FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning 3 DOM 2018-04-19 Meddelad i Göteborg Mål nr 1304-18 lAvd - . pa Dnr .. SÖKANDE Företagsväxter i Knivsta AB, 556255-4401 Box115 741 23 Knivsta MOTPART Nämnden för inköp och upphandling i Göteborgs Stad Box 1111 405 23 Göteborg SAKEN Överprövning av upphandling enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, förkortad LOU A WFPI $8111����"! m---�-��.,�.,...,,.., 1 v \ KSnr P,kföil ✓ (' -....,....,..,,..i.,..,.<.,.AIICi>._-.i-.--'"''-"<',�-,,,-,. ,,,,1.: ..,•,.•-.• n:,J.>?"'-< ,.,, · Dok.Id 530256 Postadress Box 53197 400 15 Göteborg Besöksadress Sten Sturegatan 14 Telefon Telefax 031 - 732 70 00 031 - 711 78 59 E-post: forvaltningsrattenigoteborg@dom.se ,vw,v.förvaltningsrattenigoteborg.domstoI.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan. I KONKURRENSVERKET 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1304-18 I GÖTEBORG 2018-04-19 BAKGRUND Nämnden för inköp och upphandling i Göteborgs Stad genomför en upphandling av växtarrangemang och växtskötselservice, dnr 116/17. Av tilldelningsbeslut den 26 januari 2018 framgår att nämnden avser att teckna ramavtal med en leverantör och att två bolag-varav Företagsväxter i Knivsta AB var ett - lämnat anbud som inte kvalificerats i upphandlingen. Som skäl angavs att bolagen utelämnat obligatorisk information i varukorgen. YRKANDEN M.M. Företagsväxter i Knivsta AB (bolaget) ansöker om överprövning och yrkar att upphandlingen ska göras om. Bolaget anför bl. a. följande. De har blivit uteslutna på fel grunder. De har bifogat prisbilaga där allt står med, produkter och pris. Bilder har ingen inverkan eller betydelse i upphandlingen och kan inte påverka upphandlingen på något sätt. Alla dokument finns med i upphandlingen. Nämnden anser att ansökan ska avslås och anför bl.a. följande. Bolaget har inte uppfyllt ett obligatoriskt krav och anbudet har därför rätteligen förkastats. Inköp och upphandling har inte brutit mot de upphandlings­ rättsliga principerna eller LOU i övrigt. I upphandlingen finns ett obligatoriskt krav på att anbudsgivama ska bifoga en länk eller ett informationsblad samt bilder på växter och krukor. Det har även under anbudstiden ställts en fråga om det är obligatoriskt eller frivilligt att bifoga länk eller informationsblad. Frågan besvarades med att det är obligatoriskt. Enligt praxis är det bara möjligt att begära komplettering från anbudsgivaren ifråga om uppgifter som kräver konkretisering, det får inte vara fråga om att nya uppgifter tillförs anbudet (se bl.a. Kammarrättens i Sundsvall dom i mål nr 1875-17). Det har därför inte varit möjligt för nämnden att begära in någon komplettering då det hade lett till att nya uppgifter tillfördes. 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1304-18 I GÖTEBORG 2018-04-19 SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Tillämpliga bestämmelser m.m. Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas (4 kap. 1 § LOU). Om den upphandlande myndigheten brutit mot de grundläggande principerna i 4 kap. I § LOU eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts (20 kap. 6 § första stycket LOU). En upphandlande myndighet får tillåta eller begära att en leverantör rättar en felskrivning, felräkning eller något annat fel i en handling som har getts in av leverantören. Myndigheten får också tillåta eller begära att en leverantör förtydligar eller kompletterar en sådan handling. En sådan åtgärd ska vara förenlig med principerna om likabehandling och öppenhet (4 kap. 9 § LOU). Förvaltningsrättens prövning utgör en kontroll av om det finns skäl att ingripa mot upphandlingen på grund av att den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna eller andra bestämmelser i LOU eller någon annan bestämmelse i den lagen. I mål om överprövning enligt LOU gäller som huvudprincip att den part som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klart sätt ska ange på vilka omständigheter denne grundar sin talan och att domstolens prövning bör begränsas till de grunder som parten åberopar Gfr Högsta förvaltningsdomstolens avgörande RÅ 2009 ref. 69). FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG 2018-04-19 Förvaltningsrättens bedömning En upphandlande myndighet har stor frihet att själv utforma sin upphandling inom de ramar som ges av de allmänna principerna för offentlig upphandling i 4 kap. 1 § LOU Gfr RÅ 2010 ref. 78). Grundläggande är att leverantörer behandlas likvärdigt och icke-diskriminerande och att upphandlingen genomförs på ett öppet sätt Gfr Högsta förvaltningsdomstolens avgörande HFD 2012 ref. 48). Det är således den upphandlande myndigheten som har att bedöma vilka ska-krav som är nödvändiga för att erhålla den produkt som efterfrågas, dock med de begränsningar som följer av LOU. När en upphandlande myndighet har kommit fram till att en viss uppgift måste finnas i anbudet och därför ställt ett obligatoriskt krav ska potentiella leverantörer kunna utgå ifrån att kravet är så viktigt att den som anser sig inte kunna, eller inte vilja, uppfylla kravet avstår från att lämna ett anbud. Om myndigheten under upphandlingens gång överväger att avvika från ett obligatoriskt krav har myndigheten att bedöma om en avvikelse är möjlig i förhållande till de allmänna principerna, främst principen om likabehandling. När tiden för att lämna anbud har löpt ut har myndigheten vissa möjligheter att tillåta eller begära en komplettering eller ett förtydligande av lämnade anbud, om det kan ske utan risk för särbehandling eller konkurrensbegränsning. Om bestämmelserna i LOU inte ger utrymme för en komplettering, är det i princip inte möjligt att godta ett sådant anbud Gfr HFD 2016 ref. 37 I). Enligt förvaltningsrättens mening framstår kravet på att anbudsgivarna i prisbilagan ska bifoga länkar eller informationsblad samt bilder på växter och krukor som adekvat och relevant och det går inte utöver vad som rimligen kan krävas av den som vill lämna ett anbud. Kravet framstår inte som godtyckligt eller uppenbart osakligt. Det uppställda kravet bör därför godtas. 4 1304-18 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1304-18 I GÖTEBORG 2018-04-19 Det framgår av handlingarna i målet att bolaget i sitt anbud inte inkluderat länkar eller informationsblad samt bilder på växter och krukor. Det har inte kommit fram eller annars gjorts troligt att den brist som bolagets anbud innehöll var sådan att nämnden hade kunnat godta anbudet utan att handla i strid med likabehandlingsprincipen. Sammantaget saknas skäl att ingripa mot upphandlingen och ansökan om överprövning ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 1 (DV 3109/1 B LOU) Viktor Berg Förvaltningsrättsfiskal Föredragande i målet har varit föredragande juristen Hedvig Jerlström. 5 SVERIGES DOMSTOLAR www.domstol.se HUR MAN ÖVERKLAGAR- PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga förvaltningsrättens avgörande ska skriva till Kammarrätten i Göteborg. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Adressen till förvaltningsrätten framgår av avgörandet. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av avgörandet. Om avgör­ andet har meddelats vid en muntlig förhand­ ling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när det kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag som avgörandet med­ delades. För offentlig part räknas tiden för överklagande alltid från den dag avgörandet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommar­ afton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. Prövningstillstånd i kammarrätten För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövnings­ tillstånd om 1. detfinnsanledningattbetvivlariktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. detinteutanattsådanttillståndmeddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. detäravviktförledningav rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. detannarsfinnssynnerligaskälattpröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens avgörande fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Överklagandets innehåll Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. I<:lagandens person- eller organisations­ nummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobil­ telefon. Även adress och telefonnummer till arbetsplatsen ska anges, samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om klaganden anlitar ombud, ska om­ budets namn, postadress, e-post-adress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om samtliga ovan nämnda person- eller adressuppgifter har lämnats tidigare i målet och fortfarande är aktuella behöver de inte uppges igen. Om någon uppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. uppgift om det avgörande som över­ klagas - förvaltningsrättens namn, mål­ nummer samt dagen för avgörandet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens avgörande som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Forts. nästa sida www.domstol.se Avtal före laga kraft i vissa mål I vissa mål får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens avgörande har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt • ling, lagen (2007:1091) om offentlig upphand­ • områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, lagen (2007:1092) om upphandling inom • försvars- och säkerhetsområdet, lagen (2011:1029) om upphandling på • koncessioner, lagen (2016:1147) om upphandling av • ling, eller lagen (2016:1145) om offentlig upphand­ • försörjningssektorerna lagen (2016:1146) om upphandling inom I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan fyra förstnämnda lagarna och i 20 kapitlet i de två sistnämnda lagarna. Ytterligare information Behöver ni fler upplysningar om hur man överklagar kan ni vända er till förvaltnings­ rätten. w,vw.domstol.se