Mål nr Sida 1 (13) 33033-10 38924-10-39004-10 Enhet 15 2010 -os- 2 2 Ale kommun m.fl., se bilaga 1 (82 upphandlande enheter) Ombud för samtliga: Anna Stormats SKL Kornrnentus AB 117 99 Stockholm SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling-LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten bifaller Adlibris AB:s ansökan om överprövning och förordnar att upphandlingen avseende anbudsornråde A och B ska göras om. De interimistiska besluten att upphandlingen tills vidare inte får avslutas upphör därmed att gälla. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen SÖKANDE DOM 2010-09-21 Meddelad i Stockholm Adlibris AB, 556261-3512 Ombud: Advokat Peter Adarnsson Sandart & Partners Advokatbyrå K.B Engelbrektsgatan 7 114 32 Stockholm MOTPARTER Dokld 45910 Postadress Besöksadress Telefon Telefax Expeditionstid måndag fredag 09:00-15:00 115 76 Stockholm Tegeluddsvägen 1 08-561 680 00 E-post: 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 33033-10 I STOCKHOLM 38924-10 -39004-10 Allmänna avdelningen BAKGRUND, YRKANDEN M.M. SKL Kommentus AB (Kommentus) har, på uppdrag av de upphandlande myndigheterna, genomfört en upphandling av litteratur 2010, projektnum­ mer 10047. Upphandlingen har genomförts genom öppet förfarande. I till­ delningsbeslut beslutade de upphandlande myndigheterna att avseende anbudsområdena A och B rangordna andra anbud högre än anbudet från Adlibris AB (Adlibris). Tilldelningsbesluten meddelades genom ett tilldel­ ningsbesked från Kommentus. Adlibris ansöker hos förvaltningsrätten om överprövning enligt LOU och yrkar att förvaltningsrätten ska förordna att upphandlingen avseende an­ budsområdena A och B ska göras om. Till stöd för sin talan anför Adlibris bl.a. följande. De upphandlande myndigheterna har vid utvärderingen av Adlibris anbud tillämpat prismodellen för biblioteksutrustning på ett sätt som avviker från det avlämnade anbudet. Detta har skett genom att samma belopp räknats flera gånger vilket laaftigt-och felaktigt - ökat anbuds­ summan. Detta har inneburit att kravet på likvärdighet åsidosatts. Vidare har förfrågningsunderlaget utformats på ett sådant sätt att det ut­ ifrån anbudsinfordran inte går att vä\ja det anbud som prismässigt är eko­ nomiskt mest gynnsamt. Detta innebär att upphandlingen inte leder till så­ dana ekonomiska och konlrurrensmässiga fördelar som ett upphandlings­ förfarande syftar till att åstadkomma. Förfrågningsunderlaget har även varit behäftat med sådana oklarheter med avseende på utvärderingsmodellen för pris på biblioteksutrustning att Ad­ libris och övriga anbudsgivare inte har haft möjlighet att med utgångspunkt i underlaget skapa sig en bild av möjligheterna att lägga konkurrenskraftiga anbud. Kraven på likvärdighet och transparens har således inte varit tillgo­ dosedda. Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 33033-10 I STOCKHOLM 38924-10-39004-10 Allmänna avdelningen För anbudsområde A består den ena delen av mediekorgen av femtio böck­ er och den andra delen utgörs av biblioteksutrustriing. Vad avser den del av korgen som består av biblioteksutrustning är det dock oklart hur eller om den relaterar till den del i mediekorgen som avser biblioteksutrustning. Av matrisen under punkt 4.4.1 i förfrågningsunderlaget framgår t.ex. att det antal böcker som priset på utrustningsdetaljer räknats fram sammantaget blir 140 stycken. Samtidigt anges i förfrågningsunderlaget att priset ska anges per bok/media. Denna prismodell ger utrymme för olika alternativa sätt att ange pris för utrustningsdetaUer. Anbudsgivaren BTJ Sverige AB (BTJ) har t.ex. bara angivit pris för biblioteksband respektive plastning, vill(et framstår som orimligt då en RFID-etikett har en kostnad. Akademi­ kohandelsgruppen AB (Akadernibokhandelsgruppen) och Boktjänst Sveri­ ge AB (Boktjänst) har vidare angivit vissa lägre belopp för utrnstningsde­ ta�jer som tilllrnmmer om t.ex. plastning begärs. Adlibris har lagt in pris per bok/media och samtidigt klargjort att om man väljer en utrust:ningsde­ talj så följer övriga med gratis. För anbudsområde B består den ena delen av mediekorgen av tjugofyra ljudböcker och den andra delen utgörs av biblioteksutrustning. Vad avser den delen av korgen som består av biblioteksutrustning är det - precis som för anbudsområde A - oklart hur eller om den relaterar till den del i medie­ korgen om avser biblioteksutrnstning. Av matrisen under punkt 4.4.1 i för­ frågningsunderlaget framgår t.ex. att det antal ljudböcker som priset på utrnstningsdetaljer räknats fram sammantaget är 45 stycken. Samtidigt an­ ges i för:frågningsunderlaget att priset ska anges per bok/media och 24 ljudböcker anges i den ena delen av mediekorgen. Denna prismodell ger utrymme för olika alternativa sätt att ange pris för utrustningsdetaljer. BTJ har t.ex. som pris angivit noll medan Akademibokhandelsgruppen och Boktjänst angivit vissa lägre belopp för utrustningsdetaljer som tillkom­ mer. Adlibris har lagt in pris per bok/media och samtidigt klargjort att om man väljer en utrustningsdetalj så följer övriga med utan extra kostnad. Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 33033-10 I STOCKHOLM 38924-10-39004-10 Allmänna avdelningen Priset för de olika utrustningsdetaljema ska enligt förfrågningsunderlaget anges enligt följande: "Pris per bok/medie för biblioteksutrustning". Det väsentliga synes således vara att ange vad det enligt anbudet faktiskt skulle kosta att köpa en bok med en eller flera utrustningsdetaljer. Beloppen för de olika detaljerna ska föras in i en särskild matris. Tvärt­ emot vad som angetts om att det lägsta priset för en korg om 50 böcker respektive 24 ljudböcker har för utrustningsdeta\jer valts en annan ordning som grund för beräkningen av denna del av anbudssumman. Enligt den givna anvisningen har Adlibris satt ett pris för varje utrust­ ningsdetalj och fört in priset i matrisen. Samtidigt angavs följande i svaret på nämnda delar i förfrågningsunderlaget: "Förklaring till prissättningen för biblioteksutrustning: Det är viktigt att påpeka att all vår utrustning ingår till ett pris av 17 kr/bok. (eller 85 kr/bok för biblioteksband). Priset 17 kr/bok är således ett enhetspris som avser allt från en (1) till alla utrustningsdetaljer, enligt specifikation i matrisen. Om kunden väljer endast RFID-etikett och egen stämpel så blir priset 10 kr/bok beräknat enligt ovan." Såsom förfrågningsunderlaget är utformat skulle ett pris för utrustningsde­ ta\j anges per bok. Eftersom detta skulle föras över i en matris där Adlibris blev tvungen att ange pris flera gånger-trots att detta i praktiken inte skul­ le bli fallet då ett enhetspris tillämpades-lämnades det ovan angivna sva­ ret. Vid utvärderingen har svaret emellertid inte beaktats med följden att anbudssumman för denna del av mediekorgen blivit direkt felalct.ig trots ett korrekt lämnat anbud. Om en kund beställer plastning av en bok innebär det att någon kostnad inte utgår för andra utrustningsdetaljer som kunden samtidigt begär att bo- FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 33033-10 Sida 5 I STOCKHOLM 38924-10-39004•-10 Allmänna avdelningen ken ska förses med. Om kunden t.ex. beställer plastning, EDI­ sekvensetikett och genremärkning blir priset 17 kr och inte 51 kr (3 x 17 kr). Såsom sammanräkningen av utrustningsk:orgen genomförts har dock samma kostnad räknats flera gånger trots att den endast utgår en gång. Utvärderingsmodellen leder till effekter som inte är förenliga med syftet med upphandlingsförfarandet, d.v.s. att åstadkomma lägsta möjliga pris med beaktande av de priskriterier som ställts upp. Under p. 4.4.1 i förfrågningstmderlaget anges att anbudssumman för ut­ rustningsdetaUer avser priset för 20 biblioteksband och 30 böcker som för­ setts med plastning. Biblioteksband och plastning har således getts en i det närmaste identisk viktning trots att biblioteksband är den ojämförligt dy­ raste utrustningsdetaljen per bok. Genomslaget på anbudssumman blir be­ tydande i utvärderingsmodellen och sättet den tillämpas på. I praktiken köps väldigt få biblioteksband in varför priset per bok för denna utrust­ ningsdetalj får relativt liten betydelse för inköp av biblioteksutrustad litte­ ratur. Priset för plastning, som dominerar marknaden, har mot denna bak­ grund getts alltför liten betydelse. De upphandlande myndigheterna har, genoni Kommentus, anfört bl.a. följande. Av förfrågningsunderlaget framgår att pris avseende biblioteksut­ rustning ska anges som pris per enhet/medie för varje utrustningsdetalj i en prismatris. Av prismatrisen inom respektive anbudsområde framgår vidare att dessa styckepriser vid utvärderingen multipliceras med en i prismatrisen angiven kvantitet. Samma enhet enligt denna princip kan utrustas med flera deta�jer. Anbudsgivaren fyller själv i prismatrisen med sina priser per en­ het/medie. Styckepriserna multipliceras automatiskt med respektive kvanti­ tet och ger en summa för varje rad som slutligen totalsummeras. Total­ summan av utrustningskorgen utgör 50 procent av anbudssumman avseen•­ de aktuellt anbudsornråde. Resterande 50 procent utgörs av priserna för FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 33033-10 Sida 6 I STOCKHOLM 38924-10-39004-10 Allmänna avdelningen titlarna som angivits i prismatrisen ovan utrnstningskorgen. Anbudsgivama ser tydligt summan av priserna i sitt eget anbud och därmed råder full transparens och förntsebarhet. Prismatrisen lämnar inte utrymme för att ange pris enligt andra prismodeller än den angivna. Det framgår även mycket tydligt av prismatrisen att styckepriserna i samband med utvärde­ ringen kommer att multipliceras med aktuell kvantitet. De upphandlande myndigheterna har aktivt deltagit i arbetet med att ta fram förfrågningsun­ derlaget inklusive utvärderingsmodellen och prismatrisen och det faktum att utrustningsdetaljerna fått en relativt tung vikt i utvärderingen. De upp­ handlande myndigheterna har framfört att det är av största vikt att avtalet ger möjlighet att beställa valfria utrnstningsdetaljer till låga priser och att kostnaden för de olika detaljerna är tydlig. Kommentus har genomfört utvärderingen i enlighet med det som anges i förfrågningsunderlaget genom att utvärdera de priser som lämnats i respek­ tive prismatris och anbud och därmed behandlat samtliga anbudsgivare lika. Adlibris har angivit priser per enhet/medie i prismatrisen. Utöver detta har Adlibris angivit en reservation mot sina priser. I reservationen anges att priserna i matrisen är enhetspriser och att beställning av en utrustningsde­ ta� medför att beställaren får vissa andra utrnstningsdeta\jer gratis. Infor­ mationen i reservationen är dock inte komplett och det framgår inte heller vad vai::je enskild utrustningsdeta\j kostar vid beställning av en enskild ut­ rnstningsdeta\j. Adlibris har därmed inte följt den prismodell som presente­ ras i förfrågningsunderlaget. Det är inte möjligt att utifrån reservationen justera priserna i matrisen. Det framgår av förfrågningsunderlagets punkt 1.1.5 att reservationer och alternativa anbud inte accepteras i upphandling­ en. Eftersom Adlibris har accepterat detta har Kommentus valt att bortse från den reservationen/alternativa anbud som lämnats. Att begära ett för­ tydligande från Adlibris avseende priserna skulle strida mot likabehand­ lingsprincipen eftersom det skulle innebära att Adlibris skulle beredas möj­ lighet att väsentligen ändra sitt anbud. Det skulle vara omöjligt att hantera Sida 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 33033-10 I STOCKHOLM 38924-10 - 39004-10 Allmänna avdelningen ett förtydligande utan att ge Adlibris en fördel gentemot övriga anbudsgi­ vare. Det enda möjliga sättet att tolka Adlibris anbud utan att bryta mot likabehandlingsprincipen är att utgå från att de priser som angivits i pris-• matrisen och anbudet är de priser som gäller. Adlibris har haft samma möj­ lighet som övriga anbudsgivare att lämna anbud i enlighet med den i för­ frågningsunderlaget angivna prismodellen och anbudsutvärderingen har skett med beaktande av samma kriterier som övriga anbud. Adlibris har haft kännedom om dessa förutsättningar som varit desamma under hela upphandlingen och kan inte anses ha lidit skada eller anses kunna komma att lida skada. Adlibris har i yttranden anfört bl.a. följande. Den aktuella upphandlingen är den största av sitt slag hittills i Sverige. Det är viktigt att upphandlingen blir så ekonomiskt rationell som möjligt. Det finns i detta fall ett påtagligt upphandlingsintresse i det att allmänheten ska få tillgång till ett brett bokutbud till ett så förmånligt pris som möjligt. Förfrågningsunderlaget var inte tillräckligt informativt och transparent för att ge Adlibris förutsätt­ ningar att utforma ett eget konlcurrenskraftigt anbud i förhållande till de konlcurrerande andra anbudsgivama. Adlibris har med fog räknat med att den i förfrågningsunderlaget angivna prismetodiken medfört att utrust­ ningsdeta\jer har haft en kostnad av något slag. Adlibris kunde inte förutse att matrisen fick tillämpas på ett sådant sätt att vissa kostnader angavs mycket lågt, i vissa fall till noll kronor. Om noll anges som den enda av falctorerna i multiplikation blir produlcten alltid noll. Detta har lett till en oproportionerlig fördel för de anbudsgivare som använt en nollfalctor i prismatrisen. Detta motsvarar inte något verkligt förhållande utan åtgärden bygger på antagandet att så få böcker köps med endast den utrustningsde­ ta\jen att förlusten sammantaget inte leder till en förlust vid bealctandet av all försäljning. Den valda tekniken är ett exempel på så kallad korsprissub­ ventionering. Några anbudsgivare har istället tillämpat matrisen på så sätt att en kostnad för varje utrustningsdetalj angetts i varje fält i matrisen. Ad- FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 33033-10 Sida 8 I STOCKHOLM 38924-10- 39004-10 Allmänna avdelningen libris har å sin sida uppfattat matrisen på så sätt att en kostnad måste anges i varje ruta, men för att undvika att samma belopp räknades flera gånger lämnat en förldarande kommentar. I förfrågningsunderlaget har tillhanda­ hållits utrymme under rubriken svar för anbudsgivarna att konlaetisera sina i prismatrisen lämnade svar. Adlibris har använt sig av denna möjlighet för att undvika felaktigheter vid utvärderingen. Texten i kommentaren utgör inte någon reservation eller alternativt anbud. Istället för att ange en eller flera nollfalctorer har Adlibris angett priser i matrisen som lett till ati sam­ ma utrustning räknats flera gånger. Genom den stela metod som använts i utvärderingen ter sig således Adlibris anbud som dyrare än vad det egentli­ gen är. På motsvarande sätt framstår andra anbudsgivares anbud som billi­ gare än vad de egentligen är. Den förklarande kommentaren har direki bä­ ring på matrisen. Om Kommentus hade läst samman Adlibris förklarande kommentar med de uppgifter som Adlibris lämnat i prismatrisen hade de enkelt kunnat konstatera att Adlibris fyllt i fulla belopp i kronor i matrisen men att matrisen måste ses i ljuset av den förklarande kommentaren. Att inte bealcta den vikiiga kompletterande informationen i kommentaren är inte förenligt med likabehandlingsprincipen. Kommentus hade en skyldig­ het att begära in ett klarläggande från Adlibris i enlighet med 9 kap. 8 § LOU om tveksamhet till hur Adlibris svar skulle förstås. Adlibris åberopar handlingarna i mål nr 32846-10 m.fl. avseende anbuds­ område E och F. Om domstolen skulle finna att oldarheten om hur listpri­ ser och förlagspriser ska fårstås lett till bristande transparens beträffande anbudsornrådena E och F gäller motsvarande för områdena A och B. Oklarheten för anbudsgivarna har varit avsevärd beträffande hur uttrycken förlagspris respekiive listpris skulle ha tillämpats. Om det stått klart att det krav som ställdes i prismatrisen avseende litteratur var att ange det pris som anbudsgivaren kunde köpa in böcker för, d.v.s. ett förhandlat pris, hade det varit möjligt för Adlibris att ange ett ännu mer konkurrenskraftigt FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 33033-10 Sida 9 I STOCKHOLM 38924-10-39004-10 Allmänna avdelningen anbud. Det är även oklart vid vilken tidpunkt under upphandlingsfasen som konvertering till svensk valuta ska ske. UTREDNINGEN I MÅLET Under punkt 1.1.5 i förfrågningsunderlaget "Reservationer och alternativa anbud accepteras inte" anges följande. I anbud får inget så kallat sidoanbud eller alternativt anbud förekomma. Om anbudsgivaren lämnar förbehåll eller reserverar sig mot villkor i förfrågningsunderlaget kan anbudet kom­ ma att förkastas. Adlibris har svarat "Ja" på frågan: "Accepteras kravet på att reservationer och alternativa anbud inte accepteras?" I förfrågningsunderlagets punkt 1.3.2 "Pris" anges bl.a. följande. Pris ska anges som rabatt/påslag i procent på vid vm.je tillfälle gällande förlagspris/listpris exklusive mervärdesskatt. Pris för de olika typerna av utrustning ska anges som pris per enhet exklu­ sive mervärdesskatt. Pris ska även anges som pris efter rabatt/påslag på alctuellt förlags•• pris/listpris i priskorgarna avseende respektive anbudsornråde. I förfrågningsunderlagets punkt 1.4.3 "Utvärderingsfasen" anges följande. Under förutsättning att inkomna anbud uppfyller samtliga obligatoriska krav kommer tre (3) anbud per anbudsområde att antas med rangordning. Vid utvärderingen kommer lägsta pris att tillämpas som utvärderingslaite­ riurn. Det pris som utvärderas är anbudssumman. Anbudssumman är sum­ man av den mediekorg som presenteras avseende respektive anbudsområ­ de. Anbudsgivaren som lämnat det lägsta priset inom respektive anbuds­ område blir nummer ett i rangordningen. I förfrågningsunderlagets punkter 4.4.1 och 5.4.1 benämnda "Prissättning", anges följande. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Pris ska anges i SEK exklusive mervärdesskatt enligt följande: Påslag/rabatt i procent på aktuellt förlagspris/listpris, Pris för litteraturen/medierna i prismatrisen efter påslag/rabatt. Pris per bok/medie för biblioteksutrustning. Sida 10 38924-10- 39004-10 Angivna påslag/rabatter utvärderas inte, men läggs in i avtalet och ska gäl­ la för samtliga böcker/medier som anbudsgivaren levererar enligt avtalet. Under rubrik "Priser för biblioteksutrustning som tillägg per bok exldusive mervärdesskatt (Prismatris)" har Adlibris angett följande under "Svar". "Förklaring till prissättningen för biblioteksutrustning: Det är viktigt att påpeka att all vår utrustning ingår till ett pris av 17 kr/bok (eller 85 kr/bok för biblioteksband). Priset 17 kr/bok är således ett enhetspris som avser allt från en (1) till alla utrustningsdetaljer, enligt specifikationen i matrisen. Om kunden väljer endast RFID etikett och egen stämpel så blir priset 10 kr/bok beräknat enligt ovan." DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Enligt 9 kap. 8 § andra stycket LOU får myndigheten begära att en anbuds­ ansökan eller ett anbud förtydligas eller kompletteras om det kan ske utan risk för särbehandling eller konlrurrensbegränsning. Myndigheten får också begära att en leverantör förtydligar eller kompletterar handlingar som getts in och som avses i 10 och 11 kap. I 16 kap. 2 § första stycket LOU i tillämplig lydelse anges att om den upp­ handlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § �ller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. 33033-10 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 33033-10 Sida 11 I STOCKHOLM 38924-10 - 39004-10 Allmänna avdelningen Förvaltningsrättens bedömning Adlibris har anfört att de upphandlande myndigheterna avvikit från lämnat anbud genom att tillämpa prismodellen för biblioteksutrustning på så sätt att samma belopp räknats flera gånger och därmed felaktigt ökat anbuds­ summan. Adlibris har vidare anfört att prismatrisen måste läsas i ljuset av den kommentar Adlibris lämnat i anslutning till prismatrisen där det, enligt Adlibris, framgår att om man väljer en utrustningsdetalj så följer övriga med gratis. Adlibris har också anfört att prismodellen har utformats på ett otydligt och inte transparent sätt och att det med utgångspunkt i underlaget inte varit möjligt att skapa sig en bild av möjligheten att lägga konlrurrens­ kraftiga anbud. LOU ger inte närmare besked om hur ett förfrågningsunderlag ska vara utformat eller hur en utvärderingsmodell ska vara konstruerad utöver vad som kan sägas komma till uttryck i de allmänna bestämmelserna i 1 kap. 9 § LOU. Av transparens- och likabehandlingsprinciperna följer dock att den upphandlande myndighetens krav och utvärderingsmodell ska ha angivits på ett sätt som är tillräckligt för att vai:je leverantör med utgångspunkt i förfrågningsunderlaget ska kunna skapa sig en bild av möjligheterna att lägga ett konlrurrenskraftigt anbud. Höga krav bör således ställas på nog­ grannhet, tydlighet och transparens i alla delar av ett förfrågningsunderlag även om vissa brister och oklarheter får godtas. Av prismatrisen framgår att avseende biblioteksutrustning ska pris anges per utrustningsdetalj. Styckepriserna per utrustningsdetalj multipliceras sedan med en i prismatrisen given kvantitet. Summan för varje rad har se­ dan totalsummerats. Enligt förvaltningsrättens mening framgår det tydligt hur prismatrisen är konstruerad och vad följden av att ange ett pris på en viss utrustningsdetalj i slutändan blir i totalsumman. Förvaltningsrätten finner att den utvärderingsmodell som används uppfyller LOU:s krav på Sida 12 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 33033-10 I STOCKHOLM 38924-10 - 39004-10 Allmänna avdelningen transparens och likabehandling. Den kommentar som Adlibris lämnat till prismatrisen är inte heller komplett. Adlibris har frångått den prismodell som presenteras i förfrågningsunderlaget. Det har inte heller förelegat nå­ gon skyldighet för Kornmentus att begära komplettering av anbudet. Skäl för ingripande med stöd av LOU med anledning av vad Adlibris anfört i dessa delar finns inte. Adlibris har vidare anfört att förfrågningsunderlaget varit utformat på ett sådant sätt att det utifrån anbudsinfordran inte går att välja det anbud som prismässigt är ekonomiskt mest gynnsamt. Adlibris anser att prismodellen och dess tillämpning inte avspeglar de reella marknadsförhållandena efter­ som bl.a. utrustningsdetaljen biblioteksband getts för stor viktning i förhål­ lande till förekomsten på marknaden. De upphandlande myndigheterna har å sin sida bl.a. anfört att de aktivt har deltagit i arbetet med att ta fram för,, frågningsunderlaget inklusive utvärderingsmodellen och prismatrisen. Det faktum att utrustningsdetaljerna fått en relativt tung vikt i utvärderingen och syftet med prismatrisen är, enligt de upphandlande myndigheterna, att lyfta fram kostnaden för varje enskild utrustningsdetaJj och att tydliggöra vad de olika utrusningsdetaljerna kostar samt att ge beställarna möjlighet att själva välja vilka detaljer de vill utrusta beställda medier med och inte betala för mer än de beställer. Enligt de upphandlande myndigheterna ba­ seras den tillämpade utvärderingsmodellen på deras framtida behov och myndigheternas önskan om en tydlighet i prissättningen där priset för varje utrustningsdetalj klart framgår. Vad Adlibris anfört i denna del visar inte att det finns grund för ingripande enligt LOU. Adlibris har även uppgett att förfrågningsunderlaget är otydligt avseende hur list- och förlagspriser ska tolkas och vidare anfört att om det stått klart att det krav som ställdes i prismatrisen avseende litteratur var att ange ett redan förhandlat pris hade Adlibris kunnat ange ett ännu mer konlrurrens­ kraftigt anbud avseende anbudsområde A och B. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3 3 03 3 -1 0 Sida 1 3 I STOCKHOLM 38924-1 0 - 39004-1 0 Allmänna avdelningen Förvaltningsrätten har i dom idag i mål nummer 32846-1 0 m.fl. (Akademi­ bokhandelsgruppen mot de upphandlade myndigheterna) avseende an­ budsområde E och F funnit att förfrågningsunderlaget varit så otydligt att upphandlingen inte kan anses ha genomförts på ett godtagbart sätt. De upphandlande myndigheterna har i förfrågningsunderlaget avseende såväl anbudsområde A och B som E och F använt orden "förlagspris" och "list­ pris" och även kombinerat dessa med ordet "aktuellt" utan att ge någon närmare förklaring om vad som avses. Förfrågningstmderlaget har därige­ nom enligt förvaltningsrättens mening varit så otydligt att upphandlingen även avseende anbudsområde A och B inte kan anses ha genomförts på ett godtagbart sätt. Med hänsyn härtill och då Adlibris genom de upphandlande myndigheter­ nas förfarande har kunnat lida skada finns skäl för ingripande enligt LOU. Eftersom bristen föreligger i utformningen av förfrågningsunderlaget ska rättelse inte ske. Upphandlingen ska istället göras om. IDJR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 2 (DV 31 09/1 a - LOU) Kurt Björk Rådman Föredragande har varit Carolina Andersson. Upphandlade enheter Bilaga 1 Ale kommun Aneby kommun Arvidsjaurs kommun Avesta kommun Bjuv kommun Borlänge kommun Botkyrka kommun Bromölla kommun Båstads kommun Eksjö kommun Enköpings kommun Fagersta kommun Falu kommun Gislaveds kommun Gnosjö kommun Gotlands kommun Habo kommun Hallstahammars kommun Heby kommun Hylte kommun Håbo kommun Härjedalens kommun Hässleholms kommun Hörby kommun Jönköpings kommun Karlshamns kommun Karlskrona kommun Knivsta kommun Kristainastads kommun Kungälvs kommun Laholms kommun Landstinget i Jönköpings län Landstinget i Uppsala län Landstinget i Värmland Leksand kommun Lidingö stad Lycksele kommun Lysekils kommun Mullsjö kommun Munkedals kommun Norbergs kommun Nordmalings kommun Nynäshamns kommun Nässjö kommun Olofsströms kommun Osby kommun Robertsfors kommun Ronneby kommun Salems kommun Skellefteå kommun Skinnskattebergs kommun Solna stad Sotenäs kommun Stockholms stad, Servicenämnden Stockholms läns landsting Storstockholms brandförsvar Strömstads kommun Sundbybergs kommun Säters kommun Sävsjö kommun Södertälje kommun Sölvesborgs kommun Tanums kommun Tierps kommun Tranås kommun Tyresö kommun Umeå kommun Uppsala kommun Vaggeryds kommun Vetlanda kommun Vännäs kommun Värnamo kommun Åstorps kommun Östhammars kommun Jönköpings läns museum Skolfastigheter i Stockholm AB Stockholm Vatten AB Stockholm Vatten Utveckling AB Stockholm Vatten VA AB Stockholms stadsparkering AB Stockholm stadshus AB Stockholms stadsteater AB SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till I<.amm.arrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klagap.den fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. K.ammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om. prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adres·s och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan. plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppg:ift ändras är det viktigt att antnäl:m snarast görs till kamtnarri:i.tten, 2. det beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till. stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan chöjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007: 1 091) om offentlig upphandling eller lagen (2007 : 1 092) om upphandling in.om områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgj ort målet eller upphävt ett interimistiskt b eslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 1 6 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltnin rätten. DV 3109/1.A LOU gs