning från Upplysningscen­ tralen (UC AB) eller annat kreditupp]ysningsföretag. Kreditupplys� ningen fai· inte vara äldre än tre månader. Kravet kan delvis anses uppfyllt om riskklassificering enligt UC inte understiger 3 eller mot­ svarande nivå för upplysning från annat kreditupplysningsföretag under den senaste 12-månadersperioden. Om anbudsgivaren inte nåi: upp till en nivä som motsvarar UC:s nivå 3 ska en :furklaring lämnas tillsammans med ytterligare infonnatlon om furetagets ekonomiska ställning, som styrker att anbudsgivaren har en stabil ekonomi. 12. J.JL. 2()13 9:13 Forvaltningsratte, G6G FÖRVALTNJNGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG AvdGlning I Årsredovisning från anbudsgivande företag samt i förekonunande fäll rooderbolawkonce:rn ska bifogas a..1'.budet. Företag som inte är skyldiga att upprätta årsredovisning ska till sitt anbud foga fastställd resultat- och balansdikning samt årsbokslut alternativt förenklat års­ bokslut. Företag som inte är skyldiga att i särskild ordning fastställa resultat ska till anbudet ändå foga motsvarande handlingar som öv• riga företag ska göra. r förfrågningsunderlaget anges således att anbudsgiva.re ska nå upp till en risk.klassificering som motsvarar UC!s nivå 3 . Av utredningen framgår att bolaget i utdrag från UC visade rlskklass 1 . Av den ytterligare information som bolaget lämnat och av regionen åberopade handlingar framgår även att bolagetsåsentsomunderförstahalvåret2013hadeskatteskuldertillinte obetydligabelopp) ochävenefterdetattskuldenregleratsnedunderår 20 1 3 , samt hade skulder till både Skatteverket och KFM vid regionens kontroll den 1 9 juni 20 1 3 . Utlåtandet som bolaget hänvisar till är under­ tecknat av Directs ekonomicbef. Detta intyg kan enligt förvaltningsrättens mening inte j ämställas med en garanti från moderbolaget. Ej heller i övrigt framkommer det av handlingarna att någon sådan garanti har visats upp. Förvaltningsrätten anser därmed att Direct inte uppfyller de krav som ställs i förfrågningstmderlaget avseende bolagets ekonomi och åtaganden gente­ mot det allmänna. Regionen har därfor haft fog för att inte utvärdera bola­ gets anbud. Direct menar även att uteslutandet av bolaget är i stdd med LOU och att det utgjort en oproportionerlig åtgärd. En upphandlande myndighet kan i enlighet med LOU ställa ktav på an� budsgivamas ekonomiska kapacitet. Uppräkningen i 1 1 kap. 7 § av vilka bevis som kan begäxas är inte uttönunande1 utan även andra bevis kan be­ gäras, förutsatt att kraven på kapacitet har samband med upphandlings­ föremålet och står i proportion till detsamma. Enligt förvaltningsrättens mening kan kravet att anbudsgivare ska uppvisa lägst riskklass 3 enligt S. 7/9 Sida 6 697S-13 E NR. 5360 12.JJL.2013 9:14 Forvaltningsrattei GBG Sida 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6975-13 E I GÖTEBORG Avdelning I mot upphandlingen. Ansökan ska därför avslås. HURMANÖVER'.KLAGAR1 sebilagal(DV3109/1BLOU) Wik1.1er Rådman Föredragande i målet har varit föredraganden Henny Johansson. UC:s riskprognos, eller motsvarande 11ivå för upplysning från annat kredit� upplysningsföretag under den senaste 12-månaderspe:doden, inte anses sakna samband med föremålet för upphandlingen. Upphandlande myndig­ heter får också anses ha ett intresse av att kontrollera att anbudsgivaren har en stabil ekonomi och kan förväntas fullgöra åtaganden under avta.Istiden. Enanbudsgivaresförmågaattfulltoljaåtagandengentemotdetallmänna genom betalning av skatter och avgifter får anses utgöra indikationer på anbudsgivarens ekononli och fönnåga att uppfylla de ekonomiska kraven i det kommande åtagande som ett avtal i upphandlingen kan innebära. Mot denna bakgrund, och då Direct enligt förvaltningsrättens bedömning inte uppfyller ställda krav, kan regionens åtgärd att utesluta bolagets anbud, varken anses strida mot kraven i 1 1 kap. 2 § LOU, eller anses oproportion­ erlig. Eftersom bolaget rätteligen uteslutits har bolaget inte lidit skada. Förvaltningsrättens bedömning medför att det saknas skäl för ingripande �1�� i2.JUL.2013 9:14 • HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND l'R r"5r1 " 9/'9 Forva·,"1n1'ngs,a Lt.en GlBa" l ,1 " '.)j V ), Bilaga 1 Den som vill överklaga förval.tningstättens beslut ska skriva till Katnmanätten i Göteborg. Skrivelsen sb dock skickas eUex låJ.nnas tlll förvaltnh1gsrätten. (Jverklagaodet ska ha kommit in till fö:rvaltningsriitten inom tte veckor från den dag di klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan fö:i:handling ha:i: angetts när beslutet !<(lm,mex att meddelas, ska dock överkhgimdct ha kommit in inom tre veckor fr� den dag domstolens beslut meddehi.des. Tiden för överkfagandet för offentlig pm .räknas Min den dag beslu.et meddelades. Om sisro dagen för övetklagnndct infaller på lördag, s,;ndag eller helgdag1 midsomrnatafton1 j \llafton dlet uyai:safton räcker det att sktlvelsen kommer in nästa vardag. För art et c överklagande ska kunoa tas upp i karnrnarl"ärten fordras att ptövningstillstbd nteddelai.. Kammaxi:ätten lämnar pJ:övningstillstn:nd om 1. dt:tfinnsanledningattbetvivla J tktigheten av det slut som förvaltrungarätten har kommit ull, 2. Jet inte utrui att sådant tillstånd meddelas gå:( att bedöma riktigheten a'V' d,:t slut som föti"altn.ingsi:ätte.o. hiu: J,omn:uttill, 3. dtit ii:r av vikt för ledning av räcrstillämpru.ngen att överklagandet pi:övas nv högre rätt, eller 4. det annars finns sy:o.ne.diga skäl att prö-va öve.tltlagandet. Om prövningstll.l.st:lndinte meddelas stå.i: l'öl.'V'altu.ingstättens beslut fast. Det är dätför viktigt a, t det klllt och tydligt ftamgit av 6vedchtg:111det till katrunaldtten varför man :inser att pi:övningstillstand bör meddelas. S�rivelsen med t:iverklagande ska innehålla ( . Klagandens person-/o.t:ganisationsnutnmer, postadress, e-postadress och ,elefonnwnmcr till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer cill klagandens axbetsplats ska ockd anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås fö,: delgiVlllllg. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fottfatande ät aktuella - behöver de nue \lppges jgen. Om klagw:ide.n anlitru: ombud, ska ombudets nmm, postadress, e­ postadi:ess, telefoM.ummer till arbetspla.tsen och lb.obiltcl.efonnummer anges. Om. o.igo,o. pe1son- eller adressuppgift lindras, ska lindringen utlln dröjsmli.l anmälas till kammarrätten. 2. den dom/beslut som öve.tklagas med uppgift om förvaltningsriittens namn, mfilnummer samt dagen fot beshitet, 3. de skfil som klagållden anger till stöd för en beglttan om ptövning$tillständ, 4. den lind.dog av förvnltningsriittens dom/beslut som klaganden vill tå till stånd, 5. de be'9'is som klaganden vill ?iberopa. och -vad han/hon vill styrka med varje siitskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätren framgår av domen/beslutet. I målomövetprövn.i.ogenligtlagen(2007:1091) om offentlig upphandling ellet lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, eoei:gi, t1:11J:1spo:i:ter och posrtjänstet fu avtal slutas innan tiden fö,: övedcla.gandc aY rlitt:ens dom eller beslut hat löpt ut. l de flesta fall fh avtal slutas nättlodagarhatgättIclndetatträttena-vgjorc målet elle.t upphivt ett interimistiskt beslut. I vissn fall får avtal slum omedelbart. Ett övetklagande a.v tittens avgöi:a.nde få:r inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig infott'llation finns i 1 6 kapitlet i de ovan angi1"lla la�na.. Bchö-..-er Ni fle,: upplysningar om hu.i: man öve.d