FÖRVALTNINGSRÄTTEN IFALUN Ann-Louice Jonsson DOM 20 l 7-08-09 Meddelad i Falun Mål nr 2785-17 KONKURRENSVERKET SÖKANDE ZC�7 �,-, 09 l.ASTALDIS.p.A,00398970582 2. Gtilermak Agir Sanayi lnsaat ve Taahhiit A.S, 32l 5l 3. Segermo Entreprenad AB, 556864-2119 Ombud för 1-3: Advokat Stefan Gustavsson Advokatfirman Fylgia KB Box 55555 l 02 04 Stockholm MOTPART Trafikverket 781 89 Borlänge SAKEN Upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. "'L0� � Dnr KSnr Aktbll Dok.Id 199702 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se www.förvaltningsrattenifalun.domstol.se Expeditionsticl måndag-fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2785-17 I FALUN BAKGRUND OCH YRKANDE M.M. Trafikverket upphandlar totalentreprenad för utförande av "Lund- Arlöv, fyra spår" (CTM id 139028) genom ett förhandlat förfarande enligt lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster (LUF). Tilldelningsbeslut meddelades den 8 juni 2017 varvid konsortiet JV NCC Sverige AB - Obrascon Huarte Lain, A.A. (i det föl­ jande gemensamt benämnt Konsortiet) tilldelades kontraktet. Konso1tiet ASTALDI S.p.A, Giilermak Agir Sanayi lnsaat ve Taahhiit A.S och Segermo Entreprenad AB (i det följande gemensamt benämnda Bolagen) ansöker om överprövning och yrkar att upphandlingen far avslutas först sedan rättelse vidtagits på så sätt att en ny anbudsutvärdering genom­ förs varvid anbudet från Konsortiet inte tas upp till prövning. Bolagen anför som grund för sin ansökan i huvudsak att Konsortiets anbud inte uppfyller obligatoriska krav avseende teknisk och yrkesmässig kapacitet och förmåga, att Trafikverket har åsidosatt de grundläggande principerna om likabehand­ ling och transparens genom att ändå anta anbudet samt att Bolagen, som lämnat det ekonomiskt näst mest fördelaktiga anbudet, lider eller riskerar att lida skada till följd av Trafikverkets förfarande. Trafikverket anser att ansökan ska avslås. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Rättliga utgångspunkter för prövningen Lagen (2007: 1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, trans­ porter och posttjänster har upphört att gälla med verkan från och med den 1 januari 2017 och har såvitt nu är av intresse i detta mål ersatts av lagen 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2785- 17 I FALUN (2016: 1146) om upphandling inom försörjningssektorema. Enligt över­ gångsbestämmelserna till 2016 års lag ska dock 2007 års lag alltjämt tilläm­ pas på upphandlingar som har påbörjats före ikraftträdandet. Förvaltningsrätten har i målet att pröva om det på grundval av vad Bolagen anfört är visat att Trafikverket brutit mot någon av de grundläggande princi­ perna eller någon annan bestämmelse i LUF och att detta har medfört att Bolagen lidit eller kan komma att lida skada (16 kap. 6 § LUF). De grund­ läggande principerna innebär att upphandlande enheter ska behandla leve­ rantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt, genomföra upphand­ lingar på ett öppet sätt samt iaktta principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet (I kap. 24 § LUF). De administrativa föreskrifterna AFB.522 Krav på teknisk och yrkesmässig kapacitet och förmåga Anbudsgivare ska ha teknisk och yrkesmässig kapacitet och förmåga som är tillräcklig för ak"tu­ ellt uppdrag. Refert'nsprojeklen/uppdragen redovis�s enligt mall, bilaga 3 Mall för referensprojeld/uppdrag. Redo,isningen ska innehålla en beskrivning a,· rcspd..iive referensprojekt/uppdrag samt uppgift om värde, kontrak"tsstart och kontraktsslut samt uppgifter om beställare och kontaJ...-tuppgiftcr. Anbudsgivaren ska ha slutfört (godkänd slutbesiktning) anläggningsprojekt avseende väg och/eller järnväg enligt följande: En entreprenad med en kontraktssumma ö,•erstigande SEK 400 000 000. Enjärm·ägsentreprenad innehållande Bana, El, Signal och Tele med pågäendejärnvågs­ trafik under etapp,..is utbyggnad med en kontraktssumma överstigande SEK 100 000 000. Anbudsgivarcn ska ha projekterat anläggningsprojekt avseende väg och/eller järnväg enligt föl­ jande: Ett konstrnktionsuppdrag me 5 ooo m3. Ett uppdrag innehållande Bana, El, Signal och Tele. Ett uppdrag innehållande framtagning av komplett genere1ingshandling/bygghandling stälh-erk 95- Vad parterna anför Bolagen gör gällande att Konsortiets anbud inte uppfyller nedan angivet krav: 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2785-17 Anbudsgivaren ska ha sluffört (godkänd slulbesiklning) anläggningsprojekt avseende väg och/eller järnväg enligt följande: Verifikatavserkravnr: 1. EnentreprenadmedenkontrakissummaöverstigandeSEK400oooooo. Bolagen pekar särskilt på följande. Den av Konsortiet åberopade referens­ entreprenaden, Norsborgsdepån El, Stockholm, avser en verkstadsdepå för tunnelbanan. Av den lämnade beskrivningen av referensuppdraget går inte att utläsa att entreprenaden som helhet är en anläggningsentreprenad avse­ ende väg och/ellerjärnväg. Projektet framstår snarare som en ordinär bygg­ entreprenad med vissa inslag av jämvägsarbeten. Av Konsortiets beskriv­ ning framgår inte heller hur de olika delarna av entreprenaden värdemässigt fördelar sig. Referensuppdraget uppfyller således inte heller det uppställda värdekravet. De uppgifter som Trafikverket lämnat i förvaltningsrätten om bl.a. värdet av referensuppdraget och innehållet i de olika delarna återfinns inte i anbudet och har således tillförts efter anbudstidens utgång. Uppgifter­ na krävs för att uppfylla det aktuella kravet och utgör således en materiell ändring av det ursprungliga anbudet, varför det kan liknas med ingivande av ett nytt anbud. Trafikverket anför beträffande referensuppdrag Norsborgsdepån bl.a. föl­ jande. Inom begreppet anläggningsprojekt för järnväg ingår utöver spår­ läggning, kontaktledning för signal, tele- och elektriska installationer, mark och dränering, betong, bergtunnlar även stationer, perronger, tekniska bygg­ nader, järnvägstekniska underhållsanläggningar, drift och skötselanlägg­ ningar, depåer samt personalutrymmen. Samtliga dessa delar är hänförliga till jämvägsarbeten. Det aktuella referensobjektet har en kontraktssumma om I 210 MSEK. Förutom de direkt relaterade järnvägsarbetena ingick även byggnation av ett hus med ett värde motsvarande ca 350 MSEK. Husbygg­ nationen utgjorde således ett mindre inslag i en stor anläggningsentreprenad avseende järnväg. Även för det fall man skulle exkludera husbygget skulle den kvarvarande anläggningsentreprenaden avseende järnväg ha ett värde som vida överstiger kravet på 400 MSEK. I FALUN 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2785-17 I FALUN Bolagen gör vidare gällande att Konsortiet inte uppfyller nedan angivet krav: Anbudsgivaren ska ha sluffört (go